Antalet västerländska expats i Thailand.

Så du menar att det inte får att göra ett ID-kort utanför Amphur? Man kan inte öppna ett bankkonto?

Mig veterligen är det väl bara röstandet som man måste göra där man är skriven.
Man kan göra pass, registrera fordon, öppna bankkonto, gifta sig, äga hus och mark, ta banklån, ha barn som går i skola där (sonen har även gått på Thaiskola här nere) etc etc utanför den amphoe som man är skriven.
Frugan är som dom flesta andra i landet fortsatt skriven i byn men gjort alla dessa saker i Amphoe Banglamung, 50 mil ifrån där hon är skriven ;)
Aldrig hört talas om någon Thai som skrivit sig på ny ort pga arbete.

Man kan göra pass, registrera fordon, öppna bankkonto, gifta sig, äga hus och mark, ta banklån, ha barn som går i skola där (sonen har även gått på Thaiskola här nere) etc etc utanför den amphoe som man är skriven.
Frugan är som dom flesta andra i landet fortsatt skriven i byn men gjort alla dessa saker i Amphoe Banglamung, 50 mil ifrån där hon är skriven ;)

Pass är väl ganska naturligt att de inte gör i sin hemma Amphoe, den möjligheten finns väl inte på så många ställen.
Hur kan det komma sej att din fru inte skriver sej där ni bor, eget hus och barn i skolan?

Pass är väl ganska naturligt att de inte gör i sin hemma Amphoe, den möjligheten finns väl inte på så många ställen.
Hur kan det komma sej att din fru inte skriver sej där ni bor, eget hus och barn i skolan?
Skall göra det nu när vi köpt hus, ingen av oss är registrerade som boende i huset än.
Får bli nästa gång.
Annars som sagt som dom flesta Thai så har hon varit skriven i byn där hennes familj bor.
Även den yngsta är det trots att han föddes i Banglamung, födseln registrerades på kommunhuset Pattaya Nua så blev ungen per automatik skriven i byn men vi var aldrig i byn med några papper.
Inte spelat någon roll så vi brytt oss, som för dom flesta Thai, för som jag skrev dom kan göra alla dessa saker ändå som IL skrev att dom inte kunde.

Nu är ju IL säker på sin sak. Fast han befinner ju sig i det riktiga Thailand där man lever i harmoni med fåglar, ödlor och Lao Khao

Så du menar att det inte får att göra ett ID-kort utanför Amphur? Man kan inte öppna ett bankkonto?

Mig veterligen är det väl bara röstandet som man måste göra där man är skriven.

Hej

Ja jag vidhåller att vissa typer av ärenden måste göras i den Amphoe som man är skriven, om det inte har ändrats nu i år så är det t.ex nödvändigt att vara skriven i den Amphoe som barnen ska gå gratis i en statlig skola eller dagis.

Frugans storasysters pojk jobbade söder om Hua Hin och var skriven i byn, han greps av polis och fick problem nör hans id-kort hade gått ut och var tvungen att åka hem för att fixa ett nytt, enligt frugan ska det dock gå att få ett sådant även utanför sin egen Amphoe men så slutade det för honom.

Sen är det mig veterligen omöjligt att få ut vissa bidrag, välfärdskort och förnya papper och betala skatt på Sorporkor mark o.s.v utanför sin egen amphoe, så det finns en rad saker som är kopplade till den adress och Amphoe som man är skriven i.

Det finns väl egentligen inte någon enda fördel med att inte skriva sig där man bor och arbetar annat än om man är kriminell och vill hålla sig gömd.

Mvh isan lover

Hej

Ja jag vidhåller att vissa typer av ärenden måste göras i den Amphoe som man är skriven, om det inte har ändrats nu i år så är det t.ex nödvändigt att vara skriven i den Amphoe som barnen ska gå gratis i en statlig skola eller dagis.

Frugans storasysters pojk jobbade söder om Hua Hin och var skriven i byn, han greps av polis och fick problem nör hans id-kort hade gått ut och var tvungen att åka hem för att fixa ett nytt, enligt frugan ska det dock gå att få ett sådant även utanför sin egen Amphoe men så slutade det för honom.

Sen är det mig veterligen omöjligt att få ut vissa bidrag, välfärdskort och förnya papper och betala skatt på Sorporkor mark o.s.v utanför sin egen amphoe, så det finns en rad saker som är kopplade till den adress och Amphoe som man är skriven i.

Det finns väl egentligen inte någon enda fördel med att inte skriva sig där man bor och arbetar annat än om man är kriminell och vill hålla sig gömd.

Mvh isan lover

Vissa typer av ärenden. Helt säkert ”Ja” på det utlåtandet.
Men hur ska du bortförklara ditt 90% felaktiga påstående?

Du hade lika gärna kunnat påstå att man inte får köpa ris utanför Amphur.
Du tar en tesked sanning och matar på med litervis av osanning i dina inlägg.
Bara för att det fanns ett uns av sanning i ditt inlägg så gör det inte dina falska påståenden till sanning.

Nåja,vi känner dig från förr

Hej

Mvh isan lover
Gratis sjukvård stämmer iallafall att man inte får, nu har vi ju mest använt oss av Bangkokhospital.
Men som sagt skall registrera om barnen och frugan nästa gång, för onödigt att springa på Bangkokhospital för småsaker när dom kan få det gratis på Banglamung hospital.

Men jag känner inte till någon av frugans släkt och vänner, inte heller i exets där någon skrev om sig pga arbete i annan amphoe.

Skatta på mark och registrering gör man väl på det landoffice där marken ligger, så har det vart för frugan som har både i Pattayaområdet och i Mahasarakham.

Hej

Ärligt talat känner ni inte en enda Thailändare som har bytt adress vid flytt, måste vara jobbigt att få all sin post och allt annat i livet till den adress man föddes en gång.

Är du säker på att det handlar om statliga skolor som tar emot elever utan att dom är skrivna som boende i den kommunen?

Låter som en dålig affär i mina öron, Thailand ju ingen skolpeng som flyttas med, frågade frugan och hon har ju studerat hela livet och gör så än, enligt henne tar dom statliga byskolorna inte emot barn som inte är registrerade och boende i kommunen, men privata skolor tar ju förstås gärna emot barn oavsett var dom kommer ifrån eller är skrivna så länge skolan får betalt.

Mvh isan lover

Vissa typer av ärenden. Helt säkert ”Ja” på det utlåtandet.
Men hur ska du bortförklara ditt 90% felaktiga påstående?

Du hade lika gärna kunnat påstå att man inte får köpa ris utanför Amphur.
Du tar en tesked sanning och matar på med litervis av osanning i dina inlägg.
Bara för att det fanns ett uns av sanning i ditt inlägg så gör det inte dina falska påståenden till sanning.

Nåja,vi känner dig från förr

Hej

Det hoppas jag verkligen och annars vore jag besviken, jag har ju vare sig ändrat nick eller inställning.

Mvh isan lover

Liknande trådar

Tillbaka
Topp