Ja, man får analysera sina egna behov såklart, och det har jag gjort.
Det med skatt har jag inte ens funderat på, jag trodde, att pickup dubbel cab hade dyrare skatt än vanliga biler, men inte något problem för mig.
Jag vill ha en ny bil, och gärna en bil, som klarar av i stort sett alla mina transportbehov, och där tror jag att pickuppen är bäst.
Fråga om komfort:
Ja, åkkomfort är säkert sämre än många vanliga biler, men det har nu också blivit mycket bättre dom sista årene.
Jag har nu provkört Ford Ranger Wildtrak och Toyota Hilux Rocco, och åkkomforten är ganska bra, men bäst är Rangern, Hilux är mycket styv, medan Rangern är ganska mjuk och lik en personbil.
Rangern är nyaste generationen, medan Hilux har några år på baken, vilket märks.
Rangern har elektriskt inställbar säte (8-way) med svankstöd, vilket passar min rygg.
Som
@SatanG skriver, man sitter högt och ser bra framåt, det gillar jag.
Jag vill ha en lyx-pickup, så det blir såklart automatisk växellåda, Ranger har 10 växlar, Hilux 6.
Lägg dertill t.ex. Adaptive Cruise Control with Stop-and-Go and Lane Centering, Lane keeping system, Lane departure warning, 360-degree camera + front and rear parking sensors, blind spot information system with cross-traffic alert and braking, automatic emergency braking with pedestrian detection och Matrix LED with Adaptive Front Lighting System and Adaptive Glare-Free allt från Ford Ranger brochure.
Listpris Ford Ranger Wildtrak top spec 2-wheel drive: 1.159.000 Baht
Samma med 4x4: 1.299.000 Baht
Långt ifrån pris på Raptor, som jag inte är intresserad av .
Toyota Hilux nästan samma pris