Ekonomin som pensionär i Thailand

Jag växlade nu, Norska kronan hoppar så nu, fick 4.33, skulle haft den kursen förra veckan :(

Pensionsmyndigheten.se
Efterlevande pension för dig som bor utom lans . Svensk efterlevandepension består av barnpension
omställningspension och änkepension .
Här är lite å titta på för dom som har en yngre fru ,och kommer att leva längre

Ekonomien till Svensk pensioner i framtiden .

CP0HzRHU8AAw7tJ.jpg

Pensionsmyndigheten.se
Efterlevande pension för dig som bor utom lans . Svensk efterlevandepension består av barnpension
omställningspension och änkepension .
Här är lite å titta på för dom som har en yngre fru ,och kommer att leva längre
Den är ju inte gratis, får slanta en del varje månad.

Det har varit goda tider i Norge i många år for dem som har arbeta på olje plattform -
Här var det två vecka arbete och fyra veckor fri cirka 1500 arbete timmar för året och
en lön på cirka 1,5 miljon , här är det många svenskar som arbetar .
Det är många som har blivet opp sagt , och dom godtar inte lavare lön .
På flera olje plattformer har dom godtatt 30 % ned i lön och längre arbetstid , arbeta
2 vecka och 3 vecka fri .

I dag var det ett nytt firma med problem som har 500 ansatt , som har flera stora båtar .
I Tidningen nrk.no i dag , stod det: Det talas om drastiska nedskäringar på lönen
ber dom anställa att förlora 29 % i lönn .

www.nrk.no/hordaland/_-det-er-snakk-om-drastiske-lonskut-1.12604214

p1UAsELqJwuRmC914a-DZQzp9IjlDq-c6Rr6qygzS3Dg.jpg

Det har varit goda tider i Norge i många år for dem som har arbeta på olje plattform -
Här var det två vecka arbete och fyra veckor fri cirka 1500 arbete timmar för året och
en lön på cirka 1,5 miljon , här är det många svenskar som arbetar .
Det är många som har blivet opp sagt , och dom godtar inte lavare lön .
På flera olje plattformer har dom godtatt 30 % ned i lön och längre arbetstid , arbeta
2 vecka och 3 vecka fri .

I dag var det ett nytt firma med problem som har 500 ansatt , som har flera stora båtar .
I Tidningen nrk.no i dag , stod det: Det talas om drastiska nedskäringar på lönen
ber dom anställa att förlora 29 % i lönn .

www.nrk.no/hordaland/_-det-er-snakk-om-drastiske-lonskut-1.12604214

p1UAsELqJwuRmC914a-DZQzp9IjlDq-c6Rr6qygzS3Dg.jpg

Får du läsa lite vad det står, detta är ju bra, innan jobbade dom 1 månad på och 1 månad hemma, nya förslaget är på Eidensvik 1 månad ombord och 2 månader hemma och då en sänkt månadslön med 29% men du jobbar ju mycket mindre med, så du bibehåller lönen för antal dagar du jobbar vilket blir mindre. Detta är för att slippa sparka folk och för att få behålla kompetensen ombord.
När oljepriset går upp igen kommer ju dom båtarna som blir upplagda i fart igen och då vill dom ha kvar kompetensen inom rederiet.
Hade velat haft det så, hade kunnat gå ner 29% i lön och jobba 4 månader om året hemma 8 månader ;)

Och efterssom Jonas har så fet lön så spelar ju 29% ingen större roll 555;)

Har inte med det att gøra, dom kommer gå på samma som riggarna, dom jobbar 4 månader ledig 8 månader så fullt betalt dom lediga 8 månaderna med ett 1:2 avtal.
Dom kommer gå ner 29% på årslønen men ligga på samma løn før antal arbetsdagar, vilket betyder att en 2:dre styrman på en sådan båt på Eidensvik kommer ha runt 30.000 kr i månaden vilket fortsatt ær høgre æn en Svensk 2:ndre styrman som jobbar 1:1 jobbar 1 månad ledig 1 så rætt bra avtal tycker jag.
Detta før att inte behøva sparka folk som många andra rederier har gjort hær nu i norge.

Det är väl just därför Norge beskattar anställda på fartyg som trafikerar Norge även om fartygen och besättningen är utländska. Vi har drabbats av detta på två fartyg som kör för ett norskt oljebolag. 183 dagar sedan gäller norsk landskatt. Vansinne! :mad:

Det är väl just därför Norge beskattar anställda på fartyg som trafikerar Norge även om fartygen och besättningen är utländska. Vi har drabbats av detta på två fartyg som kör för ett norskt oljebolag. 183 dagar sedan gäller norsk landskatt. Vansinne! :mad:

För dom Svenskar som jobbar på Noskflaggat är det bra skatt 25%.

Skatta till Norge ? då skriv man skatte deklaration .
Da får du i Norge minstefradrag på cirka 90.000 som är skatt fritt på din inkomst .
är din fru inte i arbete ,skattar du i klass 2 - skatten blir halvärt .
Du får fråndrag på inkomst för hemresa vid avmönstring .
Barntrygd for dina barn som är hög i Norge.
Och du får Norsk pension den dagen du sluttar å segla , som är det dubbelt av den svenska
och mycket mer fråndrag på inkomst , så skatten blir cirka 10 %

Skatta till Norge eller Sverige ?
I flera år har jag fri kort på skatt , jag betalte ingen skatt ,men för skatt år 2015 kom ny lag
Jag fick frikort på skatt ,och min fru arbeta inte, då skal jag skatta i klass 2 ,.
Och alla som bor utför Norge misser den rätten och kommer i klass 1 och må skatta.
Och när min fru arbeta inte , så har jag rätt på ektefelletilleg på Kr 3661,- pr månad .
Så nå må jag betala 13 % skatt på inkomst från Norge som är 24.064 pr månad,se foto
Svenske pensionen min betalar jag ingen skatt på den är for lav for att skatta .
bara kr 3200.- pr. månad se foto , skatt och hustrubidrag .

2015-10-16 12.06.44.jpg

2015-10-16 12.07.42.jpg

EV.... Bare lurer litt på framtidig pensjon. :)
13% skatt høres veldig lavt ut.
Er det vanlig for pensjonister? Eller er det fordi du har meldt utflytting til Thailand?
En pensjonist i Norge må vel betale en høyere skatt?
Og hvordan er det med den såkalte kildeskatten?
:wai:

EV.... Bare lurer litt på framtidig pensjon. :)
13% skatt høres veldig lavt ut.
Er det vanlig for pensjonister? Eller er det fordi du har meldt utflytting til Thailand?
En pensjonist i Norge må vel betale en høyere skatt?
Og hvordan er det med den såkalte kildeskatten?
:wai:

Jag har hatt 4,7 % i många år , det är fri skatt men jag har betalat for sjukvärd , på grund jag är gift och
min fru har inte inkomst , men så kom det en ny lag i Norge att alla som bor utan för Norge misser
den rätten med fri skatt . så jag betalar 13 % skatt till Norge . Och jag bor cirka 7 månader om året i
Sverige och resten i Thailand .Dei flesta pensioner i Norge betalar 15 % skatt .
Skatten i Sverige är väl den högsta i Europa för en pensionär på 32% och ingen klagar ?
Jag har sent många brev till skatte etaten i Norge , och till slut så fick jag 13 % skatt .

Liknande trådar

H
Svar
14
Visningar
2 K
Hans Svensson
H

Tillbaka
Topp