Thailand bland dom sämsta i Asien på engelska enligt EF index.

Macro hade engelska som lite krav förut, fins några här i Loei som kan. Dom blir alltid glada när man kommer och frågar om något
Hej

Dom flesta större butiker har krav på engelska kunskaper och dom som inte förstår engelska hade säkert fina engelska betyg att visa upp när dom sökte jobbet, men därmed inte sagt att dom kan ett ord engelska, men godkända betyg får dom ändå, annars skulle ju både eleven och läraren förlora ansiktet.

Mvh isan lover

Det skulle vara krav på engelska hos större butikskedjor myndigheter sjukhus men med byhantverkarna så spelar det nog ingen för de lyssnar inte i alla fall för de tror ju att de kan mer än faranger men så är det ju inte.
Hej

Alla dom du har träffat och som inte kan engelska har med största sannolikhet bra betyg i engelska, det räcker med att gå på lektionerna och ibland tvingar rektorerna t.o.m lärarna att ge dom som inte har närvarat godkänt, annars blir föräldrarna arga, lärarna tappar ansiktet och skolan får dåligt rykte.

Mvh isan lover

Hej

Alla dom du har träffat och som inte kan engelska har med största sannolikhet bra betyg i engelska, det räcker med att gå på lektionerna och ibland tvingar rektorerna t.o.m lärarna att ge dom som inte har närvarat godkänt, annars blir föräldrarna arga, lärarna tappar ansiktet och skolan får dåligt rykte.

Mvh isan lover
Då borde det finnas bra betalda språktestare i engelska innan personal anställs, dock inga från Thailand.

Glömmer inte för typ 10 år sen , Taxi från suvvan till en adress i pattaya , När vi väl kom till pattaya så stannade han o frågade hela tiden chaffisar o motorbiketaxi o han fattade nada ,, Tog fram min gps o la in hotellet o lotsade han dit , Tyvärr kom vi till andra infarten till hotellet 30 meter bort o det tyckte han var kasst så han tyckte gps inte vart något o lita på ,, Ja ja typiskt o bara o gilla läget när man e i Thailand....

Hej

Ja man bör ju klara en enkel konversation på en 9-10 årings nivå om man har gått ut gymnasium.

Mvh isan lover

Problemet är att dom flesta thailändska barn och ungdomar inte är ett dugg intresserade av att lära sig just engelska.

Mycket bottnar i dåliga lärare plus stökighet och hög ljudnivå i klassrummen när engelska lärare undervisar.

Så fort det dyker upp en thailändsk lärare blir det knäpptyst.

BTT

Problemet är att dom flesta thailändska barn och ungdomar inte är ett dugg intresserade av att lära sig just engelska.

Mycket bottnar i dåliga lärare plus stökighet och hög ljudnivå i klassrummen när engelska lärare undervisar.

BTT
Min granne i Korat från England sa precis tvärtom.
En lärare med wp.

Respekt för en utlänning är större än en nativ.

BTT
Hej

Här har jag faktiskt helt motsatt uppfattning, dom barn jag har haft med att göra med under åren har nästan alla varit jätteglada och motiverade när dom har fått sin första engelskabok i skolan, dom har snabbt lärt sig många ord och vill gärna visa vad dom kan för mig.

Men föräldrarna till daglönare och andra lågutbildade är oftast helt ointresserade och dom kan oftast inte vare sig hjälpa barnen eller motivera barnen att kämpa på och lära sig fullt ut.

När barnen sedan har lärt sig alfabetet och i kör upprepat dom ord läraren har valt ut för dagen i några år så avtar intresset, lärarna har ofta inte själva kunskaper nog att ta barnen vidare till nästa steg, så här tar det ofta stopp om inte föräldrarna är beredda att betala för privatlektioner utanför skolan.

Jag tror att barnen i Thailand skulle kunna lära sig precis lika bra engelska som alla andra barn runt om i världen om bara skolan hade tillhandahållit förutsättningar, lärarna hade haft kunskaperna och föräldrarna hade engagerat sig mer.

Mvh isan lover

Hej

Här har jag faktiskt helt motsatt uppfattning, dom barn jag har haft med att göra med under åren har nästan alla varit jätteglada och motiverade när dom har fått sin första engelskabok i skolan, dom har snabbt lärt sig många ord och vill gärna visa vad dom kan för mig.

Men föräldrarna till daglönare och andra lågutbildade är oftast helt ointresserade och dom kan oftast inte vare sig hjälpa barnen eller motivera barnen att kämpa på och lära sig fullt ut.

När barnen sedan har lärt sig alfabetet och i kör upprepat dom ord läraren har valt ut för dagen i några år så avtar intresset, lärarna har ofta inte själva kunskaper nog att ta barnen vidare till nästa steg, så här tar det ofta stopp om inte föräldrarna är beredda att betala för privatlektioner utanför skolan.

Jag tror att barnen i Thailand skulle kunna lära sig precis lika bra engelska som alla andra barn runt om i världen om bara skolan hade tillhandahållit förutsättningar, lärarna hade haft kunskaperna och föräldrarna hade engagerat sig mer.

Mvh isan lover

ja thailändska barn är inte mer korkade än barn i andra länder.

BTT

själv så kolar jag alltid GPSen mot en papperskarta. har ofta råkat ut för att den vill ta mig till en annan plats än jag vill eller helt galna vägar.
När jag åkt med taxi från Bangkok eller Pattaya så vet jag vilka större städer som skall passeras och då är det bara att följa vägskyltarna eller vägnummer men taxichaffisen hade väl skolkat på alla geografilektioner eller så var han inte läskunnig.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp