Smidigaste sättet att köpa bostad i Thailand??

En fastighet i Thailand har historiskt sett varit en bra investering ,, precis så är det HISTORISKT sett , för nu är det ingen som köper , allt som säljs slumpas bort , och det är inte att sälja , condos i Pattya som för tre år sen kostade 1,7 mille slunpas idag bort för 800000 thbt , Hur kan någon se en lönsamhet i detta , att överhuvudtaget investera i ett land som flertalet turister nu sviker samt även förut fastboende faranger lämnar ,, det kan bara var en helsikes stor chanstagning ,, och sånt sysslar i alla fall inte jag med ...;) Den smarta farangen hyr , då kan man lämna och dra när man känner för det ..

Där har du helt rätt men hävdar att det finns områden i Thailand där det går att tjana bra med pengar.
T ex lite utanför Udon dit staden växer. Samma i Phrae på risfälten lite utanför stan.
Skulle aldrig satsa pengar på fastigheter i Nan för tillfället.

Nu är inte husköp någon finansiell transaktion för mig utan vill bo i eget hus, hemma som det också heter för mig.

Annars brukar kaos vara ett gyllene tilfälle att tjäna en hacka men då måste man veta vad man gör.
Samma gäller inom all handel, aktier inkluderad. Är man inte insatt håll dig utanför heter det väl.

Köpa/bygga (bygga Thailand) hus ute på landet oavsett om det är Thailand eller Sverige kostar ju bara fickpengar för de flesta.
Man kan i o för sig bygga lyxigt och lämna efter sig osåld lyxvilla på risfältet i Isaan om det
skulle skita sig men då är man en farang osmart.

Många köper husbil för miljoner den investering är ju inte så lysande heller.
Jag själv har en princip att inte ta lån, inte för bil eller hus och då är man ju fri att gå eller flyga om man vill det.
Hade jag varit ung så hade det varit en annan fråga.

Fast gillar inte riktigt på tanken att bo i en rävlya där man har säkrat flera utgångar ifall fara lurar vid ingången. Tänk först o s v
Vill ju bo här för klimatets skull, för att trivs med tillvaron och med min sambo inkl familj.
Vill bara belysa tillvaron på solsidan så att säga.
Det finns alltid två sidor av myntet även i fallet med farang i Thailand.
:)

jag gillar även jag klimatet , men nu blir det en till max två månad i Isaan varje vinter , fixar inte denna djäkla skitmentalitet som detta folk har , och för de som tror att korruptionen har avtagit eller stoppat , har ägnat ett par kvällar åt att hålla gluggarna öppna på farbror brun i Pattis , pratat med faranger som blir stoppade , igår blev jag själv stoppad , kompisen bakpå hade ingen hjälm ,, han pröjsade efter hot om div jobbiga saker 500 thbt direkt i snutchefens ficka , bakom närmaste knut :rolleyes: , minst fyra andra såg gav slantar utan kvitto , så glöm detta , snuten blev skitsur på mig då han först ville ta mitt körkort , han menade på att jag körde så även jag skulle ha böter , jag påpekade att jag kan omöjligt hålla koll på om min kompis tappar hjälmen :) jag har hjälm , alla papper i ordning samt körkort och är spiknykter ,, så kör på bara tänkte jag .. nåväl korruptionen blomstar och Thaisen beter sig som svin , nu 2ggr denna veckan som TV 8 visar Thai som medvetet kör ihjäl hundar som sover på gatan , kör långsamt över ,, viiilka djävla hjärtlösa människor detta måste vara ..
Nä, två månader max i Isaan , börjar se verkligheten som många verkar blunda för ,, men det kanske beror på att alkoholen är billig ...

Hmmmm , trivts i alla områden du hyrt ,, du har ju flyttat runt som om du vore Rom :)
Ja vi har väl flyttat lika många gånger du och jag, så vi är väl 2 romer, jag har skrivit innan att det varit husen och dom olika anledningarna.

Hus #1 avloppet på botten våningen satte igen allt vatten från övervåningarna rann ut på bottenvåningarna, blev akutflytt för dom fick riva upp golvet och lägga om avloppsrören. Bästa området och skulle vilja ha ett hus här igen, men svårt att få tag på.

Hus #2 vart fint hus men inte riktigt vad vi var ute efter för liten tomt och satt och glodde rakt in i en 2 meters mur.

Hus #3 svindyrt gammalt hus i dåligt skick, hade jag haft råd med ett bättre hus hade i det området hade jag flyttat tillbaks.

Hus #4 hus med Thaistandard, gillade ingenting i det huset.

Nu för första gången kanonhus men osäker på området om jag riktigt vill bo där.

Jag har bara haft två boenden i Pattaya Jonas , tror du är en mer orolig själ än mig
;)

Jag har bara haft två boenden i Pattaya Jonas , tror du är en mer orolig själ än mig
;)
Vilket som har skrivit anledningarna till varför vi flyttat och när det gäller hus 1-3 så bytte jag aldrig område hus #1, #2, #3 låg alla i samma område.
Saknar detta område men svårt att finna hus där och jag har inte råd eller vill inte lägga dom pengarna som hus standard som jag är ute efter kostar där.
Åker ofta dit ner och sätter oss och kækar frukost och kollar ut över havet efter vi lämnat ungen på skolan eller ibland åker vi dit och äter en middag.
Bara hus 4-5 som vart i andra områden nu när vi testar östsidan.
Hus 1-3 låg i Pratumnak och det är mitt område i Pattaya, där trivs jag, men när hyrorna för sämre hus ligger på 40-50k i månaden och när dom husen i ok standard som jag kan tänka mig ligger på 70-90k så fick det bli Östsidan.
Frågade grannen till sista huset vi bodde dær nere vad han skulle ha før huset 48 millioner, så jag får nog hålla mig till att åka dit och drömma ibland bara ;) Finns knappt några hus att få tag på där heller, tro mig jag har letat och jag har knackat dörr.

;)
Sen fick jag för mig att du flyttat till Fruns by, Sen en liten stund till Kon Kaen, Sen Pattaya 2 hus, Sen Sverige, Sen tillbaks till fruns by, Sen Pattaya. Snacka om orolig själ 555555555 ;)

Sen fick jag för mig att du flyttat till Fruns by, Sen en liten stund till Kon Kaen, Sen Pattaya 2 hus, Sen Sverige, Sen tillbaks till fruns by, Sen Pattaya. Snacka om orolig själ 555555555 ;)
Så blir det när man väljer Isaan och Pattaya [emoji6]
Själv har jag bott i samma hus i HH i 4 år snart och blir nog kvar några år till. Va lite sugen på privat pool ett tag och kikade runt lite men insåg att det inte är värt dom extra 5-10.000/mån som det kostar. Bor ju 30m från poolen här och det är aldrig mycket folk där så får duga.

Är eg lite sugen på att bo i typ Österike ett par mån på vintern och åka skidor men bara en tanke än så länge.
Grejen är ju att man tenderar att ändra sig i mellanåt och då är det jvligt gott att bara kunna dra utan att behöva strula med att sälja ett hus som kan ta flera år..

Lite OT men iaf så var 3bb här igår med en ny router, den gamla fixade bara 100mb och abbet nu är ju 200/50.
Idag ringde dom från 3bb och frågade om allt gick bra, det som var lite extra intressant var att dom även frågade om teknikern ville ha betalt av mig. Finns tydligen ett problem att tekniker lurar kunder till att betala för sånt som är gratis/ingår i abbet.
Vem kunde tro nåt sånt?... [emoji28]

B
Nu har du missuppfattat en del , fruns hus 8 mån ja, sen till Pattaya Moo7 2.5 år sen hem till Sverige , sen då ??? Nu är vi här på semester , bor fortfarande i Sverige och så skall det förbli :) Khon Kaen har jag aldrig bott i.. Fruns hus är vårt semesterhus ... inte mer än en en månad eller två . Iså fall flyttar du varje månad Jonas ...Från Pattaya - fartyget , sen till Pattaya osv osv 5555

Senast redigerad av en moderator:
Och så en liten papegoja som gillar ,, fjantiga gubbar finns det tydligen 5555. Du får inte skriva så där , du gör // så glad ... Han är lite gaggig så han tror ju du har rätt :)

Senast redigerad av en moderator:
Lite OT men iaf så var 3bb här igår med en ny router, den gamla fixade bara 100mb och abbet nu är ju 200/50.
Idag ringde dom från 3bb och frågade om allt gick bra, det som var lite extra intressant var att dom även frågade om teknikern ville ha betalt av mig. Finns tydligen ett problem att tekniker lurar kunder till att betala för sånt som är gratis/ingår i abbet.
Vem kunde tro nåt sånt?... [emoji28]
Jo, men herrgud ,vet de inte att NMax kan ingen lura , en riktigt Hua Hin räv 55555

Diskussionen om huruvida man ska köpa eller hyra bostad är en av de allra populäraste diskussionerna på alla Thaiforum, den har nog bara konkurrens med om huruvida man ska betala sinsod, skicka pengar till sina svärföräldrar samt om man ska bo på landet eller i stan.

Ser man bara frågan som rent ekonomiskt så skulle jag i de allra flesta fallen säga att man bör hyra. För mig och många andra är dock inte en bostad i första hand en ekonomisk investering utan en livsinvestering och då behöver man ju inte göra någon ekonomisk vinst för att det ska vara en bra investering. Rent ekonomiskt är ju att åka på semester, äta god mat etc ännu sämre investeringar; man kan ju stanna hemma, äta gröt och investera de pengar som blir över i värdepapper.

Som med allt annat handlar bostadsfrågan om att inte ha för bråttom. Det går nog 20 Faranger som köpte/byggde en bostad för tidigt på varje Farang som väntade för länge. Jag hade hyrt condo och radhus i Bangkok 6 år innan vi byggde ett hus och senare också köpte en condo och innan det hade jag bott i hyrda lägenheter i Sverige i 7 år. Vi hade bestämt att skaffa barn och det kändes då naturligt att ha något eget. Frugan hade redan ett litet hus vi tidigare bott i på helgerna ibland men det kändes för litet och något som passade oss att hyra fanns inte heller så det var aldrig något riktigt alternativ. Vi byggde ett hus i byn bredvid släktingar och kusiner och givetvis kommer det huset aldrig att ge någon ekonomisk avkastning. Det ligger bara en timme från Suvarnabhumi och en och en halv från Bangkok och Pattaya men det är ändå en förlustaffär rent ekonomiskt. Nu efter 12 år tycker jag dock redan det har betalt sig så för oss var det en bra affär.

För snart 8 år sedan, när dottern skulle börja internationell skola/dagis köpte vi en condo i Bangna. Just nu går lägenheterna för kanske 10-15% mer än vi köpte för så det är heller ingen bra ekonomisk affär men om ett par år har vi en BTS-station utanför och då stiger nog priserna. När vi säljer om 7 år räknar jag med att vi åtminstone får tillbaka vad vi betalade plus inflationen och då har vi ju bott gratis i 15 år och det är inte så illa, även om det fortfarande inte är någon bra affär rent ekonomiskt.

Sverige verkar osäkert att köpa bostad i nu iallafall, i Thailand kanske det är i botten nu och man kan göra klipp iallafall om man skall ha en bostad för boende, många erbjudanden nu. Vem vet hur det ser ut om 10 år men Sverige ligger ju närmare toppen så är väl risk för krash.
http://www.dn.no/nyheter/2017/01/06...iges-boligmarked-naermest-krasj-i-hele-europa
Du har nog rätt för börjar man få tillbaka förståndet i Sverige så kommer räntorna att stiga o då kan det vara proppen ur på prisutvecklingen.
Annars kan det vara svårt o veta i förväg. Sista lägenheten jag köpte i Sverige var faktiskt lite i spekulation men mina kamrater skrattade o sa att aldrig kan du tjäna på en lägenhet i O -hamn.
Trehundra lakan på två år blev det räknar man på boendekostnad så blev det vinst på 8240 kr varje månad. Kompisen betalade 4700 i mån hyra för en exakt likadan lägenhet. Så man vet aldrig.

Ja man har ju trott det länge, nu har man ju begränsat belåning en aning men många skuldsatta över öronen ... så visst ...

Sverige verkar osäkert att köpa bostad i nu iallafall, i Thailand kanske det är i botten nu och man kan göra klipp iallafall om man skall ha en bostad för boende, många erbjudanden nu. Vem vet hur det ser ut om 10 år men Sverige ligger ju närmare toppen så är väl risk för krash.
http://www.dn.no/nyheter/2017/01/06...iges-boligmarked-naermest-krasj-i-hele-europa

Att göra "klipp" på bostäder i Thailand har nog varit väldigt ovanligt de senaste 20 åren men visst kan du tjäna lite pengar. Just Pattaya är nog svårast av alla större städer i Thailand då det av någon anledning alltid verkar byggas för mycket hus, condos, restauranger och affärer just i Pattaya. Om du har tänkt bo kvar skulle jag ändå rekommendera dig att köpa; att äga sin bostad medför så många andra fördelar som är svåra att värdera i pengar.

Ska man tjäna pengar på sitt boende så är det nog Bangkok, större provinsiella städer eller ännu ej exploaterade kuster och öar som gäller. I Thailand ökar aldrig priset på hus och condos i sig då det fortfarande byggs så mycket nytt och kvaliteten på det som byggs, även dyrare byggnationer, är så låg. Priset på marken som huset eller condon står på ökar dock nästan alltid, och ibland väldigt fort, så därmed kan även värdet på huset och condon stiga. Har man flyt, är förseende eller har inside information så kan man göra en bra affär om man prickar in en ny tågstation, nytt köpcentra, nytt universitet eller liknande i sin omgivning.

Skulle rekommendera att ALDRIG köpa en bostad i Thailand , varför ?? Jo i Thailand får man göra som man vill , man kan tillex starta en djäkla uppfödning av tuppar i ett Moo ban , ingen kan göra ett skit åt det , man kan ha fest så ofta man vill och spela så djäkla högt man vill hela natten ,,, där jag nu hyr gör grannnarna precis som de känner för , och kom nu inte med att det beror på var du köper , Thailand är Thailand ,, En dansk kompis här köpte en condo för tre år sen på det fina Pratumnak , han har nu fått en ny granne som är helt djäkla knäpp , sover på dagarna samt spelar musik på natten ,, går inte att sälja utan förlust säger ,,, så hyr ... ni vet ALDRIG vilka/vilken idiot ni får till granne , och inga regler finns , inga Zoner om var man får ha bilverkstaad eller gatukök mm.. hahaha,, Kalle Anka landet nummer ett :):):)

Att göra "klipp" på bostäder i Thailand har nog varit väldigt ovanligt de senaste 20 åren men visst kan du tjäna lite pengar. Just Pattaya är nog svårast av alla större städer i Thailand då det av någon anledning alltid verkar byggas för mycket hus, condos, restauranger och affärer just i Pattaya. Om du har tänkt bo kvar skulle jag ändå rekommendera dig att köpa; att äga sin bostad medför så många andra fördelar som är svåra att värdera i pengar.

Ska man tjäna pengar på sitt boende så är det nog Bangkok, större provinsiella städer eller ännu ej exploaterade kuster och öar som gäller. I Thailand ökar aldrig priset på hus och condos i sig då det fortfarande byggs så mycket nytt och kvaliteten på det som byggs, även dyrare byggnationer, är så låg. Priset på marken som huset eller condon står på ökar dock nästan alltid, och ibland väldigt fort, så därmed kan även värdet på huset och condon stiga. Har man flyt, är förseende eller har inside information så kan man göra en bra affär om man prickar in en ny tågstation, nytt köpcentra, nytt universitet eller liknande i sin omgivning.
Med att gøra ett klipp menade jag att man kunde kanske hitta ett hus før "Boende" billigt nu, inte ett klipp i att man skulle kunna tjæna massa pengar på køpa/sælja.

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
937
Anonyma
A
A
Svar
15
Visningar