Nyttig mat kontra vanor?

kurant

Forumveteran
Jag var med frun idag en stund och träffade vad vi kanske kallar en dietist i Sverige men det handlade inte om mat för att gå ner i vikt utan om mat som är direkt skadliga och inte ens borde ätas eller användas alls.
Mycket handlade förstås om kärlsjukdomar, diabetes och stroke.
Nu var det att öka K-vitamin som frun har brist på och det finns i mycket grönt som spenat, mynta och limegräs som exempel.

Denna redovisning och lektion var nyttig information. Genomgången var gratis och tog nära en timma med mycket bilder och scheman.

Men det jag fäste mig mest vid var vilka matoljor som var ok eller bra.

Den vanligaste palmoljan var så dålig och i stort sett hälsofarlig när den hettades upp att den borde bara tillåtas som bränsle.
Även olja från kokosnöten var en ful rackare för blodkärl och höga halter kolesterol.
De enda oljorna som var konstaterat nyttiga eller minst skadliga var bra olivolja och canola-olja.
Tyvärr är dessa flera gånger dyrare än de som används i dagligt bruk.

Även detta med processade matvaror som korv, bakverk, panerade kycklingdelar bör man undvika då det alltid är oljor och andra råvaror från billigaste leverantör som används.

Socker vet väl alla om att det är onyttigt och samma med grillad mat där man använder gummibitar som tändvätska.
Fet fisk verkar dock alla vara ense om att ha nyttiga oljor.

Nu åkte kokosoljan ut som jag ersatt palmoljan med, kvar är olivoljan som endast jag använder då den smakar gott.
In kommer Canola och div grönt, Malunggay är ju stort runt om ekvatorn som hälsosam växt.

Hur gör ni när ni köper matolja till ert kök, billigaste eller tänker ni på nyttighet?

IMG_2931.JPG
fullsizeoutput_11e0.jpeg
IMG_2943.JPG

Jag var med frun idag en stund och träffade vad vi kanske kallar en dietist i Sverige men det handlade inte om mat för att gå ner i vikt utan om mat som är direkt skadliga och inte ens borde ätas eller användas alls.
Nu var det att öka K-vitamin som frun har brist på och det finns i mycket grönt som spenat, mynta och limegräs som exempel.

Denna redovisning och lektion var nyttig information. Genomgången var gratis och tog nära en timma med mycket bilder och scheman.

Den vanligaste palmoljan var så dålig och i stort sett hälsofarlig när den hettades upp att den borde bara tillåtas som bränsle.
Även olja från kokosnöten var en ful rackare för blodkärl och höga halter kolesterol.
De enda oljorna som var konstaterat nyttiga eller minst skadliga var bra olivolja och canola-olja.

Även detta med processade matvaror som korv, bakverk, panerade kycklingdelar bör man undvika då det alltid är oljor och andra råvaror från billigaste leverantör som används.

Socker vet väl alla om att det är onyttigt och samma med grillad mat där man använder gummibitar som tändvätska.

Nu åkte kokosoljan ut som jag ersatt palmoljan med, kvar är olivoljan som endast jag använder då den smakar gott.
In kommer Canola och div grönt, Malunggay är ju stort runt om ekvatorn som hälsosam växt.

Hur gör ni när ni köper matolja till ert kök, billigaste eller tänker ni på nyttighet?

IMG_2931.JPG
fullsizeoutput_11e0.jpeg
IMG_2943.JPG

Ja, kokosolja råder ju delade meningar om. Fördelen är att den inte oxiderar vid hög värme. Raffinerad kokosolja inget bra men jungfrulig olja är en helt annan sak. Kokosolja innehåller ju mycket mättat fett men det mättade fettet anses bra mättat fett eftersom den innehåller medium-chain triglycerides (MCT) vilka kan ha terapeutiska effekter på hjärtsjukdomar, epilepsi och Alzheimers, så som vanligt olika uppfattningar och framkomna resultat.

Ja allt beror på vem som gör undersökningar!

Olivolja köper jag alltid bra märken betyder nödvändigtvis inte att det behöver vara dyrt. ICA's jungfruolja t ex har ju fått höga betyg men är överkomligt pris så det man skall titta på är "extra virgin jungruolja", inte priset!

