Anställnings villkor för Thai i Sverige

Kanske som med SAS flygkaptener som strejkade nu? För att anställningsvillkoren var knäppa gällande arbetstider..
Där kan man prata om "knegares rättigheter".. Alla som är kollektiv anställda oavsett vilket yrke är väl knegare?? Eller??
Om man sedan är städare, snickare eller kapten.. Så länge man är kollektivt ansluten arbetare som är fackligt ansluten är man väl knegare? ;)
Eller den ena är finare än den andre kanske? Och inte räknas in där.. :confused:
Prova gå på toaletten på flygplatsen och det inte var renstädat och skit överallt.. Och inget skithuspapper.. Och du är skitnödig..
Vem är mest betydelsefull då? Kapten eller städaren?? :p:p Sorry Closed now.. Come back later.. :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Kaptenen är mer värdefull. Utan han hade man varesig behövt toaletten eller städaren.

Vilket föredrar du. Att kaptenen städar toaletten och städaren flyger dig till Thailand?

Kaptenen är mer värdefull. Utan han hade man varesig behövt toaletten eller städaren.

Vilket föredrar du. Att kaptenen städar toaletten och städaren flyger dig till Thailand?
Att kapten städar toaletterna.. ;) Sedan hade jag flugit med andra bolag än SAS.. :p
Redan idag säljer SAS biljetter där man får åka med Thai Airways.. men till mycket dyrare pris..
En städare kan bara missa skiten där den landar.. Men kaptenen kan missa flygplatsen där han landar.. ;)
Om de två som flyger planet är extremt skitnödiga samtidigt vid landning vem skiter först? :p
Städaren eller kapten? ;)

Att kapten städar toaletterna.. ;) Sedan hade jag flugit med andra bolag än SAS.. :p
Redan idag säljer SAS biljetter där man får åka med Thai Airways.. men till mycket dyrare pris..
En städare kan bara missa skiten där den landar.. Men kaptenen kan missa flygplatsen där han landar.. ;)
Om de två som flyger planet är extremt skitnödiga samtidigt vid landning vem skiter först? :p
Städaren eller kapten? ;)

Nu var det kaptener generellt, vilket företag det handlar om är ointressant.

Jag anser toalettstädning vara ett mindre problem än kreti och pleti bakom spakarna på ett flygplan.

Jag fixar att städa toaletten hemma ich skulle nog fixa att städa en toalett på Arlanda också. Men det vette fan om varken du eller jag skulle önska att jag flög flygplanet till Thailand.

Jag anser toalettstädning vara ett mindre problem än kreti och pleti bakom spakarna på ett flygplan.

Jag fixar att städa toaletten hemma ich skulle nog fixa att städa en toalett på Arlanda också. Men det vette fan om varken du eller jag skulle önska att jag flög flygplanet till Thailand.
En JAS vill ni båda gasa med!:cool:

Jupp, bättre leva hela livet som arbetslös och få a-kassa!:mad:
Hur fan kan man få a-kassa om man aldrig jobbat, eller huvudtaget varit med i en.
Nu antar jag att Pepsis fru aldrig haft ett jobb innan, för visst är det väl så att ersättning från a-kassan får hen först efter 1 år i arbete. ELLER ?

Hur fan kan man få a-kassa om man aldrig jobbat, eller huvudtaget varit med i en.
Nu antar jag att Pepsis fru aldrig haft ett jobb innan, för visst är det väl så att ersättning från a-kassan får hen först efter 1 år i arbete. ELLER ?
Så är det. Man ska ha vart medlem i 12 månader och ha haft jobb i 6 månader utan dom 12. (Tror jag, så var det förr iallafall.)

Har en knäpp fråga gällande min frus anställnings erbjudande.. på någon Beutysalong.. I sig en större arbetsplats..

Arbetsgivaren säger att hon blir tillsvidare anställd. Men betalas enbart för de timmar de har kunder under dagen.. Är det tillsvidare anställning eller tim/behovsanställning?
Arbetsgivaren vill även ha 3 månaders uppsägningstid inskrivet i anställningskontraktet.
Frågade på vilka villkor? Jo.. Hon får betalt under uppsägningstiden i 3 månader för sitt jobb. Men om hon inte blir erbjuden några timmar..?? Hur mycket i lön får hon då varje månad? Samma som innan var svaret!! :oops:
Men vad var lönen innan? Per timme och kund? Svaret: Per kund.
Men svaret var att vi måste ju kunna lita på varandra.. OK!! Jag bad dem skriva in i avtalet i kronor eller hur många timmar hon får betalt för vid eventuell uppsägning.
"Varför då????" Tror ni att vi lurar er?
Jag vände på frågan.. Vad händer om frugan vill sluta och det är 3 månaders uppsägning? Svaret: Ja!! Då kan hon dras inför domstol för avtalsbrott om hon inte är på arbetsplatsen.. :cool: ( Med kanske inga betalda timmars jobb i 3 månader :xmas_smiley::xmas_smiley: )
Det skiter min fru i ett stort stycke!!
Är det någon på TS som hört talas om tillsvidare/fast anställning som är en timanställning?? Är det något nytt fenomen på arbetsmarknaden?
En tillsvidare anställning utan sjukersättning, övertid, semesterersättning som betalas enbart per timme kunder kommer? :afro:
Har svensk lagstiftning inom arbetsmarknaden ändrats nu efter valet?? :confused:
Mig veterligen fanns det såna kontrakt innan valet. Är väldigt tveksam till lagligheten.
Eftersom Ytterst få seriösa företagare skriver sådana kontrakt så tvivlar jag på att att hon kommer att stämmas. De vill inte att det skrivs i pressen om anställningsvillkoren. Det är dålig PR för dom och i praktiken den enda risken hon tar att de skiter i att betala ut innestående lön. Problemet är att om hon vill ha ut innestående månadslön så måste hon sitta och vänta vid telefonen och inte binda upp sig på något under tre månader, en tid som det inte finns garanti för något arbete.
Se till att stryka uppsägningstiden. Med sådana villkor skall man kunna lämna imorgon. Tror att arbetsgivaren litar mindre på din fru än ni gör mot honom

Sen att det finns oseriösa företag det vet jag, men dom har ju knappast kontakt med varken arbetsförmedlingen eller facket.
fortsätt att drömma

Det diskuteras idag om piloten behövs. Ett toppmodernt plan klarar av att flyga och landa. Det enda piloten gör är att kolla att allt fungerar och vara beredd att ingripa om något händer. Det händer att tekniken fallererar, vilket Boeing drabbades av.

fortsätt att drömma

Det diskuteras idag om piloten behövs. Ett toppmodernt plan klarar av att flyga och landa. Det enda piloten gör är att kolla att allt fungerar och vara beredd att ingripa om något händer. Det händer att tekniken fallererar, vilket Boeing drabbades av.
Den dag (om det mot förmodan skulle inträffa) flygplanen blir pilotlösa kommer jag aldrig att flyga mer. Men risken är nog minimal att det händer under min livstid. Till sjöss diskuteras också autonoma fartyg och här ligger det nog närmare i tiden. Tur att man bara har max 2 år kvar att jobba.

Ursäkta OT men det har i alla fall med arbete att göra. :rolleyes:

Detta borde IL eller Holmen kunna svara på som kan allt om en knegares rättigheter.:thumbsup:

Hej

Själv tro jag att denna bransch till stor del har överenskommelser och avtal som inte alltid är så rumsrena, det är förmodligen så att många i den här branschen skulle backa ur en anställning om den sökande skulle blanda in facket och kräva sina rättigheter fullt ut.

Känner flera tjejer som jobbar med sånt här, men nästan ingen som har samma villkor som en seriös Svensk arbetsgivare, det verkar mer vara upplägg som gynnar och säkerställer arbetsgivarens välmående och inkomster än dom anställdas som riskerar at hamna i en gråzon.

Mvh isan lover

fortsätt att drömma

Det diskuteras om att bo på mars. Blir du först med att köpa dig en tomt?
Ska vi anställa en lokalvårdare att kolla så att allt fungerar som det ska?

Det upplägget som pepsi skriver om verkar ju helt sjukt om det stämmer. Jag kan inte ens tro att arbetsförmedlingen ens har kontakt med sådana företag.
Det är just det att arbetsförmedlingen har haft kontakt med företaget. Frugan fick först 6 veckors praktik och sedan förlängt med 4 dagar.
Arbetsgivarens man (pensionär) sköter kontakten med AF. Och det puckot har sagt till AF att det är en tillsvidareanställning. :confused:
Och AF köper det!! Vi får ingen kontakt med AFs handläggare.. De svarar inte..
Hur fan kan man ha en intermittent, provisionsbaserad tillsvidare anställning?? Närvaro pga att hon jobbar kanske 1-2 timmar på förmiddagen och kanske en timme på eftermiddagen. Under tiden det inte finns kunder... Inget betalt..
Pratade med arbetsgivarens man i veckan.. Han är en gammal stofil som blandar ihop alla lagar och regler och plockar ut lite från varje lag som passar honom.. Inte det som kan medföra ansvar eller kostnader. Tjejen som är arbetsgivare formellt är Thai. Och kan inte den svenska lagen. Men hon trivs jättebra med min fru.. Problemet är hennes man och AF.. Och bristande lagstiftning.
Hade ett samtal med en jurist på försäkringskassan igår, med frågan om sjukersättning om frugan skulle bli sjuk. Han bekräftade att det är en mycket stor gråson nu.. NORMALT skall arbetsgivaren betala sjuklön för de första 14 dagarna. Men baserat på vad? Många gånger slingrar sig företagen och påstår att de anställda enbart är timanställda.. Och vägrar arbetsgivaren att betala sjuklön är det den anställde som skall bevisa att hon arbetat med en lön under 6 månader minst.
För att få ersättning från FK måste man arbetat 6 månader och kan visa vad man tjänat..

OBS!! Inga anställningsavtal är påskrivna.. Men frugan och tjejen som är hennes chef trivs jättebra tillsammans..
Men lagar och anställningsvillkor gäller alla i Sverige..
Försökt ha dialog med hennes gamle gubbe.. ;) Men han är helt ute och reser.. Kan inget om lagar..
Han lever kvar på Tage Erlanders tid.... ;);)

Mig veterligen fanns det såna kontrakt innan valet. Är väldigt tveksam till lagligheten.
Eftersom Ytterst få seriösa företagare skriver sådana kontrakt så tvivlar jag på att att hon kommer att stämmas. De vill inte att det skrivs i pressen om anställningsvillkoren. Det är dålig PR för dom och i praktiken den enda risken hon tar att de skiter i att betala ut innestående lön. Problemet är att om hon vill ha ut innestående månadslön så måste hon sitta och vänta vid telefonen och inte binda upp sig på något under tre månader, en tid som det inte finns garanti för något arbete.
Se till att stryka uppsägningstiden. Med sådana villkor skall man kunna lämna imorgon. Tror att arbetsgivaren litar mindre på din fru än ni gör mot honom
Du har helt rätt @soysanwan ! I ett avtal kommer jag inte acceptera någon 3 månaders uppsägningstid om man inte är garanterad en fast lön under tiden.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp