Är Isaan hemskt att bo i på grund av maten?

 
Hej

Samma här, frugan tar allt brosk ifrån mig och lillpojken när vi äter, hon älskar det, en förklaring till att folk i Isaan historiskt äter brosk, hela småfiskar, räkor med skal och fiskben o.s.v kan ju vara att människorna där saknade mjölk och mjölkprodukter förr i tiden och behövde få i sig kalcium på annat vis.

Mvh isan lover

Låter märkligt, fanns det inte bufflar och andra mjölkproducerande djur förr? I den thailändska matkulturen förekommer väl inte mejeriprodukter, är väl i så fall på senare tid folk börjat äta yougurt och liknande.

Glass t ex gör man ju på kokos osv. Nja, har ju svårt att tro att de skulle lida brist på kalcium, ris innehåller också kalcium, grönsaker, tofu osv. Nä jag tror helt enkelt att det beror på fattigdomstänkande, allt skall tillvaratas.

Sen gillar ju Thai att gnaga på det mesta:)

Gjorde ju vi i Sverige också en gång i tiden!
 
Låter märkligt, fanns det inte bufflar och andra mjölkproducerande djur förr? I den thailändska matkulturen förekommer väl inte mejeriprodukter, är väl i så fall på senare tid folk börjat äta yougurt och liknande.

Glass t ex gör man ju på kokos osv. Nja, har ju svårt att tro att de skulle lida brist på kalcium, ris innehåller också kalcium, grönsaker, tofu osv. Nä jag tror helt enkelt att det beror på fattigdomstänkande, allt skall tillvaratas.

Sen gillar ju Thai att gnaga på det mesta:)

Gjorde ju vi i Sverige också en gång i tiden!

Hej

Det fanns i princip inga mjölkprodukter alls på 80-talet ute på landet, vare sig bufflar eller kor mjölkades och jag hörde aldrig ens talas om någon vuxen som åt vare sig smör, ost eller youghert, mjölk drack man inte heller och mig veterligen fanns det bara soyamjök att köpa.

Mjölkkor kom väl först i samband med att Danskar och Holländare tog dit kor och började mjölka dessa samt tillverka mejerivaror, tänker då på Thai-Danish och Dutch Milk.

Enligt Thailändska läkare på den tiden var det t.o.m farligt att dricka mjölk och att äta mejerivaror, har själv besökt läkare som påstod detta, men kanske var det svårt med kyltransporter och förvaring i rätt temperatur ute i obygden på den tiden, vilket kunde göra produkterna dåliga.

Uppe hos oss slog väl mjölkdrickandet först igenom när TRT införde gratis daglig mjölk i skolan, men dom första åren var det tyvärr många som tog emot mjölken och sålde den vidare eftersom dom hellre drack läsk.
Men numera dricker många barn mjölk även på landet och jag tycker mig se positiva effekter av detta.

Mvh isan lover
 
Så var det , korrekt snackade med frugan om detta , hon är ju snart 50 så hon vet med säkerhet , förresten , vem har mjölkkor idag ?? Inte har jag sett några riktiga mjölkkossor utom vid de farmer som producerar mjölk för handeln
 
Hej

Det fanns i princip inga mjölkprodukter alls på 80-talet ute på landet, vare sig bufflar eller kor mjölkades och jag hörde aldrig ens talas om någon vuxen som åt vare sig smör, ost eller youghert, mjölk drack man inte heller och mig veterligen fanns det bara soyamjök att köpa.

Mjölkkor kom väl först i samband med att Danskar och Holländare tog dit kor och började mjölka dessa samt tillverka mejerivaror, tänker då på Thai-Danish och Dutch Milk.

Enligt Thailändska läkare på den tiden var det t.o.m farligt att dricka mjölk och att äta mejerivaror, har själv besökt läkare som påstod detta, men kanske var det svårt med kyltransporter och förvaring i rätt temperatur ute i obygden på den tiden, vilket kunde göra produkterna dåliga. Persilja t ex är ju en rekänd källa till kalcium 137 mg, koriander som är Asiens persilja 67 mg, så brist på den varan är det nog inte frågan om.

Uppe hos oss slog väl mjölkdrickandet först igenom när TRT införde gratis daglig mjölk i skolan, men dom första åren var det tyvärr många som tog emot mjölken och sålde den vidare eftersom dom hellre drack läsk.
Men numera dricker många barn mjölk även på landet och jag tycker mig se positiva effekter av detta.

Mvh isan lover

Jo, är medveten om detta men det var inte det jag avsåg med mitt inlägg utan det var ju huruvida thai led brist på kalcium på grund av bristen på mejeriprodukter och det tror jag inte på eftersom kalcium återfinns i väldigt många andra livsmedel, sen är ju mejeriprodukter rikare på den varan.
 
Dom äter ju mycket gröna bladgrönsaker, som jag har för mig är kalkrika. Men min första thaifru hade lite krokiga ben, hon hade haft rakitis som barn.
 
Verkar vara skillnad om bo i by eller storstad för i Roi-et köper jag yoghurt eller mjölk till frukost o släkten gillar o yoghurt oxå :) Köper för 3 dar fast oftast slut efter 1 dag :)
 
Verkar vara skillnad om bo i by eller storstad för i Roi-et köper jag yoghurt eller mjölk till frukost o släkten gillar o yoghurt oxå :) Köper för 3 dar fast oftast slut efter 1 dag :)

Hej

Så är det numera, men hade du gått tillbaka 30 år i tiden hade det inte funnits vare sig mjölk eller youghert i affären, ännu svårare hade det nog varit att få tag på någon som skulle ha viljat äta det.

Men numera är ju vare sig mjölk eller youghert något ovanligt, sedan Danskar och Holländare introducerade mjölk och mejeriprodukter i Thailand har folk lärt sig äta och dricka dessa varor, det viktigaste var nog beslutet att införa gratis mjölk i skolan varje dag, det påstås även ha påverkat medellängden i landet.

Mvh isan lover
 
Dom äter ju mycket gröna bladgrönsaker, som jag har för mig är kalkrika. Men min första thaifru hade lite krokiga ben, hon hade haft rakitis som barn.

Hej

Tidigare var både undernäring och kalkbrist vanlig i Thailand, folk var dessutom kortare till växten sett till medellängden, FN bedrev hjälpprojekt inriktade på just undernäring i Thailand enda in på 90-talet.
Men nu är dessa projekt avslutade och man ser nästan inga undernärda längre.

Mvh isan lover
 
Orsaken är förmodligen att de flesta asiater inte klarat av mjölk och blivit sjuka.
Laktosintoleranta heter det väl, något som vi klarat i utveckling i många generationer.
Därför har det aldrig funnits någon lokal marknad, buffeln var ett dragdjur men även en som betade av och gödslade markerna mellan rissådderna.

Nya metoder av behandling av mjölk gör att nu klarar alla av tex yougurt och liknande utan att drabbas.
Dock är det vi kallar "vanlig mjölk” fortfarande bekymmer för många men värmebehandling, sötning och syrning ger drickbar mjölk.

Börjar man i tidig ålder försiktigt med vanlig pastöriserad mjölk med kort hållbarhet som som måste kylförvaras så klarar sen de asiatiska barnen att dricka sån mjölk resten av livet.

Med vanlig mjölk tänker jag på Dutch Mill och Chock Chai som jag brukar köpa.

Dessa Thai Danish och alla andra sorter med choklad och fruktsmaker är designade för asiatiska känsliga magar sen lång tid tillbaka.
Numera är Asien snart en av de viktigaste marknaderna för europeiska, australienska mejerier och det syns också på varumärken som Arla som dyker upp i sortimentet.
Sen är det inte säkert att mjölk behövs för det dagliga calciumintaget men det ordnas med aggressiv marknadsföring.
Nu finns det ju andra nyttigheter i mjölk som vitaminer och mineraler som betyder mycket där basfödan är klibbris och fisksås.

Nu är det trend och status med mjölkprodukter och sortiment samt varumärken i Asien som överstiger vad jag ens kan drömma om på Ica Maxi.
 
Jo, är medveten om detta men det var inte det jag avsåg med mitt inlägg utan det var ju huruvida thai led brist på kalcium på grund av bristen på mejeriprodukter och det tror jag inte på eftersom kalcium återfinns i väldigt många andra livsmedel, sen är ju mejeriprodukter rikare på den varan.
Hej

Visst finns det kalcium i andra livsmedel än mejeriprodukter, men jag är nog ändå ganska säker på att introduktionen av danska och holländska mjölkkor i landet och produktionen av mjölk och andra mejeriprodukter har varit bra för barnen i landet av hälsoskäl.

Men det här med att äta brosk och fiskben o.sv har åtminstone Thailändarna förr i tiden förklarat för mig med att dom behövde kalcium eftersom dom inte drack mjölk o.s.v, sen om detta är rätt eller fel förklaring vet inte jag, men det låter ganska vettigt, både djur och människor brukar ju försöka se till att dom får i sig dom näringsämnen och minreraler dom behöver på något sätt.

Mvh isan lover
 
Orsaken är förmodligen att de flesta asiater inte klarat av mjölk och blivit sjuka.
Laktosintoleranta heter det väl, något som vi klarat i utveckling i många generationer.
Därför har det aldrig funnits någon lokal marknad, buffeln var ett dragdjur men även en som betade av och gödslade markerna mellan rissådderna.

Nya metoder av behandling av mjölk gör att nu klarar alla av tex yougurt och liknande utan att drabbas.
Dock är det vi kallar "vanlig mjölk” fortfarande bekymmer för många men värmebehandling, sötning och syrning ger drickbar mjölk.

Börjar man i tidig ålder försiktigt med vanlig pastöriserad mjölk med kort hållbarhet som som måste kylförvaras så klarar sen de asiatiska barnen att dricka sån mjölk resten av livet.

Med vanlig mjölk tänker jag på Dutch Mill och Chock Chai som jag brukar köpa.

Dessa Thai Danish och alla andra sorter med choklad och fruktsmaker är designade för asiatiska känsliga magar sen lång tid tillbaka.
Numera är Asien snart en av de viktigaste marknaderna för europeiska, australienska mejerier och det syns också på varumärken som Arla som dyker upp i sortimentet.
Sen är det inte säkert att mjölk behövs för det dagliga calciumintaget men det ordnas med aggressiv marknadsföring.
Nu finns det ju andra nyttigheter i mjölk som vitaminer och mineraler som betyder mycket där basfödan är klibbris och fisksås.

Nu är det trend och status med mjölkprodukter och sortiment samt varumärken i Asien som överstiger vad jag ens kan drömma om på Ica Maxi.

Hej

Ja det är verkligen en stor förändring som har inträffat, att gå ifrån inga mejeriprodukter alls till att ha allt i den vägen ifrån en stor del av världen på bara 30 år är nästan lite anmärkningsvärt.

Den mjölk som delas ut i skolan hos oss är dock inte sötad bara behandlad för att klara sig okyld, men många barn skulle säkert vilja ha den sötad eller med någon smak.

Mvh isan lover
 
Mjölk har haft en positiv effekt på barn i Thailand, det är jag säker på men jag håller numera på bli lika säker på att mjölken kommer att vara en av orsakerna till de nya folkhälsoproblemen som fetma och diabetes.
När man hittar mjölk och yougurt med upp till 20% socker tillsatt i sortimentet blir man fundersam.
Produkter som barn och tonåringar fullkomligt älskar men formligen dödar på sikt.

Titta bara på vad som säljs som mellanmål och till lunch i och utanför skolorna för de elever som får pengar med sig istället för medskickad mat som mellanmål. Potatischips, pommesfrites och sötsaker dominerar.

Tycker själv det är skrämmande att se alla dessa knubbiga barn som man ser hela tiden numera i Thailand. Jag upplever att dessa klumpar till barn har mångdubblats på tio år.
En fetma som dessutom föräldrarna verkar stolta över och inte håller igen på godsakerna.

En klassfråga och status tror jag.
 
Mjölk har haft en positiv effekt på barn i Thailand, det är jag säker på men jag håller numera på bli lika säker på att mjölken kommer att vara en av orsakerna till de nya folkhälsoproblemen som fetma och diabetes.
När man hittar mjölk och yougurt med upp till 20% socker tillsatt i sortimentet blir man fundersam.
Produkter som barn och tonåringar fullkomligt älskar men formligen dödar på sikt.

Titta bara på vad som säljs som mellanmål och till lunch i och utanför skolorna för de elever som får pengar med sig istället för medskickad mat som mellanmål. Potatischips, pommesfrites och sötsaker dominerar.

Tycker själv det är skrämmande att se alla dessa knubbiga barn som man ser hela tiden numera i Thailand. Jag upplever att dessa klumpar till barn har mångdubblats på tio år.
En fetma som dessutom föräldrarna verkar stolta över och inte håller igen på godsakerna.

En klassfråga och status tror jag.

Här är vi helt överens, mjölk och mejeriprodukter är nyttiga och då speciellt för barn, men med massor av socker i blir det tvärtom ett hälsoproblem, både fetma, sockersjuka och dåliga tänder kan ju bli resultatet.

Min pojk klagar också på det som säljs både inne på och utanför skolan, nästan bara godis, läsk och skräpmat, han är ju bara 10 år men undrade över hur detta kunde vara tillåtet.

Ute i byarna finns det ännu nästan inga feta barn alls, men det beror nog bara på att dom intebhar råd att köpa så mycket godis, läsk och skräpmat att dom blir feta, fanns pengarna skulle problemen garanterat öka.

Men i städerna vimlar det numera av feta barn och det är helt klart ett hälsoproblem som är i ökande.

Mvh isan lover
 
Hej

Visst finns det kalcium i andra livsmedel än mejeriprodukter, men jag är nog ändå ganska säker på att introduktionen av danska och holländska mjölkkor i landet och produktionen av mjölk och andra mejeriprodukter har varit bra för barnen i landet av hälsoskäl.

Men det här med att äta brosk och fiskben o.sv har åtminstone Thailändarna förr i tiden förklarat för mig med att dom behövde kalcium eftersom dom inte drack mjölk o.s.v, sen om detta är rätt eller fel förklaring vet inte jag, men det låter ganska vettigt, både djur och människor brukar ju försöka se till att dom får i sig dom näringsämnen och minreraler dom behöver på något sätt.

Mvh isan lover

Jo, jag misstror dig inte men tycker det ändå är lite märkligt då de äter plaa raa och fisksås som innehåller kalcium.

Precis som sagts här, visst uppstår istället andra problem då västerländska matvanor kommer in i bilden.
 
Mjölk har haft en positiv effekt på barn i Thailand, det är jag säker på men jag håller numera på bli lika säker på att mjölken kommer att vara en av orsakerna till de nya folkhälsoproblemen som fetma och diabetes.
När man hittar mjölk och yougurt med upp till 20% socker tillsatt i sortimentet blir man fundersam.
Produkter som barn och tonåringar fullkomligt älskar men formligen dödar på sikt.

Titta bara på vad som säljs som mellanmål och till lunch i och utanför skolorna för de elever som får pengar med sig istället för medskickad mat som mellanmål. Potatischips, pommesfrites och sötsaker dominerar.

Tycker själv det är skrämmande att se alla dessa knubbiga barn som man ser hela tiden numera i Thailand. Jag upplever att dessa klumpar till barn har mångdubblats på tio år.
En fetma som dessutom föräldrarna verkar stolta över och inte håller igen på godsakerna.

En klassfråga och status tror jag.

Mer en utbildningsfråga tror jag. Det var ju inte så förfärligt längesedan vår vardag i Sverige såg ut så. Hela det västerländska belöningssystemet är ju uppbyggt på socker.
Kakor, saft & bullar, tårtor, läsk och godis! När vi sedan fick för oss att fett var farligt så ersatte vi fett med socker även i maten.

Det är först de senaste 10 åren vi börjat bli riktigt medvetna om att det finns andra faror än trasiga tänder. Inte konstigt om Thai inte kommit dit än!
 
Mer en utbildningsfråga tror jag. Det var ju inte så förfärligt längesedan vår vardag i Sverige såg ut så. Hela det västerländska belöningssystemet är ju uppbyggt på socker.
Kakor, saft & bullar, tårtor, läsk och godis! När vi sedan fick för oss att fett var farligt så ersatte vi fett med socker även i maten.

Det är först de senaste 10 åren vi börjat bli riktigt medvetna om att det finns andra faror än trasiga tänder. Inte konstigt om Thai inte kommit dit än!
Nu generaliserar du hejvilt, min uppväxt var inte alls så. Sötsaker och godis tillhörde inte varje vecka och inte i belöningssyfte. Mest vid födelsekalas.
Även så för mina barn. Lördagsgodis kom ju tidigt för många på åttiotalet men det anser jag vara en medvetenhet och uppfostran att barnen fick lära sig att sötsaker ska man bara äta sällan.
Själv har jag inte heller, inte ens någon i min omgivning anammat dessa produkter med socker i maten.
Inga sådana produkter i lowfat sortimenten av yogurt finns inte ens i vår lokala butik för ingen köper skiten.
Tycker själv att folk har varit väldigt medvetna om det, men visst finns det regionala skillnader.
Sockrets farlighet för tänder och hälsa fick vi redan lära oss i skolan på 60 talet. Det fanns i ämnet hemkunskap och där näringslära redan då predikades med kostcirkeln och att undvika fett och socker.
 
Intressant! Varför jag ställer frågan är för att jag faktiskt aldrig tänkt på hur Thai anger "medium stark" om mat och själv aldrig behöver använda medium om mat då jag äter starkt.

Dock läser jag många recept med bpaan glaang.

tammada och pokati betyder ju som du anger normal, standard, vanligt, genomsnittet, naturligt osv och i detta sammanhang då med mat ser jag ju mer det som att det används då man vet att personen inte vanligen äter starkt, utan mer medium starkt.

- jag vill ha det som vanligt (pokati)

Då använder Thai tammada och pokati som ord för något som är mitt emellan även om jag då tycker det är lustiga ord för detta, eftersom normalt, naturligt eller vanligt för någon kan vara något annat för en annan och skall då tammada och pokati stå för något som är vanligt och normalt i Thailand när det gäller mat som är mediumstark där alla i princip äter starkt, låter märkligt.

Ännu en märklighet när det gäller Thai och språk. Dock motsätter jag ju mig inte hur Thai använder sitt språk.:)

bpaan glaang, medium, mitt emellan, ser jag ofta i recept och används som medium värme, medium stark osv.

ซอสซัลซ่าเผ็ดปานกลาง salsasås medium stark (pet bpaan glaang) t ex.

Ja härligt tack för tipsen!
Kollade med tjejen idag (från korat) när jag beställde pakaprao och pet tammada kunde jag inte säga enligt henne, pokati gick däremot bra.
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp