Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Förflyttningar av folk var det ju till största delen något som staten låg bakom och drev på.
Men via etableringsstöd, skattelättnader, subventioner, infrastruktursatsningar, billig energi och bostadsbyggande m.m borde staten kunna vara med och påverka var idustrisatsningar hamnar.
Ja sossarna har ett stort ansvar för den folkomflyttning som genomfördes ifrån norra sverige till dom södra delarna av landet, skamligt tycker jag personligenl jag led med dom som fick överge sina hem och gårdar för ett liv i tre rum och kök i ett höghus i en tråkig förort.
Det kallades utveckling men var i mina ögon till stor del en tragisk avveckling.
Det är väl så att företagen bestämmer var dom lägger sina fabriker inte staten.
Att idag det är mangel på folk i norr beror väl på att där finns resurser som det är behov av nu.
Lägga tex en Volvofabrik i Norrland o frakta bilarna med först lastbil till tex Göteborg och sen båtfrakt ut i världen säger väl sig själv att extra kostnad.
I Norrland nu är det väl pga råvara som finns där.
Att Volvo Lastvagnar lade tillverkningen av hytter berodde främst på logistiken.
All plåt importeras från Thyssen i Tyskland och närheten till en hamn med flera ankomster i veckan var viktigt men även tillgången på industrimark magasin och järnväg.
Samma med rutor och all inredning som importeras.
Från Rotterdam eller Lubeck går det lika snabbt och Göteborgs Hamn ville inte ha någon import av styckegods.
Hytterna går med järnväg för slutmontering i Göteborgs området.
Att Volvo Lastvagnar lade tillverkningen av hytter berodde främst på logistiken.
All plåt importeras från Thyssen i Tyskland och närheten till en hamn med flera ankomster i veckan var viktigt men även tillgången på industrimark magasin och järnväg.
Samma med rutor och all inredning som importeras.
Från Rotterdam eller Lubeck går det lika snabbt och Göteborgs Hamn ville inte ha någon import av styckegods.
Hytterna går med järnväg för slutmontering i Göteborgs området.
Du verkar missförstått, i kommuniststat så läggs företag, i Sverige som är demokratiskt och storföretagen aktiebolagsägda så väljer företaget inte regeringen var dom skall placeras.
Du har kanske inte haft någon familj, dom flesta familjer vill nog leva tillsammans.
Många äktenskap kraschar p.g.a mannens frånvaro via arbete och lite närvaro med familjen, knappast en optimal läsning för alla även om det fungerar för en del.
Vi har haft många stora nerläggningar i Umeå området
Faktiskt så har de flesta tagit andra jobb för att få bo i kvar.
En av våra truckförare var innan Ekonomichef men valde att gå ner i lön och prova något nytt och han trivdes bra.
Sen fanns även gruppen som jublade när dom friställdes och valde fiske och jakt med statlig finansiering.
Dessa kom aldrig tillbaka på arbetsmarknaden mer än tillfälliga projekt via arbetsförmedlingen för dom sjukskrevs sig omgående.
Vill man bo kvar så tar man de jobb som finns på orten.
Vi har haft många stora nerläggningar i Umeå området
Faktiskt så har de flesta tagit andra jobb för att få bo i kvar.
En av våra truckförare var innan Ekonomichef men valde att gå ner i lön och prova något nytt och han trivdes bra.
Sen fanns även gruppen som jublade när dom friställdes och valde fiske och jakt med statlig finansiering.
Dessa kom aldrig tillbaka på arbetsmarknaden mer än tillfälliga projekt via arbetsförmedlingen för dom sjukskrevs sig omgående.
Vill man bo kvar så tar man de jobb som finns på orten.
Det kanske går nu att stanna kvar om man vill, men riktigt så var det nog inte under den stora flyttvågen söderut
I slutet av 1960-talet tvingades 225 000 människor i norr att flytta söderut på grund av arbetsbrist. Arbetsmarknadsstyrelsen, AMS, döptes i folkmun om till ”alla måste söderut” och flyttströmmen fortsatte in på 1990-talet.
Själv flyttar jag på mig för jobb.
Majoriteten av mina vänner och släkt bor i Göteborg och Ale, jobbade där först på Ale ventilation och byggplåt, gick sen på fiske och var Marstrand, Strömstad, Smögen.
Sen vid 30 års ålder valde det jag drömt om, tog kaptensutbildning och efter fick jobb flytta till Thailand.
Det kanske går nu att stanna kvar om man vill, men riktigt så var det nog inte under den stora flyttvågen söderut
I slutet av 1960-talet tvingades 225 000 människor i norr att flytta söderut på grund av arbetsbrist. Arbetsmarknadsstyrelsen, AMS, döptes i folkmun om till ”alla måste söderut” och flyttströmmen fortsatte in på 1990-talet.
Inte riktigt min minnesbild.
Många yngre valde att flytta hemifrån och studera eller jobba söderut men deras föräldrar bodde kvar och jobbade på de industrier som fanns.
Flera jag gick med på tekniskt gymnasium värvades till Ericsson och blev kvar där till sin pensionering.
På slutet av 60 talet var det arbetskraftsinvandring från Finland till Umeå.
Det kanske går nu att stanna kvar om man vill, men riktigt så var det nog inte under den stora flyttvågen söderut
I slutet av 1960-talet tvingades 225 000 människor i norr att flytta söderut på grund av arbetsbrist. Arbetsmarknadsstyrelsen, AMS, döptes i folkmun om till ”alla måste söderut” och flyttströmmen fortsatte in på 1990-talet.
Jag ska flytta till Parraka. Det finns inget jobb där men eftersom jag alltid har drömt om att arbeta som pilot så ska jag gå en ABF utbildning för att få flyg certifikat. Jag behöver inte kunna flyga B777, en Learjet räcker bra. Det är för långt till Lulä så Staten får fixa landningsbana och flygplan.
Jag ska också gå en ABF kurs för att få framföra fartyg. Det finns inget vatten i Parraka så båten kan vara ankrad i Monaco. Då kan jag ta Learjet dit.
Jag vill också arbeta som helikopter pilot, jag tänkte att jag skulle kunna arbeta med att flyga helikopter från flygplatsen till båten så båten behöver en helikopter platta. ABF utbildning för att arbeta som helikopter pilot.
Sedan drömmer jag om att arbeta dom livräddare, ytterligare en ABF kurs. Båten behöver en stor pool som jag kan arbeta vid som livräddare.
.
Det är bra att staten handhåller med kurser och material.
Vi upplever för närvarande problem med att det inte verkar fungera att logga in på forumet via Facebook, Google eller Twitter. Vi undersöker vad det kan bero på.
Denna webbplats använder cookies för att hjälpa till att anpassa innehållet, skräddarsy din erfarenhet och hålla dig inloggad om du registrerar dig som medlem.
Genom att fortsätta använda den här webbplatsen samtycker du till vår användning av cookies.