Svenskt eller Thai

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
N

nakonsawan

Gäst
Vart lite sugen på att höra från er som bor eller har bott i sverige med någon från Thailand. Vad äter ni mest nu och hur var det i början? Blir det mycket thaimat eller har eran bättre hälft vant sig och vill käka svenskt? Kan hon laga Svenskt?

Vi har bara bott ihop i sverige i 3 månader i sommras men här vart det mycket thaimat i början då jag gillar det själv, och det var ju det hon kunde laga när inte jag var hemma. Men allt eftersom så vart hon mer van med europeisk mat och jag mer sugen på att äta som vanligt igen :) Det brukade bli ungefär 50/50 men då är hon förbaskat bra på att laga thaimat också.

Vi körde med traditionen att på fredagar köpte hon sin älskade somtam som hon fick specialbeställa på den lokala thairesturangen och jag min pizza sen åkte vi hem och kalasade och skrattade åt varandras konstiga mat ;)

Så hur funkar eller funkade det hos er?

Hos oss är det 80-90 % thaimat. Jag älskar det och frugan är ganska konservativ. Ibland blir det dock köttbullar, spaghetti, en biff etc. Men det skall naturligtvis alltid käkas något med ris efteråt så att man blir mätt. :eek:

För ungarnas del blir det svennemat i skolan och dom har inte haft något problem med det överhuvudtaget. Och själv käkar jag 100% svensk husmanskost när jag är på jobbet.

Hos oss är det nog 50% av varje. Min fru är duktig på både tahi och farangmat. Hon äter alltid minst ett mål thaimat, oftast två om dagen. Eller rättare sagt Isaan mat. Hon lagar alltid annan mat till våra barn då hennes mat är så kryddstark så hennes thaivänner inte kan äta den heller :)

Hon gillar inte thaimat på resturanger, hon vill göra det själv, annars blir det inte gott. I Thailand gilla hon vissa resturanger, men hellre sitter hon och sin mamma och lagar maten.

Jag har svårt för Isaan mat, bara chili och Pla Ra ... Men när hon lagar det jag kallar Thaimat äter jag och barnen med god aptit också.

Min fru gillar att lära sig nya farangrätter, hon gillar att titta på matlagningsprogram och göra dessa rätter till helgen.

Med barn hemma så blir det snabbmat någon gång varannan vecka, främst McDonalds ... min son väljer.

"Janne " sa:
Hos oss är det nog 50% av varje. Min fru är duktig på både tahi och farangmat. Hon äter alltid minst ett mål thaimat, oftast två om dagen. Eller rättare sagt Isaan mat. Hon lagar alltid annan mat till våra barn då hennes mat är så kryddstark så hennes thaivänner inte kan äta den heller :)

Hon gillar inte thaimat på resturanger, hon vill göra det själv, annars blir det inte gott. I Thailand gilla hon vissa resturanger, men hellre sitter hon och sin mamma och lagar maten.

Jag har svårt för Isaan mat, bara chili och Pla Ra ... Men när hon lagar det jag kallar Thaimat äter jag och barnen med god aptit också.

Min fru gillar att lära sig nya farangrätter, hon gillar att titta på matlagningsprogram och göra dessa rätter till helgen.

Med barn hemma så blir det snabbmat någon gång varannan vecka, främst McDonalds ... min son väljer.

Det blir mycket Isaanmat hemma hos oss. En del käkar jag med god aptit, annat inte. Palaa rör jag definitivt icke!! Men när dom käkar något som är oätligt i mina ögon så brukar hon fixa till något till mig som hon vet att jag gillar.

Hamburgare kan vi äta för ungarnas skull men inte mer än en gång när jag är hemma. Ungarna tycker att det är skitspännande med den där leksaken.

"legolas " sa:
Denna tråden utvecklar ju till en riktig skimrande rosa älska min fru tråd.... Underbart att ni alla har haft en sådan tur, och inga moln alls på Er himmel, eller?

legolas

Jag tror nog maten är det minsta problemet hos oss. En liten anekdot från när min fru kom till Sverige första gången, då var hon ju iofs inte min fru heller.
Jag hämtade upp henne på Arlanda, hon hade åkt med Aeroswit (hette dem så det Ukrainska bolaget?). Vi satt i bilen och fastnade i köer, hon kunde ju knappt engelska men hon sa att hon ska åka tillbaks till Thailand imorgon. Imorgon, du har ju visa i tre månader ska du inte stanna? Biljetten var öppen så det var det minsta problemet, men jag hade väl hoppats på lite mer än ett dygn.
Det går inte svarade hon, jag tänkte att det var ju i slutet på juni och solen sken och en fin svensk sommardag. Jag sa varför går det inte. Jag kan inte äta farangmat. Men ja sa vi har ju inte ätit, och du gillade ju farangmat i Thailand när vi åt där. Hon sa jag åt farangmat på planet, jag kunde inte äta något, men en thaitjej hade ris som jag fick, nu är jag jättehungrig och i Sverige finns det inte ris.
Jag sa visst finns det ris och tahimat i Sverige och jag tror det finns thaiaffärer också. Nej sa hon, mina kompisar sa ni har bara man farang. Ja vi odlar inte ris men vi har ris från Thailand, men det förstod hon inte. Jag sa vi åker och äter thaimat nu så får du bestämma sen om du stannar eller inte.
Vi åkte till ett ställe som är kända för sin goda mat, en uteservering. Jag frågade om de har meny på thai, nej svarade hon, vad vill du ha svarade hon på thai till min fru, som sa vad hon ville ha och hur det skulle kryddas. Sen fick hon maten och hon sa varför säger mina kompisar att det inte finns, det var ju jättegott. Ja sa imorgon åker vi till thaiaffär och köper mat. Dagen efter himlade hon med ögonen när hon såg utbudet, då sa hon nu vill jag se snö … :)
Sen ringde hon sin mamma och berättade att vi bor i en lägenhet med diskmaskin, tvättmaskin, spis, frys, kyl …

"legolas " sa:
Denna tråden utvecklar ju till en riktig skimrande rosa älska min fru tråd.... Underbart att ni alla har haft en sådan tur, och inga moln alls på Er himmel, eller?

legolas

Va fan jag får ju laga thaimat själv ibland när tanten jobbar :-X
Så där e mina moln.
Annars äter vi nog me en 80% thai men hon både blir mätt o gimlar falang käk

"Berralund " sa:
Det blir mycket Isaanmat hemma hos oss. En del käkar jag med god aptit, annat inte. Palaa rör jag definitivt icke!! Men när dom käkar något som är oätligt i mina ögon så brukar hon fixa till något till mig som hon vet att jag gillar.

Hamburgare kan vi äta för ungarnas skull men inte mer än en gång när jag är hemma. Ungarna tycker att det är skitspännande med den där leksaken.
Jag generaliserar kanske lite, när jag skriver Isaanmat syftar jag på det jag inte äter, sen finns det ju visst Isaanmat som är god. Dock har jag svårt för ex.vis nudelsoppa med kycklingfötter ... inte för att det inte är gott utan just för fötterna och klorna som sitter där. När jag syftar på Isaan mat är det mest gäggan de gör som man doppar riset i om hon inte tryckt in en hel näve chili i denna hade jag nog kunnat gilla den, men hon tycker inte det smakar något om man inte har så mycket i och hon säger varför ska hon laga sån mat till mig med lite chili i när hon heller lagar något jag gillar till mig (då hon ändå inte kan göra de samtidigt då hon börjar med chilin, vilket man måste om det ska bli gott enligt henne).

"Janne " sa:
Jag tror nog maten är det minsta problemet hos oss. En liten anekdot från när min fru kom till Sverige första gången, då var hon ju iofs inte min fru heller.
Jag hämtade upp henne på Arlanda, hon hade åkt med Aeroswit (hette dem så det Ukrainska bolaget?). Vi satt i bilen och fastnade i köer, hon kunde ju knappt engelska men hon sa att hon ska åka tillbaks till Thailand imorgon. Imorgon, du har ju visa i tre månader ska du inte stanna? Biljetten var öppen så det var det minsta problemet, men jag hade väl hoppats på lite mer än ett dygn.
Det går inte svarade hon, jag tänkte att det var ju i slutet på juni och solen sken och en fin svensk sommardag. Jag sa varför går det inte. Jag kan inte äta farangmat. Men ja sa vi har ju inte ätit, och du gillade ju farangmat i Thailand när vi åt där. Hon sa jag åt farangmat på planet, jag kunde inte äta något, men en thaitjej hade ris som jag fick, nu är jag jättehungrig och i Sverige finns det inte ris.
Jag sa visst finns det ris och tahimat i Sverige och jag tror det finns thaiaffärer också. Nej sa hon, mina kompisar sa ni har bara man farang. Ja vi odlar inte ris men vi har ris från Thailand, men det förstod hon inte. Jag sa vi åker och äter thaimat nu så får du bestämma sen om du stannar eller inte.
Vi åkte till ett ställe som är kända för sin goda mat, en uteservering. Jag frågade om de har meny på thai, nej svarade hon, vad vill du ha svarade hon på thai till min fru, som sa vad hon ville ha och hur det skulle kryddas. Sen fick hon maten och hon sa varför säger mina kompisar att det inte finns, det var ju jättegott. Ja sa imorgon åker vi till thaiaffär och köper mat. Dagen efter himlade hon med ögonen när hon såg utbudet, då sa hon nu vill jag se snö … :)
Sen ringde hon sin mamma och berättade att vi bor i en lägenhet med diskmaskin, tvättmaskin, spis, frys, kyl …

Haha, härligt Janne!! Ytterligare ett bevis för att man inte skall lyssna på skitsnack och ha förutfattade meningar. :)

"ledarn " sa:
Ha, ha, ha.... Det är precis sån mat jag har lärt mig att gilla..

Hönsfötterna petar jag dock över till frugan eller dottern :laugh: :laugh:

Men den starka "geggan" (Nam Pick) som man doppar ris eller en köttbit i är ju hur gott som helst när man väl vågar smaka.. :eek: :eek:
Det är ju oftast bara grönsaker och "annat" + en massa chili..
Det luktar däremot inte så himla smaskigt.. :thumbsdown: :thumbsdown:

Ja nam prik aloy makk o doppa lite kött i

Nam Prik slinker visst ner med välbehag, jag bortser från lukten. Och precis som ni petar jag kycklingfötterna åt sidan. Men soppan blir mustig och god. :thumbsup:

Sen är ju en riktig Som Tam (utan palaa) en njutning inte bara för gommen utan även för ögat. :p

Men ibland får man vara lite försiktig. Den som har inkomster har ju också utgifter som bekant, det är ju synd om de sistnämnda blir smärtsamma. ;)

Jag får väl ge nam prick en chans till. SomTam tycker jag är gott, faktiskt med eller utan Pla ra, men min fru ska ju ha i mer chili än hela Thailand använder tillsammans på ett år. När hennes Isaan kompisar klagar, och jag som aldrig har problem med styrka på mat innan ... när hennes kompisar lagar mat så kan jag äta den men hennes mat är snudd på omöjligt ... När hon dock gör en mildare variant är det helt ok (SomTam alltså), ska väl ge det andra en chans också.

Dock tycker jag blandningen med att äta farang mat ibland och Thaimat ibland är riktigt bra!

Visst är det konstigt det där med att dom kan äta och tycka om farangmat och faktiskt äta ganska mycket så att man tror dom är mätta men sen ska dom ha lite ris efteråt för att känna sig mätta på riktigt? Själv sitter jag bredvid och har ätit ungefär lika mycket och är jättenöjd och mätt och tänker att det måste hon också vara hon år ju lika mycket.

Men äter vi thai äter hon minsan inte lika mycket som mig, då är det jag som vräker i mig en extra portion för att bli riktigt mätt ibland :)

"nakonsawan " sa:
Vart lite sugen på att höra från er som bor eller har bott i sverige med någon från Thailand. Vad äter ni mest nu och hur var det i början? Blir det mycket thaimat eller har eran bättre hälft vant sig och vill käka svenskt? Kan hon laga Svenskt?

Vi har bara bott ihop i sverige i 3 månader i sommras men här vart det mycket thaimat i början då jag gillar det själv, och det var ju det hon kunde laga när inte jag var hemma. Men allt eftersom så vart hon mer van med europeisk mat och jag mer sugen på att äta som vanligt igen :) Det brukade bli ungefär 50/50 men då är hon förbaskat bra på att laga thaimat också.

Vi körde med traditionen att på fredagar köpte hon sin älskade somtam som hon fick specialbeställa på den lokala thairesturangen och jag min pizza sen åkte vi hem och kalasade och skrattade åt varandras konstiga mat ;)

Så hur funkar eller funkade det hos er?
När frugan kom hit på 80-talet var det inte lika enkelt att köpa det som behövs för att göra thaimat här i Sverige. Men mycket av det hon behövde hade vi med från Thailand. Jag älskar thaimat så det var mycket redan från början. Nu äter vi äter vi nog lika mycket thaimat som när hon kom dvs. 85-90% Thaimat. De har varierat en hel del över åren. Efter att hon bott här ca 2 år var vi nog nere på 60% thaimat. Sedan har det ökat till nuvarande nivå igen.

Hon är intresserad av matlagning så det blev mycket att göra egna chilipastor och andra baser från början. Det blev även att hon lärde sig laga en del västerländsk mat från början. Numera är det sällan hon lär sig några nya västerländska maträtter. Vill jag ha falangmat så brukar hon fixa det även om hon inte själv äter det alla gånger. Oftast gör hon bättre falangmat än vad jag gör, köttsfärsröra har väl alltid varit ett undantag.

Konstigt är det i alla fall med risets mättnadsgrad som du säger. Akta dig för det! Jag tror det är gummi i det för det lägger sig som bilringar runt magen.

Vet inte hur djupt du släktforskat....men i mitt fall......som bott i Thailand i tre år...
är det både och...vad gäller maten. Och, jag tror att längtan efter Svensk husmanskost är större när man bor i Thailand..och det är svårare att "tillfredsställa" detta behov.

I mitt försökte jag att laga "falangmat" så ofta det gick....och där jag bodde fanns ett flertal "falangrestauranger" som kunde tillreda en hyfsad västerländsk måltid.

Nu, när jag/vi bor i Sverige blir det nästan mer Thaimat...(inte Isaanmat) då frugan är duktig i köket och jag anser att jag håller nere vikten på ett helt annat sätt med denna diet. Men i går åt vi helstekt falukorv med potatismos....så varitioner förekommer.....och dottern älskar sina pannkakor på morgonen.....

Slutsatsen blir väl att när vi bor i Sverige har vi mer valfrihet och då är Thaimaten(som jag för övrigt gillar)...mer exotisk(och nyttigare) i förhållande till den Svenska maten.

I dag(torsdag) blir det ärtsoppa med fläsk!!!(frun hoppar över)... :nod:

Areeya

Jag som är yngre äter ju dessutom falangmat på jobbet osv ibland. Så om frugan, som ju lagar maten för det mesta vill göra thaimat som hon både gillar och kan bäst så gör det mig inget. Dessutom vet hon vilka thairätter jag gillar :)

Legolas du kallar män under 50 för ungtuppar och sumprunkare. Hur gammal är du egentligen? Haha

Sumprunkare har inget med ålder göra, det är en syssla som fiskare ägnade sig åt förr. Borde väll en göteborgare veta :)

En annan sak som skiljer er som bor där nere på heltid o suktar efter farang mat e ju att många av oss som äter mycke thai mat hemma jobbar ju så då blir det ändå mycke husman jag käkar husman på lunchen i stort sett varje dag men hemma vill jag ha det starkare thai käket...

Thaimat består av så mycke mer än rötter o skjälkar men e du inte snäll så ska jag se till att gumman fixar lite som tam till dig igen :)

"legolas " sa:
javisst är det så,,, men det är mer sällan som det faktumet framgår, det skrives med väldigt små bokstäver...Ni är mer glada i att skrodera hur duktiga ni är på att käka dessa rötna skjälkar rötter och löv...
;D
legolas

Kan riktigt se dig gråta som ett barn när du råkat stoppat i dig en chili.

Stackarn...

"glimten66 " sa:
Thaimat består av så mycke mer än rötter o skjälkar men e du inte snäll så ska jag se till att gumman fixar lite som tam till dig igen :)
Javisst, inte bara rötter och kvistar även om frugan ibland klättrar i träden(förståss i Thailand).. och river ner nån kvist som matkomplement... :'(Finns många Thairätter som jag gillar...kan nästan äta av dom alla förutom ren Isaankost som blir för stark..och den "ruttna fisken"...bara lukten... :-[
I närheten av fruns föräldrahem i byn har de ett inhemskt matställe som vi besöker ibland..får ris, kyckling..och så massor av grönsaker...35 bht!

För 5 år sen vägde jag 109 kg...i dag väger jag 90 kg...helt klart har Thaimaten spelat in!! Och...inget vitt bröd, sparsamt med potatis...ingen pasta!Tyvärr..jag älskar öl ....men nån djä...@£$ last ska man ju ha... :angel:

"andrejsdenruskige " sa:
Kan riktigt se dig gråta som ett barn när du råkat stoppat i dig en chili.

Stackarn...

Well, jag har prövat att äta chili och hade inga problem. Men jag hade bestämt mig innan jag åt den att detta klarar jag. Det gäller att bestämma över sin egna hjärna och inte låta någon annan bestämma över den.
Jag har startat ett företag nu där jag hjälper människor att bestämma över sitt egna liv och inte låta människorna bestämma över dig. Legolas: behöver du hjälp så skicka mig ett pm så ska jag hjälpa dig via Skype till att kunna äta chili utan att gråta.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp