Snart inga fattigpensionärer som har råd att bo kvar i Thailand

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
BaBoo du har ett liknande upplägg som mitt med den skillnaden att jag inte amorterar när räntan är så låg utan jag räknar kallt med en bättre utdelning på aktiemarknaden.

men pensionen har man själv jobbat ihop, så att klaga på "samhället" när den inte blev så bra som man trodde kommer man inte långt med.

Tycker nog att det du skriver inte är korrekt , div regeringar har under åren "Stulit" samt lånat ut (på obestämd tid) våra pensioner , detta är den egentliga anledningen till att pensionerna nu är skit. Nu har de styrande dessutom skaffat sig andra "favoriter" i samhället som skall gynnas på Sveriges skattebetalares slantar ....MAO inga slantar kvar till fattigpensionärerna , Tomt i ladorna ,jo,jo...................................:angel:

Man läser ofta på forum hur dålig allting blivit i Sverige, iofs så kanske det är många sjukskrivna och arbetslösa som har tid att sitta på forum och skriva, men men..

Personligen kan jag inte se runt omkring mig att det blivit dåligt i Sverige, vanliga arbetare har polacker som målar deras hus, firmor som putsar deras fönster, folk reser minst en gång om året på semester, har hyffsat ny bil, huset har stigit enormt i värde, båt har många (eller husvagn) och inte helt ovanlige med husbil numera, sommarhus är inget ovanligt, förmånligare att spara/investera har det aldrig varit tidigare osv..

Det klagas på att skolan har blivit sämre.. har den verkligen det? Eller är det bortskämda svenskar som inte orkar pressa på sina ungar att sköta skolan som sänker..
att alla invandrarungar som kommit drar ner nivån säger sig själv i och med språket.

Ungarna som har lite jävlarinamma i sig och/eller föräldrar som ställer krav, blir väl fortfarande läkare och ingenjörer osv.. eller?
Är det inte just de som sitter och gnäller som värst som oxå är de som inte "tvingar" sina ungar att vidareutbilda sig? Är för fan gratis (får till och med betalt) att högutbilda sig i Sverige.. hur dum på en skala är man då om man efter gymnasiet skiter i att läsa vidare och tar ett löpandebandsjobb och inbillar sig att man skall få ett superfantastiskt liv?
Nu menar jag de yngre idag, inte de äldre, förr växte jobb på träd men nu lever vi verkligheten och inte i nån nostalgitripp och tror att det är 1983 eller nåt..

Mina farsa fick fan i mig måla sitt eget hus, laga sin egna gamla bil, morsan fick putsa fönsterna själv och utlandssemester var få förunnat när jag växte upp..

Men den stora majoritetn som har det ganska bra sitter iofs inte på forum och kommentatorsfält och klagar på hur jävla illa allt blivit, utan de lever livet istället :)

@Phonta vem är det du försöker rädda! Du framstår mer och mer som en Don quijote. Men här finns inga väderkvarnar som du behöver besegra för vi är alla vuxna människor som kan stå för våra egna beslut. Skulle gissa på att du själv bor i Pattaya och det är ju ett ställe som inte är som något annat på både gott och ont, du skriver försupna farranger och Thailändare som försöker skinna en osv, och det är något som du är förskonad ifrån i Pattis menar du. Eller vad menar du egentligen med dit dravel och vart vill du komma. Vill du att alla ska bo i Pattaya och allt annat går fet bort. Tål du inte att andra prioriterar annorlunda än du och har kommit fram till andra beslut vad det gäller bostadsort i Thailand eller för den delen vad de väljer att engagera sig i när de är där.

Mina farsa fick fan i mig måla sitt eget hus, laga sin egna gamla bil, morsan fick putsa fönsterna själv och utlandssemester var få förunnat när jag växte upp..

Ungefär så har det varit för mig ,,, ;)

// Redigerat av forumvärd. Gör inte om alla trådar att handla om politik och främlingshat.

Senast redigerad av en moderator:
@Phonta vem är det du försöker rädda! Du framstår mer och mer som en Don quijote. Men här finns inga väderkvarnar som du behöver besegra för vi är alla vuxna människor som kan stå för våra egna beslut. Skulle gissa på att du själv bor i Pattaya och det är ju ett ställe som inte är som något annat på både gott och ont, du skriver försupna farranger och Thailändare som försöker skinna en osv, och det är något som du är förskonad ifrån i Pattis menar du. Eller vad menar du egentligen med dit dravel och vart vill du komma. Vill du att alla ska bo i Pattaya och allt annat går fet bort. Tål du inte att andra prioriterar annorlunda än du och har kommit fram till andra beslut vad det gäller bostadsort i Thailand eller för den delen vad de väljer att engagera sig i när de är där.

Och var bor du själv //// , du vågar ju inte ens visa vem du är eller var du bor , existerar du överhuvudtaget ? , eller är du kanske ingenting , //// I Pattis finns allt , både försupna och ok faranger , men även ett liv fullt med möjligheter , därför jag valt detta och inte Isaan och det är ju detta tråden handlar om , eller har du inte hajat det ..............................Det handlar om att välja för sig själv , vad jag skriver är att många bosätter sig i Isaan pga , att "familjen" valt det ..... Upp till var och en , men jag valde annorlunda efter att i ett år smakat på det sura i att leva däruppe ............................:)

// Redigerat. Personangrepp borttaget.

En god tumregel är att diskutera sak, inte person.

Senast redigerad av en moderator:
I Thailand bor jag i en by utanför Kamphaeng Phet några frågor på det. Bara för att tråden handlar om Issan tar du dig rätten att pissa på folk som bor där. Lite ödmjukhet så här på en måndag skulle göra sitt till Phonta. Bara för att din upplevelse var sur så behöver man ej ta till övertoner. Som man sår får man skörda är ett ordspråk jag kommer till att tänka på när jag läser ditt dravel.

Här bor jag Phonta! Tjejen på bilden är ungarnas kusin som bor sidan om, så i din bok har jag gjort alla fel. Inte nog med att jag bor i byn utan jag är även granne med släkten och bara älskar det.

bild.jpg

Jag är inte alls glad för att kronans värde blivit så lågt. Vid onsdagens räntebesked höll Stefan Ingves fast vid att kronan måste försvagas för att få upp inflationen. Flera bedömare bedömer det som troligt att Riksbanken tar till interventioner på valutamarknaden. Spiken i kistan för flera som redan lever på marginalerna.

Själv är jag övertygad att inflationen anses nödvändig inte bara för att få igång tillväxten och öka konkurrensförmågan utan även för att få ner värdet av alla skulder i SEK.

Det kommer inte att vara läge att köpa BAHT ännu på några år.

Här bor jag Phonta! Tjejen på bilden är ungarnas kusin som bor sidan om, så i din bok har jag gjort alla fel. Inte nog med att jag bor i byn utan jag är även granne med släkten och bara älskar det.

bild.jpg

Det ser fint och idylliskt ut @sss Jag är övertygad om att du älskar ditt liv där. :D

Alla är vi annorlunda. Något som jag gillar ogillar någon annan. Att säga att en hel landsända är dålig baserat på sina egna preferenser kanske inte är den bästa idén. Man måste respektera att alla människor är olika och gillar olika saker. Sen är det väl inte något fel i att argumentera för det som man själv gillar. Fin bild @sss, det skulle vara riktigt trevligt att se fler bilder från dig (i en annan tråd då kanske) :wai:

• Like
Reactions: sss
Svärmor och svärfar bor i vårt hus och jag ser inga problem med det. I somras var det alldeles utmärkt under fem veckor. Förvisso är det en annan sak om man bor där permanent men jag är övertygad om att det inte kommer att bli några problem. Jag skall lära mig thai innan det är dags att flytta ner och det underlättar saken ytterligare.

Jag älskar mina svärföräldrar som är underbara människor och dom har aldrig bett om en endaste Baht.

Det ser fint och idylliskt ut @sss Jag är övertygad om att du älskar ditt liv där. :D

Alla är vi annorlunda. Något som jag gillar ogillar någon annan. Att säga att en hel landsända är dålig baserat på sina egna preferenser kanske inte är den bästa idén. Man måste respektera att alla människor är olika och gillar olika saker. Sen är det väl inte något fel i att argumentera för det som man själv gillar. Fin bild @sss, det skulle vara riktigt trevligt att se fler bilder från dig (i en annan tråd då kanske) :wai:

Visst kan man argumentera för något men det är inte vad jag upplever att en del skribenter gör, de nedvärderar och förlöjligar andras livsstill och val här i livet och det är inte ok i min bok. Att jag la två bilder här beror på att Phonta undrade på sitt lilla speciella sätt.

Och det ser ju verkligen ut som att du har ditt egna paradis där. Jag skall visa bilden för hustrun när jag kommer hem, så ungefär vill jag ha det när det är uppväxt på tomten. Gott! :thumbsup: :)

Nu har jag bott ute bland risfälten i sex år.

Men börjar att bli trött på det.

Möjligt att jag rör på mig mot havet om ca två år.

Hade ekonomin tillåtet så hade jag valt när heten till havet alla dar i veckan.
Så för min del är det ekonomin, samt barn som gör att jag bor som jag gör.

Här bor många falanget, och inte långt till Koratt men men

Blöt lär du ju bli. Ett vackert vattenfall är det.

Vill vi bada kan vi åka till Ubol Rat dammen, bilder finns i min Isaantråd. Inget saltvatten men det duger bra till oss.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

P
Svar
52
Visningar
7 K
glimten66
G
A
Svar