Vilken stad i Isaan är bäst och varför?

 
S

Svante Kjellman

Gäst
Vet inte om det slutligen blir Pattaya, HH, Chiang Mai eller någonstans i Isaan för mig, men vilken stad i Isaan är bäst och varför? Som ni tycker menar jag. :xmas_smiley:
 
Enda staden i norr där det finns nåt kul är väl Udon Thani men fy fn för att bo där på heltid. Ökenhetta på sommaren å svinkallt på vintern.
 
Khon Kaen gäller för vår del också, mest pga tillgången på skolor och universitet. Dessutom är det nära till det mesta bortsett från salta bad. Men det finns flygplats, knappt en timme till Bangkok.
 
Chaipum har alltid framstått för mig som en ovanligt trevlig stad. Rent och snyggt, någorlunda välordnad trafik, många faranger och så har man ju alltid "Bens bar", kamelens vattenhål i öknen. Och ett fantastiskt utbud av affärer. Stor skolstad också och jag har fått för mig att folk talar ovanligt mycket engelska. Dessutom kan man bada i vattenfallen i nationalparken i Tat Thon och ha chansen att bli uppäten av en tiger. Bara en sån sak!
 
Khon Kaen gäller för vår del också, mest pga tillgången på skolor och universitet. Dessutom är det nära till det mesta bortsett från salta bad. Men det finns flygplats, knappt en timme till Bangkok.
Om du känner för att åka till havet och bada, hur lång tid tar det för dig att komma dit då dörr till strand?
Tillräckligt lång tid för att det i princip aldrig blir av lr hur ...
 
Chaipum har alltid framstått för mig som en ovanligt trevlig stad. Rent och snyggt, någorlunda välordnad trafik, många faranger och så har man ju alltid "Bens bar", kamelens vattenhål i öknen. Och ett fantastiskt utbud av affärer. Stor skolstad också och jag har fått för mig att folk talar ovanligt mycket engelska. Dessutom kan man bada i vattenfallen i nationalparken i Tat Thon och ha chansen att bli uppäten av en tiger. Bara en sån sak!

Jag har aldrig hört talas om Chaipum. :) Finns det fler sevärdheter än nationalparken?
 
Det är bara att gå in på olika hemsidor så finns drt tipd. Reseguider bland annat. Jag skulle föredra det framför gamla gnägg.
 
Det är bara att gå in på olika hemsidor så finns drt tipd. Reseguider bland annat. Jag skulle föredra det framför gamla gnägg.

Jo men det finns ju så många som vet en massa bra saker här och som man skulle kunna få hjälp av. Sen är jag inge bra på att hitta sidor heller.

Jag håller inte alls med om att det skulle vara en massa gammalt gnägg här. Skitbra här ju! Många bra tips redan. :thumbsup:
 
Jo men det finns ju så många som vet en massa bra saker här och som man skulle kunna få hjälp av. Sen är jag inge bra på att hitta sidor heller.

Jag håller inte alls med om att det skulle vara en massa gammalt gnägg här. Skitbra här ju! Många bra tips redan. :thumbsup:
Jag tror att @Caesar tänkte på en särskild person. Men jag vet att många gillar Khon Kaen och även Udon Thani. Jag tvekar inte en sekund att flytta.
 
Synd att tråden har kört fast. Måste ju finnas massor med bra städer i Isaan. :nod:

Måste vara en farlig rackare den där kusen. :rolleyes:
 
Jag kan inte minnas honom som en trevlig person här, det var väl en hel del översitteri från hans sida. Den tiden vill jag inte ha tillbaka.
 
Den tyngsta faktorn för mig är oftast hur pass bra lokalbefolkningen tolererar farlang. Loei var ganska ok. (Men det kanske ligger utanför Isaan?) Chiang Khan var däremot en turisthåla. Gillar man köpcentra finns dock bara ett måttligt stort BigC i Loei, vad jag minns efter mitt besök där.

Varje gång jag passerar Udon och Khon Kaen så tänker jag att jag skall ta en tur in mot Sakhon Nakhon, Nakhon Phanom, Ubon. Men det har inte blivit av. Jag har förställt mig platser där det inte är så lätt att "snacka med lokalbefolkningen". Men jag kan ha helt fel.

Jag är kvar i Pattis. Försöker läsa språket lite på egen hand. Folk förstår det jag säger men jag är inte van att lyssna så jag fattar noll. Folk kan oftast engelska. På marknaden och några få ställen kan jag prova att kommunicera lite på Thai.

Det kanske blir en tur norrut snart och försöka hitta några platser där de inte kan engelska.
 
 

Liknande trådar

W
Svar
46
Visningar
4 K
W
A
Svar
15
Visningar
2 K
I
P
Svar
25
Visningar
5 K
anonymous
A
A
Svar
16
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
18
Visningar
2 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp