Phontas Mc resa 2018

• Trådstartare Trådstartare Anonym
  • Start datum Start datum

Fick erbjudande i förrgår 9 rai rismark för 200.000 baht.
Var ju värd så många miljoner, varför säljer dom den inte för så många miljoner då istället för att försöka sälja den till farangen och hans fru för enligt dom en bråkdel.
Nä blev inget med det, marken är inte mer värd än vad någon är beredd att betala för den.
Rismark får man väl ingen chanot på och ingen tjänar pengar på risodling så då är väl marken inte värd många satang

Rismark får man väl ingen chanot på och ingen tjänar pengar på risodling så då är väl marken inte värd många satang
jaså , frugan har chanot , dvs papper på sina 50 rai rismark , det är olika typer av ägandebevis på mark , läs på NMax , Hon har ett ägandebevis på varje rai hon har :::: Finns det ingen Chanot så är det mark som kommun har upplåtit till bönderna , min Svärfar har ett par rai som han har mangoträd på , kommunens mark , verkar finnas mycket okunskap här

Köpte du inte 9 rai för 200,000 thbt så är du ingen affärsman Jonas , det skall givetsvis finnas en Chanot , ligger den bra till dvs i närheten av en väg eller dyligt så ligger å priset idag normalt på ett hundra tusen för en rai 55555:)Där var du fel ute Jonas
Ja du jag har tidigare köpt 2 rai chanotte för 20.000 baht styck, blivit erbjuden 15 rai för 600.000 så inte dom priserna där.

Köpte du inte 9 rai för 200,000 thbt så är du ingen affärsman Jonas , det skall givetsvis finnas en Chanot , ligger den bra till dvs i närheten av en väg eller dyligt så ligger å priset idag normalt på ett hundra tusen för en rai 55555:)Där var du fel ute Jonas
Hej

Även Sorporkor mark går för över 100 000 baht per rai uppe hos oss om läget är bra.
Bychefen köpte till det priset nyligen.

Mvh isan lover

Hej

Även Sorporkor mark går för över 100 000 baht per rai uppe hos oss om läget är bra.
Bychefen köpte till det priset nyligen.

Mvh isan lover
Inte för så länge sen påstod du att markpriserna halverats eller mera uppe hos er och folk måste flytta därifrån för att försörja sig. Har det vänt nu?

Märks att du bor i Hua Hin;)trode du va en jäkel på affärer:Dmen även solen har fläckar:p
Nä inte ett dugg insatt i rismark, försöker hålla mig så långt bort det bara går [emoji28]
Men ändå rätt säker på att mycket av rismarken är mark som fått lånas av staten för att brukas och dylik mark får väl inte lov att säljas eller byggas annat än boningshus till brukaren på.
Men jag kan ha fel..

Inte för så länge sen påstod du att markpriserna halverats eller mera uppe hos er och folk måste flytta därifrån för att försörja sig. Har det vänt nu?

Hej

Det stämmer bra när det handlar om ren jordbruksmark, folk beroende av inkomster ifrån jordbruk har det svårt just nu p.g.a dålig lönsamhet och brist på stöd i olika former.
Folk tvingas sälja, flytta, ta jobb utomlands och en del tar lite och med livet av sig på grund av detta.

Men den mark som stiger i värde är den jordbruksmark som ligger nära städer eller stora vägar, men då beror inte värdeökningen på att man kan odla där uta p.g.a att städerna växer och mark som ska bebyggas betingar ett mycket högre pris än mark för odling.

Kommer ihåg när frugans morbror köpte risfälten nära samhället, folk tyckte att han var tokig som köpte så dyr mark för att odla ris, men han räknade naturligtvis med att marken snart skulle ligga i samhället och då betinga ett helt annat pris, jag höll med honom och tyckte att det var en bra investering, det ser det ut att bli också.

Så vinnare är dom som har mark i attraktiva lägen som kan komma at bebyggas, förlorare är dom dom har ren jordbruksmark utan närhet till någon stad eller annat som drar upp priset.

Mvh isan lover

Nä inte ett dugg insatt i rismark, försöker hålla mig så långt bort det bara går [emoji28]
Men ändå rätt säker på att mycket av rismarken är mark som fått lånas av staten för att brukas och dylik mark får väl inte lov att säljas eller byggas annat än boningshus till brukaren på.
Men jag kan ha fel..

Hej

Det finns ju fyra olika sorters mark i Thailand, det odlas ju alla dessa typer av mark.
Egentligen är det inte tillåtet att sälja ex.vis Sorporkor mark, men det görs ändå och så har man gjort i många generationer nu, det finns en speciell blankett som används för detta, sedan bevittnar bychef och några andra betrodda bybor affären mellan säljare och köpare samt signerar avtalet.

Många av dom som blev tilldelade marken en gång i tiden är ju döda sedan kanske 50 år sedan, andra har sålt och flyttat till städer o.s.v, man uppskattar att ca 70% av denna mark har bytt ägare en eller flera gånger sedan den en gång delades ut, en del mark t.o.m 7-8 gånger.

Själv tror jag att detta med olika klasser på marken kan härstamma ifrån den tid när stora områden annekterades via krig ifrån grannländerna, då fanns det ju massor av mark som togs både ifrån Laos, Kambodja och Sultanatet i söder, denna mark ville delade sedan staten ut till familjer som röjde den och bosatte sig på platsen.

Nu finns det ju hela städer och Amphoer som bara består av Sorporkor mark, t.o.m statliga och kommunala kontor och marknader och banker ligger där på Sorporkor mark, att det där inte skulle kunna gå att sälja och köpa fastigheter och mark vore ju orimligt.

Tidigare folkvalda regeringar har haft uppe detta tidigare och även den nuvarande juntan har startat utredningar på hur dom ska lösa detta problem, många tror att lösningen blir att nuvarande ägare och brukare får riktiga papper på denna mark, Prayuth har sagt att en lösning vore att ge dom dom hsr haft marken i minst 10 år full rätt till den.

Mvh isan lover

Fick erbjudande i förrgår 9 rai rismark för 200.000 baht.
Var ju värd så många miljoner, varför säljer dom den inte för så många miljoner då istället för att försöka sälja den till farangen och hans fru för enligt dom en bråkdel.
Nä blev inget med det, marken är inte mer värd än vad någon är beredd att betala för den.

Tror du gjorde rätt Jonas. Finns det ingen efterfrågan på rismark , som inte får bebyggas, i trakten, blir det svårt att få tillbaka pengarna den dagen du vill sälja. Det är en annan sak om du köper marken för att använda.

Jämför med Jomtien utanför Pattaya. Där finns idag tiotusentals lägenheter till salu, och man kan köpa till mycket bra pris, men den dagen du vill sälja har du problem att få tillbaka pengarna. Tillgång och efterfrågan styr priserna.

Tror du gjorde rätt Jonas. Finns det ingen efterfrågan på rismark , som inte får bebyggas, i trakten, blir det svårt att få tillbaka pengarna den dagen du vill sälja. Det är en annan sak om du köper marken för att använda.

Jämför med Jomtien utanför Pattaya. Där finns idag tiotusentals lägenheter till salu, och man kan köpa till mycket bra pris, men den dagen du vill sälja har du problem att få tillbaka pengarna. Tillgång och efterfrågan styr priserna.

Hej

Helt rätt, i nuläget är marknaden för jordbruksmark mer eller mindre stendöd, åtminstone i vårt mråde, det finns inget som det lönar sig bra att odla längre.

Vi är ju lite i en annan situation eftersom frugan köpte sin mark för 10-17 år sedan, då betalade hon bara mellan 8000-23 000 baht per rai, dessutom har hon redan i god tid innan kuppen sålt två farmer och då fick hon ca 50 000 baht per rai, sen sålde hon ju dessutom ett hus strax söder om Hua Hin med vinst.

Nu har hon kvar ca 100 rai som vi brukar, men hon kommer nog att sälja det mesta av detta i framtiden också och bara behålla den ärvda marken närmast vår by.

Mvh isan lover

jaså , frugan har chanot , dvs papper på sina 50 rai rismark , det är olika typer av ägandebevis på mark , läs på NMax , Hon har ett ägandebevis på varje rai hon har :::: Finns det ingen Chanot så är det mark som kommun har upplåtit till bönderna , min Svärfar har ett par rai som han har mangoträd på , kommunens mark , verkar finnas mycket okunskap här

Phonta. Ägandebevisen på rismark i Isaan är i regel inte Chanot.

Direkt under den röda fågeln på dokumenten skall det stå Chanot, annars är det ett svagare ägardokument, där man tex inte får sälja eller inte får bygga på marken.

SorPorKor är ett exempel på sådant svagare landinnehav.
Många köper och säljer och bygger olagligt på landsbyggden i Isaan, men det kan ge stora problem i framtiden.
Det pågår runt tätorterna sedan många år arbete med att ombilda land till Chanot för att marken skall kunna bebyggas, och där detta är på gång går priserna upp.

Senast redigerad av en moderator:

Direkt under den röda fågeln på dokumenten skall det stå Chanot, annars är det ett svagare ägardokument, där man tex inte får sälja eller inte får bygga på marken.

Många köper och säljer och bygger olagligt på landsbyggden i Isaan, men det kan ge stora problem i framtiden.
Det pågår runt tätorterna sedan många år arbete med att ombilda land till Chanot för att marken skall kunna bebyggas, och där detta är på gång går priserna upp.
Min fru har riktiga Chanoter på all sin mark , hon är alldeles för insatt samt alldeles för snål för att köpa något som inte har ett riktigt värde på som hon säger "Goverment papper "På hennes sista köp av sin morbror för två år sen står det Chanot , precis som på hennes 3 rai inne i staden ,den tomten jag la ut på bild ,ligger ett par hundra meter från Kommunhuset samt polisstation med det nybyggda Sjukhuset samt mycket nära , bara ett par tomter från Amata Technical High Shool , likförbannat tror inte jag på att det skulle vara så värdefullt.Min hustru gör ALDRIG något utan att undersöka likt Sherlock Holmes , ibland blir jag skitrött på hennes försiktighet 5555:) Misstänksam till allt och allla

IMG_20180201_143608859.jpg

Jag har aldrig provat testo så ingen egen erfarenhet men har läst massor och snackat med proffs och vad jag kommit fram till så stängs alltid den egna produktionen ner om man tillsätter testo.
Däremot så boostar hård/rätt träning kroppens egna testo så det Birger upplever nu har troligtvis ingenting med testo perioden att göra utan träningen i sig som ger effekt.

Ja. det tror jag också, du har troligen rätt där. Så här i efterhand är jag inte övertygad om att testosterontillskott verkligen var någon bra starthjälp, fast jag tyckte det då.

Sant , att tillför Testo skulle jag aldrig göra , men Krachai Dam hjälper kroppen att producera sitt eget testosteron , det är det det handlar om ,, läs nu vad jag skriver "KROPPSEGET "testosteron , inge tillfört utifrån , finna massor av studier , (seriösa) kring detta , Thai använder detta under sin träning för bättre ork samt bättre libido i det dagliga livet ,, Ginko biloba har använts av Asiater sedan urminnes tider , likaså Tongkat Ali :)
Har mycket tråkiga exempelpå folk som pumpat i Testo i kroppen , då i Thailand ,, vill inte gå in närmare på det , då någon här känner till detta , men inte är /har det varit bra inte :(
Var köper man Crachai Damm?

Hej

Bygga hus på Sorporkor mark får man allt, men man måste registrera och ansöka om det och få sig en adress tilldelad.

Hela vår by och alla andra i närheten ligger också på Sorporkor mark, det går att få tilldtånd och adress o.s.v, men du har rätt i att innehavet är svagare och att det får till följd att ersättningen blir lägre om staten behöver ta marken i anspråk i framtiden för något projekt eller liknande.

Mvh isan lover

IMG_20180208_131154903.jpg
Var köper man Crachai Damm?
Finns i BKK , mitt emot Svenska Ambassaden finns ett Pharmacy , de hade i alla fall förra veckan , när jag köpte 180 capslar , 3x60 ,, inte gratis , men djäkligt bra grejor , finns i de mindre apoteken i BKK samt nere runt Wat Po Templen , det torkas varje år stora mängder på gatorna där nere , där kan då finna samt få råd , här en annan variant med Ginko Biloba samt Tonkat Ali , rena rama natur [Medicin] Via..gra kan jag säga :)

Liknande trådar

A
Svar
209
Visningar
17 K
Anonym
A
A
Svar
322
Visningar