Bredband I thailand?

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Någon som vet hur det är ställt med stabila och snabba internet uppkopplingar i Thailand? Funderar på att flytta dit och arbeta därifrån i så fall. Om någon har koll på vad man behöver tfn abonemang för dsl eller om mobila 3g uppkopplingar fungerar även om det spelar någon roll var i Thailand man är?

All hjälp är uppskattad ha det gott, Krille
 
ADSL börjar ju breda ut sig. Men det kommer ju bara till de områden som har telefon. Och det är många områden som inte har fast telefon. Själv har jag inte möjlighet till ADSL. Och ingen tänker bygga ut fast telefon i o m att alla ändå har mobil. Ett alternativ då, innan turbo-3G med OK kostnad kommer, är satelit. Man kan få OK fart.
 
""Krbe" " sa:
Någon som vet hur det är ställt med stabila och snabba internet uppkopplingar i Thailand? Funderar på att flytta dit och arbeta därifrån i så fall. Om någon har koll på vad man behöver tfn abonemang för dsl eller om mobila 3g uppkopplingar fungerar även om det spelar någon roll var i Thailand man är?

All hjälp är uppskattad ha det gott, Krille

Hej Krbe!

Vart i Thailand hade du tänkt flytta?
Om du väljer att bosätta dig i någon större stad eller något ställe med mycket turister är det inga problem att få ADSL med bra fart.
Jag har en bekant (svensk) som sedan mer än 10 år drivit en framgångsrik web-design-firma i Bangkok. De har hela tiden haft bra fart i sina uppkopplingar.
Likaså har min frus familj i en by nära storstaden Surat Thani ADSL med stabil och snabb uppkoppling.
Vi kan enkelt köra IP-telefoni och video-chat till dem utan problem.
Även på öar som t.ex. Koh Samui är det enkelt att få bredband via ADSL. Faktum är att de flesta hotell i mellanklass och uppåt erbjuder sina gäster ADSL-uppkoppling.
En ADSL-uppkoppling hos någon av de billigare leverantörerna kostar från ca. 800 baht/månad (upp till 2 Mb/s) inklusive installation.
En snabbare uppkoppling från någon av de större och dyrare leverantörerna kan kosta upp till 2000 baht/månad exklusive installation på 4000-5000 baht.
Jag tror inte att du får några som helst problem att hitta en relativt billig och bra internet-uppkoppling i Thailand, så länge du inte tänker bosätta dig i någon avlägsen by i norra eller nordöstra Thailand.

Väl på plats i Thailand måste du dock först skaffa en fast telefonförbindelse. Det kan du få av:

http://www.tot.co.th/
http://www.truecorp.co.th/

Sedan finns det som sagt många ADSL-leverantörer, men de flesta av dem hyr in sig i något av ovanstående leverantörers nät.

Att få en telefonförbindelse som farang kan innebära lite strul. Du måste t.ex. bifoga intyg på vem som äger fastigheten du hyr (House Registration), kopia på husägarens thailändska ID-kort, kopia på ditt hyresavtal, kopia på ditt pass, och lite annat, men det är en helt annan historia!

/MacArthur
 
Tack för alla svar en massa matnyttig information för mina ändamåk räcker 2mbs bara uppkopplingen är stabil ut ur Thailand vad jag inte kan leva med är avbrott i servicen framför all frekventa avbrott då funkar det helt enkelt inte.

Har ni några bra förslag på vart man ska flytta har ingen aning själv men behöver en lägenhet av hygglig standard i ett bra område där man kan leva ett bra och roligt liv annars kan jag lika gärna bli kvar här... Målet är att inte överstiga 10k i månadskostnad men ändå ha det bra ni förstår nog vad jag menar är det möjligt och har ni förslag så är de som vanligt välkomna!

Ha det gott, Krille
 
Jag tänkte kronor har inte en susning vad det kan vara i baht...
Lite strand hade jag tänkt mig allra helst med vågsurfing om det finns några break i Thailand som uppfyller resten av mina krav.
 
Hej Krille ang bredband så har jag endast datakabel alltså ingen telefonuppkoppling jag använder Cat betalar 2600bath plus skatt 180bath för 2mb, garanterat endast 5 stycken på samma kopplings plint, väldigt få avbrott måste jag säga, med Thailänska mått så får man vara nöjd med denna uppkoppling jag håller till i Hua Hin.
djupe
 
"djupe " sa:
Hej Krille ang bredband så har jag endast datakabel alltså ingen telefonuppkoppling jag använder Cat betalar 2600bath plus skatt 180bath för 2mb, garanterat endast 5 stycken på samma kopplings plint, väldigt få avbrott måste jag säga, med Thailänska mått så får man vara nöjd med denna uppkoppling jag håller till i Hua Hin.
djupe

Är det i månaden du betalar 2600 bath och hur mycket är det i kronor?
Hur är det och bo i bankok är det sjysst?

Ha det, Krille
 
Jag förstår inte riktigt....
Varför skulle det vara bättre om det bara sitter 5 st i en patchpanel än om det sitter 50 st?

Vad jag vet om antal så på billigare uppkoppling så kopplar dom in upp till 999st och kan ju tänka mej att det slöar ner farten men jag är ingen expert men har haft ett flertal olika leverantörer bla TOT, TTnT då har det varit via telefonlina detta är det bästa jag har haft. Ang priset är det per månad samt man skriver ett avtal på 6 månader, jag har egen lina som är dragen ca 2 km.
djupe
 
Du får ursäkta men jag är alldeles för dålig på det fysiska lagret i OSI-modellen.
Mig veterligen kan man dra en TP-kabel 100 meter och sedan måste man förstärka signalen.
Det skulle ju innebära att du har 18 segment mellan dig och där kabeln terminerar....
Något säger mig dock att det är ingen TP-kabel du har dragen mellan huset och där den slutar. Det där med kopplingsplint förstår jag heller inte. En kopplingsplint/patchpanel har jag hemma men den har jag bara för att hålla kolla på hur jag har kopplat ihop mina olika switchar med routern.

Det vore strålande om du kunde berätta mera vad det är för typ av förbindelse du har... kanske ta en bild eller så, för jag vill som alla andra veta vad det finns för olika typer av förbindelse till internet man kan köpa i Thailand.


Hej ja vi kommer inte längre kolla på Cat hi speed i Thailand där får du fram fakta, priset har du så då vet dom förmodligen vad det är för kabel, vi är fyra hus som har det o alla hus har en egen sån lång kabel dragen det är koppar samt den kopplas ihop med min telejacks kabel som sitter ute på stolpen. Detta funkar fast kablarna är hoptejpade med eltape man kunde förvisso önska sej en snyggare o bättre koppling men det är ju Thailand så vad mer o önska.
djupe
 
Jag hittar en tjänst på CAT Telecom som heter HiNet som verkar motsvara pris och prestanda som du beskrev. Är det den ni använder?


Japp det stämmer den är det lycka till.
djupe
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 

Liknande trådar

L
Svar
1
Visningar
970
A
Svar
2
Visningar
1 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp