Hus för oss dödliga

@Jonas hur är standarden på husen på 3 mille?
Tycker standarden såg bra ut för att vara Thailand, men svårt att sæga Thai ær ju bra på att blinga till så det ser bra ut utvændigt ;)
Men har ju varit inne i deras äldre village och kollat på hus för att hyra det var rejält byggda hus som fortsatt efter 10 år håller bättre standard än dom flesta hus jag sett här nere.
Men eftersom dom är så mycket billigare än i grannvillagen så kanske dom håller sämre standard för är ju samma village ägare.
Ligger ju på landet så det blir ju billigare då, hade dom legat centralt hade väl priserna varit det dubbla ;)

Är ju inte speciellt dyrt att bygga här i Thailand, vet inte vad du betalade men det jag skulle byggt i norr var ett fast pris fastsatt på 2.1 miljoner och det skulle hålla hög kvalitet och var stort, 4 sovrum, 4 toaletter 2 stora vardagsrum och stort kök, 2 våningar.

Men gillar deras enplans hus bäst i villagen dom bygger 500m från pöjken skola, men för ett sånt får man hosta upp minimum 7.5 miljoner utan pool 1 miljon extra om man ville ha pool, sen sticker dom iväg i pris dom var på 200m2.

http://www.poompatta.co.th/en/crown-19-25-hometypeinside

Igentligen ett sånt hus jag vill ha men man kan inte alltid få det man vill ha ;) .
Tog bilderna från deras sida, är ju försäljningsbilder så skall ju vara ok att låna, vet inte vart bilderna jag tog när jag vart där har tagit vägen.
Patta prime plan.jpg
patta prime sov.jpg
PattaPrime-20s.jpg
Patta prime kök.jpg
Patta prime.jpg

Patta prime sov 2.jpg

Här är ett hus i Bangsaen som ser bra ut och mad ett stort köken Pris 2950000
Till salu ved Chonburihomeland en egendoms mäklare i Chonburi Town

l_1444824035.jpg

P1070594.JPG

P1070595.JPG

P1070596.JPG

P1070597.JPG

Är det ett fristående hus eller i en village?

Det ser lite ut men det är god plats inne med 3 stora sovrum och två badrum ,
Alt står på Thai , men jag provat med google översatt , och där står det frittståande två våningshus
Och ligger i centrum av Bangsaen nära Nongmon Market

Egendomsmäklare : Homelandchonburi.com

P1070609.JPG

P1070606.jpg

P1070607.jpg

P1070610.JPG

l_1444824035.jpg

Men gillar deras enplans hus bäst i villagen dom bygger 500m från pöjken skola, men för ett sånt får man hosta upp minimum 7.5 miljoner utan pool 1 miljon extra om man ville ha pool, sen sticker dom iväg i pris dom var på 200m2.

http://www.poompatta.co.th/en/crown-19-25-hometypeinside

Igentligen ett sånt hus jag vill ha men man kan inte alltid få det man vill ha ;) .
Tog bilderna från deras sida, är ju försäljningsbilder så skall ju vara ok att låna, vet inte vart bilderna jag tog när jag vart där har tagit vägen.
Patta prime plan.jpg
patta prime sov.jpg
PattaPrime-20s.jpg
Patta prime kök.jpg
Patta prime.jpg

Patta prime sov 2.jpg
Bara jobba mer övertid och vara nöjd.

Där låter som en riktig gemensamhetsavgift som jag tror på, iallafall på den här sidan bukten.

Nu har vi visserligen huset i Bang Saray och inget hip område med fitness och dylikt. Jag sökte ett område lite avsides med gemensam pool och inte så hög årsavgift. Detta är perfekt för oss. Efter första året så bytte dom vaktbolag då dom mest sov. Nu har vi två år i rad betalat ca 10 000 baht/år. Vad jag inte visste var att sophämtning ingick i avgiften vilket var ett plus.

Kan tänka mig att närmare Pattaya och lite snoffsigare områden får man betala lite mer, man väljer själv vad som passar.

Bara jobba mer övertid och vara nöjd.
Nja efter denna övertiden och om jag får extra i Juli så hade jag allt tänkt och vara ledig, tänker inte slita ihjäl mig för ett hus i Thailand med osäkert ägande och framtid. nä får nog sätta ett tak runt 3.6 miljoner.
Jag uppskattar allt min ledighet och vet inte om jag kommer orkar jobba så mycket extra jag tänkt fram tills Augusti men men om det skall arbetas extra så får det bli nu när regnet kommer ;)
Frugan tycker att det är för dyrt med att köpa hus för över 1 miljon och upp och jag kan väl tänka mig 4-5 miljoner ;)
Vi kollar vidare, som sagt här nere finns många alternativ men får väl försöka hitta så vi hamnar runt 15-20 minuters resa till skolan och till centrum ( där vi bor nu då 55555 ), finns ju 2 hus igen till salu i denna villagen vi bor ;)

Ingen stress, som sagt satt 2018 som mål då skall condon stå klar.

Nu har vi visserligen huset i Bang Saray och inget hip område med fitness och dylikt. Jag sökte ett område lite avsides med gemensam pool och inte så hög årsavgift. Detta är perfekt för oss. Efter första året så bytte dom vaktbolag då dom mest sov. Nu har vi två år i rad betalat ca 10 000 baht/år. Vad jag inte visste var att sophämtning ingick i avgiften vilket var ett plus.

Kan tänka mig att närmare Pattaya och lite snoffsigare områden får man betala lite mer, man väljer själv vad som passar.
Vad kostar husen där då, har du lite länkar till villages i det området? vi skall kolla åt det hållet också och även kolla in Bangsaen. Kan inte köpa innan man kollat in närområdena bättre.

Mur kan vara ok, men själv hade jag inte velat bo inhägnat med vakter etc.
I village med vakter bor jag hellre än fristående hus med hög mur, har testat båda nu.
Är det mur runt villagen men inte runt husen så tänker du inte på det ser ju den oftast inte, bor du i ett fristående hus med mur så är din utsikt muren.

Nä för egen del blir det nog att hålla mig i village inte mura in mig i ett hus igen, kände sig inlåst.

Som sagt muren runt villagen tänker man aldrig på, syns mer utifrån än innifrån.

Vad kostar husen där då, har du lite länkar till villages i det området? vi skall kolla åt det hållet också och även kolla in Bangsaen. Kan inte köpa innan man kollat in närområdena bättre.

Nej jag har tyvärr inga länkar. Alla hus är sålda, finns några som säljer eller hyr ut. Vårt hus kostade 2,4 mille men då ett tomt hus. Dom riktade sig till thai så kök mm fick jag fixa själv. Har nog lagt ut drygt 3 mille idag. Räknar inte så noga. Spår ihop pengar och gör det jag känner för. Mycket kvar som jag vill göra men ingen brådska.

Området heter hur som helst Navy House 37. Tror det var 4 olika hus modeller som erbjöds. Vi valde det näst största då planeringen var bäst i mitt tycke. Huset har 3 sovrum och 2 badrum och är på 109 svenska kvm. Jag har lagt upp bilder på det förut sök på tråd är av Nam Falang så borde du hitta dem.

Ja alla är vi olika, måste inte ha en hög mur på fristående hus heller en lite lägre eller något annat staket skulle funka också.

Pruta från 30 till 25k men är en ny Village bara par år gammal kollar du Google map Street view finns inte villagen bara ödetomt.
Ungefär vad priserna ligger på runt här för den storleken 3 sovrum.
Däremot tycker jag ditt låter väldigt dyrt att köpa så låter som det är dyrare att köpa i Hua Hin men billigare att hyra.
Tror mer att det har med läget att göra, min village ligger väldigt centralt och det gör marken dyr, åker jag en bit utanför stan som du bor så sjunker priserna men även hyrorna.
Har en kompis som bor i nästa stad Pran Buri, ligger 2 mil söder om Hua Hin. Han betalar 5000/mån för ett ganska nytt hus med 2 sovrum, inte europeiskt kök å dyl givetvis men det är läget som kostar mest.

Senast redigerad av en moderator:
Ja alla är vi olika, måste inte ha en hög mur på fristående hus heller en lite lägre eller något annat staket skulle funka också.
Vet inte om jag skulle välja det här i turistområdena, finns ju iofs men dom har oftast galler för fönstrena ser ju ännu värre ut.

Nä då bor jag som sagt hellre i village med midje högt staket och utsikt över gatan och ser människorna runt omkring, att det finns vakter det ser du när du åker in och ut.

Att det funkar och bo hos svärföräldrarna utan staket är en sak, skall inte tro att det funkar lika bra för farang alltid att bo i eget lite snofsigare hus utan staket.

Hade med helst bott utan mur och staket och galler för fönstren är det sista jag vill ha det skulle jag aldrig kunna tänka mig.

Nej jag har tyvärr inga länkar. Alla hus är sålda, finns några som säljer eller hyr ut. Vårt hus kostade 2,4 mille men då ett tomt hus. Dom riktade sig till thai så kök mm fick jag fixa själv. Har nog lagt ut drygt 3 mille idag. Räknar inte så noga. Spår ihop pengar och gör det jag känner för. Mycket kvar som jag vill göra men ingen brådska.

Området heter hur som helst Navy House 37. Tror det var 4 olika hus modeller som erbjöds. Vi valde det näst största då planeringen var bäst i mitt tycke. Huset har 3 sovrum och 2 badrum och är på 109 svenska kvm. Jag har lagt upp bilder på det förut sök på tråd är av Nam Falang så borde du hitta dem.
Tänkte jag inte just på den villagen utan om det fanns runt omkring, byggs det inget nytt i Bang Saray med omnejd som ser fint ut och du har namnen på vad villagen skall heta.

Det kan du ju testa i Pattaya och åka iväg ett par v på semester, då har du inga prylar kvar i huset när du kommer tillbaka. Säkerheten tycker jag är viktig här och en village med hög mur och vakter som patrullerar är vad jag föredrar. Bor själv mitt i villagen så muren runt ser jag inte så känslan blir ju att bara ha ett litet staket runt huset men säkerheten finns.

Vi har väldigt tight mellan angränsande hus och hög mur/staket mot gatan. Är inte helt förtjust i det heller men men.

Förra huset på dark side Pattaya var det endast mur runt området och inte ens staket runt tomterna. Riktigt trevligt faktiskt. Där bor bara svenskar och då funkar det. Inga kycklingar och hundar som far runt.

Ägaren till den villagen har blåst alla på alla sätt. Rättstvist pågår. Vilken soppa men det är en helt annan historia.

Liknande trådar

A
Svar
88
Visningar
14 K
R
A
Svar
3
Visningar
3 K