Fler och fler övervintrande Svennar dyker upp nu så blev en riktigt rolig kväll igår. Snackade lite med några av dom som bor här på heltid, bla 2 snubbar som båda bott här över 20 år och som talar flytande Thai och är väl respekterade av Thai och inne i samhället här. Dom har gott om Thai bekanta men ingen av dom har en Thai som nära vän eller kompis, där är det uteslutande Svenskar som gäller.
Här i Hua Hin finns väldigt mycket Svenskar, tusentals. Svenskar är en av dom enskilt största grupperna här och det kanske är dom onormala Svenskarna som är här, men dom flesta verkar iaf ha det gemensamt att dom föredrar att umgås med andra Svenskar oavsett hur bra Thai dom talar. Jag har betydligt fler vänner här än hemma i Sverige, det går liksom inte att undvika och personligen så är det goda vänner som får mig att trivas oavsett var jag befinner mig.
Ni kanske inte håller med men jag tror att det normala hos människan är helt enkelt att söka sig till sina gellikar sen om man bor i Sverige, Thailand eller nåt annat ställe spelar ingen roll.
Jag tror att dom som söker sig Thai som nära vänner antingen är lite udda fåglar eller så har dom helt enkelt inget val pga att det råder brist på landsmän som dom gillar där dom bor. Måste ju finnas personkemi även om man är landsmän.
Att man finner många av dem som förespråkar att man ska ha Thai som vänner om man bor i Thailand på ett forum med Svenskar säger en del..
Ligger ju i människans natur att försvara sina val och det är nog mycket det man ser hos dem som anser att man ska ta till sig Thais kultur med sinsod och dyl och köpa hus nära Thaisläkten.
Man lever i förnekelse över att ha gått på en blåsning och då är det fel på dem som inte går i samma spår.
Enda intresset Thai eg har av falanger är pengar och där är dom uppfinnesrika i att hitta på än det ena och det andra och tom lyckas få en del att känna att det är kultur som vi måste ta till oss. Ni får gärna tro och tycka det men jag passar på den delen.
Jag har bara flyttat hit för att slippa den Svenska vintern och har noll intresse av att bli Thaiiserad.