Vilken stad i Isaan är bäst och varför?

 
Jag känner "kusen" och snällare, mer hjälpsam och vänligare person får man nog leta efter.

Jag kan inte minnas honom som en trevlig person här, det var väl en hel del översitteri från hans sida. Den tiden vill jag inte ha tillbaka.

Jag är oxå tacksam så länge kusen håller sig borta. Han kan vara mycket elak om man inte tycker som hen.

Jag har inga egna erfarenheter av personen i fråga, men folk kan ju bättra sig också, och kanske det inte är bästa lösningen med livstids utfrysning heller? Vad vet jag... :)

Att han blir elak av att folk inte håller med honom betyder ju att han har dålig självkänsla isf, och sådana känner sig angripna av olikatänkande och går till motattack.
 
Jag tillbringar tid i Sakon Nakhon. Här finns allt, BigC, Macro, byggvaruhus, restauranger, marknader, sevärdheter, gym, offentlig swimmingpool, mycket vatten i Nong Han, kungens sommarstuga (trädgården öppen för allmänheten), skolor och universitet, flygplats med flera avgångar dagligen till Bangkok, visst nattli v, såväl berg som dalar.
Mycket gott klimat med tre årstider.
Det som inte finns är trafikstockningar, ilska, trängsel.
Här kan man köra moppe utan att riskera livet.
Och Thailands bästa nötkött, tack vare en fransman som importerade semen och byggde upp en fantastisk stam av köttdjur.
När jag blir pensionär hamnar jag här.
 
Senast redigerad av en moderator:
Kan du ge lite tips på kul grejer där? :)
Udon:
Jag har bara besökt ibland. Udon är en lite mer "internationell" stad i Isaan. Dvs en gata med bartjejer som är rester efter en amerikansk bas. (Basen kanske finns kvar och är hemlig?)

Landmark är ett trevligt lite äldre shopping center. Stort modernt Central Festival som till skillnad från en del andra ligger mitt i stan. Trevlig park i norr.

Hyra moppe åka till Erawan cave eller Phu Cha Fa. På vägen kan man passera en verklig "djungelmarknad" där de säljer genuin "djungelmat" typ halstrade råttor, strimlad oxhud (för soppa?), levande och döda grodor, ångkokt glooi med kokos och massor med saker man måste fråga sina thaivänner vad tusan det är.

Utflykt till dammen vid Huai Luang.

Har själv inte besökt Na Yum Nam Som national park eller Phu Foi Lom. Österut finns Ban Chiang med tusentals år gamla krukor, som jag inte heller sett ännu.
 
Senast ändrad:
Har bott 4 år i Buriram och kan varmt rekommendera den staden. Inte så stor som vare sig Korat, KhonKhen eller Udon, men allt finns där och en massa faranger.
Eftersom stan är relativt liten blir det lite av att "alla känner alla" bland farangerna, på gott och ont. Men det gör också att sammanhållningen är bra.
 
Läs thai på Youtube, det finns underbara kurser. Jag lever i en bondby i Isaan och komunincerar obehindrat, men det var så jag lärde mig.
Ja, det gäller att hitta en situation där man använder språket. Jag måste säga att det jag hör på marknaden låter helt annorlunda än det uttal jag läst, hört i ordlistor och även en del jag hört på Youtube.

Jag tror variationerna är stora hur man talar Thai. (Efter sju år i Kina talar och förstår jag kinesiska helt obehindrat. Men standardkinesiska talar alla på samma sätt. Förståelsen av Thai går inte bra för mig f.n. :)
 
Ja, det gäller att hitta en situation där man använder språket. Jag måste säga att det jag hör på marknaden låter helt annorlunda än det uttal jag läst, hört i ordlistor och även en del jag hört på Youtube.

Jag tror variationerna är stora hur man talar Thai. (Efter sju år i Kina talar och förstår jag kinesiska helt obehindrat. Men standardkinesiska talar alla på samma sätt. Förståelsen av Thai går inte bra för mig f.n. :)
Här i Pattaya bor ju många från Isaan och de pratar ju sitt språk. Kan det vara därför du inte förstår?
 
Här i Pattaya bor ju många från Isaan och de pratar ju sitt språk. Kan det vara därför du inte förstår?
Det kan ju säkert bidra. Jag vet för lite om skillnaderna. De på marknaden (och bartjejerna) kommer ju oftast från Isaan. Det språket vet jag inte så mycket om. Hur stora skillnaderna är mot Thai? Man måste alltså klara båda språken här.
Det enda positiva är att de verkar förstå det jag säger.
 
Senast redigerad av en moderator:
Det kan ju säkert bidra. Jag vet för lite om skillnaderna. De på marknaden (och bartjejerna) kommer ju oftast från Isaan. Det språket vet jag inte så mycket om. Hur stora skillnaderna är mot Thai? Man måste alltså klara båda språken här.
Det enda positiva är att de verkar förstå det jag säger.
De kan båda språken men en från inte Isaan har svårt att förstå en från Isaan.

Jag tycker det är stor skillnad. Jag förstår väldigt lite av Isaan betydligt mer av thai.
 
De kan båda språken men en från inte Isaan har svårt att förstå en från Isaan.

Jag tycker det är stor skillnad. Jag förstår väldigt lite av Isaan betydligt mer av thai.
Ja om t.o.m. andra thailändare har problem då lär det ju vara svårt för mig.
Men det finns ju TV. I Kina kan nästan alla tala standardkinesiska som de lärt i skolan och hört via TV. De kör med den när de träffar utsocknes kineser eller mig.
Men jag vet inte om Isaanborna försöker tala Thai när de talar med utsocknes??
 
Senast redigerad av en moderator:
Ja om t.o.m. andra thailändare har problem då lär det ju vara svårt för mig.
Men det finns ju TV. I Kina kan nästan alla tala standardkinesiska som de lärt i skolan och hört via TV. De kör med den när de träffar utsocknes kineser eller mig.
Men jag vet inte om Isaanborna försöker tala Thai när de talar med utsocknes??
Jo I stort sett alla kan thai, de pratar thai med de som inte kan deras språk. Men sällan de tror någon farang kan thai sp de fortsätter med sitt språk utan att försöka lyssna.
 
  • Like
Reactions: ycc
Jo I stort sett alla kan thai, de pratar thai med de som inte kan deras språk. Men sällan de tror någon farang kan thai sp de fortsätter med sitt språk utan att försöka lyssna.
Jaha. Då är det bara att fortsätta med Thai och kämpa på med lyssnandet. Tack för informationen.

Jag tror en hel del farlang som kommunicerar bra har familj i Isaan och lärt sig Isaan-dialekt den vägen.
 
Senast redigerad av en moderator:
Jag har inga egna erfarenheter av personen i fråga, men folk kan ju bättra sig också, och kanske det inte är bästa lösningen med livstids utfrysning heller? Vad vet jag... :)

Att han blir elak av att folk inte håller med honom betyder ju att han har dålig självkänsla isf, och sådana känner sig angripna av olikatänkande och går till motattack.

Nja, idag så här efter några år får man ett bättre perspektiv på saker och ting. Jag har ju träffat kusen och precis som Birger säger jättetrevlig och mysig hingst i verkliga livet. Lite av en dr jekyll och mr hyde.

Tyvärr var det väl så att på den tiden, detta är ju ett tag sedan kusen travade över dit 2008, var ardennern ganska ensam om att trava heltid i Thailand av dem som skrev i forumet, detta skapade nog lite hybris hos kusen där svansföringen blev för hög och som tyckte sig veta och kunna allt om LOS där ofta inga erfarenheter av andra hade speciellt mycket värde.

Detta forum är ju inte det enda där kusen hamnat i passgång, är en välkänd profil i forumvärlden och det har blivit galopp titt som tätt.

Detta skapade spänningar, idag vet kusen att allt har förändrats och idag är folk i forumen mycket mer kunniga och idag går det inte att sitta och frusta vad som helst obesvarad. Sen var det ju också så att enda referenspunkterna kusen hade och som ju då skulle gälla för hela Thailand kom just från sin egen spilta och det funkar ju liksom inte.

Sen är ju kusen en ganska kontroversiell travare som gillar att gnägga, sådana finns ju gott om i forumvärlden. Idag residerar han och ett antal andra gamla från detta forum i ett annat forum och det är ungefär som en gammal repig 78-varvare som hakar upp sig hela tiden, men kusen verkar ju funnit sitt elitlopp. :)

Tack och god afton:wai:
 
Nja, idag så här efter några år får man ett bättre perspektiv på saker och ting. Jag har ju träffat kusen och precis som Birger säger jättetrevlig och mysig hingst i verkliga livet. Lite av en dr jekyll och mr hyde.

Tyvärr var det väl så att på den tiden, detta är ju ett tag sedan kusen travade över dit 2008, var ardennern ganska ensam om att trava heltid i Thailand av dem som skrev i forumet, detta skapade nog lite hybris hos kusen där svansföringen blev för hög och som tyckte sig veta och kunna allt om LOS där ofta inga erfarenheter av andra hade speciellt mycket värde.

Detta forum är ju inte det enda där kusen hamnat i passgång, är en välkänd profil i forumvärlden och det har blivit galopp titt som tätt.

Detta skapade spänningar, idag vet kusen att allt har förändrats och idag är folk i forumen mycket mer kunniga och idag går det inte att sitta och frusta vad som helst obesvarad. Sen var det ju också så att enda referenspunkterna kusen hade och som ju då skulle gälla för hela Thailand kom just från sin egen spilta och det funkar ju liksom inte.

Sen är ju kusen en ganska kontroversiell travare som gillar att gnägga, sådana finns ju gott om i forumvärlden. Idag residerar han och ett antal andra gamla från detta forum i ett annat forum och det är ungefär som en gammal repig 78-varvare som hakar upp sig hela tiden, men kusen verkar ju funnit sitt elitlopp. :)

Tack och god afton:wai:

Jag känner inte till "kusen" förutom det jag läst på detta forum men tack till Lyco för den välskrivna historien på temat häst gnägg gnägg :)
 
Nja, idag så här efter några år får man ett bättre perspektiv på saker och ting. Jag har ju träffat kusen och precis som Birger säger jättetrevlig och mysig hingst i verkliga livet. Lite av en dr jekyll och mr hyde.

Tyvärr var det väl så att på den tiden, detta är ju ett tag sedan kusen travade över dit 2008, var ardennern ganska ensam om att trava heltid i Thailand av dem som skrev i forumet, detta skapade nog lite hybris hos kusen där svansföringen blev för hög och som tyckte sig veta och kunna allt om LOS där ofta inga erfarenheter av andra hade speciellt mycket värde.

Detta forum är ju inte det enda där kusen hamnat i passgång, är en välkänd profil i forumvärlden och det har blivit galopp titt som tätt.

Detta skapade spänningar, idag vet kusen att allt har förändrats och idag är folk i forumen mycket mer kunniga och idag går det inte att sitta och frusta vad som helst obesvarad. Sen var det ju också så att enda referenspunkterna kusen hade och som ju då skulle gälla för hela Thailand kom just från sin egen spilta och det funkar ju liksom inte.

Sen är ju kusen en ganska kontroversiell travare som gillar att gnägga, sådana finns ju gott om i forumvärlden. Idag residerar han och ett antal andra gamla från detta forum i ett annat forum och det är ungefär som en gammal repig 78-varvare som hakar upp sig hela tiden, men kusen verkar ju funnit sitt elitlopp. :)

Tack och god afton:wai:
Synnerligen välskrivet, @Lyco är verkligen en finlirare på tangentbordet. Detta är få förunnat. Hatten av!
 
Jag vill ju inte kapa tråden helt, men ...

Jag brukar äta där de inte kan engelska för att försöka använda språket lite. Idag frågade jag en kille från Isaan om läraren använde Isaan eller Thai-språk när de gick i skolan.
Han svarade Isaanspråk.

Mitt intryck är att en del av dem inte kan tala Thai, utan bara Isaan, men de förstår Thai. Men det är bara en gissning, jag har ingen riktig koll på det.
 
Jag känner "kusen" och snällare, mer hjälpsam och vänligare person får man nog leta efter.
Efter min första thailandsresa, helt förälskad i landet direkt, så ville jag läsa om "farangers" upplevelser där. Vid morgonkaffet så letade jag efter uppdateringar i "Voldemorts" blogg, får han inte nämnas vid namn? Visst verkade han vara en stingslig surgubbe, det kan jag också bli när jag upplever det som att ingen lyssnar på mig :-\, men oerhört underhållande ;). Därifrån har jag hittat bl.a. det här forumet och tack vare eller på grund av honom och naturligtvis en kvinna från Khorat så bestämde jag mig att undersöka möjligheterna för att pensionera mig i Isaan, så tack så mycket! Jag är skyldig honom minst en ginrökare :)
 
 

Liknande trådar

W
Svar
46
Visningar
4 K
W
A
Svar
15
Visningar
2 K
I
P
Svar
25
Visningar
5 K
anonymous
A
A
Svar
16
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
18
Visningar
2 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp