Att isolera sitt thailändska hus rätt

Jag var i Isaan , och där såg jag flera hus , ingen isolering , plåt tak och ingen mellan tak .
Inne var det över 50 varmgrader , bild min fru lagar middag .

IMG_2291.JPG

IMG_2285 2.JPG
Spindeln verkar i alla fall trivas ;)

Mycket skrivs i detta ämne men vill ni ha ett bra (svalt) klimat inne så är den enda vägen att isolera väggar och framför allt tak. Det spelar ingen större roll om ni gör detta om ni har dåliga energivärden på de fönster ni satt in. En annan sak är hur bra arbetet runt alla fönster (isolering) är gjorda. Skulle man isolera ett hus i Thailand likadant som vi gör här i norden så är jag säker på att man kan stänga ute värmen ganska lätt. Problemet är kanske att alla thai-snickare inte riktigt förstår detta och genar lite här och där och då sticker värmen in lika fort som lönen tar slut för oss :laugh:.

Äh, ingen idé att försöka övertyga någon.
Deras kylskåp och eventuella kylväskor har även dom halvruttet plåttak med öppningar, så att värmen kan komma ut.

I din värld skulle man ju inte behöva isolera alls då

Precis ,
Av min lärare på KTH fick vi veta att MATERIALET är av högsta vikt vid all form av btggnation ,, hållfasthet samt vad vi då lallade K värdet .. har man ett dåligt väggmaterial så rör sig kyla samt värme obehindrat ut samt in. .

Så kallade lättbetongblock med frigolitkärna är mycket andvändbara , likaså kan man använda sig av dubbla rödtegelväggar med luftspalt mellan , det finns många alternativ . Fönster samt foder och tätning är även det lika viktigt . Isolering av undertak likaså .

I din värld skulle man ju inte behöva isolera alls då

Ligger mycket i ditt påstående, ventilation är nog lösenordet.
Sedan att ta med sig Svenska idéer, samt eventuell kunskap i byggnadsteknik, kan bli helt fel då det appliceras i hus i Thailand.

Det man bör tänka på om man har Ac, är att se till att kylan stannar där, man vill ha den,dvs. i det rum man avser att kyla ner.Man kan kolla under dörrar och i dörrspringor, om det kommer ut kall luft, då kan man enkelt täta dom. Ofta är det stora springor under dom flesta dörrarna, då det alltid saknas trösklar.

Citat :Det man bör tänka på om man har Ac, är att se till att kylan stannar där, man vill ha den,dvs. i det rum man avser att kyla ner.

Och hur skall det ske om byggmaterialet i väggen släpper in all värme , ??

Förstår inte alls var du inhämtat denna kunskap .Inte bland fackfolk i alla fall , kanske vid stenbordet .....

Citat :Sedan att ta med sig Svenska idéer, samt eventuell kunskap i byggnadsteknik,

Jag var i Isaan , och där såg jag flera hus , ingen isolering , plåt tak och ingen mellan tak .
Inne var det över 50 varmgrader , bild min fru lagar middag .

IMG_2291.JPG

IMG_2285 2.JPG
Ser att ni har öppet mellan vägg och tak, vad händer om man sätter in frigolit där. Och sen isolerar taket med frigolit, borde inte det fungera, eller är jag ute och cyklar nu?

Jo går fint isolera med cellplast, sedan ett undertak hade hjälpt en hel del också.

En kartong (12st 60x60 plattor) kostade runt 120, sedan tillkommer iofs lite skenor men blir inte jättedyrt och man slipper spackla (och ev slippa måla).

Jo går fint isolera med cellplast, sedan ett undertak hade hjälpt en hel del också.

En kartong (12st 60x60 plattor) kostade runt 120, sedan tillkommer iofs lite skenor men blir inte jättedyrt och man slipper spackla (och ev slippa måla).
Gumman vill ha dom plattorna, men inte jag, ser fult ut och vill inte ha plast skivor , vi kommer att lägga in innertak som följer taket om jag får som jag vill

Det är lite ekonomisk och inte isolera , el räkningen till AC blir hög cirka kr 1000 för månaden
det är 12000 i året . Och för KR. 12.000 kan man isolera mycket for .

Det är lite ekonomisk och inte isolera , el räkningen till AC blir hög cirka kr 1000 för månaden
det är 12000 i året . Och för KR. 12.000 kan man isolera mycket for .
Tur att inte vi ska ha AC, då man bara blir sjuk av det, 12000 plus kostnaden för AC får man en hel del isolering för

Att isolera mot inträngning av kyla eller av värme till nerkyld yta är i stort samma sak , skillnaden består i att det går åt minimum dubbelt så många watt för att kyla mot att värma upp . Man räknar med ca. 50w /m2 meter för uppvärmning vid en yttertemp av 0 grader , då talar vi europeisk standard på fastighet , för att kyla densamma går ca 100w om vi inte har någon internbelastning ,som alltid finns i forma av boende samt lampor , kylskåp, tv apparater mmmm. Ca 150 w är något jag räknar när jag budgeterat eller ritat anläggningar för kommersiellt bruk ..

Här i Thailand skulle jag räkna på ca 200-250w /m2 kyleffekt .. Det är därför av yttersta vikt att isolera sitt hus så gott det går , luftväxlare skulle kunnas användas inverterat dvs i plattväxlare ta in varm lyft som i växlaren kyls ner innan den släpps in .. Fönsterpartier , dörr tätningar mm måste vara tätt .. likaså

Allt annat snack här kommer från folk som endast tror sig veta ....
Behålla kylan inne är samma tekik som att behålla värme inomhos

Har jobbat med detta i nästan 40 år , teknikern idag är riktigt bra i europa , olika kyltekniker finss att tillgå , men i detta land gasr man bara fullt och som en del förståsigpåare här anser man att material är av "sekundärt" intresse :rolleyes:

Att isolera mot inträngning av kyla eller av värme till nerkyld yta är i stort samma sak , skillnaden består i att det går åt minimum dubbelt så många watt för att kyla mot att värma upp . Man räknar med ca. 50w /m2 meter för uppvärmning vid en yttertemp av 0 grader , då talar vi europeisk standard på fastighet , för att kyla densamma går ca 100w om vi inte har någon internbelastning ,som alltid finns i forma av boende samt lampor , kylskåp, tv apparater mmmm. Ca 150 w är något jag räknar när jag budgeterat eller ritat anläggningar för kommersiellt bruk ..

Här i Thailand skulle jag räkna på ca 200-250w /m2 kyleffekt .. Det är därför av yttersta vikt att isolera sitt hus så gott det går , luftväxlare skulle kunnas användas inverterat dvs i plattväxlare ta in varm lyft som i växlaren kyls ner innan den släpps in .. Fönsterpartier , dörr tätningar mm måste vara tätt .. likaså

Allt annat snack här kommer från folk som endast tror sig veta ....
Behålla kylan inne är samma tekik som att behålla värme inomhos

Har jobbat med detta i nästan 40 år , teknikern idag är riktigt bra i europa , olika kyltekniker finss att tillgå , men i detta land gasr man bara fullt och som en del förståsigpåare här anser man att material är av "sekundärt" intresse :rolleyes:
Man skulle kunna jämföra med en termosflaska, bara att välja vill jag ha kall dryck eller varm.
Fungerar ju både i Sverige o Thailand.
Men o andra sidan blir det ju lite billigare med en plast flaska.
Men den kalla drycken blir ju fort varm, och den varma ljummen.

Man skulle kunna jämföra med en termosflaska, bara att välja vill jag ha kall dryck eller varm.
Fungerar ju både i Sverige o Thailand.
Men o andra sidan blir det ju lite billigare med en plast flaska.
Men den kalla drycken blir ju fort varm, och den varma ljummen.
:thumbsup:;)

Om man isolerar ett hus och skippar AC, blir det då inte svårt att få bort värmen som alstras inomhus eller tränger in.

Skälvklart är principer samma att isolera mellan värme och kyla. Dock kan man ju reflektera bort solstrålning om man vill.

Man isolerar ju för att skilja ute och inne temperatur, kyla eller värme same same.

Bygga sig ett väl isolerat hus här nere gör det både behagligare och billigare.

Behövs ju inte ens diskuteras är ju rätt logiskt stänger du ute värmen så stänger du inne kylan du skapar med a/c. Vi gör motsatsen vintertid i Sverige.
Därimot gör ju luftfuktigheten här nere så att vissa material som används i norden är mindre lämpliga.

Och ja jag har jobbat med isolering på farsans firma i tonnåren.

Jag har med intresse nu läst denna tråd och funnit ett ständigt återkommande fel.
En BYGGHERRE är inte den som bygger huset utan den som beställer huset. D.v.s husägaren,
Den som bygger det kallas byggmästare, en sådan som jag en gång i tidan var.
Tack för ordet

Liknande trådar

Tillbaka
Topp