Jag har blivit kär, är det klokt val? (Kärlek till bilar)

 
Hade inte Pajeron varit så infernaliskt ful i baken så hade jag köpt den redan när den kom för ca ett år sen, mycket bil för pengen och skulle aldrig välja nåt annat än diesel här och heller aldrig en liten bil.
Gillar du den så bara att slå till men har läst att den inte längre finns med 7 säten, stämmer det? Det fanns ju iaf i dom man kunde beställa när modellen kom.

Eller hur! Ser ut som två ögon gråter blod. Förutom det så är den skitsnygg.
Den jag provkörde, GT-Premium hade säten längst bak.
Håller med dig vad gäller diesel. En dieselmotor drar mindre bränsle och är dessutom (om än lite) billigare än bensin. Motorerna håller längre och jobbar fint på låga varvtal. Diesel är manligt (men det kan vara relaterat till en arbetsskada).
Aldrig mer konvertera en bensinmotor till LPG (tips till er som funderar på det). Billigt att tanka, ja, men räknar man in tätare serviceintervaller, service på LPG-paketet, slitage på motorn (vi fick byta ett par ventiler) så lönar det sig inte i längden. Lägg till sämre andrahandsvärde på det så är det en ren förlustaffär...

Klart att jag vill ha bilen nu, men förnuftet säger att det blir inget förrän nästa år (hösten dessutom)
 
Värme i Thailand? Du måste gilla värme. Bromsar om man kör för nära en annan bil. Ursäkta men är det inte billigare att skaffa nya glasögon?
Ni är bra roliga. Ta tåget så slipper ni att köra, allt detta i all välmening.

Det blir kallt här i norra delarna. Vi har redan haft nattemperaturer på 15 grader o januari blir det värre. Att sitta i en kall fuktig bil o torka vindrutan med en trasa känns sådär tryggt när man kör.
Vad gäller elektroniken så räcker det att bilen "hjälper till" att bromsa en gång när man vid ett svagt tillfälle missat vad som händer framför en (behöver väl inte gå in och förklara hur enkelt det är att missa en moppe som bara sticker ut i vägbanan) så har allt betalat sig. Här tänker jag inte ekonomi, utan i termer av sveda och verk för framförvarande,

Jag älskar tåg! Min stora dröm är att kliva på tåget i Sverige och åka hela vägen till Thailand. Det går och finns olika rutter (har kollat upp) men de kan inte ta oss till de platser vi behöver åka till och särskilt inte inom den korta tidsramen.

Förstår att du skrev med glimten i ögat (inte han som är på forumet) o jag insåg nu att jag också glömt de gula gubbarna:)
 
Det blir kallt här i norra delarna. Vi har redan haft nattemperaturer på 15 grader o januari blir det värre. Att sitta i en kall fuktig bil o torka vindrutan med en trasa känns sådär tryggt när man kör.
Vad gäller elektroniken så räcker det att bilen "hjälper till" att bromsa en gång när man vid ett svagt tillfälle missat vad som händer framför en (behöver väl inte gå in och förklara hur enkelt det är att missa en moppe som bara sticker ut i vägbanan) så har allt betalat sig. Här tänker jag inte ekonomi, utan i termer av sveda och verk för framförvarande,

Jag älskar tåg! Min stora dröm är att kliva på tåget i Sverige och åka hela vägen till Thailand. Det går och finns olika rutter (har kollat upp) men de kan inte ta oss till de platser vi behöver åka till och särskilt inte inom den korta tidsramen.

Förstår att du skrev med glimten i ögat (inte han som är på forumet) o jag insåg nu att jag också glömt de gula gubbarna:)
Jag vet för bor själv uppe i norr och har fått senarelägga mina träningsrundor på morgonen fast 15 grader för en viking? Brukar ibland skriva till min dotter i Borås och beskriva att fick ta en långärmad tröja för tempen gröp ner under tjugo, svaret blir ungefär, eller hur?
Jag är i en guldsits, slipper ta bilen när rutorna immar intar något uppvärmande inne istället för lever som en orm i paradiset.
 
Glömde tåget, gillar också tåg, drömmen är få åka lång i en sådan som släpper ut vattenånga för jordens skull :xmas_smiley::):(
 
Kan ju tipsa på en annan bil med märket Tesla. Det är nog för dom som gillar service av olika paket och andrahandsvärdet.
För att inte glömma totalekonomin.:wai:
 
Min grabb i Stockholm köpte en Tesla Modell X i november. Kanon säger han.
7 säten, 0 till 100 på 3,2 sekunder. Kör 36 mil på en laddning

IMG_0149.JPG
 
Precis, och kör man på bensin istället, så spar man ju el, och 7 säten behöver man ju inte om man bara är 5 i familjen
;)

Min 17 år gamla Suzuki Vitara duger bra för oss, och har fyrhjulsdrift. Det har inte grabbens Tessla.

Gammal kärlek rostar inte

Suzuki Vitara 98.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:
Aldrig mer konvertera en bensinmotor till LPG (tips till er som funderar på det). Billigt att tanka, ja, men räknar man in tätare serviceintervaller, service på LPG-paketet, slitage på motorn (vi fick byta ett par ventiler) så lönar det sig inte i längden. Lägg till sämre andrahandsvärde på det så är det en ren förlustaffär...

Det är ju bättre att köra på bensin om bilen är gjord för det, så för heavy duty ska man nog inte installera gas, men annars skulle jag säga att man har köpt ett dåligt system eller fått en dålig instalation eller inställning. Ett vanligt misstag är att folk ställer blandningen för snålt så att ventilerna blir överhettade.
 
Tesla är ett fantastiskt bra val av bil om man bor i Europa. Sååå många fördelar. När jag hörde att man "tankar" (laddar) gratis så blev jag helt paff, dessutom så går det riktigt snabbt på Teslas stationer (som man hittar genom datorn i bilen med fri internetuppkoppling). Ja, bilen kostar "lite" mer men hur mycket pengar lägger man inte på besin/diesel? Den kostnaden måste man lägga i kalkylen samt fri parkering (så är det i min kommun och förmodligen de flesta) och ingen trängselskatt (här är jag dock lite osäker).
Skulle man köra "soppetorsk" så finns backupbatteri som tar dig till (förhoppningsvis) en laddningsstation. Dessa ska man inte använda för ofta för de har en kort livslängd (klarar inte många laddningscykler) och kostar en hel del att byta.

I Thailand så säljs inte Tesla och det finns inga laddningsstationer. Inte heller är det en fördel att parkera gratis då det inte finns parkeringsautomater (vad jag sett) eller trängselskatter. Allt detta tycker jag är synd. Sen tillkommer faran med att komma körandes med ett tyst fordon bland alla mopedister (och cyklister) som kommer att svänga ut framför fordonet när dom inte hör dig.
Sedan får man väl lägga till att AC'n kommer att tömma batteriet snabbare än mätningarna i Europa. Underlaget för detta påstående är att det börjar bli populärt i nya bilar att stänga av motorn vid tex rödljus. Den funktionen kommer aldrig att slå igenom här kan jag säga. Den som inte tror på mig borde prova att stänga av motorn (här i Thailand en solig dag) och sitta kvar i bilen en minut och därefter berätta hur det känns.

@Mr.Jo undrade vad man skulle göra av sekunderna man sparar. Heh, vet inte om det är lämpligt att skriva här men efter ett par sådana accelerationer så kan man använda den tiden till att onanera av upphetsningen från G-kraften:D. Men det är kanske bara jag som tänder på det;)

Summa summarum är att jag vill ha en elbil här nere, men det kommer att dröja ett tag till:(
 
Glömde tåget, gillar också tåg, drömmen är få åka lång i en sådan som släpper ut vattenånga för jordens skull :xmas_smiley::):(

Jag har åkt ett tåg som släpper ut ånga:cool: En 10 timmarsfärd och det var helt underbart. Olyckligtvis så var det inte bara vattenånga som restprodukt då dom eldade med kol:confused:. Det är ngt speciellt med ånglok där man ser hela mekaniken på utsidan. Som resenär att lyssna på ljudet från loket och spåren är magiskt.

Kanske en dag så kan vi ta tåget till Thailand ihop:). Resan bör ta ca 1 månad med olika stopp. Inte billigare än flyg (definitivt inte) men så mycket mer spännande. Innan jag kastar in handduken så ska jag ha gjort denna resa.
 
Jag har åkt ett tåg som släpper ut ånga:cool: En 10 timmarsfärd och det var helt underbart. Olyckligtvis så var det inte bara vattenånga som restprodukt då dom eldade med kol:confused:. Det är ngt speciellt med ånglok där man ser hela mekaniken på utsidan. Som resenär att lyssna på ljudet från loket och spåren är magiskt.

Kanske en dag så kan vi ta tåget till Thailand ihop:). Resan bör ta ca 1 månad med olika stopp. Inte billigare än flyg (definitivt inte) men så mycket mer spännande. Innan jag kastar in handduken så ska jag ha gjort denna resa.
Tåget är go, närmaste fulländning var jag när jag körde spårvagn i gbg och smala järnvägen mellan mjörn oh anten. Härftigt, hittar du någon som kör ända till Thailand så hänger jag absolut med.:nod:
 
Jag har också funderat på att åka tåg någon gång till Thailand. Kan man verkligen ta sig hela vägen till Thailand? Är det då via Vietnam och Kambodja, finns det tåg i Kambodja. Antar att det finns tåg från Beijing till Vietnam men sen? I Laos finns väl inga tåg, eller åker man via Burma?

Jag har också funderat på att köra bil hela vägen, det är ju iofs ett större äventyr och kräver massa med papper ...
 
Det får Pjodd svara på är in
Jag har också funderat på att åka tåg någon gång till Thailand. Kan man verkligen ta sig hela vägen till Thailand? Är det då via Vietnam och Kambodja, finns det tåg i Kambodja. Antar att det finns tåg från Beijing till Vietnam men sen? I Laos finns väl inga tåg, eller åker man via Burma?

Jag har också funderat på att köra bil hela vägen, det är ju iofs ett större äventyr och kräver massa med papper ...
Jag är inte så insatt och eftersom jag inte jobbar längre så orkar inte ta reda på :laugh:
Men jag hänger gärna på, nackdelen är att man måste ta sig till swe först.:(
 
Senast redigerad av en moderator:
Jag har också funderat på att åka tåg någon gång till Thailand. Kan man verkligen ta sig hela vägen till Thailand? Är det då via Vietnam och Kambodja, finns det tåg i Kambodja. Antar att det finns tåg från Beijing till Vietnam men sen? I Laos finns väl inga tåg, eller åker man via Burma?

Jag har också funderat på att köra bil hela vägen, det är ju iofs ett större äventyr och kräver massa med papper ...

Japp, det går. Vill man inte fuska så kan man gå landvägen över Finnland (som inte är intressant för mig) eller söderut via Danmark (Öresundsbron). Målet är att nå Moskva (finns många olika alternativ att komma dit) för att hoppa på transmongoliska järnvägen (transsibiriska går inte till Peking). Därefter söderut och vika av väster mot Lao (Vientiane). Fortsätter man söderut via Vietnam och Kambodja så blir det galet. Kambodja har inte räls stora delar av sträckan vilket innebär annat färdmedel (fusk).
Kan ni föreställa er ansiktsuttrycken på personer som frågar var ni reser ifrån? -Hoppade på stationen i Skåne o nu är jag här:cool:

ARGH!!!! Upptäckte nu att mellan Hanoi och Vientiane inte finns räls:eek: http://www.seat61.com/Map-southeast-asia-train-routes.htm Det innebär att det inte går att ta sig via tåg hela vägen:(. Kan ngn bekräfta detta då jag sett andra kartor om visat att det går tåg där emellan.

Ville skriva lite om din ide om att köra bil som också verkar nice, men sorry, nu är jag alldeles för deprimerad...
 
Senast redigerad av en moderator:
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp