Får jag köra MC i Sverige på mitt Thailändska MC körkort?

Hur fungerar bilfyndet du gjorde, den högerstyrda @Phonta?
Fungerar helt suveränt , inga problem att köra högerstyrt i Sverige , kör du småvägar så är det en fördel som jag ser det , du håller reda på dikesrenen mycket bättre , omkörningar gör jag inte så ofta på mindre enfiliga vägar , på motorväg så spelar det ju ingen roll ,, har bytt olja ,filter i motor samt olja i automatlådan , växlade ner lite hårt på tvåan , efter bytet klart bättre ,, går som en klocka , ca 055l /mil . En 05a för 10,000 spänn , med avtagbar krok , helt ok däck sommar /vinter, har inte funnit någon rost ... Ser ut som om bromsar är bytta ganska nyligen , rev av trummor bak , allt ser djäkligt bra ut . Tänkte besiktiga nästa vecka , sen går den till oktober nästa år , Samma årsmodell samt modell vänsterstyrd får man ge ca. 35-40,000 för , har nu kört ca 150 mil , bara positivt :)

Senast redigerad av en moderator:
Fungerar helt suveränt , inga problem att köra högerstyrt i Sverige , kör du småvägar så är det en fördel som jag ser det , du håller reda på dikesrenen mycket bättre , omkörningar gör jag inte så ofta på mindre enfiliga vägar , på motorväg så spelar det ju ingen roll ,, har bytt olja ,filter i motor samt olja i automatlådan , växlade ner lite hårt på tvåan , efter bytet klart bättre ,, går som en klocka , ca 055l /mil . En 05a för 10,000 spänn , med avtagbar krok , helt ok däck sommar /vinter, har inte funnit någon rost ... Ser ut som om bromsar är bytta ganska nyligen , rev av trummor bak , allt ser djäkligt bra ut . Tänkte besiktiga nästa vecka , sen går den till oktober nästa år , Samma årsmodell samt modell vänsterstyrd får man ge ca. 35-40,000 för , har nu kört ca 150 mil , bara positivt :)
Avtagbar krok är väl ingen hit? Måste ju fungera att ta på och av vid besiktning har jag hört och de kärvar ofta, jag gillar fast krok, men kanske missat något.

Grattis till ett bra köp, även om jag skulle ha svårt för högerstyrd, men är väl vanesak ... jag skulle köra på vänster sida ...

Inga problem med den typen av krok ,, funkar kanon ,, IOFS så gillar även jag fast krok bättre då det är skitbra om man blir påkörd :):):):)

Till mitt försvar får jag säga att lagen har gett oss två alternativ. Välj paragraf efter om du vill bli straffad eller inte :)

Jag trodde faktiskt felaktigt att behörigheten gick ut med ID-handlingen om du inte var skriven i Sverige men så var det alltså inte, då kunde jag ju skippat att ta ut nytt körkort.

Vilken fullständig soppa våra körkortslagar har blivit. Dags att någon skriver om rubbet.

Det är väl den numera kända transportstyrelsen som lägger upp det hela.
Sverige har ett system som är lika korrupt som Thailands system.
Skillnaden är att i Sverige kan man inte betala sig igenom korruptionen. [emoji51]

Stort Phonta att publicera brevet och ge Mackes rätt. Lyfter på hatten.

Kanske NI ska vänta lite med grattiskramarna och ryggdunkandet, ser ut som att Ubon delar inte eran uppfattning, vem som helst kan få rätt till vad som helst, om man inte tar med hela texten, visst var det fint att Phonta fick ett svar, men nog tycker jag det saknas i vart fall en rad i hennes text. Svaret har vi fått ta del av, var finns frågeställningen?, använda passet som ett extra körkort och köra på detta intill "döddagar" phfft, lagen sätter stopp för den tankegången.

Senast redigerad av en moderator:
Även om en del tycks tro jag är en skitstövel så är jag en rak och djäkligt ärlig människa , om man är för rak så blir man dock ofta en skitstövel i mångas ögon , Ser det som en självklarhet att ge någon rätt i en diskussion som man haft delade åsikter om , inget konstigt med det ,, vanlig hyfs kallas det ...:)Jag kan även be om ursäkt utan att blygas ,, men en del verkar inte tycka sånt är värt något ,, hoppas det träffar rätt 5555 Säkert en del som vet vad jag menar , aldrig ens fel när två träter :)

Du kanske även skulle fundera på att det handlar inte bara om andra, det handlar också om en själv Phonta. Du kräver att andra accepterar din ursäkt, medans du själv verkar ha svårt att ta emot andras ursäkter... Fundera på den du!!!:)

Kanske NI ska vänta lite med grattiskramarna och ryggdunkandet, ser ut som att Ubon delar inte eran uppfattning, vem som helst kan få rätt till vad som helst, om man inte tar med hela texten, visst var det fint att Phonta fick ett svar, men nog tycker jag det saknas i vart fall en rad i hennes text. Svaret har vi fått ta del av, var finns frågeställningen?, använda passet som ett extra körkort och köra på detta intill "döddagar" phfft, lagen sätter stopp för den tankegången.

Utveckla gärna.

Ja skulle vara kul om detta var mer än bara skrift.. Snälla Ubon gräv upp nåt som bevisar det du säger..

Svaret jag publicerade var i sin helhet , inget tillagt eller ur texten , vad saknas ??:)

Så här löd frågan i sin helhet

Namn
Mottaget*
E-post
---------------------
Meddelande
Hej , Två frågor enligt nedan .
Jag har ett körkort som har ett passerat datum , dvs det har passerat sitt sista giltighetsdatum,
Detta gäller en allmän fråga om giltighet av Svenskt KK ,,
Får jag då framföra en bil med detta körkort , jag har pass för legitimation ?
Vidare så är frågan om jag är utskriven från Sverige , bor permanent i ett land utanför EES , kan jag då utan att skriva in mig förnya mitt Svenska gamla KK

MVH -----

Din behörighet ligger inte i körkortet eller i passet utan i din identitet. Kan du identifiera dig och har körtillstånd straffas du inte för att du inte har med dig körkortet.

Det finns inget som sätter stopp för det! Tänk vad svårt det kan vara att tänka om!

Såå !! , här kom svaret , vilket bekräftar det Mackes gjorde gällande , det bekräftar ju även att ni som bor i Thailand kan behålla era "Gamla KK " enligt detta mail så kan du precis som Mackes skrev köra till dödagar , bara du har ett pass som ID handling .. hel otroligt korkat enligt min mening , men tydligen korrekt

.. Mackes var MAO helt rätt informerad

Läs nedan och begrunda :eek:

Hej,
Tack för ditt e-brev.
Datumet under punkt 4b på körkortets framsida, visar det datum som körkortet upphör att gälla som identitetshandling.
Körkortsbehörigheten blir inte ogiltig efter det datum som framgår på körkortet (punkt 4b), du har fortfarande kvar din rättighet att köra. I Sverige kan du köra med en annan giltig legitimation, t.ex. pass. För att förnya ett svenskt körkort krävs det att man är permanent bosatt i Sverige. Du behöver inte ta om din svenska körkortsbehörighet, utan när du har bosatt dig i Sverige igen, får du kontakta oss på transportstyrelsen så skickar vi ut ansökningshandlingar för förnyelse av körkortet till dig.
Om ditt körkort omfattar högre behörighet (C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D eller DE) gäller särskilda regler.
Du är välkommen att skriva igen eller kontakta vår kundtjänst på 0771-81 81 81 om du har fler frågor.
Vänliga hälsningar
Marie Karlsson
Handläggare
Transportstyrelsen
Trafikregistret
701 97 Örebro
www.transportstyrelsen.se
Telefon:0771-503 503
Fax: 0771-13 40 00

Kan Phonta och Mackes lunga ner er en stund i er iver att kramas och ryggdunka så ska vi nog lösa dessa bitar, en efter en, tyvär får jag informera er om att en hel del av vad Ni skriver är helt fel, köra till dödagar, dispansen att köra i väntan på körkort är begränsad

.

Kan Phonta och Mackes lunga ner er en stund i er iver att kramas och ryggdunka så ska vi nog lösa dessa bitar, en efter en, tyvär får jag informera er om att en hel del av vad Ni skriver är helt fel, köra till dödagar, dispansen att köra i väntan på körkort är begränsad

.

Man kanske har dispensen tills man har flyttat hem igen. Det går ju inte att för nya längre som boende utomlands.
När jag förnyade mitt kort här i våras skulle jag haft ett svenskt läkare intyg vilket var svårt att få fram för att behålla mitt lättlastbil. Nu undra jag kan jag genom en läkarundersökning få det åter när om jag flyttar till Sverige.

På fråga två har vi ju samma svar, då har väl ingen fel. Efter 1 maj 2017 går det inte att förnya körkortet om man inte är skriven i Sverige. När det förfaller förfaller även behörigheten.

Inte alls att behörigheten förfaller.....var finner Du denna felaktighet?

Menar Mackes att dom som bor utomlands och inte kan förnya sina körkort och vid återkomsten till Sverige måste börja om från början att skaffa sig ett nytt körkort?

On du läser mina inlägg så ser du att detta var en missuppfattning.
behörigheten förfaller inte.

ok, tack

Om nu Mackes och Phonta är ute och åker i varsin bil, båda har tidigare blivit delgivna att förnya sina körkort, detta har ignorerats (kan ju köra på passet) efter ett antal månader så blir dessa herrar stoppade i en kontroll, glada i hågen så sitter herrarna med ett flin och viftar med sina pass, jag är övertygad om att flinet på herrarna kommer inta ett bottenläge när ni nu rapporteras för olovlig körning.

Gamla gubbar och tanter som ju inte finns här på detta forumet:), kommer snart att få göra en ny uppkörning.edyl.
De orsakar ca 80% av alla olyckor sägs det i media, fan, undrar om inte våra nyanlända är än värre. Ytterst nära smälla en nyss, han kunde knappt prata svenska, när jag frågade honom om han har körkort, frågade han vad jag ville. Ja men hallå... Inget hände, men det vart nära, och absolut hans fel.. Min tjej kan köra bil i Thailand,,, ja,ja;) skapligt iaf., men här kan hon inte det utan körkort, samt bra kunskaper i svenska språket och skrift. Nej det finns nog ett i Kellogss cornflagespaket för vissa:thumbsdown:

Liknande trådar

Tillbaka
Topp