Vilken byhåla i Isaan är bäst och varför? ;)

 
Jeg tror at de fleste utlendinger bosatte i Thailand og spesielt Isaan ikke selv har valgt stedet dem bor på. Jeg tror at dem har havnet der ved en ren tilfeldighet på grunn av at kvinnen dem er sammen med kommer derfra og familien hennes bor der. Men dersom man har valget om et sted å bosette seg så ville min hjemby Maha Sarakham vært høyt oppe på min liste. Også min samboer som opprinnelig kommer fra Saraburi og har bodd mange år i nabobyen Roi Et trives godt i Maha Sarakham. For 10-15 år siden så var ikke stedet mye å skryte av, men utviklingen har gått fort de siste 5-6 årene. Og finner man ikke alt man trenger så ligger Khon Kaen ikke langt unna med et stort kjøpesenter (Robinson) og en flyplass. Enda nærmere 20 km. utenfor Roi Et (40 km fra Maha Sarakham) så finnes det også en liten flyplass med 1 daglig forbindelse til Bangkok. Har man et behov for sin daglige dukkert så finnes det flere svømmebassenger både inne i selve byen og litt utenfor.

Man må huske på at stedet som sådan kanskje ikke betyr alt. Stedets beliggenhet til Bangkok/Pattaya og grensene til Laos/Kambodia kan for noen også ha en betydning. Noe som gjør beliggenheten til Maha Sarakham, ihvertfall for meg, perfekt dersom man ønsker å bosette seg i Isaan.

Nå virker det som at mange utlendinger som bosetter seg i Isaan har et behov av et daglig sosialt samvær med andre utlendinger og spesielt utlendinger som kommer fra sin egen del av verden eller har det samme morsmålet. På det punktet så har Maha Sarakham mye å ønske. Men nabobyen Roi Et er "full" av utlendinger. Det fantes for en kortere periode 2 "farlangbarer", men den ene er nå en vanlig thai bar og den andre er et internettsted. Men det finnes en restaurant som delvis er en "farlangrestaurant". "Eid" av en fra Australia. Han oppholder seg noen ganger i Australia og hans kone tar seg av stedet når han ikke er der. Og stedet har blitt et slags samlingsted for hans venner.
 
Senast redigerad av en moderator:
Sa fruktansvart trakigt det livet later, ,en hall tillgodo ni som anser att ni sjalva fatt valja... :rolleyes:
 
Jag är bosatt i en torftig, dammig, skräpig och högljudd liten by mitt på den Isaanska slätten. Här finns inget att göra och inget att se. Den som inte är anpassningsbar får fnatt på ett ställe som detta. Men jag trivs bra, för det är min frus by, min familj, ja faktiskt min by numera. Och vi har flyttat ut till vår nybyggda lilla stuga utanför byn nu. Jag trivs utmärkt, men visst skulle jag önskat att min fru var från ett intressantare område, gärna från bergsområdena i norr.

Man trivs nog lätt på ett ställe där man känner att man hör hemma, där man har släkt och vänner, det måste inte nödvändigtvis vara så fint.
 
Jag är bosatt i en torftig, dammig, skräpig och högljudd liten by mitt på den Isaanska slätten. Här finns inget att göra och inget att se. Den som inte är anpassningsbar får fnatt på ett ställe som detta. Men jag trivs bra, för det är min frus by, min familj, ja faktiskt min by numera. Och vi har flyttat ut till vår nybyggda lilla stuga utanför byn nu. Jag trivs utmärkt, men visst skulle jag önskat att min fru var från ett intressantare område, gärna från bergsområdena i norr.

Man trivs nog lätt på ett ställe där man känner att man hör hemma, där man har släkt och vänner, det måste inte nödvändigtvis vara så fint.

Dersom det bokstavelig er midt i Isaan så må det være i Maha Sarakham du bor.
 
Ja många tror ju att det är paradiset bara dom får bo i Thailand med sin fru.
Grannen har haft besök nu ett par dagar av en snubbe som bor i Rayong med sin fru, efter att ha upplevt Hua Hin ett par dagar så vill dom hem å packa väskan, no more Rayong.
 
Jo, jsg vet och tror dig Birger , vi ses nog nasta vecka ,da far jag upp nagra dagar igen
 
Jeg tror at de fleste utlendinger bosatte i Thailand og spesielt Isaan ikke selv har valgt stedet dem bor på. Jeg tror at dem har havnet der ved en ren tilfeldighet på grunn av at kvinnen dem er sammen med kommer derfra og familien hennes bor der. Men dersom man har valget om et sted å bosette seg så ville min hjemby Maha Sarakham vært høyt oppe på min liste. Også min samboer som opprinnelig kommer fra Saraburi og har bodd mange år i nabobyen Roi Et trives godt i Maha Sarakham. For 10-15 år siden så var ikke stedet mye å skryte av, men utviklingen har gått fort de siste 5-6 årene. Og finner man ikke alt man trenger så ligger Khon Kaen ikke langt unna med et stort kjøpesenter (Robinson) og en flyplass. Enda nærmere 20 km. utenfor Roi Et (40 km fra Maha Sarakham) så finnes det også en liten flyplass med 1 daglig forbindelse til Bangkok. Har man et behov for sin daglige dukkert så finnes det flere svømmebassenger både inne i selve byen og litt utenfor.

Man må huske på at stedet som sådan kanskje ikke betyr alt. Stedets beliggenhet til Bangkok/Pattaya og grensene til Laos/Kambodia kan for noen også ha en betydning. Noe som gjør beliggenheten til Maha Sarakham, ihvertfall for meg, perfekt dersom man ønsker å bosette seg i Isaan.

Nå virker det som at mange utlendinger som bosetter seg i Isaan har et behov av et daglig sosialt samvær med andre utlendinger og spesielt utlendinger som kommer fra sin egen del av verden eller har det samme morsmålet. På det punktet så har Maha Sarakham mye å ønske. Men nabobyen Roi Et er "full" av utlendinger. Det fantes for en kortere periode 2 "farlangbarer", men den ene er nå en vanlig thai bar og den andre er et internettsted. Men det finnes en restaurant som delvis er en "farlangrestaurant". "Eid" av en fra Australia. Han oppholder seg noen ganger i Australia og hans kone tar seg av stedet når han ikke er der. Og stedet har blitt et slags samlingsted for hans venner.

Väldigt intressant att läsa om hur du resonerar. :) Vad gör du vanligtvis där du bor? Umgås du med thai mest då? Snackar du thai eller funkar engelska?
 
Jag är bosatt i en torftig, dammig, skräpig och högljudd liten by mitt på den Isaanska slätten. Här finns inget att göra och inget att se. Den som inte är anpassningsbar får fnatt på ett ställe som detta. Men jag trivs bra, för det är min frus by, min familj, ja faktiskt min by numera. Och vi har flyttat ut till vår nybyggda lilla stuga utanför byn nu. Jag trivs utmärkt, men visst skulle jag önskat att min fru var från ett intressantare område, gärna från bergsområdena i norr.

Man trivs nog lätt på ett ställe där man känner att man hör hemma, där man har släkt och vänner, det måste inte nödvändigtvis vara så fint.

Det har du nog rätt i. Gemenskapen är nog väldigt viktig.

Vad menar du med att det är din by numera? Har du blivit byhövding? :)
 
Jag menar naturligtvis att jag känner gemenskap och hemmahörighet, byn är min lika mycket som övriga innevånares, jag passar in och känner att jag hör hit. Hundarna har för länge sen slutat skälla på mig och jag kan leda vilken buffel som helst. Dessutom är jag berömd och vida omtalad för Nong Mouangs sketigaste fötter.
- Bara en sån sak.....
 
Thailands motsvarighet till "inre Norrland". Men det passar mig!
Är du uppvuxen på en bondgård Birger? ;) Bönder är aldrig nöjda med vädret, för varmt, för kallt för torrt, för blött, för blåsigt, m.m. Jag var nog bonde i mitt förra liv :) Sällan nöjd med vädret, några timmar om dagen på de flesta ställen i världen i bästa fall :( Då spelar det ingen roll var man bor, jag har aldrig, någonstans fått ett så behagligt bemötande som i Sa Phra. Det är det viktigaste och därför älskar jag stället :nod:
 
Är du uppvuxen på en bondgård Birger? ;) Bönder är aldrig nöjda med vädret, för varmt, för kallt för torrt, för blött, för blåsigt, m.m. Jag var nog bonde i mitt förra liv :) Sällan nöjd med vädret, några timmar om dagen på de flesta ställen i världen i bästa fall :( Då spelar det ingen roll var man bor, jag har aldrig, någonstans fått ett så behagligt bemötande som i Sa Phra. Det är det viktigaste och därför älskar jag stället :nod:

Du har inte haft något förra liv, njut av den du har just nu.
Jag tror att alla kan njuta av sitt liv där de är. Det finns alltid vackrare platser och bättre klimat i någon annastans men skapa din egen värld. Din egen värld av uttryck som tillfredställer dig.
En älskad fru kan räcka att trivas på en ödslig plats bara du inte strätar emot. Ge dig hän och lev livet. Du har förmodligen en hel värld intressanta människor omkring dig bara du lär dig deras språk.
Det är inte bättre på stengatan i Sverige där pensionärer går upp o ner och klagar allt de kan komma på.
Du har ju i alla fall värme och sköna människor omkring dig, inga prostatabesvär, blodtrycket håller sig lugn.
Lederna trivs i värmen. Jo du bor i paradiset jämfört med..............
 
Väldigt intressant att läsa om hur du resonerar. :) Vad gör du vanligtvis där du bor? Umgås du med thai mest då? Snackar du thai eller funkar engelska?

Nå må jeg "smertelig" innrømme at jeg på grunn av min "latskap" så gjorde jeg veldig lite for å lære meg thai/lao under mine første år i Isaan. Min kone snakket godt nok engelsk så jeg brydde meg ikke så mye med å lære meg thai/lao. Men jeg har forstått at skal man få et bra liv i Thailand så bør man leve livet sitt på deres premisser og ikke være fastlåst i vårt vesterlige tenkesett. Og det betyr at man blant annet må lære seg språket. Hvilket jeg nå gjør etter beste evne.

Jeg blir fortalt mange ganger at i Isaan så snakker dem ikke engelsk. Hvilket er en sannhet med visse modifikasjoner. At dem ikke snakker engelsk som vi nordboere gjør er sant, men det finnes alltid noen som har jobbet utenlands og snakker en helt akseptabelt engelsk. Og det finnes alltid en eller flere på offentlige kontorer som snakker litt engelsk. Trenger man en lege eller tannlege så er deres engelskkunnskaper generelt gode nok til at utlendinger ikke trenger å snakke thai. I mange butikker så kan man oppleve at en i betjeningen snakker eller forstår engelsk og da spesielt yngre kvinner. Og engelsk undervisningen på skolene rundt omkring blir stadig bedre og jeg tror at om en 5-10 år så vil den yngre befolkningen snakke en brukbar engelsk.

Jeg tror det er viktig og IKKE tro at livet i Thailand er som en evig ferie. Jeg lever livet mitt som jeg ville ha gjort det i Norge. Det å ha en kvinne som ordner alt det praktiske som å betale regninger, rengjøring og matlagning tror jeg bare gjør utlendingen passiv og med tiden gjør at livet ikke får noe reelt innhold. Min samboer jobber 9 timer hver dag og jeg sørger for at alle regninger blir betalt og huset og hagen er plettfri. Nå liker jeg å ta meg en iskald Leo eller tre foran tv'n på kvelden eller utenfor huset. Det å sitte å drikke sammen med farlang venner dagen lang mener jeg bare er selvdestruktivt. Nå ser jeg det ikke som negativt det å ha farlang venner, men det å også å ha thai venner mener jeg er en livsnødvendighet fordi man på så vis får en kontakt og følelse med det thailandske samfunnet.
 
Senast redigerad av en moderator:
Är du uppvuxen på en bondgård Birger? ;) Bönder är aldrig nöjda med vädret, för varmt, för kallt för torrt, för blött, för blåsigt, m.m. Jag var nog bonde i mitt förra liv :) Sällan nöjd med vädret, några timmar om dagen på de flesta ställen i världen i bästa fall :( Då spelar det ingen roll var man bor, jag har aldrig, någonstans fått ett så behagligt bemötande som i Sa Phra. Det är det viktigaste och därför älskar jag stället :nod:
En bonde i byn här i Sverige frågade alltid grannbonden som var värdens pessimist hur säsongen varit. Varje år var det något fel för kallt, torrt blött mmm. Men ett år var alt perfekt så då tänkte den frågande bonden att pessimist bonden skulle vara nöjd. Men svaret då blev svaret att "de suger ur jorden"
 
 

Liknande trådar

A
Svar
15
Visningar
2 K
I
P
Svar
25
Visningar
5 K
anonymous
A
A
Svar
16
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
18
Visningar
2 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp