Svenska kronan är rekordlåg 2

Tycker att man fokuserar alldeles för mycket på den Svenska kronan.
Nu styr ju inte Sveriges regering alla stater som har tappat i värde mot BHT, inte ens den Kinesiska marknaden som den sista tiden tappat en 80 sateng mot thb.
En del har tappat mer en del mindre men i stort sett har alla marknader tappat.
Så kan vi då säga att detta är den svenska regeringens fel.
Troligen berörs många av TS av vad som händer med svenska kronan. Därav fokusering på sek. Svenska regeringen och riksbanken kan påverka sek och har kunnat göra detta. Mycket har stått i tidningar om detta. Deras kloka beslut har kunnat påverka utvecklingen till dagens situation. Jag tycker inte att man ska prata om fel och skuld. Förhoppningsvis har alla velat fatta rationella beslut. Sedan kan man värdera saker olika. Riksbanken har till varje pris velat få upp inflationen till två procent och enligt deras sätt att räkna inflationen. Andra faktorer som regeringen har haft att fundera över är arbetslöshet, industrins situation, invandring, turism etc. Myndigheter och banker har också kunnat påverka till en mindre del genom låneregler för t ex bostäder.

En praktisk synpunkt är att det kan vara svårt/svettigt för TS att ha koll på och diskutera alla valutor. För mig får du gärna försöka om du orkar.

Tycker att man fokuserar alldeles för mycket på den Svenska kronan.
Nu styr ju inte Sveriges regering alla stater som har tappat i värde mot BHT, inte ens den Kinesiska marknaden som den sista tiden tappat en 80 sateng mot thb.
En del har tappat mer en del mindre men i stort sett har alla marknader tappat.
Så kan vi då säga att detta är den svenska regeringens fel.
För Sverige har rasat mot alla valutor, inte bara baht det gäller, hänger du inte med alls?
Och rasar sek mot alla valutor så beror det på vad som sker i Sverige!

Och nedgången i veckan kom efter Sverige la fram rapport på industriutvecklingen som inte såg positiv ut.

Troligen berörs många av TS av vad som händer med svenska kronan. Därav fokusering på sek. Svenska regeringen och riksbanken kan påverka sek och har kunnat göra detta. Mycket har stått i tidningar om detta. Deras kloka beslut har kunnat påverka utvecklingen till dagens situation. Jag tycker inte att man ska prata om fel och skuld. Förhoppningsvis har alla velat fatta rationella beslut. Sedan kan man värdera saker olika. Riksbanken har till varje pris velat få upp inflationen till två procent och enligt deras sätt att räkna inflationen. Andra faktorer som regeringen har haft att fundera över är arbetslöshet, industrins situation, invandring, turism etc. Myndigheter och banker har också kunnat påverka till en mindre del genom låneregler för t ex bostäder.

En praktisk synpunkt är att det kan vara svårt/svettigt för TS att ha koll på och diskutera alla valutor. För mig får du gärna försöka om du orkar.
Nä tack. Ser bara att thb batten förstärks mot alla andra valutor.
Så om man har en logiskt förklaring på detta, så kan man ju skriva.
Som lekman ser man ju att det börjar gå utför med denna starka valuta för Thailand.
För Sverige är det ju tvärt om export industrin går ju bättre å bättre.
Ärligt talat så bigriber jag ingen ting. Men Så skal det väl vara för oss icke akademiker

För Sverige har rasat mot alla valutor, inte bara baht det gäller, hänger du inte med alls?
Och rasar sek mot alla valutor så beror det på vad som sker i Sverige!

Och nedgången i veckan kom efter Sverige la fram rapport på industriutvecklingen som inte såg positiv ut.
Nu var inte detta min huvudfråga, Utan Bht starka ställning

Nu var det inte min vist , utan att alla valutor tappat mot bht.
Men det förtog du ju inte ser jag,
Läs näst sista raden, så kanske polletten ramlar ner

Nu är det ju så att för de flesta svenskar med intresse i Thailand så är tappet som SEK har gjort gentemot THB det stora intresset, om andra valutor också har tappat mot THB så spelar det ingen större roll för oss.

Som lekman ser man ju att det börjar gå utför med denna starka valuta för Thailand.
Ärligt talat så bigriber jag ingen ting. Men Så skal det väl vara för oss icke akademiker
Sek har gått ner 28,7% mot dollar på 5 år.
Sek har gått ner 31,75% mot Thb på 5 år.
Sek har gått ner 14,83% mot Euro på 5 år.

Sek har haft större rörelse än Thb och det i negativ riktning.

Screenshot_20190901-105836_Currency.jpg

Screenshot_20190901-105857_Currency.jpg

Screenshot_20190901-110150_Currency.jpg

Rapporten som las fram i veckan visade tvärtom och att det såg negativt ut för industrin i Sverige därför kom det ännu ett hopp nedåt för Sek i veckan och Nok drogs med i nedgången trots att deras industrital visar positivt.
Kanske dags att du drar av dig skygglapparna som du ber andra att göra.

Man pratar nu på att Svenska riksbanken kommer troligen bli tvungen att göra ytterligare räntesänkning innan årsskiftet.

Tycker det är ett jäkla gnäll om pengar, tror dom flesta här har det gott.
Som min morfar sa när han levde, rätta munnen efter kappsäcken ;)
För dig som inte påverkas är det lätt att sitta i Sverige och låta duktig.
För oss här nere gör det en vesäntlig skillnad.
Nu fick vi ta sonen från hans skola och sätta han på en billiga pga av att priset har på 4 år gått från ca. 100.000 kr om året till 200.000 kr om året.
Det var ett byte han inte ville göra och hans möjligheter att utvecklas inom sport minskade då denna skola inte ens har en liknelse till erbjudande i sportväg som gammla skolan, nu blir det bara gympa.
Utbildningsnivån vet vi inte än hur det skiljer sig men nya skolan har inte alls samma resurser.

Och vi har fått byta enbart pga försämrad växelkurs, hade det inte vart för den hade han gått kvar.

Hus, bil, allt har blivit mycket dyrare, en växelkurs som har förändrats på 40% på 5 år gör en stor skillnad även om du inte tycker det spelar någon roll för dig som bor i Sverige och har dina huvudutgifter där.

Vi har pensionärer på forumet som ligger på gränsen att bli utslängda ur landet pga. växelkursen.

För dig som inte påverkas är det lätt att sitta i Sverige och låta duktig.
För oss här nere gör det en vesäntlig skillnad.
Nu fick vi ta sonen från hans skola och sätta han på en billiga pga av att priset har på 4 år gått från ca. 100.000 kr om året till 200.000 kr om året.
Det var ett byte han inte ville göra och hans möjligheter att utvecklas inom sport minskade då denna skola inte ens har en liknelse till erbjudande i sportväg som gammla skolan, nu blir det bara gympa.
Utbildningsnivån vet vi inte än hur det skiljer sig men nya skolan har inte alls samma resurser.

Och vi har fått byta enbart pga försämrad växelkurs, hade det inte vart för den hade han gått kvar.

Hus, bil, allt har blivit mycket dyrare, en växelkurs som har förändrats på 40% på 5 år gör en stor skillnad även om du inte tycker det spelar någon roll för dig som bor i Sverige och har dina huvudutgifter där.

Vi har pensionärer på forumet som ligger på gränsen att bli utslängda ur landet pga.
Gilla läget eller flytta!

Är inte duktig på något sätt, spelreglerna är olika och inte alltid som man vill.
Tycker inte ett jäkla dugg synd om gottstältarna som gnäller ;)

Gilla läget eller flytta!

Är inte duktig på något sätt, spelreglerna är olika och inte alltid som man vill.
Tycker inte ett jäkla dugg synd om gottstältarna som gnäller ;)
Nä bra för dig men låt oss älta kronan då så kan du sitta där i din trygga verkstad och hålla i sargen och låta präktig.
Det är inte bara att flytta för alla, är man pensionist och kanske bott här nere i 10-20 år har familj och barn här nere så är det inte bara att ta med sig dom till Sverige och flytta, klarar dom inte dom ekonomiska kraven här så klarar dom inte dom för att få UT och stanna i Sverige heller.
Så dom skall skilja sig och lämna familjen och flytta hem?

Ja jag har märkt på inlägg tidigare att du inte förstår hur det påverkar människor som bor här nere men sitt du som sagt där och håll i sargen det är nog bäst.

Nä bra för dig men låt oss älta kronan då så kan du sitta där i din trygga verkstad och hålla i sargen och låta präktig.
Det är inte bara att flytta för alla, är man pensionist och kanske bott här nere i 10-20 år har familj och barn här nere så är det inte bara att ta med sig dom till Sverige och flytta, klarar dom inte dom ekonomiska kraven här så klarar dom inte dom för att få UT och stanna i Sverige heller.

Ja jag har märkt på inlägg tidigare att du inte förstår hur det påverkar människor som bor här nere men sitt du som sagt sitt du där och håll i sargen det är nog bäst.
Jag förstår att det påverkar "din" ekonomi, men att älta kronkurs hjälper knappast.

Ja jag har märkt på inlägg tidigare att du inte förstår hur det påverkar människor som bor här nere men sitt du som sagt sitt du där och håll i sargen det är nog bäst.
De som bor i Sverige har samma problem, folk har lånat ända upp till öronen och tror att de rika och har det bra, Sverige styrs av en massa okunniga smörgåsnissar som babblar bra men lösningar noll. Om 10 år är vi på samma nivå som Bulgarien om vi fortsätter med den attityd som staten har idag. Bara gilla läget eller flytta är enda argument som de kan komma med. God natt Sverige jag tror inte längre på något medan tackar jag nej till ett toppjobb pga bostadsbrist fast jag vet lägenheterna har gått till analfabeta flyktingar som inte kommer att lära sig svenska eller jobba.
OBS! Jag är själv invandrare så kalla mig inte rasist utan försök o hitta orsaken till ett hål i Sverige som inte går att tätas.
Nu gick jag upp i varv igen men så är det.

De som bor i Sverige har samma problem, folk har lånat ända upp till öronen och tror att de rika och har det bra, Sverige styrs av en massa okunniga smörgåsnissar som babblar bra men lösningar noll. Om 10 år är vi på samma nivå som Bulgarien om vi fortsätter med den attityd som staten har idag. Bara gilla läget eller flytta är enda argument som de kan komma med. God natt Sverige jag tror inte längre på något medan tackar jag nej till ett toppjobb pga bostadsbrist fast jag vet lägenheterna har gått till analfabeta flyktingar som inte kommer att lära sig svenska eller jobba.
OBS! Jag är själv invandrare så kalla mig inte rasist utan försök o hitta orsaken till ett hål i Sverige som inte går att tätas.
Nu gick jag upp i varv igen men så är det.
[/QUOT
Att vara en duktig invandrare, ger inte rätten till att prata illa om andra invandrare :rolleyes:

Till din hjälp att förstå utvecklingen har du vad vi inom TS-kollektivet skriver och det är mycket. De flesta dagstidningar skriver om ekonomi och utvecklingen i Sverige. Flera landsortstidningar skriver om den lokala ekonomin. Det finns massor av böcker. En författare som ofta rekommenderas är Klas Ekelund.

Utvecklingen i Thailand skriver inte tidningarna om så mycket i Sverige men det finns ju thaitidningar som skriver på engelska.

Till all information behöver man lägga att du är beredd att slita på rumpan och datorn. Annars blir det inte så mycket.

Nu handlar tråden om kronkurs inget annat så vill du inte läsa om ältandet om kronan i den så är det bara att låta bli att läsa, det borde väl du som moderator förstå, tror ni gett dom råden till medlemmar i andra trådar?
Ja du har rätt @PanPan , mina goda råd googlar du säkert sönder :p jag borde hålla truten.

Liknande trådar

A
Svar
12
Visningar
961
anonymous
A

Tillbaka
Topp