Bilbyte i Sverige, vad är bäst och enklast?

Han hjälpte mig med min Cuda och vi Mopar grabbar höll ihop så efter lite tjat så fick man leka lite. Hans flickvän ville inte det, hon var en sur,,,,a!
Tänk att man kommer ihåg allt sånt skoj fortfarande! Kommer ihåg när man åkte till Italamerican i Huddinge och välkomnad av 2st skitiga schäfer hundar, sedan kommer Bruno Donati ut lika oljig han med och bjuder på kaffe med Mopar tårta!
:):) då kommer du även ihåg grabbarna Umberto och Franko , umgicks jag mycket med under den tiden ..

Beror väl på hur du och Phonta menar.
Var är ”bra” manuell funktion?
Känsla?
Snabb respons?
Phonta skrev ju att det finns absolut noll anledning att köpa manuell, han menar alltså då att man med den manuella funktionen uppnår precis samma körkänsla och kontroll som med en ren manuell låda.
Ett påstående som varken jag eller Porsche håller med om.
Inte ens i en dyr sportbil blir det samma känsla och med dom aut lådor som finns i vanliga standardbilar kommer man inte ens i närheten.

Phonta skrev ju att det finns absolut noll anledning att köpa manuell, han menar alltså då att man med den manuella funktionen uppnår precis samma körkänsla och kontroll som med en ren manuell låda.
Ett påstående som varken jag eller Porsche håller med om.
Inte ens i en dyr sportbil blir det samma känsla och med dom aut lådor som finns i vanliga standardbilar kommer man inte ens i närheten.

Nja, samma känsla infinner sig faktiskt inte. Det samma med ABS och servostyrning för dom riktigt gamla hardcore racinggubbarna.

Känslan att bli frånåkt är dess värre tråkigare, även om det var en fin känsla att dra i växelspaken.

Men ja, jag vet vad du menar

Nja, samma känsla infinner sig faktiskt inte. Det samma med ABS och servostyrning för dom riktigt gamla hardcore racinggubbarna.

Känslan att bli frånåkt är dess värre tråkigare, även om det var en fin känsla att dra i växelspaken.

Ja det var ju inte varvtider på en racerbana jag menade och inte det Phonta snackade om heller.

Ja det var ju inte varvtider på en racerbana jag menade och inte det Phonta snackade om heller.

Är det känslan när man tar en tur och köper mjölk?
Min personliga mening om det är att ingen känsla infinner sig med varken automat, manuell, förgasare, brytarspetsar eller vevstart.

Jag förstår inte helt vilken känsla som ska infinna sig när man kör för att köpa sågspån till sina ungars hamster.
Enda gången det kan uppstå lite känsla är väl vid acceleration. Visst är det en trevlig känsla vid rödljus, fast tråkigt om någon gammal gubbe med automat kör ifrån.

Är inte "Känsla" just en fråga om känsla, dvs ens egen högst personliga uppfattning ;)

OK , då minns du dem har haft mycket skoj med dem .. Minns du även deras Chevy Nova dom åkte på stripen med
Nej, men Brunos Cuda som var importerad från USA minns jag, den gick bra, förutom en när dom körde mot en viss Bo från Borlänge tror jag det var som körde en Hemi Dart! Storsjö Corvetten komemr man åxå ihåg men någon Nova hos Ital grabbarna,,,,,,njee! Men det var tider det!

IMG_20180405_132301113.jpg

Den här kompisen i min by gillar MOPAR , bygger allt old style , six pack mm , denna ger väl ca 600 hp i detta utförande, han problem att få lådan att hålla ...
Nå vad var detta för maskin då ?? sItter i Nalle Wärlinds Duster

Är inte "Känsla" just en fråga om känsla, dvs ens egen högst personliga uppfattning ;)

Ja, det är det. Väldigt subjektivt.
Rationellt eller logiskt är det alltså inte.

Det kan egentligen jämföras att köra 80km/h med en Yamaha FA1:a med 70cc och en 16mm Mikuni förgasare, som är slut i både framgaffel och ram och köra 90km/h med en Yamaha R1:a som är helt ny.
Känslan av att man kör fort upplevs med fördel för den som har FS1:an. Men bäst upplevs farten för han som tolkar bakom nåt av dessa fordon med sina rullskidor.

Ja tänkte just den tanken idag, hade jag inte haft bil så hade tjejen fått ta bussen ensam till Korat å jag suttit med polarna i Hua Hin nu å druckit en kall istället.
Är det känslan när man tar en tur och köper mjölk?
Min personliga mening om det är att ingen känsla infinner sig med varken automat, manuell, förgasare, brytarspetsar eller vevstart.

Jag förstår inte helt vilken känsla som ska infinna sig när man kör för att köpa sågspån till sina ungars hamster.
Enda gången det kan uppstå lite känsla är väl vid acceleration. Visst är det en trevlig känsla vid rödljus, fast tråkigt om någon gammal gubbe med automat kör ifrån.
Skilnaden i känsla mellan att köra ren manuell och manuellt med automat, trodde att det framgick rätt tydligt i mina inlägg.

Skilnaden i känsla mellan att köra ren manuell och manuellt med automat, trodde att det framgick rätt tydligt i mina inlägg.

Jodå, men jag förstår inte vilken känsla som ska infinna sig vid vanlig vardagskörning, typ trafikstockning i BKK, STHLM, köpa mat i Kiruna eller åka till fjällen.
Enda gången jag får någon känsla med manuell låda är när jag exploderar i bilen bakom någon jävel som kör 80 på 120-väg och det är wireräcken och man inte kan passera. När jag väl får en öppning så sliter jag i spaken så den blir krokig och våldar förbi den jäveln och slutar inte gasa innan jag nått toppfart.
Typ, den känslan är vad jag kan få ut mer av i manuellt växlad bil.

Sedan är det väl just bankörning och liknande som dom inbitna entusiasterna (sedan 80-talet) som dom tycker att man ska ha manuell låda.

Jodå, men jag förstår inte vilken känsla som ska infinna sig vid vanlig vardagskörning, typ trafikstockning i BKK, STHLM, köpa mat i Kiruna eller åka till fjällen.
Enda gången jag får någon känsla med manuell låda är när jag exploderar i bilen bakom någon jävel som kör 80 på 120-väg och det är wireräcken och man inte kan passera. När jag väl får en öppning så sliter jag i spaken så den blir krokig och våldar förbi den jäveln och slutar inte gasa innan jag nått toppfart.
Typ, den känslan är vad jag kan få ut mer av i manuellt växlad bil.

Sedan är det väl just bankörning och liknande som dom inbitna entusiasterna (sedan 80-talet) som dom tycker att man ska ha manuell låda.
För dom som vill köra sportigt skrev jag också..
Ex vägen dit jag hade mitt kontor en gång i tiden va jäkligt roligt, kurvig som fn och mycket upp ner och fin asfalt, skittråkig med automat men askul med manuell.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp