Maten i Isaan är underbart och kanske en anledning till att flytta dit.
Nu tror en del att jag har fått värmeslag med inte då.
Bodde faktiskt Isaan några år och hittar man inte bra mat där så är man blind eller har helt enkelt gift sig med en som inte kan laga mat.
Råvaror då; börjar med vegetariskt, Jacktfrukt, bananblomma, lite liknande grytor av dom, tillsätt lite fläsk om du vill och använd Isaan tillbehör.
Kokos då i gryta menar ung palm med liknande skivor vi har från bambu, lägg till lite kycklinglever och igen allt annat gott från Isaan.
Bambu själv då jättesmarrigt i olika anrättningar.
Gör en rundvandring i trädgården om du har någon, har du inte så marknaden. Grönsaker i alla former och smaker.
Örter då, de växer överallt.
Tycker någon att han får i sig för lite protein, vilket jag hävdar bestämt inte är sant så ät ägg, kokta, stekta eller gör en omelett med massa vitlök och annat gott.
Tofu då massor av protein och kom inte med något öströgensnack för jag har gjort en djupdykning i det ämnet , tofu är gott och tillsammans med lite ris gör lederna lena som gamla japaner sa för länge sedan.
Visst är Broccoli gott men säger som USA s gamle president Bush det kan bli för mycket. Varför välja tråkig mat med bara några rätter när du har hela buffé med tusentals goda och nyttiga rätter.
Isaan kan vara matparadis och tvärtom liksom allting om man har taggarna åt fel håll.
Förresten samma här i norr, fantastiska råvaror och god mat, bara någon kan använda allt och kan laga mat.
Har jobbat här med ingefära som är en stor produkt i Manibruk uppe på bergen, tycker de säljer den för billigt bara som råvara.
Har inte ens nämnt alla hundratals frukter, en utmaning för en duktig chef eller ät som som dom är och må gott.