Är Isaan hemskt att bo i på grund av maten?

Är det fortfarande någon som vill höja den Isaanska kulinariska konstarten till skyarna?
Att man inte rensar maten är en kvarleva från tiden när det inte fanns så mycket mat.

Jag tycker inläggen här talar för sig själva.

Man hanterar råvarorna precis som allt annat, utan att egentligen ta ansvar för resultatet, skulle det smaka för djävligt vilket det ofta gör använder man mycket chili. Sås för att höja smakupplevelsen existerar inte.
Det är väl ett typiskt historiskt sätt att dölja dåliga råvaror. Dock är man van vid den kryddningen fortsätter man även om råvarorna blivit bättre.

Att bo fast i en by i Isaan måste ju matmässigt vara en utmaning.Man kan ju laga sin egen mat, eller frun kan om hon vet hur man lagar Isaanmat. Dock när man är bortbjuden blir det ju svårare. Min fru brukar försöka förutse, men finns det inget att köpa på vägen och om man ska till bara äter sina röror blir det ju en utmaning ...

Är ju skit kass på Thai men mitt x lärde mig att pet pokati betyder normal starkt, rätt eller fel?

Intressant! Varför jag ställer frågan är för att jag faktiskt aldrig tänkt på hur Thai anger "medium stark" om mat och själv aldrig behöver använda medium om mat då jag äter starkt.

Dock läser jag många recept med bpaan glaang.

tammada och pokati betyder ju som du anger normal, standard, vanligt, genomsnittet, naturligt osv och i detta sammanhang då med mat ser jag ju mer det som att det används då man vet att personen inte vanligen äter starkt, utan mer medium starkt.

- jag vill ha det som vanligt (pokati)

Då använder Thai tammada och pokati som ord för något som är mitt emellan även om jag då tycker det är lustiga ord för detta, eftersom normalt, naturligt eller vanligt för någon kan vara något annat för en annan och skall då tammada och pokati stå för något som är vanligt och normalt i Thailand när det gäller mat som är mediumstark där alla i princip äter starkt, låter märkligt.

Ännu en märklighet när det gäller Thai och språk. Dock motsätter jag ju mig inte hur Thai använder sitt språk.:)

bpaan glaang, medium, mitt emellan, ser jag ofta i recept och används som medium värme, medium stark osv.

ซอสซัลซ่าเผ็ดปานกลาง salsasås medium stark (pet bpaan glaang) t ex.

Ja härligt tack för tipsen!

Det är väl ett typiskt historiskt sätt att dölja dåliga råvaror. Dock är man van vid den kryddningen fortsätter man även om råvarorna blivit bättre.

Att bo fast i en by i Isaan måste ju matmässigt vara en utmaning.Man kan ju laga sin egen mat, eller frun kan om hon vet hur man lagar Isaanmat. Dock när man är bortbjuden blir det ju svårare. Min fru brukar försöka förutse, men finns det inget att köpa på vägen och om man ska till bara äter sina röror blir det ju en utmaning ...

Hej

Ja det krävs nog en hel del övning innan man börjar gilla och kan äta den vanliga maten i Isaan, sen äts den ju dessutom ofta med händerna vilket inte alltid tilltalar västerlänningar, men det finns ju oftast flera rätter att välja på och något brukar väl passa alla.

Mvh isan lover

Senast redigerad av en moderator:
Hej

Håller med dig helt här, ja den gröna färska pepparen på kvist är underbar och som tur är finns den ju att köpa i asiatiska butiker i Sverige också.

Mvh isan lover

Jo, finns ju i de flesta välsorterade butiker, dock inte på grön kvist. Ja färsk grönpeppar är en fantastisk peppar!

Håller till på andra sidan. Framsidan m.a.o.:D:D:D Men tack för tipset. De sorter jag brukar odla har jag hittills
inte hittat i någon butik. Topsandet mest för att undvika korspollinering och dessutom brist på flygfän inomhus...

Vid mina besök på Anarchist Mountain, B.C., så blir det alltid en tripp in till Osoyoos för att inhandla
några flaskor Ogopogo Stupidly Hot Butt Burner. Hobbyodling av chili är stort i Okanagan Valley.
Var på en skördefest där och fick smak för hemlagad Habanerogelé...

Ja vad gör man. Någon hobby skall man ha och man kan inte spela golf varje dag...

23147947761_48abc8e05b_b.jpg

Ja den hyllan skulle smaka!!

Jo både Panang och Massaman är favisar, men aldrig testat Panang med potatis. Är det en lokal specialitet någonstans?
I Trang och Phattalung var den vanlig och serverades utan ris. Har även stött på Panang med potatis i på Koh Phangan.
Mer som en gryta som mättar.
Gör gärna en egen hemma.

Senast redigerad av en moderator:
I Trang och Phattalung var den vanlig och serverades utan ris. Har även stött på Panang med potatis i på Koh Phangan.
Mer som en gryta som mättar.
Gör gärna en egen hemma.

Ja så olika smak vi har, tur är väl det smaken är som baken delad. Själv är jag ingen fan av varken eller, är inte så förtjust i kokosrätter överhuvudtaget även om jag då och då äter det.

Jo Paneng med potatis finns recept för. Paneng och massaman är ju snarlika, skiljer i princip bara på jordnötter i Penang, annars är pastan nästan identisk.

Penang har ju en intressant historia, ordet alltså, inte delen i Malaysia. Penang sägs komma från Khmer som betyder "korsa". Det ursprungliga receptet var att man hade en hel kyckling där man korslade benen på kycklingen och grillade den hel, alltså kycklingen stod upprätt på korslagda ben och man gned in currypastan över hela kycklingen och grillade den.

Detta är nu inte helt verifierat men intressant!

Inte mycket som skiljer, är kardemumma respektive färsk chili och jordnötter som skiljer:

Panang Curry Pasta

7-15 Dried Chilies, how much you use depends on size and spiciness
1 tsp coarse sea salt
3/4 tsp cumin seeds, toasted
1.5 tsp coriander seeds, toasted
1/4 tsp white peppercorns
3 Tbsp chopped lemongrass
1 Tbsp chopped galangal
1.5 tsp kaffir lime zest
1 tsp cilantro roots
3 Tbsp chopped garlic
1/4 cup chopped shallots
1 tsp shrimp paste
2 Tbsp roasted peanuts, ground

Massaman Curry Paste

Dried red chili 5
2. Dried bird’s eye chili 2
3. Salt 1 tsp.
4. Galangal 1 tsp.
5. Lemongrass 2 tbsp.
6. Coriander root 1 tbsp.
7. Pepper ½ tbsp.
8. Shallot 30 g.
9. Garlic 20 g.
10. Coriander seed 1 tbsp.
11. Cumin seeds 1 tsp.
12. Cardamom 3
13. Shrimp paste 1 tsp.

Hej

Förstår inte riktigt varför många upplever kvaliteten på köttet som ett problem i Isaan, det finns ju nyslaktat och färskt kött både ifrån kor, bufflar, grisar, vildsvin, ankor, kalkoner, höns och gäss o.s.v.

Det är ju bara att köpa det man gillar samt välja dom delar av djuret som man tycker är godast, vill man möra köttet så är det ju bara att förvara det i kylen tills det blir lagom mört eller möra det med ananas om man har bråttom.

Men jag håller med många om att man ofta hackar sönder kött och då även hackar ned brosk, tarmar och annat som utlänningar normalt inte äter, men det går ju att ändra på genom att lägga undan några bitar som man själv lagar till.

Sen får ofta kött en speciell smak i Isaan eftersom man i vissa rätter även använder sig av blod, galla och tarmsaft som man får med sig gratis när man köper nötkött, själv åt jag inte heller detta förr, men numera går även detta ned, men jag föredrar att dom inte har haft detta i maten.
Jo, bor man där själv kan man så klart välja själv vilka delar av djuret man vill äta, men som gäst har man tyvärr inte den möjligheten.

En dag skulle det ätas något slags kycklinggryta och en eller två av gårdens kycklingar fick sätta livet till. Jag hade vissa förhoppningar, men återigen hade man styckat/mosat kycklingen på ett sätt så att det var minst sagt svårt att äta och inte speciellt gott.

Sedan förundrades jag över att man alltid verkade laga dubbelt så mycket mat som gick åt och ge resterna till hundarna. Kunde man inte i så fall ge köttet till människorna och tarmar och brosk till hundarna?

Ja så olika smak vi har, tur är väl det smaken är som baken delad. Själv är jag ingen fan av varken eller, är inte så förtjust i kokosrätter överhuvudtaget även om jag då och då äter det.

Jo Paneng med potatis finns recept för. Paneng och massaman är ju snarlika, skiljer i princip bara på jordnötter i Penang, annars är pastan nästan identisk.

Penang har ju en intressant historia, ordet alltså, inte delen i Malaysia. Penang sägs komma från Khmer som betyder "korsa". Det ursprungliga receptet var att man hade en hel kyckling där man korslade benen på kycklingen och grillade den hel, alltså kycklingen stod upprätt på korslagda ben och man gned in currypastan över hela kycklingen och grillade den.

Detta är nu inte helt verifierat men intressant!

Inte mycket som skiljer, är kardemumma respektive färsk chili och jordnötter som skiljer:

Panang Curry Pasta

7-15 Dried Chilies, how much you use depends on size and spiciness
1 tsp coarse sea salt
3/4 tsp cumin seeds, toasted
1.5 tsp coriander seeds, toasted
1/4 tsp white peppercorns
3 Tbsp chopped lemongrass
1 Tbsp chopped galangal
1.5 tsp kaffir lime zest
1 tsp cilantro roots
3 Tbsp chopped garlic
1/4 cup chopped shallots
1 tsp shrimp paste
2 Tbsp roasted peanuts, ground

Massaman Curry Paste

Dried red chili 5
2. Dried bird’s eye chili 2
3. Salt 1 tsp.
4. Galangal 1 tsp.
5. Lemongrass 2 tbsp.
6. Coriander root 1 tbsp.
7. Pepper ½ tbsp.
8. Shallot 30 g.
9. Garlic 20 g.
10. Coriander seed 1 tbsp.
11. Cumin seeds 1 tsp.
12. Cardamom 3
13. Shrimp paste 1 tsp.
Skiljer ju dock väldigt mycket på den färdiga rätten enligt mig, inte bara jordnötter.
Dock aldrig sett/smakat panang med potatis kanske skiljer mot vanlig panang?

Skiljer ju dock väldigt mycket på den färdiga rätten enligt mig, inte bara jordnötter.
Dock aldrig sett/smakat panang med potatis kanske skiljer mot vanlig panang?

Nä har heller aldrig hört det men kollade lite på nätet och det finns med potatis också, förmodligen inte så vanligt. Som sagt var är inte så förtjust i kokosrätter även om jag äter det men inte för ofta!

Nä har heller aldrig hört det men kollade lite på nätet och det finns med potatis också, förmodligen inte så vanligt. Som sagt var är inte så förtjust i kokosrätter även om jag äter det men inte för ofta!
Åt mer sånt förut, numera äter jag hellre annat men någon gång ibland är det gott.

Jo, bor man där själv kan man så klart välja själv vilka delar av djuret man vill äta, men som gäst har man tyvärr inte den möjligheten.

En dag skulle det ätas något slags kycklinggryta och en eller två av gårdens kycklingar fick sätta livet till. Jag hade vissa förhoppningar, men återigen hade man styckat/mosat kycklingen på ett sätt så att det var minst sagt svårt att äta och inte speciellt gott.

Sedan förundrades jag över att man alltid verkade laga dubbelt så mycket mat som gick åt och ge resterna till hundarna. Kunde man inte i så fall ge köttet till människorna och tarmar och brosk till hundarna?

Hej

Har tänkt samma tanke många gånger, själv tycker jag heller inte om att allt hackas till en röra, svaret jag har fått är att det ska räcka till många.

Själv brukar jag ta utav det mosade köttet och försöka få med några bitar som ser bra ut, äter det som går och lämnar resten på tallriken till hundarna, men är jag med när maten lagas brukar jag ta några köttbitar eller ben med kött kvar på och grilla, konstigt nog vill nästan alla då ha ett ben att gnaga på, så det ör uppenbarligen inte bara vi falanger som gillar kött som inte är hackat.

Mvh isan lover

Hej

Har tänkt samma tanke många gånger, själv tycker jag heller inte om att allt hackas till en röra, svaret jag har fått är att det ska räcka till många.

Själv brukar jag ta utav det mosade köttet och försöka få med några bitar som ser bra ut, äter det som går och lämnar resten på tallriken till hundarna, men är jag med när maten lagas brukar jag ta några köttbitar eller ben med kött kvar på och grilla, konstigt nog vill nästan alla då ha ett ben att gnaga på, så det ör uppenbarligen inte bara vi falanger som gillar kött som inte är hackat.

Mvh isan lover

Min fru påstår att brosket går utmärkt att äta, jag håller väl inte med riktigt...

När jag lagar en kycklingrätt, så kokar jag kycklingen, gärna ihop med några kycklingskrov och en tärning kycklingbuljong. Samt kryddor. Sedan benar jag ur kycklingen, ger skroven till "pälsplutonen" och lagar mat på köttet.

När min fru gör samma rätt, hugger hon sönder hela kycklingen i små bitar, kokar och serverar med benflis och allt...

När jag lagar en kycklingrätt, så kokar jag kycklingen, gärna ihop med några kycklingskrov och en tärning kycklingbuljong. Samt kryddor. Sedan benar jag ur kycklingen, ger skroven till "pälsplutonen" och lagar mat på köttet.

När min fru gör samma rätt, hugger hon sönder hela kycklingen i små bitar, kokar och serverar med benflis och allt...
Då har du i alla fall en äkta thaifru ;)

Min fru gör som du , ty hon är klok , hon vet hur farligt kycklingben är , gud förbjude fågelbens flis i maten i vårt hem :(

Min fru påstår att brosket går utmärkt att äta, jag håller väl inte med riktigt...

Hej

Samma här, frugan tar allt brosk ifrån mig och lillpojken när vi äter, hon älskar det, en förklaring till att folk i Isaan historiskt äter brosk, hela småfiskar, räkor med skal och fiskben o.s.v kan ju vara att människorna där saknade mjölk och mjölkprodukter förr i tiden och behövde få i sig kalcium på annat vis.

Mvh isan lover

Liknande trådar

Tillbaka
Topp