Religon och medlemskap i Svenska kyrkan

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

mackes

Forumveteran
"magnusjansson " sa:
rätt svar har kommit
karma till janne

konstigt att inte fler går ur,när det diskuteras kr och ören i andra frågor, tex telle abonemang etc

Det finns inga alternativ för "själavård" i Sverige, det är något som sjukvården inte klarar och alla har inte råd med egen "shrink".

Thailand har ju sina tempel, de fungerar utmärkt för mjuka frågor.

All religion är hjärntvätt,
dvs

manipulation

dvs sekt,MLM-företag

"magnusjansson " sa:
dvs

manipulation

dvs sekt,MLM-företag

Vi har det så "bra" i Sverige att vi inte anser oss behöva "ta hand" om människor ned mental ohälsa eller svåra livskriser,

Alltså har vi inte byggt upp någon organisation eller något system för att ta hand om dessa problem. Sjukvården är till för sjuka människor, inte människor i livskriser.

Här gör Svenska kyrkan ett jättejobb oavsett vad man anser om religion. Rycker vi undan ersättningen så de inte kan fortsätta så finns ingen som tar över. Jag tycker inte det är hållbart.

Jag själv gick ur svenska kyrkan först när jag flyttade ifrån Sverige.

"magnusjansson " sa:
dvs

manipulation

dvs sekt,MLM-företag
Måste nog tyvär hålla med där. Är själv med än förut på grund av prästen som gjorde ett suveränt socialt jobb inte så mycket gudsprat.Nu på grund av slöhet ska gå ur.....

Ja om man tycker att ca 300000 är inget att ha . Utan vill betala det i kyrkskatt . Så är väl det ok. Sedan att kyrkan tar hand om sjuka vill jag tro på , men det är nog inte sant.

Vad gäller kyrkan är väl inget rätt eller fel egentligen. Var och en är ju i sin fulla rätt att bestämma om man vill vara med eller inte, jag respekterar alla åsikter i denna sak.

Själv är jag medlem i kyrkan och kommer så att förbli som det ser ut nu. Det kan komma en dag när man behöver den hjälpen och det förr än man anar. Min syster var på Khao Lak när tsunamin kom, hon och familjen hade änglavakt och överlevde.

Efter hemkomsten hade dom det väldigt jobbigt pga alla traumatiska upplevelser och i det fallet var kyrkan ett ovärderligt stöd enligt henne. Dom som ville blev omhändertagna redan på Kastrup och sen gick hon på åtskilliga stödmöten och uppföljningar.

Vår lille son kommer också att bli döpt, det är frugan och jag överens om. Sen är det upp till honom när han blir äldre att själv ta ställning och gå ur om han vill göra så. Idag har man en valfrihet så därför är detta vårt beslut.

"mackes " sa:
Vi har det så "bra" i Sverige att vi inte anser oss behöva "ta hand" om människor ned mental ohälsa eller svåra livskriser,

Alltså har vi inte byggt upp någon organisation eller något system för att ta hand om dessa problem. Sjukvården är till för sjuka människor, inte människor i livskriser.

Här gör Svenska kyrkan ett jättejobb oavsett vad man anser om religion. Rycker vi undan ersättningen så de inte kan fortsätta så finns ingen som tar över. Jag tycker inte det är hållbart.

Jag själv gick ur svenska kyrkan först när jag flyttade ifrån Sverige.

Angående själavård tycker jag att enskild sjäavård som ges av präster eller diakon är
för mycket om man nu inte tror på gud ets

utan det är vänskapssjälavård som är något att ha,
att betala för vänskapssjälavård är inte aktuellt om det är en vän.

att ge själavård och sedan ta betalt är en typ av manipiuation
dvs konstfärdiga metoder,avsikterna är egoistiska

Jag fattar inte vad pastor Magnus Jansson pratar om. Kan ej utläsa andemeningen i det han skriver.

Att jag för länge sedan gått ut svenska kyrkan beror på att jag inte tror på vad som där predikas. Nå, det är en sanning med modifikation i det jag tror att det finns en substans i de historiska berättelserna. Det är vandringshistorier som förts från generation till generation för att sedan skrivas ner när det nådde fram till en skrivkunnig. Nu har jag inget emot kyrkan, byggnaderna kan ju alltid användas som magasin. Jag var en gång körsångare, jag har vuxit upp med det och tyckte att den musik som framfördes var fantastisk. Så tycker jag än i dag och det händer att jag bevistar e konsert. Så som musikforum är kyrkorummet underbart.
Detta skulle jag med glädje kunna stötta men inte när man blandar in tro på andeväsen och annat ovetenskapligt. Min syrra och jag har ofta samtal om dylika ting. Hon är präst.....

Vi pratar om själavård ,
Och du är som vanligt helt självupptagen ,drar någon påhittad story ur dit liv,

om du inte förstår alt fattar,
svara då inte med något om att du ! gått ur kyrkan för typ 3 ggr idag .
vi andra fattar du behöver inte upprepa det,

Ta och ring syrran nu,
för lite enskild själavård.

"magnusjansson " sa:
Vi pratar om själavård ,
Och du är som vanligt helt självupptagen ,drar någon påhittad story ur dit liv,

om du inte förstår alt fattar,
svara då inte med något om att du ! gått ur kyrkan för typ 3 ggr idag .
vi andra fattar du behöver inte upprepa det,

Ta och ring syrran nu,
för lite enskild själavård.
Nej, jag tycker inte att det är fel med lite själavård, inte heller från kyrkans sida men jag vill inte bidraga till att sprida villfarelser och därför vill jag inte betala till kyrkan.
Sen detta med påhittade historier kan jag inte förstå var du har fått ifrån. Synd om du missuppfattat mig. Självupptagen? Jo, det kan ligga en del i det men inte värre än att jag har en positiv och omhändertagande attityd gentemot mina medmänniskor.
Faktum är att jag högt hyllar en del av de tio budorden och försöker leva mitt lev i enlighet med de som jag anser vara relevanta.
Jag skulle aldrig få för mig att kalla någon för självupptagen eller anklaga någon för att fara med osanning utan att ha tjockt på fötterna.

"magnusjansson " sa:
Är du medlem i svenska kyrkan sir one??
Nej jag är inte medlem i svenska kyrkan. Därmed inte sagt att jag skulle ha något emot folket där. Jag gick ur c:a 1975 men fortsatte att sjunga.

"magnusjansson " sa:
Angående själavård tycker jag att enskild sjäavård som ges av präster eller diakon är
för mycket om man nu inte tror på gud ets

utan det är vänskapssjälavård som är något att ha,
att betala för vänskapssjälavård är inte aktuellt om det är en vän.

att ge själavård och sedan ta betalt är en typ av manipiuation
dvs konstfärdiga metoder,avsikterna är egoistiska

Uppenbarligen har du gått igenom livet utan kriser, det är bara att lyckönska även om man kanske skulle önska lite mer inlevelseförmåga i andras situationer.

Det är inte alltid det finns en vän till hands och det finns tillfällen då man vill tala med någon helt utomstående för att inte "förbruka" sina vänner.

Då är det bra om samhället kan gå in och det gör Svenska kyrkan idag, du har fått två exempel här i tråden och det finns otaliga andra exempel på katastrofhantering eller liknande händelser såväl som enskilda kriser.

Men du vägrar hårdnackat att se behovet och hävdar att det är manipulation och egoistiska skäl bakom denna hjälp. Tror du inte att också präster måste ha mat på bordet och tak över huvudet?

"magnusjansson " sa:
sir one du är nog CM egen Rastafari, ;) ;)
Magnus, nu när jag äntligen fattat va du tidigare skrev, det som jag då inte fattade och så kommer du med ännu en grej som jag inte omedelbart tar till mig :)
Det ser ut som att vi kan ha likartade åsikter i en del frågor när allt kommer omkring.
Rastafari... Jag är helt flintis. :)

Macke tycker du att vi ska ge präster mat på bordet,

sekten heavens gate,

tror du deras medlemmar tyckte det var bra att ge prästen mat på
bordet så här efteråt.

rastafari var etiopiens kejsare 1930-1974

han dyrkades som gud :thumbsup:

Eftersom de gör ett fantastiskt bra jobb med själavården så tycker jag det ja.

Och jag är också för åsiktsfrihet där var och en får tro vad som passar honom, ingen tvingar dig att gå i kyrkan eller lyssna på religionen. De flesta präster är faktiskt väldigt lyhörda och försöker inte pracka på dig sin tro utan hjälper dig som medmänniska!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
12
Visningar
961
anonymous
A

Tillbaka
Topp