Ekonomin som pensionär i Thailand

Den kände finans man Carl Icahn . Det kommer en katastrof i finansmarknaden , den är på
väg till samma fälla som 2008.

Carl Icahn.jpg

Jovisst , och många som bara ser allt i rosenrött , livet leker ju i Thailand och alla vill Dig som Farang väl ......................

En fråga som jag idag diskuterade med en Engelsman är vad min /ER hustru skall göra den dag Jag / ni avlider .
Detta då om det sker i Thailand, tänker inte föregå i detta men vill gärna höra vad ni har för ideer om vilken/vilka de skall kontakta i första hand ,samt vad de skall göra i första skedet ................

Har ni ett Testamente? , om så är så är detta ett steg i rätt riktning , dock ej tillräckligt ..Även om ni är gifta i Sverige samt Thailand ..

För jag höra vad ni tänker om min fråga ..................................

Då skall du nog skratta dig lycklig,det var mycket bra betalt.Var växlade du då???

Bangkokbank, internetbanken har ju mitt currency account och vanliga kopplat till internetbanken på Bangkokbank så gör ju bara överföring.
Ser väl att det är en gammal växling och Norska innan räntesänkningen förra veckan.
Rasade den ju i förra veckan så nu är kursen 4.198, 18 September fick jag 4.36 när jag växlade ångrar ju nu att jag inte växlade mer då :(

Var på Konsulatet i dag och förberedde min förlängning UT.Hade papper på min pension,döm om min förvåning då dom hade en växelkurs på 4,20tbh.Frågade om detta verkligen var rätt då växelkursen är 4.28,som var min sista info,var 4.25 då jag kollade hemma.Dom ringde i af.Amb. och dom sa att det var riktigt med 4.20.
Tur att man har marginal så det räcker.Synd om dom som ligger på gränsen.
Tilläggas skall, att vid ett tillfälle, var kursen 4.45tbh och man räknade på 4.82tbh.
Det svänger snabbt, vill jag påstå.

Fick samma i Augusti dvs 4,20 , det är vad de räknar på fram till årskiftet enligt Thaidamen på konsulatet ...
Så en del kommer nog att få respass till fattiglandet Sverige ......................

Tjäna pengar på baka kakor och bröd .
Thailändare i Bangkok äter kakor och bröd , nå kommer Isaan efter , i Provinsen Sisaket säljer
Wanida 26 kakor till 10 Baht för stycken med stor förtjänst
Tips till fattiga pensionär , sätt kärringen i arbete .

4911e860a05b06ac6835746335d2c0e8_L.jpg

Tjäna pengar på baka kakor och bröd .
Thailändare i Bangkok äter kakor och bröd , nå kommer Isaan efter , i Provinsen Sisaket säljer
Wanida 26 kakor till 10 Baht för stycken med stor förtjänst
Tips till fattiga pensionär , sätt kärringen i arbete .

4911e860a05b06ac6835746335d2c0e8_L.jpg
Det verkar som det är mest falangmän som bakar i Isaan

Köpa bil i Thailand , vi är tre stycken som skal bruka bilen , mig min fru och dotter till min fru .
Vi har sparat pengar i nästan ett år , dottern har sparat 10.000 varje månad från lönnen sin,
hon jobbar i TV i Bangkok med reklam och tjänar bra och jag har sparat nästan 90.000 Skr.
Så vi betalar halva bilen kontant , och restan på fyra år , som dottern vill betala , hon får från
jobben 4.800 Baht som är for egen bil i arbete . Bild av dottern .

IMG_2610.jpg

IMG_2613.jpg

IMG_2616.jpg

IMG_2621.jpg

IMG_2623.jpg

När vi kommer till Bangkok skal vi titta på bil , här är en Toyota Vios
Pris från 559.000 till 734.ooo Baht

vios.jpg

Oj så vacker dottern är.
Min Thai son och hans Thaiflickvän köpte en ny bil i veckan. Mazda 2 och de är nöjd. Deras mål med bilen var att den skulle vara bensinsnål. De kör 24 km på en liter!!!! Så du vet.

Liknande trådar

H
Svar
14
Visningar
2 K
Hans Svensson
H

Tillbaka
Topp