Svenska kronan är rekordlåg 2

För dig som inte påverkas är det lätt att sitta i Sverige och låta duktig.
För oss här nere gör det en vesäntlig skillnad.
Nu fick vi ta sonen från hans skola och sätta han på en billiga pga av att priset har på 4 år gått från ca. 100.000 kr om året till 200.000 kr om året.
Det var ett byte han inte ville göra och hans möjligheter att utvecklas inom sport minskade då denna skola inte ens har en liknelse till erbjudande i sportväg som gammla skolan, nu blir det bara gympa.
Utbildningsnivån vet vi inte än hur det skiljer sig men nya skolan har inte alls samma resurser.

Och vi har fått byta enbart pga försämrad växelkurs, hade det inte vart för den hade han gått kvar.

Hus, bil, allt har blivit mycket dyrare, en växelkurs som har förändrats på 40% på 5 år gör en stor skillnad även om du inte tycker det spelar någon roll för dig som bor i Sverige och har dina huvudutgifter där.

Vi har pensionärer på forumet som ligger på gränsen att bli utslängda ur landet pga. växelkursen.
Inte för att jag har med det att göra men har du lön i Svenska kronor?? Har fått uppfattningen att du åtminstone tidigare hade Norska kronor..

De som bor i Sverige har samma problem, folk har lånat ända upp till öronen och tror att de rika och har det bra, Sverige styrs av en massa okunniga smörgåsnissar som babblar bra men lösningar noll. Om 10 år är vi på samma nivå som Bulgarien om vi fortsätter med den attityd som staten har idag. Bara gilla läget eller flytta är enda argument som de kan komma med. God natt Sverige jag tror inte längre på något medan tackar jag nej till ett toppjobb pga bostadsbrist fast jag vet lägenheterna har gått till analfabeta flyktingar som inte kommer att lära sig svenska eller jobba.
OBS! Jag är själv invandrare så kalla mig inte rasist utan försök o hitta orsaken till ett hål i Sverige som inte går att tätas.
Nu gick jag upp i varv igen men så är det.
I Sverige har vi val och därmed möjlighet att påverka utvecklingen. Om du jämför dagens politiska partier med motsvarande för t ex 20 år sedan så ser du att det skett förändringar. Varje land styrs av regelverk, som människor har olika uppfattning om. TS har den fördelen att vi diskuterar regelverket. Detta kan hjälpa alla som funderar på att flytta eller göra ändringar i ekonomin. Den som funderar på att flytta måste också räkna in vad familjemedlemmarna tycker och vad som händer med dem. Min uppfattning är att det finns anledning att vara kritisk mot vad som händer i Sverige men det är inte samma sak som att ge upp. Upp på barrikaderna och slåss för det som du tror på. Försök att göra något positivt och försök vara duktigare än smörgåsnissarna som du beskriver.

Och ändå har jag inte råd att sätta ungarna på samskolan ;)
Samskolan är en privatskola som kostar en slant.
Du har redan betalat för skolan med dina skattepengar är du inte nöjd med det så är det väl bara och flytta, det är ju enkelt.
Och förvalta skattepengarna själv ;)
Fast blir nog inte billigare, skall du ha ok skola för 2 barn, pension och likvärdig sjukvård så får du nog räkna med liknande kostnad här också fast du kan bestämma lite själv hur det skall se ut.
Jag lägger ut lika mycket som jag skulle skatta på dessa saker, fast att jag kontrollerar och inte staten.

I Sverige har vi val och därmed möjlighet att påverka utvecklingen. Om du jämför dagens politiska partier med motsvarande för t ex 20 år sedan så ser du att det skett förändringar. Varje land styrs av regelverk, som människor har olika uppfattning om. TS har den fördelen att vi diskuterar regelverket. Detta kan hjälpa alla som funderar på att flytta eller göra ändringar i ekonomin. Den som funderar på att flytta måste också räkna in vad familjemedlemmarna tycker och vad som händer med dem. Min uppfattning är att det finns anledning att vara kritisk mot vad som händer i Sverige men det är inte samma sak som att ge upp. Upp på barrikaderna och slåss för det som du tror på. Försök att göra något positivt och försök vara duktigare än smörgåsnissarna som du beskriver.
Jag har varit duktig enligt andra, kom hit som en 19 årig (snart 60) skaffade 2 ingenjörexamen, har jobbat hela mitt liv inom svensk industri, har 3 patenter som ägs av före arbetsgivare, efter så många år kan inte ens bo i Thailand pga min låga pension om 5 år. Du pratar som Olof Palme, regelverk?? Alldeles nyss skrev du, gilla läget eller flytta fast inte till mig men sen ska jag kämpa, jag har kämpat tillräckligt, nu vill jag ha valuta för pengarna alltså en hederlig pension och en valuta som inte är värdelös.

Jag har varit duktig enligt andra, kom hit som en 19 årig (snart 60) skaffade 2 ingenjörexamen, har jobbat hela mitt liv inom svensk industri, har 3 patenter som ägs av före arbetsgivare, efter så många år kan inte ens bo i Thailand pga min låga pension om 5 år. Du pratar som Olof Palme, regelverk?? Alldeles nyss skrev du, gilla läget eller flytta fast inte till mig men sen ska jag kämpa, jag har kämpat tillräckligt, nu vill jag ha valuta för pengarna alltså en hederlig pension och en valuta som inte är värdelös.
Vad är det jag missar? "Pensionsvisa" kräver 57 000 kronor på banken. Kan man stanna 1 år med multiple entry? Åka hem till Sverige en gång om året, billig biljett ca 5000 kr för att förnya visa och hälsa på släkt och vänner. Tänker jag fel?

Vad är det jag missar? "Pensionsvisa" kräver 57 000 kronor på banken. Kan man stanna 1 år med multiple entry? Åka hem till Sverige en gång om året, billig biljett ca 5000 kr för att förnya visa och hälsa på släkt och vänner. Tänker jag fel?
57000 är historia, nu ska du ha 228k på banken samt 18500 efter skatt som pensionslön. Jag vet inte exakt, ska googla på det.

Varför får du en låg pension?
Jobbat för lite och för låga inkomster?

Varför får du en låg pension?
Jobbat för lite och för låga inkomster?
Jag var gift i 24 år med en kvinna från Norrland så var tvungen att jobba i Norrland med låga löner, har inte fått ärv hellre, känner inte hästarna på V65 heller. 33 år arbete är inte för lite. Inga lägenheter i Stockholm eller Göteborg som ökar i värde heller. Med facit i handen skulle bli politiker 5555

Liknande trådar

A
Svar
12
Visningar
961
anonymous
A

Tillbaka
Topp