Ja, kokosolja råder ju delade meningar om. Fördelen är att den inte oxiderar vid hög värme. Raffinerad kokosolja inget bra men jungfrulig olja är en helt annan sak. Kokosolja innehåller ju mycket mättat fett men det mättade fettet anses bra mättat fett eftersom den innehåller medium-chain triglycerides (MCT) vilka kan ha terapeutiska effekter på hjärtsjukdomar, epilepsi och Alzheimers, så som vanligt olika uppfattningar och framkomna resultat.

Ja allt beror på vem som gör undersökningar!

Olivolja köper jag alltid bra märken betyder nödvändigtvis inte att det behöver vara dyrt. ICA's jungfruolja t ex har ju fått höga betyg men är överkomligt pris så det man skall titta på är "extra virgin jungruolja", inte priset!

Tänkte mer på era inköp i Thailand än på ICA i Sverige, hur ni tänker och agerar i Thailand?
Bestämmer du eller frun?
Min fru tycker inte om olivolja och samma med exet i Thailand.
Extra Virgin olivolja kostar 6-10 gånger mer än palmolja.

IMG_2931.JPG
fullsizeoutput_11e0.jpeg
IMG_2943.JPG
Bra svar av Lycko, det är lite tycke och smak så att säga.
Det finns trender med olja också som allting annat.
Jag personligen försöker tänka på helheten. Använder rätt mycket sojaolja samt cocosolja fast lite mindre.
Tror faktiskt att det har mindre betydelse för hälsan vad det är för olja man använder än mänden av olja.
Det är samma med allting vad jag kan se, använd allting med måtta så blir det nog bra.
Processad mat gillar jag personligen inte utan vill göra helst allting från grunden.
När det gäller mat överhuvudtaget så gäller det att göra det från grunden, och av bra råvaror. Lite olja hit eller dit är inte huvudsaken utan att man får i sig allt från det som bjuds.
K vitaminbrist talar lite om att det kan handla om att hon äter någon medicin som Waran. Då kan få rådet som du beskriver.
Kost är mycket komplicerad ämne. Du får beskriva lite mera ingående för att vi skall träffa rätt.

Tänkte mer på era inköp i Thailand än på ICA i Sverige, hur ni tänker och agerar i Thailand?
Bestämmer du eller frun?
Oftast använder jag inga oljor eller fett i pannan, behövs ju inte i teflonpanna men frugan köper nog samma som alltid, fick fråga då som sagt jag själv inte använder oljor, vete 17 vad det är för nåt på bilden, gjord på Grape องุ่น eller Yellow beans dom oljorna dom köper säger dom.
Fast märker att frugan har ingen aning vad det är för olja och inte jag heller ser ut som några gula frukter på bilden?

Oftast använder jag inga oljor eller fett i pannan, behövs ju inte i teflonpanna men frugan köper nog samma som alltid, fick fråga då som sagt jag själv inte använder oljor, vete 17 vad det är för nåt på bilden, gjord på Grape องุ่น eller Yellow beans dom oljorna dom köper säger dom.
Fast märker att frugan har ingen aning vad det är för olja och inte jag heller ser ut som några gula frukter på bilden?
Det är nog inget farligt i matolja men oljan är smakbärare och utesluter man det så smakar kanske maten inte så bra.

Nu håller ju EU på att försöka förbjuda palmolja i bakverk mm och det finns nog tillräckligt med underlag för ett sånt beslut.

Sen använder vi Européer olja även som kall direkt i mat som smakförbättrare som jag aldrig sett en asiat göra.
Någon som provat palmolja på en sallad eller på nygräddat bröd?
Har inte ens provat rapsolja utanför stekpannan i Sverige.
Kanske bara en fördom att den skulle sakna smak och lobbyisterna för den goda olivoljan blåst mig på dyra pengar?

Palmolja blir inte fördömt p g a vad det är utan mera på grund av vad den anses vara.
Jag lägger mig inte i diskussionen om det är politiskt riktigt att använda palmolja utan menar att olja som olja det är inte så jättestor skillnad.
Då menar jag hälsomässigt.
Är faktiskt rätt trött på samhället som vill stämpla folk för att de lever inte politiskt riktigt.
Vem kan bevisa att politiskt styrt vetenskap är rätt.... Just det ingen

Palmolja blir inte fördömt p g a vad det är utan mera på grund av vad den anses vara.
Jag lägger mig inte i diskussionen om det är politiskt riktigt att använda palmolja utan menar att olja som olja det är inte så jättestor skillnad.
Då menar jag hälsomässigt.
Är faktiskt rätt trött på samhället som vill stämpla folk för att de lever inte politiskt riktigt.
Vem kan bevisa att politiskt styrt vetenskap är rätt.... Just det ingen
Är det politiskt om olivolja är nyttigare än palmolja? Mer kanske en ekonomisk fråga?
Men ditt svar är givet.
Tack i alla fall för det.

Nu håller ju EU på att försöka förbjuda palmolja i bakverk mm och det finns nog tillräckligt med underlag för ett sånt beslut.

Sen använder vi Européer olja även som kall direkt i mat som smakförbättrare som jag aldrig sett en asiat göra.
Någon som provat palmolja på en sallad eller på nygräddat bröd?
Har inte ens provat rapsolja utanför stekpannan i Sverige.
Kanske bara en fördom att den skulle sakna smak och lobbyisterna för den goda olivoljan blåst mig på dyra pengar?
Olja är en smakbärare, spelar ingen roll om den kommer från en palm eller cocospalm eller olivträd.Lagar du mat utan fett eller olja så tyvärr smakar det fadd.
Asiater använder mycket olja, kanske just därför de mår så bra :eek:

Olja är en smakbärare, spelar ingen roll om den kommer från en palm eller cocospalm eller olivträd.Lagar du mat utan fett eller olja så tyvärr smakar det fadd.
Asiater använder mycket olja, kanske just därför de mår så bra :eek:
Har nyss smakat palmolja direkt ur flaskan och den höjer då inte smaken på min sallad, totalt smaklöst men billigt skräp.
Min röst på den mycket dyrare olivoljan som smaksättare fast frun håller förstås inte med, bara onödigt dyrt.
Oljan ska bara se till att det inte bränner fast i pannan, den har ingen annan uppgift.

Har nyss smakat palmolja direkt ur flaskan och den höjer då inte smaken på min sallad, totalt smaklöst men billigt skräp.
Min röst på den mycket dyrare olivoljan som smaksättare fast frun håller förstås inte med, bara onödigt dyrt.
Oljan ska bara se till att det inte bränner fast i pannan, den har ingen annan uppgift.
Det tror du men det är faktiskt oljan eller fettet som förmedlar smaken till oss om vi sedan vill det eller inte. :p

Kokosfett brukar ju "LCHF-rörelsen" höja till skyarna. Lär vara väldigt nyttigt. Däremot, när den har blivit "hårdgjord" så skall man hålla sig därifrån.

Det tror du men det är faktiskt oljan eller fettet som förmedlar smaken till oss om vi sedan vill det eller inte. :p
Ja, oljan förmedlar smaken bättre om du tänker på fettlösliga aromer och kryddor, de ej fettlösliga har det ingen påverkan alls på.
Helt klart går det inte att få fram smaken på Kantareller eller Karl Johan utan fett men smör och grädde slår matoljor i det hänseendet.
Lax och Makrill blir inte godare i tillagad i olja eller fett för de goda smakerna finns redan i köttet.

Dra du gärna palmoljan över din Cesarsallad ;)

Bestämmer du eller frun?

Ja, olivolja passar ju inte i Thailändsk matlagning.

IMG_2931.JPG
fullsizeoutput_11e0.jpeg
IMG_2943.JPG
Kändes väl inte som det var en nyhet att palmoljan är farlig? Samma sak med processade matvaror. Så det var väl rätt information och bra att en asiat kunde framföra men inget direkt revolutionerande ....

Palmoljan har ohyggligt höga halter av omega 6, en fettsyra som visserligen är livsviktig men som vi alltid får tillräckligt av eftersom den är så vanlig. Däremot saknas omega 3 nästan helt, den är lika livsnödvändig men mindre vanlig i kosten. Olivolja är rik på omega 3, fet fisk också. Jag föredrar olivolja i matlagningen, gärna med en komplementerande klick smör för smaken. Kokosolja använder jag en del, men vi friterar aldrig mat så mängderna fett är rätt små (teflonpanna). Däremot kollade jag en gång upp kokosfett, om det skulle vara lika bra som kokosolja (jag använde kokosfett i jobbet och hade gott om det) men det var det ju inte. Samma sak med kokosfett som med margarin -när man hårdgör fettet blir det en helt ny produkt och mycket långt ifrån hälsosam. Palmoljan försöker jag få min fru att sluta med helt.
Jag äter en ganska kolhydratsnål och fet kost och då är det ju viktigt att äta rätt fett.

Liknande trådar

S
Svar
5
Visningar
4 K
S
A
Svar
64
Visningar
15 K