Är Isaan det riktiga Thailand?

Många intressanta inlägg i den här tråden och många ytterst förnuftiga. Om Isaan är "det riktiga Thailand" har jag ingen uppfattning, alla delar av Thaland är väl "riktiga" på sitt sätt. Möjligen är Isaan lite mer genuint i den meningen att det släpar lite efter i utvecklingen... Var man sen väljer att bo och vilka man väljer att umgås med är ju helt den enskildes sak och jag har inte alls svårt att förstå att andra nog inte skulle vilja ha det som jag. Jag bor nämligen sedan ett halvår i en thaikåk i en avkroksby, frugans hus. Det saknar alla bekvämligheter och från mitt sovrumsfönster är det tre meter till grannarnas kor. Vi brukar hälsa på varandra när jag öppnar fönsterluckorna för att slänga ut hönsen, som alltid hoppar in på morgonen. Katten åker också ut.
Huset ligger som ett av tre runt en gårdsplan och i dom andra bor svågrar och svägerskor. Mycket folk, är det... Ljudnivån i byn är ju öronbedövande under nätterna, men man vänjer sig.. Byn verkar mer domineras av hundar, katter, bufflar, kor och höns än av människor och man får ta det vackert i kodyngan med motorcykeln. Den sörjan vill man inte gå omkull i!
Vi håller förstås på att bygga hus på risfältet utanför byn och om nån dryg vecka blir det flytt. Skall bli skönt att få nåt eget. Nu undrar naturligtvis många av er varför i Himlens namn någon vill ha det så här och hur det kom att bli så? Svaret är att jag alltid har varit en "bonnläpp" som gillar att bo på landet, att jag är genuint etnologiskt intresserad och att jag vetat i mer än tio år att det var här vi skulle hamna. Min fru har suttit av sin tid i hednalandet och förtjänar att få komma hem! Vi har varit här varje år i tio års tid (mer, faktiskt) och jag har haft all möjligheter i världen att känna av om jag kan leva här. Det kan jag, fast helst i en egen kåk lite utanför... Vi har också använt tiden väl för markarbeten och sånt, så när jag kom var det bara att börja bygga.

Min fru är värdelös på språk och gillar inte Sverige, så jag insåg tidigt att jag måste lära mig Thai. Tyvärr är hon svag i det också och en katastrof som lärare, men på internet finns ju mycken hjälp att hämta och så fick jag fatt i en svenskspråkig bok om grunderna för språket. Det är nog en åtta år sedan, sådär, som jag började inse att svenskan inte längre var förstaspråk! Vad det gäller umgänget här i byn så är det egentligen bara thailändare som gäller, men jag har inga problem med det. Några faranger brukar jag träffa, men jag har nog inte mycket större utbyte av det än av thailändarna.

Jag har för övrigt börjat inse att jag nog bör dokumentera livet i byn, det här är nog de sista resterna av ett gammalt bondesamhälle som ganska snart är på väg bort. När jag kom hit första gången fanns det fortfarande många arbetsbufflar, nu finns det ingen, till exempel.

Så vart leder oss detta? Tja, ingenstans utom till insikten att vi alla är olika och det är väl bra att Thailand kan erbjuda något för var och en?
Och frågan om Isaan är det riktiga Thailand är väl fortfarande obesvarad...

Högst intressant @Birger om du inte bor genuint nu så gör nog ingen det. Men som du själv säger, allt är en definitionsfråga. Det är nog få, inklusive undertecknad, som skulle klara att leva så lantligt. Men har man det i blodet så underlättar det naturligtvis.

Visst har man höns och tuppar utanför fönstret i vår by och det är helt ok för min del. Men vårt nya hus ligger i ett bostadsområde så några kossor lär inte dyka upp utanför staketet. Men en och annan galande genuin tupp lär man säkert höra samt en del hundkonserter naturligtvis. Så är livet i vår del av Thailand och det känns gott att kunna flytta dit år 2018.

Precis som min frus hus ligger dvs . i en liten by med ca 50 st typiska Thaihus, Jag fixade 8 månader i byn , sen blev allt detta som Birger skriver om för mycket , dessutom så var det nog just det att vi inte har samma utpräglade etnologiska intresse , jag gillar iofs att gå i skogen med bössan , fiska lite catfisk mm. Men att bo som Birger beskriver funkar inte för mig , en eller två veckor ,ja det funkar ... Birger klarar det säkert efterssom han är som han själv säger en bonnläpp , jag själv vill ha folk och rörelse runt mig , att lära mig tala klockren Thai har jag förkastat , jag klarar mig i vardagen med det jag kan .Kanske blir det annorlunda när jag blir äldre eller om Sverige är hopplöst förlorat eftet valet 2018 :)
Då finns ju inget alternativ , ta ett marriage visa samt för andra och sista gången lämna mitt gamla fosterland för att i sinom tid sluta livet på Thailändska landsbygden , Tiden får utvisa ..;)

Jag kanske skall förtydliga mina förutsättningar lite: jag flyttade inte till Thailand för at leva pensionärsliv utan för att fortsätta leva ungefär som vi gjort i Sverige. Framför allt bygga upp en näringsverksamhet som frugan kan leva på när jag är borta. Jag har heller inget behov av restauranger, barer och liknande och jag är rätt energisk och arbetssugen. Leda ett husbygge har varit ett äventyr och jag har lärt mig mycket, men nåt pensionärsliv är det ju inte. Mycket motion får man!
Och får man lappsjuka är det ju bara att ta bussen till Pattaya.

:):) Själv tar jag bussen till Pattaya i preventivt syfte , dvs innan jag blir drabbad av den hemska sjukdomen ;)

Det är i alla fall ingen risk att jag skulle drabbas av lappsjukan. Har nämligen vanan inne, det är nog osannolikt att jag skulle trivas inne i en storstad.

Det är i alla fall ingen risk att jag skulle drabbas av lappsjukan. Har nämligen vanan inne, det är nog osannolikt att jag skulle trivas inne i en storstad.
Man måste prova först , jag har bott på landsbygden många år , men bara knappt ett år (8 mån) i en Isaanby ,det är helt annorlunda mot att bo på landsbygden i Sverige , inget för mig så länge jag har nån livsgnista kvar , jag gillar att kunna diskutera samt prata politik ,tjejer , Big Bike mm , detta är inte lätt att göra med Thafolk från Isaan , de vet nämligen inget om varken politik eller Big Bikes :) Sen vill jag prata och träffa folk från båda kulturerna , jag dissar inte Thai som vissa här tycks göra , jag anser mig inte vara förmer än Thaifolket eller folk i allmännhet , men lagom av båda är bäst , samt ett eller flera språk jag behärskar näst intill till fullo ....Dock ej Thai/ Isaan

Jag är också en bonnpojk, men jag trivs överallt i Thailand. Huvudsaken för mig är att va omgiven av människor som tycker om mig. Ett ordspråk som jag gillar: Behandla andra som du själv vill bli behandlad. Det funkar bra... i alla fall för mig. Sen att vissa människor har någon form av storhetsvansinne, kan man ju inte hjälpa.

Jag är också en bonnpojk, men jag trivs överallt i Thailand. Huvudsaken för mig är att va omgiven av människor som tycker om mig. Ett ordspråk som jag gillar: Behandla andra som du själv vill bli behandlad. Det funkar bra... i alla fall för mig. Sen att vissa människor har någon form av storhetsvansinne, kan man ju inte hjälpa.
:):thumbsup:

Lära sig Svenska? Hur tänkte du nu, ren otur?
Tänkte du skulle komma på svaret själv, men nu har det gått en vecka... så du ska få svaret på din fråga.. det är ju otrevligt att inte svara som @Jonas skrev i en annan tråd, och det håller jag med om:wai:.
Denna tråden handlar om Isaan som ligger i Thailand, likaväl som Småland ligger i Sverige.
Du lever ditt liv, som du tydligen trivs alldeles utmärkt med. Det är bra..... Men det du skriver klingar inte bra i mina öron,, du umgås med svenskar som pratar flytande Thai, dessa svennar tycker Thaifolket är rasister, detta är alltså dina polare som inte har en aning hur de lever. Där sliter man 24/7, som våra utvandrare gjorde innan de vart tvungna emigrera, iaf de jag känner.
Så. Nu ska du få ditt svar.. Thaifolket som jag känner (många) vill inte lära sig din "svenska".
Du och dina polare är gäster här, så när du skriver på detta vis står jag upp för dom.
Till sist nmax ,, lev du ditt liv,, men se inte ner på folk som du tror inte platsar i ditt gäng.
För när eller om, du lär känna denne person kanske du blir överaskad.....

Kanske dags för lite Zen-Buddhistisk visdom:)

A senior monk and a junior monk were traveling together. At one point, they came to a river with a strong current. As the monks were preparing to cross the river, they saw a very young and beautiful woman also attempting to cross. The young woman asked if they could help her.

The senior monk carried this woman on his shoulder, forded the river and let her down on the other bank. The junior monk was very upset, but said nothing.

They both were walking and senior monk noticed that his junior was suddenly silent and enquired “Is something the matter, you seem very upset?”

The junior monk replied, “As monks, we are not permitted a woman, how could you then carry that woman on your shoulders?”

The senior monk replied, “I left the woman a long time ago at the bank, however, you seem to be carrying her still.”

:wai:

Kanske dags för lite Zen-Buddhistisk visdom:)

A senior monk and a junior monk were traveling together. At one point, they came to a river with a strong current. As the monks were preparing to cross the river, they saw a very young and beautiful woman also attempting to cross. The young woman asked if they could help her.

The senior monk carried this woman on his shoulder, forded the river and let her down on the other bank. The junior monk was very upset, but said nothing.

They both were walking and senior monk noticed that his junior was suddenly silent and enquired “Is something the matter, you seem very upset?”

The junior monk replied, “As monks, we are not permitted a woman, how could you then carry that woman on your shoulders?”

The senior monk replied, “I left the woman a long time ago at the bank, however, you seem to be carrying her still.”

:wai:
555Riktigt bra

Jag har faktiskt hållt till i en liten by i Sisaket för ett antal år sen av en viss orsak @Krille.
Även om det inte är Isaan så var det väldigt trevligt så länge det höll.
Ja du förstår säkerligen vad jag menar.

Jag har faktiskt hållt till i en liten by i Sisaket för ett antal år sen av en viss orsak @Krille.
Även om det inte är Isaan så var det väldigt trevligt så länge det höll.
Ja du förstår säkerligen vad jag menar.

Konstigt, vad jag vet är Sisaket en av 20 provinser i Isaan. Du kanske menar Sa Kaeo:)

Konstigt, vad jag vet är Sisaket en av 20 provinser i Isaan. Du kanske menar Sa Kaeo:)

Det här var Khun han distriktet i Sisaket på gränsen till Surin nästan.
Nästan i Kambodja också, väldigt nära gränsen till det. Kändes som världens värsta avkrok för mig.
Hon nam ville inte kalla det för Isaan allafall.

Naa måå tasa, paka va tå, ara tå sama , sam put assa .. 3 ggr Kör på den ...
Orkar inte höra detta ... hör det hela tiden när jag är i byn , hör allt från templet som ligger ca 100 m från huset , min fru går för övrigt ALDRIG dit , hon är kristen säger hon , men jag vet , hon är SNÅL som fn...

Orkar inte höra detta ... hör det hela tiden när jag är i byn , hör allt från templet som ligger ca 100 m från huset , min fru går för övrigt ALDRIG dit , hon är kristen säger hon , men jag vet , hon är SNÅL som fn...
5555555555555 Hon kanske bodde i Småland i sitt förra liv.;);):)

Nej , Småländska är hon inte ,men jag tror att hon är snål därför att ingenting i livet innan hon tog sig till Sverige har varit lätt , dvs att tjäna slantar på att hor. är nog ingen Thaikvinna som gillar , Ok kanske med vissa undantag , det är ju lättförtjänta slantar;) , hon har aldrig klarat av detta (påstår hon ). Men tack vare hårt arbete under 13 år i Sverige har hon idag en bra slant både i Svensk och Thailändsk bank , mer än vad jag har , men hon har ingen pension resten av livet , kanske därför hon håller i sina slantar STENHÅRT

Liknande trådar

Tillbaka
Topp