Löner för olika yrkesgrupper i Sverige.

Nja, jag har nog en bit över medelinkomst och är inte direkt lågavlönad, men inte heller någon herrejösses-inkomst.

Men med en arkitekt med en masterexamen. Vad tror du en sådan tjänar? 30.000, 40.000 eller 50.000?
Ja det är ju problemet att du tror att du vid din ålder ligger precis över Svensk medellön.
Du har dålig verklighetsförankring.

Bibliotekarie kräver också en hel del utbildning, men jag tror inte att lönen är någonting som gemene man blir upphetsad av.
Det kan vi vara överens om att utbildning inte lönar sig i Sverige, rent generellt och ekonomiskt.
Men lönerna som angavs känner jag är extremt låga och väldigt missvisande.
Som sagt så vet jag inte vad slags löner folk har, men det är orimligt att vissa av de yrkena har den låga lönen som fanns i artikeln.

Ja just bibliotekarie var tidigare typexempel på när utbildning inte lönar sig.

/ SatanG

Nja, jag har nog en bit över medelinkomst och är inte direkt lågavlönad, men inte heller någon herrejösses-inkomst.

Men med en arkitekt med en masterexamen. Vad tror du en sådan tjänar? 30.000, 40.000 eller 50.000?
Arkitekt inom teknik.

Min granne som är anställd i en städpool tjänar över 28k och har tjänstebil.
Handlar väl mer om vilja och kompetens än anställning utan krav.

Arkitekt inom teknik.
IT arkitekt verkar bäst betalt, andra akitekttyper verkar ha en medellön på 32.000.

Ja det är ju problemet att du tror att du vid din ålder ligger precis över Svensk medellön.
Du har dålig verklighetsförankring.

Nejdå, jag tror inte att jag ligger precis över svensk medellön. Men jag tror inte heller att folk ligger på 20k/månad med ett heltidsjobb.
Jag tror heller inte att arkitekter med en master ligger på strax över 30k/månad.

Som någon visade så ligger lokalvårdare i snitt 15% över dina kompisars löner och man kan ju därmed fråga sig vad dina vänner jobbar med.

Nu tror jag dock inte att löner över 35k kr är någonting ovanligt i Sverige, men det kanske det är då man ser på den länken du klistrade in när du väckte tråden till liv.

Hamnarbetare medellön 28.000, stämmer mer överens från vad jag vill minnas.

Stämmer rätt bra, men med alla fasta tillägg blir det fort över 50k.
Tider från 07-16 ingår i avtalet.
Men du vet att fartyg lastas/lossas dygnet runt.
Många av tilläggen ingår i lönen och går inte att välja bort heller.
Schema, övertid, skiftgång, jour och beredskap är olika tillägg som är obligatoriska.
Då är det i lönen oavsett hur man räknar.

Stämmer rätt bra, men med alla fasta tillägg blir det fort över 50k.
Tider från 07-16 ingår i avtalet.
Men du vet att fartyg lastas/lossas dygnet runt.
Många av tilläggen ingår i lönen och går inte att välja bort heller.
Schema, övertid, skiftgång, jour och beredskap är olika tillägg som är obligatoriska.
Då är det i lönen oavsett hur man räknar.
Göteborg ligger ju på 35 000 å medellön utan tillägg, de som utöver alla tillägg även arbetar över tid kommer lätt upp i 60´ 70 000

Göteborg ligger ju på 35 000 å medellön utan tillägg, de som utöver alla tillägg även arbetar över tid kommer lätt upp i 60´ 70 000
Ja, så är det nog.
Jobbade ju själv inom branschen fram till 2012 och även fackligt på central nivå inom Ledarna i 12år och ingick i förhandlingarna med arbetsgivarsidan inom transportsektorn.
Vi gjorde mycket lönestatistik inom förbundet.
Tror ingen slår mig på fingrarna i detta ämne....
Möjligt en stenbordexpert...

Liknande trådar

A
  • Låst
  • Poll
Svar
92
Visningar
5 K
Caveman™
C

Tillbaka