"bson " sa:
E väl eg helt rätt, det finns ju långtids visa att köpa för den som vill stanna länge. Dom som kör med eviga visa runs är väl mest dem som inte kvalificerar sig ekonomiskt till ett OA visa och varför skulle Thailand vilja ha en massa fattiga faranger i ett redan överbefolkat land.
Bson, för mig handlar och säkerligen alla andra, handlar det lite om lathet eller att man vill förlänga snabbt för man inte vill kasta bort flera dagar på att åka till ett annats lands ambassad och söka t.ex. ett 2x2 mån visum.
Jag hoppas att du inser att om man lägger 1300-1400 B plus resekostnader var 15e dag blir bra mycket dyrare än att lägga 2000B på ambassaden i tex. Vientiane och en natt på hotellet i Vientiane...
Jag kan säga vad jag tror är orsaken till ev. regelskärpning: Thailand tar ingen avgift för ett visa on arrival, och om 10.000-tals gör detta visarun varje dag så är det thailändska staten och medborgare som står för notan. På ambassaden i ett annatländ däremot så får man betalt.
Vill bara flika in sista meningen i artickeln ovan:
"A Phuket Immigration officer told The Phuket News they knew about the new rule, but that it is not yet being applied, and they are not sure just when it will be."
Detta betyder att man fortfarande kan få 15 dagar utan maxgräns, men man skall vara uppdaterad på om reglerna ändras hastigt. Förr va det 90 dagar, och då sa han som stämplar till vid sista eller näst sista stämplingen, att snart får ja ta och söka visum igen. Så ni blir varnade innan...
/กร่สเเทร
PS. kul att kunna skriva sitt namn, det borde fler kanske öva på?
.DS