Köp av ny pickup i Thailand.

 
Ja det gäller att använda den hjärna man ev. har fått av vår skapare, själv har jag regnskydd till lasten

95% av de som äger en pickis har egentligen inte behov utav den som just pickup med öppet flak och de flesta köper till huv bak för att göra om den till mer personbil (och kan då svårligen använda den som den pickup den är från början). De flesta som köper en pickup i Thailand gör det av antingen "manliga" skäl eller ekonomiska eftersom dom har lägre skatt

Fullständigt värdelös väghållning och åkkomfort med separat styv ram och bladfjädrat bak
 
95% av de som äger en pickis har egentligen inte behov utav den som just pickup med öppet flak och de flesta köper till huv bak för att göra om den till mer personbil (och kan då svårligen använda den som den pickup den är från början). De flesta som köper en pickup i Thailand gör det av antingen "manliga" skäl eller ekonomiska eftersom dom har lägre skatt

Fullständigt värdelös väghållning och åkkomfort med separat styv ram och bladfjädrat bak
Så du menar att en huv tar bort alla möjligheter om jag ex. vill frakta en MC eller annat stort bagage, så är det defakto ej, bara din personliga ståndpunkt som jag inte delar . jag kan om jag hade en huv lyfta bort den väldigt enkelt, obekväm , allt är relativa bedömningar och efter egna krav
 
Så du menar att en huv tar bort alla möjligheter om jag ex. vill frakta en MC eller annat stort bagage, så är det defakto ej, bara din personliga ståndpunkt som jag inte delar . jag kan om jag hade en huv lyfta bort den väldigt enkelt, obekväm , allt är relativa bedömningar och efter egna krav
Nej jag har inte på något sätt påstått att det inte går men i verkligheten ser man aldrig att folk tar bort sina huvar (även om dom påstår att det ju är så enkelt) helt enkelt för att dom dels i princip aldrig har behov av att ta av dom eller är för lata att ta av dom. Har man verkligen behov någon gång verkar dessa hellre lägga några extra baht och få det hemkört.
Har flera vänner som kör pickuper (helt utan anledning) och dom har aldrig lyft av flaklocket/påbyggnaden sedan dom sattes dit när bilen var ny.

Att just du inte är lat eller anser dig behöva din pickup medför inte med automatik att det är så för alla pickupägare. Tvärt om enligt mina egna iakttagelser i vänkretsen. Speciellt de som bor och jobbar inne i städerna och bor i condos eller villaområden men ändå envisas med att man "måste ha pickup"

Har ställt frågan till flera varför dom behöver pickup och då får man bara onda ögat eller dom byter samtalsämne fort
 
Senast ändrad:
Ska man köpa en pickup måste man analysera sina egna behov. Kan du i ditt liv inte klara dig utan ett öppet flak att lasta skitiga eller stora saker så ska du naturligtvis köpa en pickup.
Eller om du har taskig ekonomi och inte har råd med en SUV som har dyrare skatt, så får du stå ut med en pickup.

Alla andra kravbilder finns det andra bilmodeller som passar bättre till.

Köp inte något du inte behöver för att det är manligt eller något alla andra har.

En pickup har en styv separat ram och bladfjädrar bak för att klara av tung last bak. Kör man den tom bak blir åkkomfort och väghållning värdelös jämfört med tex en mellansuv med riktig fjädring bak al la personbil och den har självbärande kaross utan ram. De stora suv-arna är tyvärr ofta modeller baserade på pickuper med samma problematik medärvd
 
Senast ändrad:
Nej jag har inte på något sätt påstått att det inte går men i verkligheten ser man aldrig att folk tar bort sina huvar (även om dom påstår att det ju är så enkelt) helt enkelt för att dom dels i princip aldrig har behov av att ta av dom eller är för lata att ta av dom. Har man verkligen behov någon gång verkar dessa hellre lägga några extra baht och få det hemkört.
Har flera vänner som kör pickuper (helt utan anledning) och dom har aldrig lyft av flaklocket/påbyggnaden sedan dom sattes dit när bilen var ny.

Att just du inte är lat eller anser dig behöva din pickup medför inte med automatik att det är så för alla pickupägare. Tvärt om enligt mina egna iakttagelser i vänkretsen. Speciellt de som bor och jobbar inne i städerna och bor i condos eller villaområden men ändå envisas med att man "måste ha pickup"

Har ställt frågan till flera varför dom behöver pickup och då får man bara onda ögat eller dom byter samtalsämne fort
Dessa som bor i städer eller i village mm behöver kanske inte pickupen såsom vi gör , vi bor i buschen mitt i skogen och har en stor nytta av just pickupen. att den sen inte kan jämföras i comfort med en personsedan, det anser jag uppvägs av fördelarna
 
Ska man köpa en pickup måste man analysera sina egna behov. Kan du i ditt liv inte klara dig utan ett öppet flak att lasta skitiga eller stora saker så ska du naturligtvis köpa en pickup.
Eller om du har taskig ekonomi och inte har råd med en SUV som har dyrare skatt, så får du stå ut med en pickup.

Alla andra kravbilder finns det andra bilmodeller som passar bättre till.

Köp inte något du inte behöver för att det är manligt eller något alla andra har.

En pickup har en styv separat ram och bladfjädrar bak för att klara av tung last bak. Kör man den tom bak blir åkkomfort och väghållning värdelös jämfört med tex en mellansuv med riktig fjädring bak al la personbil och den har självbärande kaross utan ram. De stora suv-arna är tyvärr ofta modeller baserade på pickuper med samma problematik medärvd
Ja, man får analysera sina egna behov såklart, och det har jag gjort.

Det med skatt har jag inte ens funderat på, jag trodde, att pickup dubbel cab hade dyrare skatt än vanliga biler, men inte något problem för mig.

Jag vill ha en ny bil, och gärna en bil, som klarar av i stort sett alla mina transportbehov, och där tror jag att pickuppen är bäst.

Fråga om komfort:
Ja, åkkomfort är säkert sämre än många vanliga biler, men det har nu också blivit mycket bättre dom sista årene.
Jag har nu provkört Ford Ranger Wildtrak och Toyota Hilux Rocco, och åkkomforten är ganska bra, men bäst är Rangern, Hilux är mycket styv, medan Rangern är ganska mjuk och lik en personbil.
Rangern är nyaste generationen, medan Hilux har några år på baken, vilket märks.
Rangern har elektriskt inställbar säte (8-way) med svankstöd, vilket passar min rygg.
Som @SatanG skriver, man sitter högt och ser bra framåt, det gillar jag.

Jag vill ha en lyx-pickup, så det blir såklart automatisk växellåda, Ranger har 10 växlar, Hilux 6.
Lägg dertill t.ex. Adaptive Cruise Control with Stop-and-Go and Lane Centering, Lane keeping system, Lane departure warning, 360-degree camera + front and rear parking sensors, blind spot information system with cross-traffic alert and braking, automatic emergency braking with pedestrian detection och Matrix LED with Adaptive Front Lighting System and Adaptive Glare-Free allt från Ford Ranger brochure.
Listpris Ford Ranger Wildtrak top spec 2-wheel drive: 1.159.000 Baht
Samma med 4x4: 1.299.000 Baht
Långt ifrån pris på Raptor, som jag inte är intresserad av .

Toyota Hilux nästan samma pris
 
Hej

Håller med helt, på landet är en pickup ett bra arbetsredskap som man transporterar ris, konstgödsel, människor, virke, cementsäckar, m.m ibland t.o.m bufflar och kor på, men att ha en sån för att göra sina veckoinköp med känns som overkill.

Mvh isan lover

Jag kör rätt ofta pick-up i Thailand. Men ibland hur jag eller lånar någon vanlig bil.
Bara det att en pick-up har en så dålig svängradie som gör att man kommer halvvägs in i Laos om man gör en u-sväng i Bangkok, gör att pick-up stryks från listan på önskade bilar på gården.
 
Ja, man får analysera sina egna behov såklart, och det har jag gjort.

Det med skatt har jag inte ens funderat på, jag trodde, att pickup dubbel cab hade dyrare skatt än vanliga biler, men inte något problem för mig.

Jag vill ha en ny bil, och gärna en bil, som klarar av i stort sett alla mina transportbehov, och där tror jag att pickuppen är bäst.

Fråga om komfort:
Ja, åkkomfort är säkert sämre än många vanliga biler, men det har nu också blivit mycket bättre dom sista årene.
Jag har nu provkört Ford Ranger Wildtrak och Toyota Hilux Rocco, och åkkomforten är ganska bra, men bäst är Rangern, Hilux är mycket styv, medan Rangern är ganska mjuk och lik en personbil.
Rangern är nyaste generationen, medan Hilux har några år på baken, vilket märks.
Rangern har elektriskt inställbar säte (8-way) med svankstöd, vilket passar min rygg.
Som @SatanG skriver, man sitter högt och ser bra framåt, det gillar jag.

Jag vill ha en lyx-pickup, så det blir såklart automatisk växellåda, Ranger har 10 växlar, Hilux 6.
Lägg dertill t.ex. Adaptive Cruise Control with Stop-and-Go and Lane Centering, Lane keeping system, Lane departure warning, 360-degree camera + front and rear parking sensors, blind spot information system with cross-traffic alert and braking, automatic emergency braking with pedestrian detection och Matrix LED with Adaptive Front Lighting System and Adaptive Glare-Free allt från Ford Ranger brochure.
Listpris Ford Ranger Wildtrak top spec 2-wheel drive: 1.159.000 Baht
Samma med 4x4: 1.299.000 Baht
Långt ifrån pris på Raptor, som jag inte är intresserad av .

Toyota Hilux nästan samma pris

Du verkar gilla Forden och är det så, så är det så.
Behöver du 4x4?
Om inte så är det bättre att köpa 2WD då svängradien säkert är bättre och du sparar nog en del bränsle i tillägg.
 
Ska man köpa en pickup måste man analysera sina egna behov. Kan du i ditt liv inte klara dig utan ett öppet flak att lasta skitiga eller stora saker så ska du naturligtvis köpa en pickup.
Eller om du har taskig ekonomi och inte har råd med en SUV som har dyrare skatt, så får du stå ut med en pickup.

Alla andra kravbilder finns det andra bilmodeller som passar bättre till.

Köp inte något du inte behöver för att det är manligt eller något alla andra har.

En pickup har en styv separat ram och bladfjädrar bak för att klara av tung last bak. Kör man den tom bak blir åkkomfort och väghållning värdelös jämfört med tex en mellansuv med riktig fjädring bak al la personbil och den har självbärande kaross utan ram. De stora suv-arna är tyvärr ofta modeller baserade på pickuper med samma problematik medärvd
SUV har ju sämsta bagageutrymmet, tom sedan och combi har ju bättre.
Nu har vi SUV och funderar på att byta till en pickup Izusu D-Max 4 dörrars 2020 ligger i prisnivå med våran 2016, funderar på och se om man kan få ett byte.
Mest för en kul grej, nyare bil och många gngr jag skulle haft nytta av pickup hemma i huset.
Vi bor inte i stan, vi bor på landet.
Frugan tänker sig att då kan hon lasta pickupen sälja saker på lokala marknaden när ungarna är i skolan, om hon tänkt sig mat eller göra som sin syster sälja kläder vet jag inte men om sistnämda så kan hon ta råd av sin storasyster och hjälp med inköp då dom hållt på med det par årtionden.
Får se om det blir nåt av hennes plan.
Skall vi till Sverige kommer ju det ändås ta par år innan hon får papper enligt imm med dagens väntetid.

Åka i pickup är som att åka Hilux, guppigt bak men ok fram.
Helt klart bättre comfort på långtur med den vi har men vill testa nåt nytt, lite variation.
 
Senast ändrad:
SUV har ju sämsta bagageutrymmet, tom sedan och combi har ju bättre.
Nu har vi SUV och funderar på att byta till en pickup Izusu D-Max 4 dörrars 2020 ligger i prisnivå med våran 2016, funderar på och se om man kan få ett byte.
Mest för en kul grej, nyare bil och många gngr jag skulle haft nytta av pickup hemma i huset.
Vi bor inte i stan, vi bor på landet.
Frugan tänker sig att då kan hon lasta pickupen sälja saker på lokala marknaden när ungarna är i skolan, om hon tänkt sig mat eller göra som sin syster sälja kläder vet jag inte men om sistnämda så kan hon ta råd av sin storasyster och hjälp med inköp då dom hållt på med det par årtionden.
Får se om det blir nåt av hennes plan.
Skall vi till Sverige kommer ju det ändås ta par år innan hon får papper enligt imm med dagens väntetid.

Åka i pickup är som att åka Hilux, guppigt bak men ok fram.
Helt klart bättre comfort på långtur med den vi har men vill testa nåt nytt, lite variation.

Så länge du finner ett behov av en pickis så är det ju inga problem.
Personligen hade jag kunnat tänka mig en Civic RS då motorn inte är allt för klen för CVT lådan.

Otympliga bilar är bara bökigt att köra runt med.
Till och med min bil där hemma är ett problem för dotter och fru. Svår att parkera, knepig att köra in i garaget och en massa andra saker.
En VW Polo hade varit vettigt för min del och till det vi använder bilen till, men det är inte alltid jag är direkt förnuftig eller ekonomisk.
 
 

Liknande trådar

G
Svar
6
Visningar
2 K
marias
M
A
Svar
0
Visningar
1 K
Anonym
A
A
Svar
6
Visningar
2 K
kenth.pennemo
K
L
Svar
2
Visningar
2 K
 
Tillbaka
Topp