Anställnings villkor för Thai i Sverige

fortsätt att drömma
Citat av kycklingen: "Sen att det finns oseriösa företag det vet jag, men dom har ju knappast kontakt med varken arbetsförmedlingen eller facket."
Det är just det oseriösa företag gör.. De utnyttjar arbetsförmedlingen att få folk att jobba. Men arbetsförmedlingen har inte en susning eller bryr sig om det är seriöst eller inte.. " Vi ansvarar inte för insända plats annonser", Det gör arbetsgivaren. AF har ingen kontakt med de oseriösa företagen.
Det enda de oseriösa företagen vet, är Nystartsjobb.. Ersättning av AF för att anställa någon. De är pålästa om anställningsbidrag som fan..
Men rätt att de oseriösa inte vill ha kontakt med facket. Självklart inte!! Då måste man ju följa lagar och regler. Och det kostar ju lite mer pengar.
Jag som Kycklingen är vana att arbeta med seriösa.. Jag hoppas det kommer att fungera så framöver.. Men tvivlar på det..

Ett litet tips till er som har en Thai flickvän som vill arbeta liknande:

Tex en lön på 130 kr/tim.
Där skall det enligt svensk semesterlagstiftning minst betalas 12% i semester ersättning ovan på bruttolönen.
Dvs. 130 kr/tim + 15.60 kr/tim = 145,60 kr/tim.

Men nu betalar många ful företag lön inklusive semesterlön vid timanställningar.
Då blir lönen lite annan:
Då blir bruttolönen 116 kr/tim +14 kr/tim = 130 kr/tim

Så kontentan blir att vissa ( många) företag blåser den anställde indirekt när man pratar lön..
I praktiken tjänar din flickvän enbart 116 kr/tim i bruttolön.. Resten är semesterpengar som skulle vara till... Just det Semestern!! Betald semester..

Nu låter kanske inte 15,60 kr/tim så mycket i semester ersättning. Men tänk på att det är många timmars arbetstid på ett år..
Heltid ca 1780 tim /år.. Ta det gånger 15,60.. Det blir 27 768 kr i sparad semesterlön.. utöver de 130 kr/tim för ordinarie lön.. 5 veckors ledighet med den betalningen... Men inte, om man accepterar att semestertillägg ingår i timlönen.. Inte en krona vid semesterledighet.. Det har hon ju redan fått.. :confused:

Tänk noga innan ni skriver avtal med "skruttar".. ;)

Hoppas att många som har sin Thai flickvän, som vill arbeta verkligen vaknar och tar åt sig råd..

Sug på som jag sagt innan: intermittent, provisionsbaserad tillsvidare anställning..
Det är just vad det handlar om i många oseriösa företag..

Då undrar kanske någon vad det innebär?? ;)
- Intermittent anställning är samma som behovs anställning när det passar arbetsgivaren.
- Provisionsbaserad lön är att du enbart får betalt för det du säljer. ( Inte att förväxlas med provision med grundlön )
- Tillsvidare anställning är vad man normalt kallar för fast anställning.

Men som det är nu.. Så blandar många företag ihop begreppen och plockar russinen ur kakan.. för sin egen skull..
Man vill ha, men inte ge något..

Arbetsgivaren "bjuder på middag".. Du lagar middagen.. Köper råvaror.. Han äter allt det goda.. Du får resterna.. Och dessutom skall du diska efter honom. Efterrätten du gjort sparar han tills du gått. Den dumma tjejen fattar ju ändå inget.. Varför dela med sig?
Onödigt att slösa på de som ändå inget har.. De är vana att gå hungriga.. Raaap !! ;)

Ett bra tips på film som gestaltar dagens ful arbetsgivare är väl "Den enfaldige mördaren" av Hans Alfredsson..
Där en renodlad skitstövel , Godsägare John Höglund ( Hans Alfredsson ) gestaltar en kan man kalla en mycket dålig arbetsgivare..
Hellre elda upp pengarna än att dela med sig.. :confused::confused: Och arbetarna skall bo hos korna.. ;)

Nu vet jag inte vart ni bor och vart hennes arbete ligger men jag tycker rent ut sagt att detta stinker skit långa vägar!
Jag och sambon har genom goda kontakter med ett par företag fixat både hopp in jobb och tillsvidareanställningar till några av vännerna från Thailand utan konstiga upplägg utan rena pengar enligt avtal.

Nu vet jag inte vart ni bor och vart hennes arbete ligger men jag tycker rent ut sagt att detta stinker skit långa vägar!
Jag och sambon har genom goda kontakter med ett par företag fixat både hopp in jobb och tillsvidareanställningar till några av vännerna från Thailand utan konstiga upplägg utan rena pengar enligt avtal.
Samma här, inga problem för frun och våra närmsta vänner, har seriösa arbetsgivare. Detta verkar dock mest vara ett problrm i skönhetssalonger/massageställen, beroende på vilka som står bakom ställena.

Skönhetssalonger var väl uppe i Uppdrag Granskning ganska nyligen med slavliknande kontrakt.
Hade någon försökt sig på detta för min fru så hade det tagit hus i helvete på alla sätt som går.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp