Isan Lover
Forumveteran
Hahaha inte så lätt att hitta bostad i Bangkok. Du har definitivt inte koll på det, skulle väl ta ca 1-2 timmar att lösa en billig lägenhet (1-2k/mån) om jag behövde det och en halv dag i annan valfri förort. Och varför skulle skola, mat vara en stor kostnad? Tror du inte det finns statliga skolor även i Bangkok?
Jag tror inte alla är lata eller dumma men självklart väljer många ett fattigare liv för att kunna stanna i byn istället för att röra på sig efter jobben. Som sagt, jag har full förståelse för det men däremot ingen förståelse för att klaga på att det inte finns jobb för det gör det.
/ SatanG
Hej
Om man inte får bo på arbetsplatsen i ett plåtskjul så är risken stor att skrupellösa uthyrare tar ut bra betalt för bara ett rum i en Barack, inte ens dom som bygger egna olagliga skjul under broar, kanaler eller längs järnvägar och liknande bor billigt, det finns alltid dom som tar betalt där också, allt ifrån markägare, myndighetsanställda till poliser.
När Svenskar pratar om att det är billigt att bo i Bangkok och lätt att hitta bra boenden så tror jag att dom utgår ifrån sin egen situation och lön, för fattiga med löner på 300 baht om dagen är det definitivt inte lätt att hitta bra boenden.
Jag har ju själv övernattat och bott perioder tillsammans med släkt och vänner som har arbetat i Bangkok, Korat och Chonburi, då oftast i plåtskjul, baracker och t.o.m sovit direkt på betongen på den byggarbetsplats dom jobbade på, min bild av hur dessa anställda och familjer lever och bor stämmer dåligt med den glättiga bild som en del Svenskar tycks ha.
Undrar hur många av dom Svenskarna som själva skulle ta dom jobb och boenden till sig och sina familjer som dom tycker att det är självklart att andra ska acceptera, det är för det första otroligt varmt om dagen i dessa skjul, det blir lervälling när det regnar och kallt även inomhus på vintern, ofta är det gott om råttor och ohyra, smutsigt och bullrigt o.s.v, själv önskar jag inte någon släkting så illa att dom skulle behöva låta sina barn växa upp i en sån miljö och än mindre skulle jag själv kunna tänka mig att bo och leva så.
Mvh isan lover