Thailand 23 mest förorenade landet i världen, Bangkok 24 mest förorenade staden i världen.

 
Det är dags att evakuera nu. Svaga vindar för ner brandsmogen från Burma, men dom bränner allt en del här också trots förbud.
Idag nere på 300, dom senaste dagarna än värre...

Detta är elefanten i rummet här under asiens långa brännsäsong. Förvånansvärt många västerländska turister hade ingen aning utan är lite plötsligt chockade.
Lyckliga ni som är i södra thailand...

D4262D7B-35C4-4E6B-AFAF-742C9A0F64B7.png
 
Det är dags att evakuera nu. Svaga vindar för ner brandsmogen från Burma, men dom bränner allt en del här också trots förbud.
Idag nere på 300, dom senaste dagarna än värre...

Detta är elefanten i rummet här under asiens långa brännsäsong. Förvånansvärt många västerländska turister hade ingen aning utan är lite plötsligt chockade.
Lyckliga ni som är i södra thailand...

D4262D7B-35C4-4E6B-AFAF-742C9A0F64B7.png
Jobbigt läge, vi har haft riktigt bra luft i HH ett par veckor men nu är det runt 100 igen.
Längre söderut är det bättre luft men mycket varmare å fuktigare.
Men inomhus har vi runt 8-10 så är glad över luftrenarna och har laddat upp med nya filter.
 
Hej

Ja det är ett ofog det här med att bönderna bränner av sina fält och marker, min nu döde svärfar tillhörde dom få som inte brände sina marker, men då brukade ibland någon annan tända på någon natt, brännandet har många skäl.

Förr var det nästan nödvändigt att bränna ex.vis risfält eftersom man plöjde med bufflar som inte klarade att plöja ned stybb och halm om för mycket lämnades kvar, men med dagens traktorer så är det egentligen inget problem längre.
Dessutom blir det mycket bättre gödning om man plöjer ned stybb och halm än bränner detta, för när man bränner fälten blir det bara aska kvar och den blåser ofta bort och hamnar på någon helt annan plats eller kan rinna iväg om det regnar.

Sen tycker nog många att det är bekvämt att bränna ogräs på vallar runt risfält, sly och annat i skogarna, samt längs diken o.s.v, alternativet är att göra detta förhand med röjsåg och hacka, detta drar sig många för, men det finns fördelar med att inte bränna och det är att värdefulla träd inte skadas, t.o.m fullväxta träd kan ju ibland skadas om det är riktigt torrt när man eldar.

Många passar dessutom på att fånga vilda djur när man bränner av mark, t.o.m djur som gräver ned sig flyr ju elden om det brinner ordentligt, så man kan fånga alla möjliga typer av djur vid en större brand, både kräldjur, däggdjur och fåglar, detta är anledningen till att en del nattetid tänder eld på andras mark.

Mvh isan lover
 
  • Like
Reactions: PDT
Hade det gällt koldioxid så hade bensinbilar blivit skattade hårdare än dieslar. Dieselbilars problem är partiklar och kväveoxider. Kanske en ide att använda ren syrgas i stället för luft. bättre förbränning och inga kväveoxider.
Läste om moderna dieselmotorer och hur effektiv förbränning och rening av avgaser kan vara idag.
Resultatet var att utsläppen var renare än intagningsluften.
Tyvärr sparade jag inte artikel. Men det lär dyka upp igen när elhajpen släpper en aning.
Tycker att även detta talar om att politiker skall inte lägga sig i allting.
 
Senast ändrad:
Läste om moderna dieselmotorer och hur effektiv förbränning och rening av avgaser kan vara idag.
Resultatet var att utsläppen var renare än intagningsluften.
Tyvärr sparade jag inte artikel. Men det lär dyka upp igen när elhajpen släpper en aning.
Tycker att även detta talar om att politiker skall inte lägga sig i allting.

Hej

Själv tror jag precis tvärtom att det är just tack vare politikerna och deras krav på branschen som har fått företagen att satsa på renare motorer, utan ökade krav ifrån politikerna hade nog inte utvecklingen varit lika positiv.

Mvh isan lover
 
Hej

Själv tror jag precis tvärtom att det är just tack vare politikerna och deras krav på branschen som har fått företagen att satsa på renare motorer, utan ökade krav ifrån politikerna hade nog inte utvecklingen varit lika positiv.

Mvh isan lover
Nu tror jag inget utan kan konstatera att politiker jagar koldixid till ingen nytta och just detta har resulterat att motorutvecklarna har varit tvingade att koncentrera sig på just detta.
De har haft bakbundna händer. Utan dessa regler och lagar hade de kommit mycket längre.
Politiker skall inte blanda sig i varken teknik eller vetenskap då blir det mycket bättre.
Inte utan har Isabella Lövin valts till årets slösare. Massa regler och lagar som bara är ren plakatpolitik.
 
Nu tror jag inget utan kan konstatera att politiker jagar koldixid till ingen nytta och just detta har resulterat att motorutvecklarna har varit tvingade att koncentrera sig på just detta.
De har haft bakbundna händer. Utan dessa regler och lagar hade de kommit mycket längre.
Politiker skall inte blanda sig i varken teknik eller vetenskap då blir det mycket bättre.
Inte utan har Isabella Lövin valts till årets slösare. Massa regler och lagar som bara är ren plakatpolitik.

Hej

Just vad det gäller koldioxid kan man ju vara lite tveksam, men politikerna har ju absolut pressat industrin till rening av en rad andra farliga ämnen.

Mvh isan lover
 
Just vad det gäller koldioxid kan man ju vara lite tveksam, ...

Inre bara "LITE"!

Rena skandalen det här i Lysekil. Här jagar man CO2 lokalt, men förstår inte vilken global miljövinst man gör när man kan upparbeta tjockoljan istället för att sjöfarten eldar upp den.


"Det Preem vill göra är att upparbeta tjockolja, en restprodukt som uppstår när man utvinner destillatbränslen ur råoljan, och omvandla den till bensin och diesel. Tidigare har tjockoljan används som fartygsbränsle trots att den är mycket giftig och svavelhaltig och därmed extremt miljöskadlig.

Att ta hand om tjockoljan på det här sättet är naturligtvis bättre för miljön jämfört med att förbränna den eller släppa ut den i naturen.

På samma sätt måste det anses som en miljövinst att bensin och diesel utvinns ur en restprodukt som tjockolja jämfört med att vi pumpar upp mer råolja för samma ändamål."
 
Inre bara "LITE"!

Rena skandalen det här i Lysekil. Här jagar man CO2 lokalt, men förstår inte vilken global miljövinst man gör när man kan upparbeta tjockoljan istället för att sjöfarten eldar upp den.


"Det Preem vill göra är att upparbeta tjockolja, en restprodukt som uppstår när man utvinner destillatbränslen ur råoljan, och omvandla den till bensin och diesel. Tidigare har tjockoljan används som fartygsbränsle trots att den är mycket giftig och svavelhaltig och därmed extremt miljöskadlig.

Att ta hand om tjockoljan på det här sättet är naturligtvis bättre för miljön jämfört med att förbränna den eller släppa ut den i naturen.

På samma sätt måste det anses som en miljövinst att bensin och diesel utvinns ur en restprodukt som tjockolja jämfört med att vi pumpar upp mer råolja för samma ändamål."

Hej

Håller med och själv har jag skrivit på namninsamlingen för Ja till en utbyggnad, det kom några hundra miljötalibaner och badgäster och protesterade, men ”ursprungsbefolkingen” i Bohuslän är nästan undantagslöst för en utbyggnad, t.o.m dom som bor nära raffinaderiet.

Detta av flera skäl, lokalt kanske först arbetstillfällena, samt den sammantagna miljövinst du tog upp i ditt inlägg, plus att ta hand om tjockoljan här i Sverige med våra miljökrav ju borgar för att utsläppen blir mindre än om tillverkningen lades i ett annat land med lägre krav, så miljövinster finns, kan för min del inte tro något annat än att regeringen kommer att säga ja till utbyggnaden.

Mvh isan lover
 
Läste om moderna dieselmotorer och hur effektiv förbränning och rening av avgaser kan vara idag.
Resultatet var att utsläppen var renare än intagningsluften.
Tyvärr sparade jag inte artikel. Men det lär dyka upp igen när elhajpen släpper en aning.
Tycker att även detta talar om att politiker skall inte lägga sig i allting.
Beror nog på vilka ämnen som mäts och vilken stad som det hänvisas till. I en starkt förorenad stad typ chang maj, Bangkok eller Bejing Så vore det attan om avgaserna skulle vara smutsigare. Men i en Svensk småstad så är det något som jag har väldigt svårt att tro på.
 
Hej

Håller med och själv har jag skrivit på namninsamlingen för Ja till en utbyggnad, det kom några hundra miljötalibaner och badgäster och protesterade, men ”ursprungsbefolkingen” i Bohuslän är nästan undantagslöst för en utbyggnad, t.o.m dom som bor nära raffinaderiet.

Detta av flera skäl, lokalt kanske först arbetstillfällena, samt den sammantagna miljövinst du tog upp i ditt inlägg, plus att ta hand om tjockoljan här i Sverige med våra miljökrav ju borgar för att utsläppen blir mindre än om tillverkningen lades i ett annat land med lägre krav, så miljövinster finns, kan för min del inte tro något annat än att regeringen kommer att säga ja till utbyggnaden.

Mvh isan lover
Undrar ved blir bättre av att raffinaderiet flyttar till ett annat land. Det är möjligen bara närmiljön i Bohuslän som tjänar på flytt.
 
Jag funderar allvarligt på var man skall bo och vistas i Thailand? För klimatet och för att få ut det som känns bäst för mig och min sambo är att bo i Sverige typ april - oktober och övrig tid i Thailand. Men januari - april är luftkvaliteten så urusel på många platser i Thailand främst p.g.a. all bränning att det är inte hälsosamt att vistas där. Ibland till den grad att det skulle kunna jämföras med att jag skulle röka i den förhållandevis rena luften där jag bor i Sverige. När det gäller där vi bor i Udon Thani så verkar detta inte vara det värsta platsen men illa nog ändå! Om man med ett mål sätter en bästa möjliga luftkvalite som mål skall vistas i Thailand under längre perioder under den säsong vi vill vara i Thailand så ser det ut att man bör hålla sig på västra sidan och mot söderut. Säkert är det inte heller så värst bra om man bor mitt inne i en stor stad oavsett även om regionen i övrigt har hyfsad luftkvalite. Det kan för övrigt vara väldigt stora skillnader genom att bara flytta sig korta avstånd inom samma stad och område. De flesta mätpunkter för t.ex. PM 2.5 ligger dock placerade just i hotspots. Jag skulle personligen gärna ha sett värden från platser utanför de lite mindre tätbefolkade platserna och vid havet i hela Thailand och även österut. Tycker om att bo där det är lungt och tyst. I Sverige är mitt hus strategiskt placerat så det inte är nära någon större väg , nära en järnväg eller flygplats och så vill jag egentligen bo även i Thailand eller vart som helst. Norra Thailand är fantastiskt fint tycker jag men så fruktansvärt utsatt av dålig luftkvalite när bränning pågå, så det går bort om det bara varit mitt eget val i alla fall.
 
Så tänkte jag också en gång i tiden. Ute på landet är det bra luft men så fel jag hade där bränner de ännu mera.
Gotland bor bra när det gäller luft sällan den dåliga luften från Indonesien når dit.
 
Så tänkte jag också en gång i tiden. Ute på landet är det bra luft men så fel jag hade där bränner de ännu mera.
Gotland bor bra när det gäller luft sällan den dåliga luften från Indonesien når dit.
Först förstod jag inte alls och tänkte att det blir ju ”lite av en utmaning” att fixa till så ön Gotland får ett varmt och skönt klimat ;) Men det finns väl en forum veteran här på TS och som bor söderut någonstans i Thailand har jag för mig att jag sett någon gång här på TS.
 
Så tänkte jag också en gång i tiden. Ute på landet är det bra luft men så fel jag hade där bränner de ännu mera.
Gotland bor bra när det gäller luft sällan den dåliga luften från Indonesien når dit.

Hej

Både rätt och fel skulle jag vilja säga, hur luften är beror ju på vad som odlas på den plats man har valt att vistas på, i vår region dominerar numera gummiträd, cassava och eucalyptusodlingar ungefär mellan 5-20 mil i alla väderstreck och dessa bränns ju inte alls under året, så där är luften fin hela året.
Dessutom påverkar alla träd klimatet lokalt, träden ger svalka, avger syre och påverkar djurlivet positivt.

Men bor man i ett område där man främst odlar ris och sockerrör så bränns det ju rejält och det påverkar naturligtvis luften väldigt negativt, så vill man ha bra luft är nog ett område med gummiodlingar att föredra.

Mvh isan lover
 
Jag funderar allvarligt på var man skall bo och vistas i Thailand? För klimatet och för att få ut det som känns bäst för mig och min sambo är att bo i Sverige typ april - oktober och övrig tid i Thailand. Men januari - april är luftkvaliteten så urusel på många platser i Thailand främst p.g.a. all bränning att det är inte hälsosamt att vistas där. Ibland till den grad att det skulle kunna jämföras med att jag skulle röka i den förhållandevis rena luften där jag bor i Sverige. När det gäller där vi bor i Udon Thani så verkar detta inte vara det värsta platsen men illa nog ändå! Om man med ett mål sätter en bästa möjliga luftkvalite som mål skall vistas i Thailand under längre perioder under den säsong vi vill vara i Thailand så ser det ut att man bör hålla sig på västra sidan och mot söderut. Säkert är det inte heller så värst bra om man bor mitt inne i en stor stad oavsett även om regionen i övrigt har hyfsad luftkvalite. Det kan för övrigt vara väldigt stora skillnader genom att bara flytta sig korta avstånd inom samma stad och område. De flesta mätpunkter för t.ex. PM 2.5 ligger dock placerade just i hotspots. Jag skulle personligen gärna ha sett värden från platser utanför de lite mindre tätbefolkade platserna och vid havet i hela Thailand och även österut. Tycker om att bo där det är lungt och tyst. I Sverige är mitt hus strategiskt placerat så det inte är nära någon större väg , nära en järnväg eller flygplats och så vill jag egentligen bo även i Thailand eller vart som helst. Norra Thailand är fantastiskt fint tycker jag men så fruktansvärt utsatt av dålig luftkvalite när bränning pågå, så det går bort om det bara varit mitt eget val i alla fall.
Sist jag var i Thailand slogs jag av att det var betydligt vanligare att bunta ihop halmen söder om Bangkok. Ju längre norrut jag kom desto vanligare var det med bränder på fälten.
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp