Släkten i Thailand kanske inte så bra

Jo men visst. Din fru har väl guld eller?
Din fru har kanske jobb och kan gå i borgen om hon vill.. har hon inte det kan hon kanske skaffa sig ett.

Jag tar inte parti för din fru men har hon egna pengar över kan hon väl lägga dom på nåt hon tycker verkar vettigt.

Själv hade jag inte lagt ett öre på en odugling

Frugan har försökt med "tysta leken" mot mig sedan i förmidags eftersom jag ifrågasatt fulspelet att lura familjen på mynt. "Jag vill inte prata med dig i dag".. 55555 :) Du förstår inte...
Men jag "trimmar" henne så hon kan inte låta bli att smaila .. :p
Nu är det så att på pappret äger frugan via arv av pappan, mammas hus och mark. Även sin sons hus och mark.
Så börjar någon i släkten att dribbla med papper eller lån, så drabbar det henne och oss.
Det är inte så enkelt att låta någon lära sig. Det drabbar hela familjen. Och oss.
Frugan vill alla väl.. Men fattar inget om juridik.. :confused:
Oj!!! Huset försvann ur min ägo pga ett papper för jag ville vara snäll.. :eek:

Inte så enkelt alla gånger.. :wai::wai:

Med vänlig hälsning
PEPSI

Är det verkligen så svårt att begripa för henne? Hon har garanterat redan sett detta hända ett flertal gånger.

/ SatanG

Detta är svårare än ni gör det.

Visst med vårt västerländska tänkande är det enkelt att säga nej.

Men i Isaan är familjen/släkten allt. Den går förre allt och man skall görs allt för den. Varför tror ni tjejerna åker till Pattis? Inte är det för sol och bad. Nej, de skall tjäna in pengar till just familjen.

När sedan tjejen har fått falangpojkvän. Jo då ökar bara kraven, nu har hon ju en egen ATM. För alla falanger är fullsketna med deg. Det är uppfattningen i Isaan.

Skulle det då sägas nej hela tiden eller ställas motkrav. Ja, då tar man ju inte hand om familjen. Då blir det jobbigt och genant för henne.

Så detta är mycket större och svårare än ni gör det.

Jag har sedan en tid ny dam. Denna från Phrae med mycket bra föräldrar med bra statliga arbeten. Så inte en satang har det frågats om. Men jag har tidigare haft donna från Isaan och har hört de flesta historierna.

Så visst. Säg blankt nej. Det är ju det enda rätta. Men räkna med att det blir tjurigt en tid :(

Men i Isaan är familjen/släkten allt. Den går förre allt och man skall görs allt för den. Varför tror ni tjejerna åker till Pattis? Inte är det för sol och bad. Nej, de skall tjäna in pengar till just familjen.

När sedan tjejen har fått falangpojkvän. Jo då ökar bara kraven, nu har hon ju en egen ATM. För alla falanger är fullsketna med deg. Det är uppfattningen i Isaan.

Skulle det då sägas nej hela tiden eller ställas motkrav. Ja, då tar man ju inte hand om familjen. Då blir det jobbigt och genant för henne.

Jag har sedan en tid ny dam. Denna från Phrae med mycket bra föräldrar med bra statliga arbeten. Så inte en satang har det frågats om. Men jag har tidigare haft donna från Isaan och har hört de flesta historierna.

Så visst. Säg blankt nej. Det är ju det enda rätta. Men räkna med att det blir tjurigt en tid :(
Sen är det ju skillnad som sagt på en odugling och latmask jämfört med en som jobbar och försöker göra rätt för sig. I det senare fallet har jag inga problem med att hjälpa till som t ex svärfar. Han har inte slutat jobba bara för att dottern gifte sig med en farang så det går ingen nöd på honom och svärmor.

jag har en Donna från Isaan , hon säger blankt nej till alla förslag från släkten och släktingar som inte är 100% vattentäta , en ggr har hon lånat ut , då krävde hon in två chanoter till dubbla värdet av lånebekoppet ,, Och nej fy fan för att ha en från som du tydligen tycker "Fin familj " springa runt med en tjej med parasoll som grinar när hon får skit under naglarna ..... kanske även hon kompis med Suthep ....555555:):):)

Sen är det ju skillnad som sagt på en odugling och latmask jämfört med en som jobbar och försöker göra rätt för sig. I det senare fallet har jag inga problem med att hjälpa till som t ex svärfar. Han har inte slutat jobba bara för att dottern gifte sig med en farang så det går ingen nöd på honom och svärmor.
Samma med min svärfar , jobbar som fn trots sina 71 år , uppe varje dag , dricker ingen sprit , röker inte , bara ser till familjen samt djuren .. OK att de skitar ner överallt , men de är ju Thai..:)

Hej

Håller med, det är många som har förväntningar när en falang kommer in i bilden, men det är också då som man sätter ribban och bestämmer hur det ska se ut och fungera i framtiden, ska man bli den ATM som många vill ha eller välja att stå på sig.

Man plockar inga pluspoäng på att säga nej precis och för en tid lär relationen till dom som nekas hjälp bli försämrad, detta har vi själv erfarenhet av.

Men det enda rätta är ändå att säga nej.

Börjar man hjälpa andra så lär kön bli lång, ska man sen säga ja till några och nej till andra lär spänningarna i familjen bli än värre.

Så ett nej till alla blir nog ändå det som skapar minst problem och leder till minst spänningar i längden.

Säger man nej några gånger lär folk sluta tjata om pengar och hjälp, säger man ja några gånger så lär släkten fortsätta att tjata och önskemålen lär aldrig ta slut, så det är tyvärr ingen lösning att låna ut pengar och agera borgenär.

Mvh isan lover

Beträffande ditt omdöme om hennes föräldrar , är dessa "bra" för att de är just bra människor eller är det för att de har statliga jobb , man får lite funderingar kring Faranger i Thailand när man läser en del inlägg :eek:

jag har en Donna från Isaan , hon säger blankt nej till alla förslag från släkten och släktingar som inte är 100% vattentäta , en ggr har hon lånat ut , då krävde hon in två chanoter till dubbla värdet av lånebekoppet ,, Och nej fy fan för att ha en från som du tydligen tycker "Fin familj " springa runt med en tjej med parasoll som grinar när hon får skit under naglarna ..... kanske även hon kompis med Suthep ....555555:):):)
Min tjej fick höra att hon va ingen bra dotter i början av vår relation, telsamtal nästan varje dag från mamman som ville ha mer pengar. Då sa jag till henne att ge fn i att svara på mammans tel samtal en tid, gick ett par v sen pratade dom igen och då va mamman snäll, sen efter nån v började det om då sa jag ifrån igen, så har det hållt på men nu verkar 10 öringen ramlat ner hos mamman. Hon får nöja sig med 2-3000/mån och tjafsar hon dras dom in. Här är det Jag som bestämmer ang pengar så helt meningslöst för mamman att tjata på dottern och jag skiter fullständigt i att dom enligt tradition anser att dottern ska sätta guldkant på deras tillvaro. Hon har 4 syskon och inget barn som mamman tar hand om men ändå anser dom att hon ska ge mest av syskonen för att hon har mig.
Men nu verkar dom ha fattat och har slutat att pressa tjejen.

Just detta jag menar med att man måste ta kommandot om man ska ha en Thai tjej, för att slippa problem med släkten och då mest för tjejens skull som ju är den som lider mest av det. När dom väl fattar att tjejen inte har någon makt över pengarna så avtar tjötet och alla verkar ändå nöjda och glada. 2-3000 är ju bättre än inget och inget av syskonen ger mer.

Jag står ju längst ner i deras hierarki, efter hundarna, fast grejen är att jag väljer att inte vara en del av deras hierarki överhuvudtaget, när dom väl fattar det så kommer faktiskt respekten på köpet.
Deras hierarki är ju underlägsen min eftersom dom har mindre pengar för det är ju precis så Thai ser på folk....

Min tjej fick höra att hon va ingen bra dotter i början av vår relation, telsamtal nästan varje dag från mamman som ville ha mer pengar. Då sa jag till henne att ge fn i att svara på mammans tel samtal en tid, gick ett par v sen pratade dom igen och då va mamman snäll, sen efter nån v började det om då sa jag ifrån igen, så har det hållt på men nu verkar 10 öringen ramlat ner hos mamman. Hon får nöja sig med 2-3000/mån och tjafsar hon dras dom in. Här är det Jag som bestämmer ang pengar så helt meningslöst för mamman att tjata på dottern och jag skiter fullständigt i att dom enligt tradition anser att dottern ska sätta guldkant på deras tillvaro. Hon har 4 syskon och inget barn som mamman tar hand om men ändå anser dom att hon ska ge mest av syskonen för att hon har mig.

Just detta jag menar med att man måste ta kommandot om man ska ha en Thai tjej, för att slippa problem med släkten och då mest för tjejens skull som ju är den som lider mest av det. När dom väl fattar att tjejen inte har någon makt över pengarna så avtar tjötet och alla verkar ändå nöjda och glada. 2-3000 är ju bättre än inget och inget av syskonen ger mer.

Jag står ju längst ner i deras hierarki, efter hundarna, fast grejen är att jag väljer att inte vara en del av deras hierarki överhuvudtaget, när dom väl fattar det så kommer faktiskt respekten på köpet.
Deras hierarki är ju underlägsen min eftersom dom har mindre pengar för det är ju precis så Thai ser på folk....
Jag skickar inget , och inte heller min fru , de får ibland en tusing till lite bättre mat när vi är nere , men när vi bor i Isaan så är det aldrig gnäll och frågan ger inga stålar till dem ,, Vi köper ibland ett par kycklinglår extra till dem , men inte blir det till en vana inte ...Jag lägger gränsen , vill min fru annat så får hon jobba ihop själv och ge dem , sitt sparkapital rör hon aldrig , varken här i Sverige eller i Thailand , därtill är hon för snål

Jag skickar inget , och inte heller min fru , de får ibland en tusing till lite bättre mat när vi är nere , men när vi bor i Isaan så är det aldrig gnäll och frågan ger inga stålar till dem ,, Vi köper ibland ett par kycklinglår extra till dem , men inte blir det till en vana inte ...Jag lägger gränsen , vill min fru annat så får hon jobba ihop själv och ge dem , sitt sparkapital rör hon aldrig , varken här i Sverige eller i Thailand , därtill är hon för snål
Det första jag lärde min tjej var att ljuga för mig är en dålig ide.
Sen frågade jag hur mycket hon skickar till mamma, 2-3000/mån blev svaret och jag vet av erfarenhet att det är en normal summa. Jag sa då att bra, då fortsätter du med det.

Hon får betydligt mer av mig men det ska inte gå till hennes familj, hon behöver ex själv lära sig att spara och bästa sättet är att ha ett sparkonto som växer, det ger med rätt uppmuntran mersmak. Så nu är hon snålare än nånsin mot familjen som ju faktiskt inte svälter, alla inkl mamman jobbar och Lao Kao har dom ju råd med och fina bilar på kredit har dom också.

Tjejen har ändrat inställning till familjen lite, att dom faktiskt inte är no 1 i alla lägen och det är inte hennes ansvar att försörja vuxna arbetsföra människor.

Verkar som att det är en sport för vissa falanger att vara snåla:rolleyes: och inte allt för sällan är det dessa snålpellar som återkommer och skall ge goda råd i div trådar så fort pengar kommer på tal;):D

Att se och känna glädjen från frugans morbror och fru, när vi köpte deras första säng för att slippa sova på golvet är obetalbar:) detta för en struntsumma 6500 baht.

Påstår inte att vi öser pengar på släkten, för det gör vi verkligen inte.
Men där det känns rätt att hjälpa till har vi inga problem med detta, utöver några kycklingar:p:D;)

Hej

Instämmer helt i den första delen av ditt inlägg, många döttrar får känna en press hemifrån på olika sätt och här kan vi falanger hjälpa dom att klara detta.

Men jag håller inte med helt om ditt avslut gällande hierarkin, visst står väl en falang rent allmänt inte så högt i kurs, men det är ganska lätt att påverka detta, enligt mig får man nog den plats i byns och släktens hierarki som man förtjänar beroende hur integrerad man väljer att bli och måttet av anpassning man är beredda att göra.

Mvh isan lover

Beträffande ditt omdöme om hennes föräldrar , är dessa "bra" för att de är just bra människor eller är det för att de har statliga jobb , man får lite funderingar kring Faranger i Thailand när man läser en del inlägg :eek:

Kul att du hängde upp dig på det.

De är bra människor. Väldigt snälla och omtänksamma. Hjälp båda sina barn genom universitet och gett dem en bra start på livet. Ställer upp för dem när det strular och hjälper till så gott de kan.

De jobbar båda å staten i Phrae. Med normala uppgifter på kontor. Löner på 25-30 så det är ingen överklass vi pratar om. Far fixar å grejar på övrig tid med bananodling för lite extra slantar och mor syr små väskor som säljs.

Så det närmsta de varit Suthep är nog om de klappat på TV:n

Verkar som att det är en sport för vissa falanger att vara snåla:rolleyes: och inte allt för sällan är det dessa snålpellar som återkommer och skall ge goda råd i div trådar så fort pengar kommer på tal;):D

Att se och känna glädjen från frugans morbror och fru, när vi köpte deras första säng för att slippa sova på golvet är obetalbar:) detta för en struntsumma 6500 baht.

Påstår inte att vi öser pengar på släkten, för det gör vi verkligen inte.
Men där det känns rätt att hjälpa till har vi inga problem med detta, utöver några kycklingar:p:D;)

Hej

Självklart ska man inte vara snål, men man ska inte vara dum heller, det gäller att hitta en medelväg här.

Att man själv väljer att ge bort saker eller pengar är ju en sak, detta avgör man ju själv utan utpressning, bråk och hot.

Men att göra sig själv till släktens vandrande ATM är nog något man ska akta sig för om man inte är väldigt rik, det gäller enligt mig för övrigt både Thaitjejer och deras män, känner flera par som drar sig för att åka till byn eller t,o,m måste avstå detta eftersom dom inte har råd längre, det blir så dyrt att ge alla allt dom vill ha, får dom inte detta blir dom arga och tycker att dom är snåla.

Mvh isan lover

Hej

Instämmer helt i den första delen av ditt inlägg, många döttrar får känna en press hemifrån på olika sätt och här kan vi falanger hjälpa dom att klara detta.

Men jag håller inte med helt om ditt avslut gällande hierarkin, visst står väl en falang rent allmänt inte så högt i kurs, men det är ganska lätt att påverka detta, enligt mig får man nog den plats i byns och släktens hierarki som man förtjänar beroende hur integrerad man väljer att bli och måttet av anpassning man är beredda att göra.

Mvh isan lover
Jo om man väljer att bosätta sig i byn och acceptera att man står längst ner trots att man är den som skall slanta så kanske man kan jobba sig upp över hundarna med tiden.
Men alla är vi olika och det där e inte min grej.

Jo om man väljer att bosätta sig i byn och acceptera att man står längst ner trots att man är den som skall slanta så kanske man kan jobba sig upp över hundarna med tiden.
Men alla är vi olika och det där e inte min grej.

Hej

Man kan komma ganska långt över hundarna t.o.m, själv tror jag absolut att jag tillhör den övre tredjedelen, kanske t.o.m dom 10-12 högst ansedda männen i byn, men det har ju tagit några år att komma dit.

Mvh isan lover

Hej

Man kan komma ganska långt över hundarna t.o.m, själv tror jag absolut att jag tillhör den övre tredjedelen, kanske t.o.m dom 10-12 högst ansedda männen i byn, men det har ju tagit några år att komma dit.

Mvh isan lover
Ja du har ju haft tiden att jobba på det men det är ju få falanger här som har.
Själv har jag inte tålamodet eller intresset.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp