Thailand bland dom sämsta i Asien på engelska enligt EF index.

Du vet förmodligen inte hur man använder en GPS och kan förmodligen inte heller läsa en karta! Bäst att du stannar där du är!
I jobbet använder jag papperskarta dagligen eftersom GPSen lurat mig på otroliga avvägar tidigare. Ibland brukar den säga att jag är på en plats jag var för en timma sedan. eller gatan jämte. har hänt att den vill att jag skall köra på vägar som är avstängda eller tre mil från rätt adress. Ex. en plats som kallas Kullshestra vill den ha till inne i Hestra tätort medan alla som vet vet att den byn ligger mitt emellan Hestra och Jönköping. min erfarenhet är att det är et opålitligt hjälpmedel som ofta måste dubbelkollas.

I jobbet använder jag papperskarta dagligen eftersom GPSen lurat mig på otroliga avvägar tidigare. Ibland brukar den säga att jag är på en plats jag var för en timma sedan. eller gatan jämte. har hänt att den vill att jag skall köra på vägar som är avstängda eller tre mil från rätt adress. Ex. en plats som kallas Kullshestra vill den ha till inne i Hestra tätort medan alla som vet vet att den byn ligger mitt emellan Hestra och Jönköping. min erfarenhet är att det är et opålitligt hjälpmedel som ofta måste dubbelkollas.
GPS ger dig information om var du är, din eventuella navigations utrustning om var du ska.

Det har hänt en hel del i utvecklingen på framförallt det andra.

Kan nog stämma i större städer. Men ute på vischan så si så där.
Drar man upp i Sverige med goggle maps o vise versa neråt,, så får du alternativa vägar tider osv osv,,, även om du närmar dig betalvägar vägarbete olyckor så helt klart bästa gpsen jag testat , Funkar klockrent även i Thailand förutom i Bangkok om höghusen stör för gpsen ...Kör aldrig med bil gps , Bara gogglemap som e uppdaterat ..

Hej

Thai PBS har försökt ta reda på vad som går fel inom den Thailändska statliga skolan, stora pengar satsas men resultaten sjunker, det är intressant läsning om man är intresserad av den Thailändska skolan och dess dåliga resultat i engelaska, matematik och kritiskt tänkande.

1642578658628.jpeg

Mvh isan lover

Hej

Thailand ligger fortfarande dåligt till när det gäller Engelskakunskaperna enligt EF index 2023 och placerar sig som nummer 8 i regionen bakom Singapore, Filippinerna, Malaysia, Vietnam, Indonesien, Myanmar och Kambodja.

Thailand ranked 'very low' in English proficiency index
PUBLISHED : 26 NOV 2023 AT 16:22

Thailand has been ranked 8th, or "very low", among Asean countries and 101st worldwide in the English Proficiency Index 2023 prepared by EF, a well-known English teaching institute with a worldwide network.

Thailand lags not only Singapore, the Philippines and Malaysia but also VIetnam, Indonesia, Myanmar and Cambodia in English-speaking ability, the index suggests.

The English Proficiency Index 2023 is based on test results of 2.2 million adults in 113 countries and regions. Thailand scored 416 and is ranked 101st among them.

Mvh isan lover

Hej

Både Thailands PM Srettha Thavisin och oppositionens Move Forward Party vill nu se åtgärder för att förbättre dom Thailändska skolbarnens engelskakunskaper. Vi får väl önska dom lycka till, det är ju flera som hsr försökt tidigare.

PM demands measures to improve Thailand’s English proficiency​

Published On Thursday, November 30, 2023 11:00

4940420891_c25b08fe6b_k.jpg

PHOTO: Flickr/Selen Ustun

Thailand’s education ministry has been tasked with improving English proficiency in the country after it was ranked “very low”. Thailand came in last place among ASEAN nations tested as part of the Education First English Proficiency Index 2023 and was ranked “very low” on a global scale.

PM Srettha Thavisin has responded by ordering the Education Ministry to implement measures that will improve the standard of English among Thais, with a particular focus on students.
Out of 113 countries tested, Thailand was ranked 101st, behind every other ASEAN country tested.
According to a Thai PBS World report, it was also noted that there has been no improvement in Thailand’s average score since the introduction of the index in 2011, with the exception of a slight increase seen in 2017.
Even the 3 Thai provinces that stood out for their scores – Chiang Mai with 464, Bangkok with 457, and Phuket with 456 – remain far below the global average.
Opposition MP Parit Wacharasindhu from the Move Forward Party, has also proposed measures to improve the standard of English among Thais.
These include redesigning the English curriculum, introducing new teaching methods with an emphasis on communication over grammar, improving the standard of English among teachers, redistributing funds to provincial schools, promoting afterschool learning, and introducing exchange programmes that allow teachers to improve their English overseas.

Mvh isan lover

Du borde ju veta hur thai tänker. Tex är man i thailand så är det thai som gäller ,så var det i byn jag är i Tyvärr ok för 2 år sedan.
Jag har varit på resa några dagar i Kanchanaburi och nästan ingen pratar engelska. Thai är inte intresserade, indoktrinerade till att inte bry sig om något som inte är thailändskt.

Jag erbjöd mig att träna mina styvbarn i engelska, men de var inte intresserade. De har inte visat något intresse för att besöka Sverige heller. Dottern kunde tänka sig en weekend resa till Sverige i och för sig men det blev inte av.

Nu är det kanske kinesiska som de borde lära sig, de är väl de stora investerarna och den största turistgruppen, om kineserna nu inte kraschar ekonomin. De andra stora turistgrupperna är väl ryssar och indier.

Senast ändrad:
Jag har varit på resa några dagar i Kanchanaburi och nästan ingen pratar engelska. Thai är inte intresserade, indoktrinerade till att inte bry sig om något som inte är thailändskt.

Jag erbjöd mig att träna mina styvbarn i engelska, men de var inte intresserade. De har inte visat något intresse för att besöka Sverige heller. Dottern kunde tänka sig en weekend resa till Sverige i och för sig men det blev inte av.

Nu är det kanske kinesiska som de borde lära sig, de är väl de stora investerarna och den största turistgruppen, om kineserna nu inte kraschar ekonomin. De andra stora turistgrupperna är väl ryssar och indier.
Hemma pratar barnen ofta Engelska med varandra, fast sagt till storebrodern att prata Thai med sin lillebror så han blir bättre på det men faller snabbt in i Eng.
Några av dom närmaste grannarna pratar Eng men ju längre man kommer från Pattaya desto sämre blir den, uppe i byn är den nästan 0 med få undantag.

Hemma pratar barnen ofta Engelska med varandra, fast sagt till storebrodern att prata Thai med sin lillebror så han blir bättre på det men faller snabbt in i Eng.
Några av dom närmaste grannarna pratar Eng men ju längre man kommer från Pattaya desto sämre blir den, uppe i byn är den nästan 0 med få undantag.

Som en australiensisk lärare på en skola i Bang Buathong uttryckte det.

Va fan ska dom thailändska barnen lära sig engelska för, dom ska ju bara bli Tuk Tuk förare eller sälja street food mat.

BTT

Liknande trådar

Tillbaka
Topp