"Thai Time" - en sanning eller en myt?

 

Grannen Olsson

Aktiv medlem
Alla har vi någon gång stämt träff med en thailändare. Eller hur?

Själv kan jag nämna att jag blivit bjuden på fest några gånger hos en thailändare och varje gång har jag lyckats bli den första gästen. Till slut började jag komma en timma senare än utsatt tid och då blev det lite bättre. Är vi stressade svenskar allt för uppstyrda och direktuppkopplade mot atomur eller är det så som myten säger att det finns något som heter "Thai Time"?

Ändrar man sig som svensk om man levt länge i thailand eller litar man på att bussarna ska gå efter tidtabellen?

appointment-18319_1280.jpg

(Bild från pixabay)
 
Nä för min del, så det enda som jag lärt mig är TÅLAMOD... Bussar går ALDRIG efter tidtabell, människor kommer aldrig i tid, om det nu inte är viktigt för en thai förstås.

Ty det roliga i kråksången är, att om det finns stålar i potten, eller är viktigt, DÅ vet dom vad klockan 18.00 är för något. Men visst annars, så är det ju faktiskt som så att man bestämmer INTE klockslag,,, man bestämmer bara dagen man skall ses.

Och som du nämnde om det handlar om t.ex. fest eller party, så brukar man säga att det handlar om fredag kväll, inte mer... Men detta är där jag bor och de jag stött ihop med. Det gäller säkert inte forums-damerna skall sägas, Dom har alla klockor och kommer i tid... men så bor dom också i Sverige inte i Thailand.
 
Alla har vi någon gång stämt träff med en thailändare. Eller hur?

Själv kan jag nämna att jag blivit bjuden på fest några gånger hos en thailändare och varje gång har jag lyckats bli den första gästen. Till slut började jag komma en timma senare än utsatt tid och då blev det lite bättre. Är vi stressade svenskar allt för uppstyrda och direktuppkopplade mot atomur eller är det så som myten säger att det finns något som heter "Thai Time"?

Ändrar man sig som svensk om man levt länge i thailand eller litar man på att bussarna ska gå efter tidtabellen?

appointment-18319_1280.jpg

(Bild från pixabay)
Jodå nog har man fått höra följande ett antal gånger från teerak: Älskling, detta är Thailand. När man har blivit irriterad över att folk kommer försent eller inte får ändan ur vagnen.

Tilläggas bör kanske att jag är tidsfixerad och väldigt noga med att passa tider. Kan nästan bli lite förbannad på mig själv ibland pga detta.
 
Njaaa, nu tycker jag att NI generaliserar , jag har tillex en kille som kör Taxi vid namn Sowhit , han kommer alltid i tid , kan lita på honom till 100% ,även de han rekommenderar har aldrig felat .. Han kör från Pattaya 480 km upp till oss kommer exakt kl 23,00 för att sen köra oss ner till Suwan , spelar ingen roll om han måste komma exakt eller ej , har han sagt en tid så kommer han den tiden , samma med några andra Thai,, tror faktiskt att detta är en överdrift, däremot lyssnar jag aldrig på en Thai som skall förklara var något ligger , dvs beskriva en vägsträcka till ett visst mål ,, Nej nej och åter nej jag frågar aldrig mer en Thai efter vägen :):)
 
Njaaa, nu tycker jag att NI generaliserar , jag har tillex en kille som kör Taxi vid namn Sowhit , han kommer alltid i tid , kan lita på honom till 100% ,även de han rekommenderar har aldrig felat .. Han kör från Pattaya 480 km upp till oss kommer exakt kl 23,00 för att sen köra oss ner till Suwan , spelar ingen roll om han måste komma exakt eller ej , har han sagt en tid så kommer han den tiden , samma med några andra Thai,, tror faktiskt att detta är en överdrift, däremot lyssnar jag aldrig på en Thai som skall förklara var något ligger , dvs beskriva en vägsträcka till ett visst mål ,, Nej nej och åter nej jag frågar aldrig mer en Thai efter vägen :):)
Javisst finns det många undantag från regeln. Vi har anlitat ett flertal taxichaufförer som har varit väldigt punktliga. Men det måste dom vara i det yrket. Men rent privat om man skall iväg någonstans eller det är någon som skall komma, då räknar i alla fall inte jag med någon punktlighet.
 
Jag har upplevt alla sorter, en del kommer på utsatt tid, andra kommer lite senare, en del kommer inte alls;).
Men i Thailand när jag är på semester lever jag efter deras regler, mao. inget stressande där inte, håller med @Berralund att ibland kan man bli vansinnig. Som Fd. militär va man ju tvungen hålla tiderna.
Nej i Thailand lever de helt rätt, tycker vi västerlänningar håller på att stressa ihjäl oss nuförtiden, det avspeglar sig även hur många som går in i "väggen" här.
 
Detta får mig osökt att tänka på john Cleese i filmen "Ursäkta vad är klockan"? En förbaskat rolig film om en fullständigt punktlighetsfixerad rektor. Och naturligtvis går allting åt pipsvängen. Se den!
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp