Är Isaan hemskt att bo i på grund av maten?

Malda nötter som man använder söderut är ett bra komplement i Somtam men om man överhuvudtaget har nötter här så kör man dem hela.

Skaldjur finns det faktiskt massor av här i Korat iallafall. Jag var förvånad när jag kom hit hur mycket skaldjur det finns trots avsaknaden av hav men det finns odlas fisk och skaldjur överallt. Det är dock för dyra för att vara vanliga hos fattiga bönder.

Själv tyckte jag att det var bristen av råvaror i Isaan som hämmade mycket i köket.
Av kött fanns det i stort sett bara nyslaktad gris i 1kg bitar, inte styckade som vi är vana vid.
Av fisk var det 3-4 sorter som normalt fanns till buds från lokala uppfödningar samt musslor av okänt ursprung.
Det som i regel finns bra av det är variationer av grönsaker, frukt och färska örter.
Nötkött fanns inte, bara i frysdisken och importerat.
Utöver det så var det en och samma kyckling överallt och ankor som såldes.

Saknade fisk och skaldjur från havet men det har ju med avstånd och transporter att göra.
Hej

Själv löser vi detta på två sätt, vi har egna vildsvin, höns, kalkoner och ankor som vi slaktar och styckar själva, alternativt så åker vi till en plats där man slaktar kor och bufflar, där är vi med på själva slakten och kan välja precis vilka bitar vi vill ha, här kostar oxfilén, revben och högrev exakt det samma, sen händer det ju att vi köper på marknader också förstås ibland.

Fisk har förutom dom vanligaste sorterna även ett stort antal ifrån Mekongfloden, tror att det finns ca 50-60 olika fiskar där, sen har vi ju ål, orm, snäckor, räkor och krabbor ute i dammarna på risfälten.

Skaldjur, bläckfisk och annat ifrån havet är inget problem längre, det finns på varje marknad numera, både tillagad och färdig att äta samt rå för tillagning hemma, den är ju inte lika färsk som vid havet men smakar helt ok.

Mvh isan lover

Ja, det är ju ett logiskt svar.
Det finns bra råvaror och mångfald om man åker till stan, på landet knapert. Bara att hålla med.
Jo, Udon känner jag väl till, nya ställen att handla knäckebröd och kaviar på har öppnat.
Hej du skriver att de finns hårt bröd och kaviar i Udan. Vi bor inte så långt där i från kunde ju vara trevligt att äta lite hårt bröd med kaviar efter fyra år. Vad heter sället där de finns?

Hej du skriver att de finns hårt bröd och kaviar i Udan. Vi bor inte så långt där i från kunde ju vara trevligt att äta lite hårt bröd med kaviar efter fyra år. Vad heter sället där de finns?
Det kan finns på Tops (det tar fort slut) i källaren på Central P, Villa Market har en del import av sånt.
Sen finns det ett nytt ställe, TIT eller Trotters Independant Traders en affär med importerade varor som kött, fisk, ost och mycket annat. Kalles Kaviar 200 thb, Leksands knäcke 125 thb, Bostongurka, även frysta torskryggfileer.
Ligger vägg i vägg med Udon TAP. Om du kör Ringroad mot Nong Bua Lampu och passerar trafikljusen för avfarten mot Airport (vänster sida) ligger detta nu direkt på höger sida.

Hej

Kan tillägga att dom lite mer bemedlade Franska och Scweisiska falanger som bor här uppe i norra Isaan numera t.o.m kan få levande Franska ostron levererade till sig via flyg till Udon Thani, enligt leverantören är dom på plats här nere på mellan 24-48 timmar efter det att dom plockades upp.
Samma sak med exklusiva Franska ostar och viner av alla slag, så numera är inget omöjligt ens här uppe.

Mvh isan lover

Hej

Kan tillägga att dom lite mer bemedlade Franska och Scweisiska falanger som bor här uppe i norra Isaan numera t.o.m kan få levande Franska ostron levererade till sig via flyg till Udon Thani, enligt leverantören är dom på plats här nere på mellan 24-48 timmar efter det att dom plockades upp.
Samma sak med exklusiva Franska ostar och viner av alla slag, så numera är inget omöjligt ens här uppe.

Mvh isan lover
Ja, sånt är nya affärsideer snart överallt, det annonseras även i Phil att Svensk Falukorv, sill, senap mm. levereras till nästan hela landet inom max 36 timmar från en importör i Manila.
Vill man ha svenskt, finskt, norskt kaffe, godis, choklad, chips, kryddor mm så beställer man från Hong Kong online.
Det levereras till ditt hem i båda fallen.

Hej

Här är en bild ifrån Thai-Lao marknaden i Phonphisai, där säljs det mesta i matväg, kläder, skor, musik, filmer, verktyg, naturläkemedel och allt som bönderna kan odla i båda länderna.

I Isaan och Laos är efterbörden ifrån kor och bufflar som har kalvat en delikatess, det finns nästan inte att få tag på i vår del av Isaan längre, men på denna marknad finns det alltid till frugans glädje.

9739BACD-6947-4105-B5A6-2FF33DA677A8.jpeg

Här säljs efterbörd tillsammans med bikakor ifrån vilda bin.

D349CF3A-9B49-4797-B044-A86139EE8EB6.jpeg

Ser inte aptitligt ut men i byn är det en eftertraktad delikatess.

Men själv är jag inte direkt sugen, finns annat som är godare.

Mvh isan lover

Hej

Här är en bild ifrån Thai-Lao marknaden i Phonphisai, där säljs det mesta i matväg, kläder, skor, musik, filmer, verktyg, naturläkemedel och allt som bönderna kan odla i båda länderna.

I Isaan och Laos är efterbörden ifrån kor och bufflar som har kalvat en delikatess, det finns nästan inte att få tag på i vår del av Isaan längre, men på denna marknad finns det alltid till frugans glädje.

9739BACD-6947-4105-B5A6-2FF33DA677A8.jpeg

Här säljs efterbörd tillsammans med bikakor ifrån vilda bin.

D349CF3A-9B49-4797-B044-A86139EE8EB6.jpeg

Ser inte aptitligt ut men i byn är det en eftertraktad delikatess.

Men själv är jag inte direkt sugen, finns annat som är godare.

Mvh isan lover
Kan hålla med att det ser inte så gott ut.
Påminner mig när jag köpte ugn i Udon och ungdomar fick se allt jag gjorde så en kväll kom de med ett gäng inälvor och skulle laga till i ugnen. varsågod sa jag, på följande morgon såg jag att skulle sagt något annat
Antagligen hade de gillat det hela skarpt.
Numera är det bara jag som använder min ugn, har försökt lära Noi men hon ser ungefär lika intresserad ut som svenska gubbar när det gäller tvättmaskin :p

Hårt bröd, varför hårt bröd. Våra önskemål är skiftande.
Kan tipsa, skaffa en ugn, finns på Macro för några hundringar sek. Gör en deg banka till och torka i ugnen, ungefär som Leksands. :cool:
Jag tycker det är lite underligt att man saknar svensk mat i Thailand. Försöker förstå det men hallå svensk mat är lite sådär. Hoppas jag inte trampar på några tår men vi är olika kan bara konstateras.

Kan tipsa, skaffa en ugn, finns på Macro för några hundringar sek. Gör en deg banka till och torka i ugnen, ungefär som Leksands. :cool:
Jag tycker det är lite underligt att man saknar svensk mat i Thailand. Försöker förstå det men hallå svensk mat är lite sådär. Hoppas jag inte trampar på några tår men vi är olika kan bara konstateras.
Håller med dig. Visst kan det vara gott med något västerländskt en gång även om man bara är där en kortare tid som vi. Isaan har allt vad jag kan begära i matväg även om vissa rätter går bort, t ex sådant som på bilderna. Det känns som att familjen där nere är mer sugna på att äta på Pizza Company, KFC och andra skitställen än vad jag är.

Håller med dig. Visst kan det vara gott med något västerländskt en gång även om man bara är där en kortare tid som vi. Isaan har allt vad jag kan begära i matväg även om vissa rätter går bort, t ex sådant som på bilderna. Det känns som att familjen där nere är mer sugna på att äta på Pizza Company, KFC och andra skitställen än vad jag är.
Äter samma mat som hemma så blir ju ingen större skillnad här.
Pizza etc äter jag knappt hemma heller.

mej trampar du inte på tårna. Men vist hårt bröd med ost till en mugg kaffe DE kan ja längta efte

sen är det så att min fru är enormt duktig på laga mat även farlang mat.Så jag bor inte i issan för maten skull. Hon får till de mäst i mat väg. hon bodde ju 10 år i Sverige och gillade även där att laga mat

Som svar på TS fråga: Jag har aldrig bott i Isaan men jobbat där. Kommer aldrig att bo där, och maten är inte i min smak. Käkade deras myror (mot daeng) och dylikt. Ingen höjdare. Så, nej aldrig i h-vete jag kommer att bo i Isaan. Trivs alldeles utmärkt i Jomtien/Pattaya.

Som svar på TS fråga: Jag har aldrig bott i Isaan men jobbat där. Kommer aldrig att bo där, och maten är inte i min smak. Käkade deras myror (mot daeng) och dylikt. Ingen höjdare. Så, nej aldrig i h-vete jag kommer att bo i Isaan. Trivs alldeles utmärkt i Jomtien/Pattaya.
Det är tur att smaken är delad som baken. Ett farangöversvämmat Isaan torde annars bli nackdelen med hela saken. :)

Liknande trådar

Tillbaka
Topp