Thailand förlorar rätt att tullfritt exportera för 1.3 miljarder $ årligen till USA.

Nä nu tänker du nog fel.
Agencies ser ju självklart till att arbetslagen vid uppsägningar gäller då de tar % av vad de uthyrda tjänar. Även en arbetare som bara jobbat ett år har ju rätt till 3 månadslöner i ersättning från arbetsgivaren vid uppsägning och den agencyn som hoppar över detta missar ju inkomst till sig själv.
I annat fall är det ju inte alla som känner till arbetslagarna i Thailand och inte heller orkar eller kan anmäla fel som begåtts. Nästan alla fall som kommer till arbetsdomstolen döms till arbetstagarens fördel men få kan/orkar/vet inte hur man gör för att anmäla och det utnyttjas naturligtvis av diverse arbetsgivare.

Bra för arbetsgivaren att anställa via agency för att säkerställa att han får så många arbetstagare som han behöver, varje dag. Det är ju inte helt ovanligt att en del skiter i att komma dagen efter löning så det betalar han naturligtvis extra för.

/ SatanG

Var har du din kunskap ifrån inom detta område, bara vad du läst på nätet eller har du haft eget företag i Thailand ?

Med andra ord: bara Internetexpert ? Jaha :reta:

Nä har bättre information, såg det senast för någon månad sedan med frugans lillebror samt känner folk i branschen.
Har även haft 3 servicebilar som kört ut varor från centrallager, 5-6 maids samt vet många i liknande situation. Ofta folk inte kommer dagen efter löning, det vet väl alla. Där jag bor har vi 7 vakter anställda via agency, dyrare men om någon blir sjuk så skickar de ut någon annan.

Vad är det tyckte var så konstigt i det jag skrev?

/ SatanG

Nä har bättre information, såg det senast för någon månad sedan med frugans lillebror samt känner folk i branschen.
Har även haft 3 servicebilar som kört ut varor från centrallager, 5-6 maids samt vet många i liknande situation. Ofta folk inte kommer dagen efter löning, det vet väl alla. Där jag bor har vi 7 vakter anställda via agency, dyrare men om någon blir sjuk så skickar de ut någon annan.

Vad är det tyckte var så konstigt i det jag skrev?

/ SatanG

Vi har då väldigt olika information.
Min f.d. sambo har/hade Manpower Supply företag i Rayong och har levererat arbetare till en del stora företag i Eastern Seaboard, blant annat PTT, Pepsi Co, Thai Oil Group, Egat m.fl.
För det mesta var det tala om temporär anställning, projektanställning, när projektet var slut, var det inte mer jobb, och såklart inte 3 månaders uppsägning.
Jag tyckte, att min f.d. sambo behandlade arbetarna väl, men det fann många dåliga företag, som lurade arbetarna på olika sätt.

Min fru var i några år anställd vid ett japanskt företag, som har en stor fabrik i Amata City.
Hon var anställd direkt vid fabriken, det gav fördelar som högra lön och sjukförsäkring.
Hon fick gå på förebyggande undersökningar (för kvinnor), det var på Bangkok Hospital Rayong, inte det billigaste hospital, om man själv står för räkningen.
En del av hennes arbetskamrater var anställt av Manpower företag, lägre lön och inte andra fördelar.
Det med at inte komma på jobb efter löningsdag gick inte, vara det direkt anställt eller Manpower anställt.
Alla jag har pratat med i den tid tyckte bättre om att vara anställd direkt vid företaget.
Men även det var ingen dans på rosor, övertid var dagens ordning, 12 timmar om dagen 6 dagar i veckan var normalen och iblandt var det 7 dagar i veckan. Nattid varannan vecka. Det var absolut inte populärt att säga nej till övertid.

Så även lönen var ganska bra var det nästan som slavarbete, det var bara tid för jobb, äta och sova.

Vi har då väldigt olika information.
Min f.d. sambo har/hade Manpower Supply företag i Rayong och har levererat arbetare till en del stora företag i Eastern Seaboard, blant annat PTT, Pepsi Co, Thai Oil Group, Egat m.fl.
För det mesta var det tala om temporär anställning, projektanställning, när projektet var slut, var det inte mer jobb, och såklart inte 3 månaders uppsägning.
Jag tyckte, att min f.d. sambo behandlade arbetarna väl, men det fann många dåliga företag, som lurade arbetarna på olika sätt.

Min fru var i några år anställd vid ett japanskt företag, som har en stor fabrik i Amata City.
Hon var anställd direkt vid fabriken, det gav fördelar som högra lön och sjukförsäkring.
Hon fick gå på förebyggande undersökningar (för kvinnor), det var på Bangkok Hospital Rayong, inte det billigaste hospital, om man själv står för räkningen.
En del av hennes arbetskamrater var anställt av Manpower företag, lägre lön och inte andra fördelar.
Det med at inte komma på jobb efter löningsdag gick inte, vara det direkt anställt eller Manpower anställt.
Alla jag har pratat med i den tid tyckte bättre om att vara anställd direkt vid företaget.
Men även det var ingen dans på rosor, övertid var dagens ordning, 12 timmar om dagen 6 dagar i veckan var normalen och iblandt var det 7 dagar i veckan. Nattid varannan vecka. Det var absolut inte populärt att säga nej till övertid.

Så även lönen var ganska bra var det nästan som slavarbete, det var bara tid för jobb, äta och sova.

Nä jag tror mer vi pratar över huvudet på varandra. De exempel du drar upp är ju de som har utbildning och kunskap.
Jag skrev ju om arbetare som inte har det, fabriksarbetare, städerskor, säkerhetsvakter etc. En stor del av dom accepterar ju en uppsägning och vet inte hur eller vad han ska göra för att få rätt men det vet ju agency och har dessutom kontrakt på det med arbetsgivarna.
På de med utbildning så är det ju projektanställningar som du talar om?
Khun Risara C?

Jodå känner till Bangkok hospital i Rayong, varit där flera gånger. Upptäckte bl.a. att besök för exakt samma åkomma/medicin var halva priset om man uppgav en thailändsk agency istället för privatbesök i mitt egna namn.

Bodde du i Rayong så kanske du kände en dansk skeppare, Glenn Riis Nielsen?
Troligen en av Maersks mest populära skeppare som tyvärr avled för ca 2 år sedan.

/ SatanG

Undrar hur det går för lille raketmannen i demokratiska Nord Korea nu? Mycket rykten är det! :tongue_transparent:

Det går säkert bra för honom, här ser du varför:

Kim_heartburn.JPG

Hej

Kasikorn Bank räknar med att Thailands export till USA kommer att sjunka med 9.2% under 2020 jämfört med år 2019.
Detta beroende på att Thailand förlorade rätten att exportera tullfritt till USA, samt en nedgång p.g.a Coronaviruset och spänningarna mellan Kina och USA.

Bank predicts Thai exports to the US to be down by 9.2% in 2020 as the country picks up the economic pieces

Removal of Thailand’s preferred export status in the US and a huge contraction in demand is to blame for the forecasted heavy loss of exports to America in 2020. Thailand is also facing another outbreak of strong US Chinese friction over the coronavirus which will inevitably further destabilise the kingdom’s economy.

Mvh isan lover

Hej

Både ja och nej skulle jag vilja säga, USA tar ju upp saker som även EU har kritiserat Thailand för, tänker då på humantrafficking och dom gästarbetare som utnyttjas i fiskeindustrin, här måste det väl ändå vara lite pinsamt och oroande för Thailands regim att även USA säger vad dom tycker om detta.

Här har ju bl.a EU hotat med bojkott och importförbud om inte läger förbättras.

Mvh isan lover

Det finns ingen president i USAs historia som har gjort bråkdelen av Trumps insats.

Nu har dessutom Ghislaine Maxwell arresterats, Jeffrey Epsteins "barnförmedlare". Det finns nog ingen risk för Clintoncide den här gången. Tusentals arresteringar har skett i skymundan under "Coronakrisen", processen kommer att ta tid, speciellt folk i USA måste förstå vad Clinton och Obama har sysslat med.

Rykten har gått om att de 30.000 amerikanska soldaterna under våren/sommaren har gjort tillslag mot människohandel i ex Vatikanen, London samt olika platser i Tyskland. Ex rapporterades plötsligt 60 Vatikanska präster ha dött i Corona... Min misstanke är att de har avrättats efter brott mot mänskligheten.

Kändisarna Oprah Winfrey och De Generes har haft något dold under kläderna fäst runt ankeln under senaste videor som har visats på Youtube, de är troligtvis i husarrest. Den iranska generalen som sprängdes i bilen med en robot vid nyåret ryktades vara på väg någonstans med "ett biologiskt vapen". Det var innan Corona dök upp i medierna.

Kraftigt censurerade bilder på "befriade" vanskapta barn i New York; det gigantiska sjukhusskeppet Mercy som låg till vid hamnen antogs ta emot en stor mängd okända patienter (ej Corona-patienter, som många trodde).

Antifas symbol är nästan exakt samma som kommunisterna i Berlin under 30-talet. BLMs knytnäve är hämtad från Sovjetunionen, CCCP... Alla stora upplopp startar ALLTID inför ett större val i USA, däremellan helt tyst. Nya virus från Kina dyker ALLTID upp precis inför valen i USA... Man kan nästan sätta klockan...

Osäker på hur mycket som stämmer. Men glöm inte att Epstein Island i decennier påstods vara en konspirationsidé. Vi får se om man lyckas släpa Prins Andrew till USA för rättegång, eller om han ordnar någon slags deal, blir hastigt sjuk e dyl.

Det finns ingen president i USAs historia som har gjort bråkdelen av Trumps insats.

Nu har dessutom Ghislaine Maxwell arresterats, Jeffrey Epsteins "barnförmedlare". Det finns nog ingen risk för Clintoncide den här gången. Tusentals arresteringar har skett i skymundan under "Coronakrisen", processen kommer att ta tid, speciellt folk i USA måste förstå vad Clinton och Obama har sysslat med.

Rykten har gått om att de 30.000 amerikanska soldaterna under våren/sommaren har gjort tillslag mot människohandel i ex Vatikanen, London samt olika platser i Tyskland. Ex rapporterades plötsligt 60 Vatikanska präster ha dött i Corona... Min misstanke är att de har avrättats efter brott mot mänskligheten.

Kändisarna Oprah Winfrey och De Generes har haft något dold under kläderna fäst runt ankeln under senaste videor som har visats på Youtube, de är troligtvis i husarrest. Den iranska generalen som sprängdes i bilen med en robot vid nyåret ryktades vara på väg någonstans med "ett biologiskt vapen". Det var innan Corona dök upp i medierna.

Kraftigt censurerade bilder på "befriade" vanskapta barn i New York; det gigantiska sjukhusskeppet Mercy som låg till vid hamnen antogs ta emot en stor mängd okända patienter (ej Corona-patienter, som många trodde).

Antifas symbol är nästan exakt samma som kommunisterna i Berlin under 30-talet. BLMs knytnäve är hämtad från Sovjetunionen, CCCP... Alla stora upplopp startar ALLTID inför ett större val i USA, däremellan helt tyst. Nya virus från Kina dyker ALLTID upp precis inför valen i USA... Man kan nästan sätta klockan...

Osäker på hur mycket som stämmer. Men glöm inte att Epstein Island i decennier påstods vara en konspirationsidé. Vi får se om man lyckas släpa Prins Andrew till USA för rättegång, eller om han ordnar någon slags deal, blir hastigt sjuk e dyl.

Wow stoppa pressarna! 60 Vatikanska präster har alltså dött i Covid-19. Vatikanstaten har 825 medborgare vilket skulle innebära att 7% av deras befolkning är döda, flera hundra gånger högre än något annat land. Samtidigt rapporterar alla officiella källor att det inte finns ett endaste fall av Covid-19 i Vatikanstaten. Jag anar en mörkläggning eller rent av konspiration.

Oh yes! Det visar sig vara ännu värre! Inte bara har 60 Vatikanska präster dött; de har avrättats efter "brott mot mänskligheten"! Wow, brott mot mänskligheten, det är så fruktansvärt. Vem arresterade dem, under vilken jurisdiktion och vem dömde dem? Spelar ingen roll, nu är de avrättade! Förmodligen jobbade de för Hillary och Obama, kanske Soros och ett gäng judiska bankirer i Bilderberggruppen också. Skulle inte förvåna mig om Löfven, Greta och Schyffert dessutom var inblandade på något sätt; kanske Gandhi, Mandela och Martin Luther King också.

Nu har dessutom arresterats, Jeffrey Epsteins "barnförmedlare". Det finns nog ingen risk för Clintoncide den här gången. Tusentals arresteringar har skett i skymundan under "Coronakrisen", processen kommer att ta tid, speciellt folk i USA måste förstå vad Clinton och Obama har sysslat med.

Tänker inte svar på om det är bra eller dåligt, men Trump har fått igenom fövånansvärt mycket av sina vallöften.

Här var det en hel del mer eller mindre sannolika teorier.
Ghislaine Maxwells arrestering har det skrivits om.
angående Oprah Winfrey och De Generes undrar jag om det är möjligt att kändispressen inte skrivit något om att de skulle fått begränsad rörelsefrihet. I så fall så borde det varit stora rubriker om det. en sån sak skulle vara svårt att hemlighålla.
Om sjukhusskeppet Mercy undrar jag om det skulle kunna vara en variant av det viruset som gör nyfödda vanskapta i sydamerika eller en historia av de som vill förminska allvaret av coronasmittan.
Övriga stolligheter är nästen som tagna från litteraturen.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp