Löner för olika yrkesgrupper i Sverige.

Frugan har typ 25 och ingen utbildning inom det området. Hon har gått några kurser. Däremot har hon 31 dagars semester och en del andra förmåner då hon jobbar för Försvarsmakten.

Ja, tror man får något liknande åt kommunen.
Jag undrar i vilka bekantskapskretsar @PanPan rör sig där de flesta har runt 20k/ månad.
Måste vara nettopengar han pratar om.

Egentligen är det rätt ointressant hur mycket man tjänar, mera intressant är det hur mycket man har kvar efter alla skatter.
Nu menar jag inte bara dom direkta skatterna, utan hela batteriet.
Säg att man tjänar riktigt mycket då är man troligtvis verkligen ledsen i Sverige.
Vänsterfolk gillar detta att man tar in så mycket som möjlgt skatt, speciellt från höginkomsttagare som oftast beskrivs nästan som kriminella.

Inte är Sverige löneledande, långt därifrån. Men under 20k som heltidsjobb måste man ju gjort något fel.

Privat sektor och du har några års erfarenhet inom IT och du har garanterat 50k om du är duktig. Många års erfarenhet ger garanterat 70k och uppåt. Kör du eget kan det ju bli betydligt mer beroende på hur duktig du är i det du gör och hur duktig du är att sälja in dig. Men i många länder är lönerna högre. Danmark, Tyskland, England, USA, Italien, Frankrike etc.

Inte är Sverige löneledande, långt därifrån. Men under 20k som heltidsjobb måste man ju gjort något fel.

Privat sektor och du har några års erfarenhet inom IT och du har garanterat 50k om du är duktig. Många års erfarenhet ger garanterat 70k och uppåt. Kör du eget kan det ju bli betydligt mer beroende på hur duktig du är i det du gör och hur duktig du är att sälja in dig. Men i många länder är lönerna högre. Danmark, Tyskland, England, USA, Italien, Frankrike etc.

De flesta är nog överens om att Sverige inte är direkt ledare i löneligan.
Men som du säger. Kommer man inte upp i 20k med ett heltidsarbete så har man gjort något allvarligt fel.

Hade lätt klarat mig på 10k netto i Sverige som ungkarl.
Inte några höga krav, en skrubb, lite gamla kläder och fickpengar.
Hade jag vart tvungen att stanna i Sverige nu i 4 veckor så planerade jag budget på 40.000 baht, blir väl 11.000kr.
Nu slapp jag det, fick jobba, så boende och mat gratis istället.

De flesta är nog överens om att Sverige inte är direkt ledare i löneligan.
Men som du säger. Kommer man inte upp i 20k med ett heltidsarbete så har man gjort något allvarligt fel.

Var det inte 21500:- i månaden som kommunal förhandlade fram för bärplockarna? Ett rimligt mål i livet om man funderat på att jobba och inte hoppade av i förskolan är att tjäna mer än thailändska bärplockare. Redan där är det bättre att slänga passet och leva på bidrag livet ut i alla fall...

Var det inte 21500:- i månaden som kommunal förhandlade fram för bärplockarna? Ett rimligt mål i livet om man funderat på att jobba och inte hoppade av i förskolan är att tjäna mer än thailändska bärplockare. Redan där är det bättre att slänga passet och leva på bidrag livet ut i alla fall...

Jag har ingen aning om bärplockarnas löner, men det låter rimligt.
Jag undrar om inte PanPan pratar nettolön?

Vilken tråd som helst är bättre än den sönder tjatade coronatråden ;)
Bra att du fick en extraturn, så du får råd att köpa utemöbler:p
Måste ju dricka SangSom med stil;)
Ja skall nog ha råd med några pinnstolar hoppas jag, vet ju inte, kronlön är ju inte så mycket att hänga i granen nu för tiden.

Liknande trådar

A
  • Låst
  • Poll
Svar
92
Visningar
5 K
Caveman™
C

Tillbaka
Topp