Pensionär i Thailand. Varför har du valt att bosätta dig där du bor nu?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag har redan pausat mitt åldrande, vid 25, vill inte bli äldre... :D
Annars får man väl hålla om frugan och hjälpas åt med värmehållningen. ;)
E det nån som behöver skicka ner element eller kanske en kamin så e det bara att höra av sig så fixar vi det. Här i Pattis verkar det som de inte kan bli så kallt.

Finns ju eg inte så många bra ställen att bosätta sig på här som man kan tro, om man inte vill bo med in the middle of nowhere känsla. Personligen vill jag bo nära havet och med visst mått av storstadskänsla och inte långt utanför stan. Eftersom jag starkt ogillar ryssar går Phuket och Pattaya bort. Khao Lak är för litet och stendött i lågsäsong. Ko Samui har bara en golfbana och den är svindyr, dessutom är hela ön rätt dyr, spec boendet och bedrövligt när man ska till fastlandet med färjan. Sen har vi detta med vädret, i söder regnar det för mycket så det enda som står till buds för mig är Hua Hin. Här är stabilast väder i hela thailand, det är lätt att hitta en prisvärd bostad, det är gott om civilisation och viss storstadskänsla men lagom. Det finns en strand som duger att bada vid och som är thailands bästa att promenera på. Prisnivån på mat och nöjen är låg. Många och dom bästa golfbanorna i thailand. Ganska låg kriminalitet, mycket poliser pga att Kungen bor här. Ja just det Kungen bor här... Varför valde han Hua Hin?..
Men ärligt så är jag inte helt nöjd för Thailand är inget paradis, men fn så mycket bättre än Sverige. Helst skulle jag vilja bo i Californien där dom har jordens bästa året runt väder, inte så förbannat hett som det blir här, men då krävs en tjockare plånbok, jobbar på det..
Hua Hin e perfekt alternativ till långvården, om man nu gillar det :D:p:laugh::laugh::laugh:

Del 2. Min fru heter Nang, hennes syster och man med två barn flyttade in. Kanon. Vi jobbade båda två, sparade pengar skickade ned och syrran fixade kompisar som visste vad dom höll på med som la golv, innertak, jyst mugg, putsade kåken, byggde två rum m.m.
Förutom en månad i Buriram varje år, så körde vi kortisar i europa, London, Amsterdam (hälsade på en kompis) och Paris. 2005 var vi nere i 2 mån. Vi hade en halv rai risfält på tomten som fylldes upp. 2006 gnetade vi och sparade, vi levde bra och unnade oss det vi ville ha. Hittade ett prg och vi skapade hur vi ville ha planlösningen. Mailade den och en kompis som är arkitekt ordnade ritningar. Nangs kusin A är utbildad byggingenjör med egen firma byggde vårt nya hus 2007. Vi insåg att det skulle bli trångt med sex pers i gamla huset. Husbygget startade i maj med munkarnas beskydd, runt tre mån. senare klart. Vi åkte ned i november besiktigade, några smågrejer annars bra. A har byggt några faranghus i Hua Hua så han visste vad vi ville ha.
Fortsättning följer. mvh Anders
070211.JPG
070211b.JPG
FIL32938.JPG
FIL32943.JPG

Hua Hin e perfekt alternativ till långvården, om man nu gillar det :D:p:laugh::laugh::laugh:
Hahaha, ja det stämmer prixis det, medelåldern ute på stan en kväll är lätt 60.
Men knappt en ryssjvl så långt ögat når, däremot knockefullt med svenskar och andra skandisar.
Så för mig som fyller 50 snart och har tinnitus som hindrar mig från att gå på disco så passar det perfekt :p:p

Men såg en bild nyss på Jonas vid stenbordsmöte, såg ut som han va där med farsan och hans polare :rolleyes::D:D

PB fel glimten i öven om jag dricksar bra så kan jag gå o köpa en kåk där nere när ja vill

Men har nästan 20 år kvar innan pension o kåk har jag redan haft så ingen brådska för mig
Tjejen ska hit först
Ja fast köpa en kåk när man inte kan bo i den är ju ingen större ide eller ;)
Men om du nu har så gott flisat varför ska du då jobba i 20 år till? Du hade väl ont i kroppen å grejer.
Jag tänker lägga av eller iaf trappa ner rejält vid 55, e nog för snål för att sluta helt å gillar mitt jobb men typ 2tim/dag hade varit lagom.

Hahaha, ja det stämmer prixis det, medelåldern ute på stan en kväll är lätt 60.
Men knappt en ryssjvl så långt ögat når, däremot knockefullt med svenskar och andra skandisar.
Så för mig som fyller 50 snart och har tinnitus som hindrar mig från att gå på disco så passar det perfekt :p:p

Men såg en bild nyss på Jonas vid stenbordsmöte, såg ut som han va där med farsan och hans polare :rolleyes::D:D

Vi var ju minst 2 under 45 år, 1 under 50.
Så 3 av oss 5 som satt där var väl yngre än dig eller runt din ålder och inte i min fars ålder ;)

Visst kroppen värker ibland men hatar o inget göra jag har det bra som det e nu o kan göra va jag.vill när ja e ledig utan att behöva kolla kontot innan

Men vill inte.köpa kåk o sen vet jag inte vart vi hamnar längre fram i livet

Visst kroppen värker ibland men hatar o inget göra jag har det bra som det e nu o kan göra va jag.vill när ja e ledig utan att behöva kolla kontot innan

Men vill inte.köpa kåk o sen vet jag inte vart vi hamnar längre fram i livet
Helt rätt, här ska man inte köpa kåk, men man kan ju hyra en och köpa en fet hd som man kan pilla med istället för att jobba, är ju värsta knutteparadiset här så det måste väl locka dig?

Tsss, va ju silver rävar allihop

Nope den ene är en barndomskompis så vet hur gammal han är. 1 var 60 plussare och 1 70 plussare men vad gör det Jag är själv strax 41 så inte direkt ungdom längre.

Att han kanske såg trött ut inte så konstigt då han hade kört bil i 10 timmar innan från huset i Isaan.

Helt rätt, här ska man inte köpa kåk, men man kan ju hyra en och köpa en fet hd som man kan pilla med istället för att jobba, är ju värsta knutteparadiset här så det måste väl locka dig?
Harley har jag här hemma redan men den har stått o dammat i 5-6 år
O i thailand blir det ingen harley nästa hoj blir en forza för mig det räcker
Har kört många mil på harley förut genom thailand så inget sug

Nope den ene är en barndomskompis så vet hur gammal han är. 1 var 60 plussare och 1 70 plussare men vad gör det Jag är själv strax 41 så inte direkt ungdom längre.

Att han kanske såg trött ut inte så konstigt då han hade kört bil i 10 timmar innan från huset i Isaan.
Hus i Isaan,. ja det förklarar ju dom grå håren :D

Nu har han inget grått hår överhuvudtaget.
Han har bott i Pattaya i 16 år och nu byggde hans kärring hus i Isaan förra året hon jobbar ju tillsammans med honom i Norge 5 månader om året så hon har bra lön med, bor dom här resten av året. Så dom har dubbla boenden hyr ett i Pattaya sen nu då ett hus där uppe.
Hon är par år äldre än han men dom har varit gifta i så många år och han bott här så länge så han vet nog bäst själv vart bo.

Har 20 år till pensionen men vem vet kanske lägger av vid 55 eller jobbar till 75, i alla fall om jag kan jobba som jag gör nu med ca 33 veckors ledighet per år :)

Men inte säkert att det blir Thailand som blir landet vid pension.. skulle vilja hitta en plats att bo som pendlar mellan svensk vår, sommar & lite höst.. finns en sådan plats?

Funderar även att ta en massa års break från Thailand, eftersom smågrabbarna börjar skolan till hösten och vill inte resa dit för kortare perioder.. men tiden får utvisa hur det blir :)

Ve
Nu har han inget grått hår överhuvudtaget.
Han har bott i Pattaya i 16 år och nu byggde hans kärring hus i Isaan förra året hon jobbar ju tillsammans med honom i Norge 5 månader om året så hon har bra lön med, bor dom här resten av året. Så dom har dubbla boenden hyr ett i Pattaya sen nu då ett hus där uppe.
Hon är par år äldre än han men dom har varit gifta i så många år och han bott här så länge så han vet nog bäst själv vart bo.
Vem av gubbarna menar du eg?

??? Billigt är det där om det är du syftar på du har ju själv suttit där.
Lugnt och tyst om man vill ta en öl.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

H
Svar
14
Visningar
2 K
Hans Svensson
H

Tillbaka