Som kommentar till Yngern så har det varje gång då i.a.f. jag tittat på "luftkvalitetindex i realtid" varit har det bra ut i södra Thailand. jag har dock ärligt talat inte studerat detta över ett antal år och över hela året.
När det gäller mig och min sambo så ligger det till så att jag sedan många år har ett hus i Sverige som jag äger till 100% och att min sambos hus i Udon Thani har hon hade och äger till 100%. När det gäller huset i Udon så finns det inga lån så vi bor väldigt billigt. Jag har visserligen lagt ned en hel del på att fixa till hennes hus men det var absolut nödvändigt och om man skall prata om kostnader jämfört mot uppnått slutresultat så är jag väldigt nöjd. Huset har blivit trevligt och det går utmärkt att ha ett året runt boende i och det ligger lugnt och skönt och skyddat men inne dock i ett fattigt område. Varför berättar jag detta? Jo för att min sambo har själv tagit upp att hon önskar att sälja i framtiden och att vi verkar vara överens om att en fortsatt ungefär 50-50 boende i Sverige även då jag blir pensionär är rätt optimalt.
Men då kommer stora frågan vart vi skulle kunna flytta i Thailand där vi båda skulle trivas och det är bra luftkvalite som en parameter av flera.
Förstahandsvalet är då att hyra säsongsvis.
Skall jag gå in och köpa något så blir det väldigt mycket svårare däremot!
Några punkter som gäller både hus och lägenhet (Freehold Condominium) som ett alternativ på "Önskelistan"
1.
Bra luftkvalitet året runt!
2. Köpa på en plats så att säga där det borde finnas goda möjligheter att sälja i framtiden och även till Thai (potentiellt vettig som investering).
3. Området skall redan ha en betydande andel Thai för att nummer 2. skall vara möjligt och för att min sambo skall trivas optimalt.
4. Bra säkerhet så att risken att någon bryter sig in och stjäl är låg.
5. Närhet till hav (men behöver inte ligga med havsutsikt)!
6. Lugnt läge fritt från störande moment som stor väg, järnväg eller flygplats.
Jag skulle kunna fortsätta på "Önskelistan" väldigt långt men detta får räcka till att börja med ;-)
Hur förorenat är luften idag? Kolla in realtidsluftföroreningskartan, för mer än 80 länder.
waqi.info