PeterSfa
Forumveteran
Jag känner till att polisen i stockholm är rätt tuffa även med personer som vinglar lite för mycket på trottoaren i staden.Tyvärr så visar denna syn på rattonykterhet en hel del om en persons omdöme generellt , därför drar man tillex in vapentillstånd mm pga av rattfylleri ,,Vilket är helt korrekt sett från myndigheten
Kör dem till sankt göran för tillnyktring och får inte lämna föränn de talat med en läkare om sina alkoholvanor.
Man kommer inte i den situation om man inte på något sätt tappat kontroll på alkoholen.
Vad gäller trafik visar det ännu mer på tappad kontroll och dåligt omdömme. Rattfylleri är ett av de värre brotten, som också underskattats i straffskalan, kanske på grund av den fria synen på alkohol.
Men problemet ligger just i att trafiken är inte hemma i soffan där du kan göra vad du vill.
Klarar man inte se allvaret med att framföra ett potentiellt mordvapen med ansvar, då skall man inte få framföra ett sådant. Knappast heller vapen.
Påminner mig om hur jag brukade göra vid repövningar i försvaret.
De personer som kom onyktra skrev jag helt enkelt inte in. Förvarade dem inlåsta tills polisen kom och hämtade dem. Tillnyktring i fyllecell och polisanmälan för att de inte inställt sig på repövningen.
Hade jag skrivit in dem hade de varit mitt ansvar.
Tänk tanken. Man skall alltså ta hand om vapen, ammunition och köra fordon/stridsfordon. Det kommer man packad till?
Jag brukade ifrågasätta dem om de var alkoholister och lika fulla på sina ordinarie jobb.
Ja, jag gav också kvartermästaren order att genomsöka alla paket som anlände i soldatposten och vittjade på droger.
Det blev rätt mycket vi eldade upp.
Senast ändrad: