Thailand bland dom sämsta i Asien på engelska enligt EF index.

Dom som pratar bäst engelska i Thailand finns i barerna.

En tjej som varit några år i baren är ofta duktig även på tyska.

Vad gäller skolornas undervisning så är ofta dom utländska lärarna i Thailand för att supa och pippa och kvaliten på lärarna är alltså inte på toppen.

BTT

What you name sörr?
What you like to dink?

:) / SatanG

Var många utländska lärare i Chaiyaphum som hyrdes in via ett bemanningsföretag i Bangkok, jobb i en termin i taget.
Det var 2015 och dom hade 35k i månaden.
Då tog nog bemanningsföretaget 20k.
Någon av lärarna sa att den lagliga lönen skulle vara 55k för en utlänning i läraryrket.

Lagliga lönen för en utlänning borde vara 50k/månad, ja ev. något lägre för Kineser/Indier för att få arbetsvisum.

/ SatanG

Den gode skribenten Isan Lover har ofta skrivit att vi faranger som bor här ska lära oss deras språk men jag har alltid tyckt att det är bättre att prata engelska med dem för deras eget bästa och så verkar det nu vara.
Klokt resonemang.
Ja en utlänning i byn kan höja nivån på engelska betydligt mer än en skola för barn.

När byborna är på fyllan går det bara att prata engelska men dock lite knaggligt men dagen efter med bakrus kan de varken säga yes eller no om jag frågar om de mår dåligt.
Som jag då, pratar Thai på fyllan i byn, dagen efter om man har bakrus så förstår jag nada ;)
Men som sagt, lagt ner prata Thai, det är krångligare att göra sig förstådd med en på Eng då dom har svårt för ens toner.
För mig det va @Krister som sa när man började lära sig lite, du låter riktigt som en Göteborgare på Thai...
Frugan säger att yngste låter som mig när han pratar Thai men blir väl bättre.

Sen lite för humöret, blir såååå bara ibland när man säger typ lite fel på en ton på ett A tex.
Ärligt, ärligt jag sa det med rätt stavning men lite fel på tonen och du kunde inte fatta vad jag menade?
Om en invandrare bryter på Svenska så förstår vi, här missar man tonen lite och dom står som frågetecken....

Usch nu kommer tråkiga månaden, utgifter och inte bar julutgifter.
Fick räkningen för äldste sonens skola, 103.000 baht för nästa termin, snart ramlar väl yngstes in på 30-40k
yngstes har ju som tur är bara 2 terminer, äldste 3.
Skall se om jag kan få delbetala äldstes på 3 månader, för vill inte sälja för mycke krypto nu.
Får jag delbetala klarar jag det med miningen och ränta, annars måste jag sälja.
Eftersom jag precis börjat med miningen tar det ju lite att komma i fas med utgifter.

Standardfraserna lär tjejerna sig ganska snabbt.
Det är dom rutinerade som kan bäst engelska. Dom som gått mycket longtime med engelsktalande kunder.
BTT

Jaså, där ser man :)
Skulle ändå inte klassa bartjejer som de som är bäst på engelska i Thailand.
Men visst kan man ha kul diskussioner där med, är väl lite individuellt samt vad man gillar att diskutera.

/ SatanG

Kanske finns en anledning isåfall att som @Isan Lover lover påstår att många blivit utvisade.
Hade inte tillåtit mina barn blivit utbildade av lärare som du säger du va.
Snuskgubbe, som nyttja skolan för att få stanna.

Jaså, där ser man :)
Skulle ändå inte klassa bartjejer som de som är bäst på engelska i Thailand.
Men visst kan man ha kul diskussioner där med, är väl lite individuellt samt vad man gillar att diskutera.

/ SatanG
Nja men det är väl dom dock? Finns många utbildade men Engelskan är väl oftast bättre i baren än på banken?

Liknande trådar

Tillbaka
Topp