Att isolera sitt thailändska hus rätt

Den här vart vi rådd
0d3b4453418e6346c91b68f86a285c98.jpg
Det var nog inte den färgen?
Eller.

Japp samma men om målarfärgen reflektarer solvärmen så bra i procent så kan vi skippa isoleringen;)
Vilket jag i och för sig inte haro_Oo_O:(
Hoppas inte färgen lossnar direkt.
Ett annat forum rekomderade det=

Senast ändrad:
Numera vet jag ju hur det funkade att isolera ordentligt i dom rum som har AC. Det gav påtaglig effekt, men kunde blivit bättre. Vi isolerade väggarna med fyra cm frigolit mellan dubbla väggar och det var ganska kortsynt. Frigoliten är inte dyr och vi kunde lika gärna satt en decimeter när vi ändå var igång! Dessutom hade det nog suttit fint med en markplatta av frigolit under golven, markvärmen är ju en "grundvärme" på ca 25 grader och den är ju rätt onödig. Det skulle inte kostat mer än max 15000 bath att göra isoleringen ordentligt och dom pengarna hade jag sparat in första året. Men funkar gör det, det var värt mödan att isolera det lilla vi ändå gjorde.

Färgen bakom elementen reflekterar nog inte så värst, det är mest en värmetålig färg som inte gulnar av elementvärmen.

Japp samma men om målarfärgen reflektarer solvärmen så bra i procent så kan vi skippa isoleringen;)
Vilket jag i och för sig inte haro_Oo_O:(
Hoppas inte färgen lossnar direkt.
Ett annat forum rekomderade det=
Jag målade om med reflekterande färg. Känns stor skillnad om man lägger handen mot tilläggen.

Viktigt att använda en bra primer vilket man i bland hoppar över. Vilket gör att färgen flagnar.

Jag målade om med reflekterande färg. Känns stor skillnad om man lägger handen mot tilläggen.

Viktigt att använda en bra primer vilket man i bland hoppar över. Vilket gör att färgen flagnar.
Nu målar vi över en annan färg. Inte för att färgen är dålig men det har blivit mycket skvättande av andra byggen och det skall ändock målas så småningom.
Använder man primer då också?
Är inte så hemma på primer och det lilla jag hjälpt till har varit utan primer.

Nu målar vi över en annan färg. Inte för att färgen är dålig men det har blivit mycket skvättande av andra byggen och det skall ändock målas så småningom.
Använder man primer då också?
Är inte så hemma på primer och det lilla jag hjälpt till har varit utan primer.
När vi målade om rekommendera målaren att vi skulle måla med primer först. Huset var målat utan primer första gången så färgen flagnande.
Om Du har en målare så fråga. Men om det inte flagnat så kanske inte behövs. Men primer gör att den nya färgen fäster bättre så det nog en god investering.

När vi målade om rekommendera målaren att vi skulle måla med primer först. Huset var målat utan primer första gången så färgen flagnande.
Om Du har en målare så fråga. Men om det inte flagnat så kanske inte behövs. Men primer gör att den nya färgen fäster bättre så det nog en god investering.

Funderar på att tjejens släkt är nog glada för lite extrapengar och måla är ju inte så avancerat.
De som säljer färgen får bestämma vad som behövs.

Funderade detta med isoleringen av huset.
Vi har inte satts på prov än på riktigt efter att huset blev färdig.
När nu för ovanlighetens skull är det lite värme i Sverige så gnälls det förstås, de håller på och dö där o_O
Det som slår mig att nattemperaturer är ju i generellt låga i Sverige , bara om det är molnigt så kan de stanna kring 20 grader annars dyker dom ner till 10 -15 grader.
Ändå skriver folk att det är allt från 25 till 29 grader hela natten i sovrum.
Hur är det möjligt tänker jag då?
Kanske för att de har isolerat husen så väl så när det blir varma så släppar inte värmen huset. Fast det är riktigt varmt bra några timmar under dagen.
Vi har inte isolerat alls, har möjlighet att göra det under takpannor om det skulle behövas men vet inte. Har varit lite fundersam på grund av just detta som händer i Sverige just nu. Sedan är det så stor risk att det blir fukt och mögel och annat skit.
Hellre kanske skulle i så fall sätta fläktar på undertak om det skulle behövas.
Nu installerade vi AC också. Testade på den och det blev lika kallt som kylskåpet bra på några minuter så den tycks funka.
Sedan dess har vi inte använt AC för det är så kyligt ändå sådär tjugofem på nätter. I Sverige är det i o för sig extremvärmen men där överdriver de med allting. :D

Liknande trådar

Tillbaka
Topp