SV: Avloppsfråga i Thailand

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
S

Sir One

Gäst
Jag har själv funderingar på hur att lösa avloppsfrågan i Thailand.
Spontant skulle jag ta reda på mer när det gäller alt.1 med den skillnaden att jag hade valt en infiltrationsledning eller en infiltrationsbädd.
Det bästa är att prata med myndigheterna i Thailand, presentera den svenska modellen och därefter besluta vad som är bäst.
Jag är verkmästare på en rörfirma, har jobbat med det i 30 år och tror att jag har en aning om jobbet.
Om man väljer ett system med brunn eller tank anser jag det viktigt att installera en "luftare" som då ska gå ut genom taket på huset. Helst ska den nå över nocken. Detta för att ventilera tanken. Utan luftare kan man få problem med flödet i avloppsystemet, man kan uppleva det som vore det stopp när man spolar muggen. En annan anledning är att ventilera bort de gaser som uppstår vid förmultningsprocess.

Ett fjärde alternativ är ett minireningsverk, det som jag skulle föredra

Mer information finns här: http://www.uponor.se/solutions/infrastr ... sverk.aspx

Man ska dock tänka på att ha tillgång till reservdelar även om sakerna är av bra kvalitet och lära hålla i många år. Hur man går till väga för att få ner reningsverk och senare ev. reservdelar är föregående skribent Legolas fena på.

Det skulle vara intressant att få följa fortsättningen så skriv gärna in rapporter här

Minireningsverk och infiltration

Infiltrationsanlggning med fosforflla.jpg

Det hela beror på var han bor och hur stor tomt han har.
Säkrast och enklast är en sluten tan som dom kommer och slamtömmer. Sen se till att lägga ner tillräckligt grova rör så att han kan spola ner papper om han vill.
Annars så säger jag som S1 att kolla med komunen.

Jag kör me cement rören o dusch vattnet går ut till grannes ris fält funkar klockrent o en tömning hos oss kostar 200 bath o då har vi dom stora ringarna pvc röret vi har e stort så en 6liters spolning försvinner blixt snabbt ut

"legolas " sa:
Kompisen skriver då fortsättningsvis:

Jag läste svaren men båda verkar utgå från svenska förhållanden.
Det som jag närmast funderar över är om det verkligen behövs så komplicerade lösningar. Förhållandena i Thailand är ju annorlunda beroende på klimatet. Tex. så är minireningsverk uteslutet pga snål budget.

Jag har ett begränsat antal pengar som skall räcka till allt under 3-4 år tills jag kan börja ta ut pension.

Min svärmor byggde nytt hus i början av året på en liten tomt men enligt frun så kör de med gamla modellen - cementringar i ett hål och sen ner med hela skiten i det.
Kanske det är tillräckligt.
Unquote
Svenska regler utgår från ett miljötänkande. Jag kan inte se att man borde göra annorlunda i Thailand som ju är hårt redan drabbat av miljöförstöring och gifter i jordbruket. Man måste börja någonstans för att sprida kunskap. Man kan börja med det egna samvetet. Kanske att jag är yrkesskadad men jag tror verkligen på att söka så miljövänliga lösningar som möjligt. Detta ger mig problem när det gäller risodling som är en stor miljöbov, inte bara i fråga om bekämpningsmedel utan även de växthusgaser som genereras genom odlingssättet. Nu går det inte att stoppa odlingen då ris är en viktig basvara i många länder.

"Sir One " sa:
Svenska regler utgår från ett miljötänkande. Jag kan inte se att man borde göra annorlunda i Thailand som ju är hårt redan drabbat av miljöförstöring och gifter i jordbruket. Man måste börja någonstans för att sprida kunskap. Man kan börja med det egna samvetet. Kanske att jag är yrkesskadad men jag tror verkligen på att söka så miljövänliga lösningar som möjligt. Detta ger mig problem när det gäller risodling som är en stor miljöbov, inte bara i fråga om bekämpningsmedel utan även de växthusgaser som genereras genom odlingssättet. Nu går det inte att stoppa odlingen då ris är en viktig basvara i många länder.

Alla använder inte bekämpningsmedel i sina risodlingar ingen i våran släkt gör det o lika dant me runt 40 % av dom som bor i byn

Att fattiga risbönder inte skulle använda sig av bekämpningsmedel för att få en bättre risskörd är nog bara hörsägen. 8)

Ja jag har kollat upp det o vi har även pratat om det förut så jag e helt säker på min sak o skulle ni inte tro de så kan ja lämna några thai nummer som ni kan ringa o fråga

Gunnarg ja kanske nere hos dig men det finns faktiskt FATTIGA ris bönder som inte använder den skiten på sina marker alla e inte helt bakom flötet dom vet faktiskt en hel del om det som skadar kroppen o naturen

Sen e det så att den gamla ris stammen e bättre än dom nya sorterna som kommit du kanske skulle kliva ur din bubbla o kolla me omgivningen lite

micke

"Sir One " sa:
Kan bara hålla med. Har man inte råd eller försånd att fixa sina avlopp på ett milövanligt sätt så ska man fan ta mej stanna hemma och sprida sin skit.

"Sir One " sa:
Jag har själv funderingar på hur att lösa avloppsfrågan i Thailand.
Spontant skulle jag ta reda på mer när det gäller alt.1 med den skillnaden att jag hade valt en infiltrationsledning eller en infiltrationsbädd.
Det bästa är att prata med myndigheterna i Thailand, presentera den svenska modellen och därefter besluta vad som är bäst.
Jag är verkmästare på en rörfirma, har jobbat med det i 30 år och tror att jag har en aning om jobbet.
Om man väljer ett system med brunn eller tank anser jag det viktigt att installera en "luftare" som då ska gå ut genom taket på huset. Helst ska den nå över nocken. Detta för att ventilera tanken. Utan luftare kan man få problem med flödet i avloppsystemet, man kan uppleva det som vore det stopp när man spolar muggen. En annan anledning är att ventilera bort de gaser som uppstår vid förmultningsprocess.

Ett fjärde alternativ är ett minireningsverk, det som jag skulle föredra

Mer information finns här: http://www.uponor.se/solutions/infrastr ... sverk.aspx

Man ska dock tänka på att ha tillgång till reservdelar även om sakerna är av bra kvalitet och lära hålla i många år. Hur man går till väga för att få ner reningsverk och senare ev. reservdelar är föregående skribent Legolas fena på.

Det skulle vara intressant att få följa fortsättningen så skriv gärna in rapporter här

Minireningsverk och infiltration
när jag har varit till olika resorter å tittat är det många som har brunn med not kemiskt i och vad jag förstått så behöver man alldrig tömma denna brunn ,Om den är kopplad till hela huset eller bara toaletten det vet jag inte,men överskottsvattnet tror jag går ut i en slambrunn och sedan i infiltration om jag bygger en kåk där ska jag anlägga en son brunn

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp