Svenska kronan är rekordlåg 2

Jag vet det men Norrlandsboy var besviken att han inte hade tillräcklig i pension. 18500 kr i månaden behövs inte. 57 000 kr räcker men det blir bökigare.

Jag var gift i 24 år med en kvinna från Norrland så var tvungen att jobba i Norrland med låga löner, har inte fått ärv hellre, känner inte hästarna på V65 heller. 33 år arbete är inte för lite. Inga lägenheter i Stockholm eller Göteborg som ökar i värde heller. Med facit i handen skulle bli politiker 5555

Tanken är väl att man ska arbeta 40år innan pension eller har jag missat något?

Jag har varit duktig enligt andra, kom hit som en 19 årig (snart 60) skaffade 2 ingenjörexamen, har jobbat hela mitt liv inom svensk industri, har 3 patenter som ägs av före arbetsgivare, efter så många år kan inte ens bo i Thailand pga min låga pension om 5 år. Du pratar som Olof Palme, regelverk?? Alldeles nyss skrev du, gilla läget eller flytta fast inte till mig men sen ska jag kämpa, jag har kämpat tillräckligt, nu vill jag ha valuta för pengarna alltså en hederlig pension och en valuta som inte är värdelös.
Du skriver att du vill ha en hederlig pension och en valuta som inte är värdelös. Beklagar att du inte bor i Schweiz då hade förmodligen dina önskningar varit uppfyllda. Tyvärr kan jag kan inte göra något åt saken trots att du jämför mig Olof Palme. Du skriver, att du bedömts som duktig, har två sorters ingenjörsexamen, tagit fram tre patent men trots detta har inte din arbetsgivare gjort så stora pensionsinsättningar att du är nöjd med din situation. Jag har ingen förklaring varför det är så.

Vad är det jag missar? "Pensionsvisa" kräver 57 000 kronor på banken. Kan man stanna 1 år med multiple entry? Åka hem till Sverige en gång om året, billig biljett ca 5000 kr för att förnya visa och hälsa på släkt och vänner. Tänker jag fel?
Här är ett klipp från dagens regelverk:
This Type of visa is granted to a person who is 50 years old or older and wished to enter Thailand for purpose of tourism. The visa is multiple entries and has a validity of 1 year. At each entry, you get to stay for up to 365 days. But need to report to immigration every 90 days.

Quick list

• 2 sets of the Application form (click here to download)
  • Original passport
  • 2 sets of Copy of passport (the page with your information)
  • 2 photographs
  • 2 set of the Additional form (click here to download)
  • 1 original and 1 copies of Criminal record from polismyndigheten
  • 1 original and 1 copies of the medical certificate
  • Evidence of adequate finance
    1 original and 1 copies of Pension statement
    showing at least 18 500 SEK in pension income per month after taxes
    1 original and 1 copies of Or Bank statements) with an amount of at least 228 000 SEK
  • 1 original and 1 copies of Personbevis
  • Visa fee. 1750 SEK (cash only)

Här är ett klipp från dagens regelverk:
This Type of visa is granted to a person who is 50 years old or older and wished to enter Thailand for purpose of tourism. The visa is multiple entries and has a validity of 1 year. At each entry, you get to stay for up to 365 days. But need to report to immigration every 90 days.

Quick list

• 2 sets of the Application form (click here to download)
  • Original passport
  • 2 sets of Copy of passport (the page with your information)
  • 2 photographs
  • 2 set of the Additional form (click here to download)
  • 1 original and 1 copies of Criminal record from polismyndigheten
  • 1 original and 1 copies of the medical certificate
  • Evidence of adequate finance
    1 original and 1 copies of Pension statement
    showing at least 18 500 SEK in pension income per month after taxes
    1 original and 1 copies of Or Bank statements) with an amount of at least 228 000 SEK
  • 1 original and 1 copies of Personbevis
  • Visa fee. 1750 SEK (cash only)
Nu visar du vad som gäller för non O-A.
Att det skall vara så svårt att hålla isär.
@JanneMan61 skriver fortsatt om Non O 1 år multiple entry based on retirement.

Nä fast du får åka in och ut var 90 dag, är du gift kan du få samma visum utan att visa en krona.
Stämmer verkligen detta? Vad har jag missat?
This visa is granted to a person who is married to a Thai citizen or has a child who is Thai citizen

DOCUMENTS REQUIRED
  1. Visa application form completely filled out. (Click to download)
  2. An original Passport or travel documents with (validity not less than 6 months for single entry and 18 months for multiple entries) when you apply for a visa and contain at least two completely empty visa page) and must not be damaged.
  3. A copy of Passport (The page that shows your photo, name, date, and place of birth and the expiration date of passport) Please note that the copy shall be on an A4 paper
  4. Two(2) photographs, size 3cm. x 5cm. light background, MUST not be taken more than 6 months and MUST not be your homemade photographs
Spouse of a Thai citizen

1. A copy of your valid spouse Thai passport ***Must have signature from the owner**
  2. A copy of your spouse Thai house registration and Thai ID-Card***Must have signature from the owner**
  3. A copy of marriage certificate (from Thailand or Sweden)
  4. Personbevis (familjebevis) identifying the marriage status and relationship to you
Parent to a Thai Citizen

1. Copy of your Thai Child Birth Certificate
  2. Personbevis (familjebevis) identifying the marriage status and relationship to you
VISA FEE

• 700 SEK for single entry
  • 1750 SEK for Multiple entries (permitted to stay up to max 90 days/entry)

Självklart man ska jobba i 40 år men pensionen ökar inte om du jobbar med låga löner i 300 år.

Nu ökar förvisso pensionen för varje år du jobbar "extra" även om du tjänar dåligt. Sen blir pensionen säkert inte bra eller vad du hade hoppats på om lönen varit låg under större delen av livet, men ökar det gör den för varje år som du arbetar.

Hade det varit som du påstår hade jag gått i pension idag. Helvete va gott det vore om jag kunde få pension enbart beräknat på min lön senaste 12-24 månaderna.

Stämmer verkligen detta? Vad har jag missat?
This visa is granted to a person who is married to a Thai citizen or has a child who is Thai citizen

DOCUMENTS REQUIRED
  1. Visa application form completely filled out. (Click to download)
  2. An original Passport or travel documents with (validity not less than 6 months for single entry and 18 months for multiple entries) when you apply for a visa and contain at least two completely empty visa page) and must not be damaged.
  3. A copy of Passport (The page that shows your photo, name, date, and place of birth and the expiration date of passport) Please note that the copy shall be on an A4 paper
  4. Two(2) photographs, size 3cm. x 5cm. light background, MUST not be taken more than 6 months and MUST not be your homemade photographs
Spouse of a Thai citizen

1. A copy of your valid spouse Thai passport ***Must have signature from the owner**
  2. A copy of your spouse Thai house registration and Thai ID-Card***Must have signature from the owner**
  3. A copy of marriage certificate (from Thailand or Sweden)
  4. Personbevis (familjebevis) identifying the marriage status and relationship to you
Parent to a Thai Citizen

1. Copy of your Thai Child Birth Certificate
  2. Personbevis (familjebevis) identifying the marriage status and relationship to you
VISA FEE

• 700 SEK for single entry
  • 1750 SEK for Multiple entries (permitted to stay up to max 90 days/entry)
Du har missat en hel del, först visar du kraven för O-A vilket det inte var som @JanneMan61 skrev om.
Sen jämför du det med Non O based spouse/family.
Det finns ett Non O based on retirement också och det är det han menar när han nämner dom ekonomiska kraven.

Och dom 2 sistnämda som är samma typ av visum.

Nu ökar förvisso pensionen för varje år du jobbar "extra" även om du tjänar dåligt. Sen blir pensionen säkert inte bra eller vad du hade hoppats på om lönen varit låg under större delen av livet, men ökar det gör den för varje år som du arbetar.

Hade det varit som du påstår hade jag gått i pension idag. Helvete va gott det vore om jag kunde få pension enbart beräknat på min lön senaste 12-24 månaderna.
Håller med. När jag gick i pension såg jag att en arbetsgivare inte var med. När jag fick ett svar på min förfrågan följdes den av en önskan att få betala ut hela beloppet på en gång. De tyckte att administrationskostnaderna var för höga för månadsvisa utbetalningar. Jag fick cirka 10 tkr för ungefär 10 år. Norrlandsboy är inte ensam om att ha synpunkter på låga pensioner.

Om konjunkturen håller inom industri och har hälsan och jorden inte gå under kommer jag att klara mig. Ja det skulle vara gott.

Liknande trådar

A
Svar
12
Visningar
961
anonymous
A

Tillbaka
Topp