Att isolera mot inträngning av kyla eller av värme till nerkyld yta är i stort samma sak , skillnaden består i att det går åt minimum dubbelt så många watt för att kyla mot att värma upp . Man räknar med ca. 50w /m2 meter för uppvärmning vid en yttertemp av 0 grader , då talar vi europeisk standard på fastighet , för att kyla densamma går ca 100w om vi inte har någon internbelastning ,som alltid finns i forma av boende samt lampor , kylskåp, tv apparater mmmm. Ca 150 w är något jag räknar när jag budgeterat eller ritat anläggningar för kommersiellt bruk ..
Här i Thailand skulle jag räkna på ca 200-250w /m2 kyleffekt .. Det är därför av yttersta vikt att isolera sitt hus så gott det går , luftväxlare skulle kunnas användas inverterat dvs i plattväxlare ta in varm lyft som i växlaren kyls ner innan den släpps in .. Fönsterpartier , dörr tätningar mm måste vara tätt .. likaså
Allt annat snack här kommer från folk som endast tror sig veta ....
Behålla kylan inne är samma tekik som att behålla värme inomhos
Har jobbat med detta i nästan 40 år , teknikern idag är riktigt bra i europa , olika kyltekniker finss att tillgå , men i detta land gasr man bara fullt och som en del förståsigpåare här anser man att material är av "sekundärt" intresse