Thailand 23 mest förorenade landet i världen, Bangkok 24 mest förorenade staden i världen.

Sist jag var i Thailand slogs jag av att det var betydligt vanligare att bunta ihop halmen söder om Bangkok. Ju längre norrut jag kom desto vanligare var det med bränder på fälten.

Hej

Du menar antagligen att dom gjorde ”balar” av halmen?

Många använder ju halmen till föda och strö åt bufflar och kor, blir allt vanligare i Isaan också, har Thailändska vänner som föder upp kreatur och dom har en maskin som balar halm åt dom.

Mvh isan lover

Hej

Du menar antagligen att dom gjorde ”balar” av halmen?

Många använder ju halmen till föda och strö åt bufflar och kor, blir allt vanligare i Isaan också, har Thailändska vänner som föder upp kreatur och dom har en maskin som balar halm åt dom.

Mvh isan lover

Hur menar du dom gör.

Hur menar du dom gör.

Hej

Man matar in halmen i en maskin som gör fyrkantiga balar av halmen, dessa kan man sedan lätt transportera, stapla och hantera vid utfodringen.

Här i Sverige kör man ju numera mest med inplastade rundbalar med grönt foder och det kan man ju se längs vägarna, förr torkade man ju hö i stackar och transporterade hem detta för förvaring i lador, sen utvecklade man detta och började bala det torra höet, det tog ju bl.a mindre plats och var lättare att hantera.

I Thailand förvarade man ju tidigare halmen löst i högar under tak (så gör många ännu), men numera har man börjat göra balar av den torra halmen, det är ungefär på den nivå vi var i Sverige på 60-70-talet.

1584107611286.jpeg

1584107446142.jpeg

Här är en bild på halmbalar i Thailand under en transport.

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Har två Xiaomi S2. Lite irriterade att en är Global version och en kinesisk.

Konsekvensen är att man måste byta land i appen för att styra dem.

Kolla vilken version ni får om ni köper flera.

Jag funderar allvarligt på var man skall bo och vistas i Thailand? För klimatet och för att få ut det som känns bäst för mig och min sambo är att bo i Sverige typ april - oktober och övrig tid i Thailand. Men januari - april är luftkvaliteten så urusel på många platser i Thailand främst p.g.a. all bränning att det är inte hälsosamt att vistas där. Ibland till den grad att det skulle kunna jämföras med att jag skulle röka i den förhållandevis rena luften där jag bor i Sverige. När det gäller där vi bor i Udon Thani så verkar detta inte vara det värsta platsen men illa nog ändå! Om man med ett mål sätter en bästa möjliga luftkvalite som mål skall vistas i Thailand under längre perioder under den säsong vi vill vara i Thailand så ser det ut att man bör hålla sig på västra sidan och mot söderut. Säkert är det inte heller så värst bra om man bor mitt inne i en stor stad oavsett även om regionen i övrigt har hyfsad luftkvalite. Det kan för övrigt vara väldigt stora skillnader genom att bara flytta sig korta avstånd inom samma stad och område. De flesta mätpunkter för t.ex. PM 2.5 ligger dock placerade just i hotspots. Jag skulle personligen gärna ha sett värden från platser utanför de lite mindre tätbefolkade platserna och vid havet i hela Thailand och även österut. Tycker om att bo där det är lungt och tyst. I Sverige är mitt hus strategiskt placerat så det inte är nära någon större väg , nära en järnväg eller flygplats och så vill jag egentligen bo även i Thailand eller vart som helst. Norra Thailand är fantastiskt fint tycker jag men så fruktansvärt utsatt av dålig luftkvalite när bränning pågå, så det går bort om det bara varit mitt eget val i alla fall.
Kolla på smogkartan ofta, och i historiken också, så ser man att det är nere i södern som gäller. Detta jävulska eldande överallt sammanfaller tyvärr med vintersäsongen för mig och många andra.
Finns ett 2-månaders fönster med
relativt bra luft uppe i norr, från mitten/slutet oktober och framåt. Men sen blir det bara jävligare, och pågår ända fram tills maj, med kulmen i mars.

Även thaisen är bekymrade, vi har pratat med många vanliga familjer om detta. En familj har just flyttat till Phuket, dragit upp bopålarna från Udon, med barn 4/8 år, gamlingar och allt.
Belånat sig till max för att kunna flytta.

Morgonens smogkarta, bkk har bris från havet

C1BFD61F-B156-408E-BC0A-58659D9E6A7F.png

Som kommentar till Yngern så har det varje gång då i.a.f. jag tittat på "luftkvalitetindex i realtid" varit har det bra ut i södra Thailand. jag har dock ärligt talat inte studerat detta över ett antal år och över hela året.

När det gäller mig och min sambo så ligger det till så att jag sedan många år har ett hus i Sverige som jag äger till 100% och att min sambos hus i Udon Thani har hon hade och äger till 100%. När det gäller huset i Udon så finns det inga lån så vi bor väldigt billigt. Jag har visserligen lagt ned en hel del på att fixa till hennes hus men det var absolut nödvändigt och om man skall prata om kostnader jämfört mot uppnått slutresultat så är jag väldigt nöjd. Huset har blivit trevligt och det går utmärkt att ha ett året runt boende i och det ligger lugnt och skönt och skyddat men inne dock i ett fattigt område. Varför berättar jag detta? Jo för att min sambo har själv tagit upp att hon önskar att sälja i framtiden och att vi verkar vara överens om att en fortsatt ungefär 50-50 boende i Sverige även då jag blir pensionär är rätt optimalt.

Men då kommer stora frågan vart vi skulle kunna flytta i Thailand där vi båda skulle trivas och det är bra luftkvalite som en parameter av flera.

Förstahandsvalet är då att hyra säsongsvis.

Skall jag gå in och köpa något så blir det väldigt mycket svårare däremot!

Några punkter som gäller både hus och lägenhet (Freehold Condominium) som ett alternativ på "Önskelistan"
1. Bra luftkvalitet året runt!
2. Köpa på en plats så att säga där det borde finnas goda möjligheter att sälja i framtiden och även till Thai (potentiellt vettig som investering).
3. Området skall redan ha en betydande andel Thai för att nummer 2. skall vara möjligt och för att min sambo skall trivas optimalt.
4. Bra säkerhet så att risken att någon bryter sig in och stjäl är låg.
5. Närhet till hav (men behöver inte ligga med havsutsikt)!
6. Lugnt läge fritt från störande moment som stor väg, järnväg eller flygplats.

Jag skulle kunna fortsätta på "Önskelistan" väldigt långt men detta får räcka till att börja med ;-)

Som kommentar till Yngern så har det varje gång då i.a.f. jag tittat på "luftkvalitetindex i realtid" varit har det bra ut i södra Thailand. jag har dock ärligt talat inte studerat detta över ett antal år och över hela året.

När det gäller mig och min sambo så ligger det till så att jag sedan många år har ett hus i Sverige som jag äger till 100% och att min sambos hus i Udon Thani har hon hade och äger till 100%. När det gäller huset i Udon så finns det inga lån så vi bor väldigt billigt. Jag har visserligen lagt ned en hel del på att fixa till hennes hus men det var absolut nödvändigt och om man skall prata om kostnader jämfört mot uppnått slutresultat så är jag väldigt nöjd. Huset har blivit trevligt och det går utmärkt att ha ett året runt boende i och det ligger lugnt och skönt och skyddat men inne dock i ett fattigt område. Varför berättar jag detta? Jo för att min sambo har själv tagit upp att hon önskar att sälja i framtiden och att vi verkar vara överens om att en fortsatt ungefär 50-50 boende i Sverige även då jag blir pensionär är rätt optimalt.

Men då kommer stora frågan vart vi skulle kunna flytta i Thailand där vi båda skulle trivas och det är bra luftkvalite som en parameter av flera.

Förstahandsvalet är då att hyra säsongsvis.

Skall jag gå in och köpa något så blir det väldigt mycket svårare däremot!

Några punkter som gäller både hus och lägenhet (Freehold Condominium) som ett alternativ på "Önskelistan"
1. Bra luftkvalitet året runt!
2. Köpa på en plats så att säga där det borde finnas goda möjligheter att sälja i framtiden och även till Thai (potentiellt vettig som investering).
3. Området skall redan ha en betydande andel Thai för att nummer 2. skall vara möjligt och för att min sambo skall trivas optimalt.
4. Bra säkerhet så att risken att någon bryter sig in och stjäl är låg.
5. Närhet till hav (men behöver inte ligga med havsutsikt)!
6. Lugnt läge fritt från störande moment som stor väg, järnväg eller flygplats.

Jag skulle kunna fortsätta på "Önskelistan" väldigt långt men detta får räcka till att börja med ;-)

Hej

Att luften ofta är bättre i den södra delen av landet hänger enligt mig också på vad som i huvudsak odlas just där, nämligen gummiträd, kokospalmer, fruktträd, cassava, ananas och oljepalmer, inget av detta kräver att man bränner marken, snarare utgör bränder ett hot mot dom här odlingarna som man gör allt för att förhindra.

Mvh isan lover

Ska punkt 1 uppfyllas är det ju bara att fetglömma allt norr om Hua Hin, typ...
Men om man som jag gillar Isaan och Norra, så är det inte kul nu. Vinden för ju vidare värsta smogen från grannländernas eldande också. Nu har skogseldandet gått överstyr igen i Norra, precis som förra året, skogsbränder överallt.

CC101BE6-2210-4E4F-9304-F1823ACA89DB.png

Senast ändrad:
Ska punkt 1 uppfyllas är det ju bara att fetglömma allt norr om Hua Hin, typ...
Men om man som jag gillar Isaan och Norra, så är det inte kul nu. Vinden för ju vidare värsta smogen från grannländernas eldande också. Nu har skogseldandet gått överstyr igen i Norra,

Säsong boende kan var en möjlighet. Vi var inne på det och även hade det så ett tag.

Min sambo och jag har pratat om att åka och titta på områden runt t.ex. Hua Hin. Jag har själv inte varit där ännu och det är ju väldigt svårt att säga något då. Jag har mera som mål att boendet skall vara bra än på någon särskild plats. Men min sambo vill bestämt inte bo på någon ö. Oavsett så är det ju bäst att hyra tycker jag för att var å en plats och trivs man inte eller hittar något annat som känns bättre så blir det kanske det nästa gång istället. Ut från storstadsmiljöer dock för annars så lever man ju mitt i avgaserna från alla fordon som i Thailand som ligger långt efter t.ex. Europas avgasregler. Eftersom jag är tekniker och utöver detta utomordentligt intresserad och följer med vad som händer så kan jag dock tyvärr upplysa att även med t.ex. Euro 6d och kommande förbättring som t.ex. ACCT för dieslar så kommer avgaser fortfarande förbli ett stort problem. Men en jävla skillnad till det bättre jämfört med vad fordonen i Thailand spyr ut! Det jobbas nu på åtgärder i Thailand och läste en artikel på Thaivisa.com nyligen om 3 punkt åtgärder ute på vägarna som att stoppa fordon som spyr ut svartrök och att det blir nödvändigt med kontroll för att sedan å lov att ta dessa i trafik igen. Men det är mycket snack i Thailand och lite som sedan händer...

Liknande trådar

Tillbaka
Topp