Ditt sätt och räkna är rätt positivt sätt och beskriva din förlust på hyran som försvann.
Att husägaren har förlorat innebär inte att du får din hyra tillbaka.
Historiskt sätt har fastigheter varit en bra investering och när priserna nu har gått ner som du säger är det bra läge att köpa.
Exempel på internräntan för en fastighet som jag köper för 100.000 och där vi får ut 5.000 SEK eller THB per år och huset ökar i värde och säljs för 125.000 THB år 5.
Formel kan skrivas ut som:
5000 * ( 1/(1+i)1 + 1/(1+i)2 + 1/(1+i)3 + 1/(1+i)4 + 1/(1+i)5 ) + 125.000/(1+i)5 = 100.000
Löser vi ut i och räknar ut internräntan blir den i fastighetsinvesteringen cirka: 9.1%.
Ok du satsar dina pengar på fonder eller aktier och får 10% ränta då har du vunnit men vem i hela världen säger att du får 10 procent vinst på fonder eller aktier.
Har du någonsin läst om folk som har förlorat på sina aktier?
Du räknar hela tiden att fastigheter förlorar i värde medan aktier går upp.
Därtill kommer inflation som i detta fallet bli gynnsamt för husägaren.
Det du har missat helt enkelt att pengar som du har lagt ut är borta och jag är inte intresserad hur mycket du tjänar på aktier för redan i morgon kan dina investeringar vara borta och du har inte en susning vart dina pengar tog vägen.
Och lägg märke till att jag säger att du har inte en susning för vet inte det, lika lite som du vet hur mycket jag vet om ekonomi.