GM lägger ned sina fabriker i Thailand.

IL har givetvis rätt i att det inte är helt lätt att bryta upp från Nakorn Nowhere och flytta till Bangkok när man har 6-års utbildning och två småbarn. Det finns dock få länder som erbjuder något vidare liv för 19-åriga 2 barnsmödrar med 6-årig utbildning så först bör man nog ifrågasätta vilken typ av föräldrar som sätter sina barn i dessa situationer och vad som kan göras för att minimera, helst eliminera, alla dessa fall.

Thailändska staten bör givetvis göra mycket mer för att minska gapet mellan över- och underklass; via skatter, bidrag, lokaliseringspolitik etc men samtidigt så måste folk på landsbygden till stor del acceptera att man inte flyttar till Bangkok/Chonburi/Rayong för att tjäna pengar ett par år utan man flyttar. Punkt. Så var det i Europa på 50-talet, i Korea på 70-talet, Kina på 90-talet och så borde det varit i Thailand redan för 20-30 år sedan. Minst hälften av Isaans befolkning måste lämna Isaan för gott och det finns inget politiskt system som kan ändra på den sanningen. 50-60-åringar kan givetvis inte flytta men de måste se till att deras barn flyttar, det är deras största ansvar. Inte fan bor en tredjedel av Sveriges befolkning i Norrlands inland, på samma sätt kan inte en tredjedel av Thailands befolkning bo i en del av landet som saknar både kust och vettig odlingsmark.

Hej

Om man inte får bo på arbetsplatsen i ett plåtskjul så är risken stor att skrupellösa uthyrare tar ut bra betalt för bara ett rum i en Barack, inte ens dom som bygger egna olagliga skjul under broar, kanaler eller längs järnvägar och liknande bor billigt, det finns alltid dom som tar betalt där också, allt ifrån markägare, myndighetsanställda till poliser.

När Svenskar pratar om att det är billigt att bo i Bangkok och lätt att hitta bra boenden så tror jag att dom utgår ifrån sin egen situation och lön, för fattiga med löner på 300 baht om dagen är det definitivt inte lätt att hitta bra boenden.

Jag har ju själv övernattat och bott perioder tillsammans med släkt och vänner som har arbetat i Bangkok, Korat och Chonburi, då oftast i plåtskjul, baracker och t.o.m sovit direkt på betongen på den byggarbetsplats dom jobbade på, min bild av hur dessa anställda och familjer lever och bor stämmer dåligt med den glättiga bild som en del Svenskar tycks ha.

Undrar hur många av dom Svenskarna som själva skulle ta dom jobb och boenden till sig och sina familjer som dom tycker att det är självklart att andra ska acceptera, det är för det första otroligt varmt om dagen i dessa skjul, det blir lervälling när det regnar och kallt även inomhus på vintern, ofta är det gott om råttor och ohyra, smutsigt och bullrigt o.s.v, själv önskar jag inte någon släkting så illa att dom skulle behöva låta sina barn växa upp i en sån miljö och än mindre skulle jag själv kunna tänka mig att bo och leva så.

Mvh isan lover
På tal om plåtskjul så har jag bott här i ett par veckor. Gummans syrra i bild

006.JPG

IL har givetvis rätt i att det inte är helt lätt att bryta upp från Nakorn Nowhere och flytta till Bangkok när man har 6-års utbildning och två småbarn. Det finns dock få länder som erbjuder något vidare liv för 19-åriga 2 barnsmödrar med 6-årig utbildning så först bör man nog ifrågasätta vilken typ av föräldrar som sätter sina barn i dessa situationer och vad som kan göras för att minimera, helst eliminera, alla dessa fall.

Thailändska staten bör givetvis göra mycket mer för att minska gapet mellan över- och underklass; via skatter, bidrag, lokaliseringspolitik etc men samtidigt så måste folk på landsbygden till stor del acceptera att man inte flyttar till Bangkok/Chonburi/Rayong för att tjäna pengar ett par år utan man flyttar. Punkt. Så var det i Europa på 50-talet, i Korea på 70-talet, Kina på 90-talet och så borde det varit i Thailand redan för 20-30 år sedan. Minst hälften av Isaans befolkning måste lämna Isaan för gott och det finns inget politiskt system som kan ändra på den sanningen. 50-60-åringar kan givetvis inte flytta men de måste se till att deras barn flyttar, det är deras största ansvar. Inte fan bor en tredjedel av Sveriges befolkning i Norrlands inland, på samma sätt kan inte en tredjedel av Thailands befolkning bo i en del av landet som saknar både kust och vettig odlingsmark.
Om dom som kan flyttar och dom som kan stannar blir de ju gämnvikt, då lönar de sej med jordbruk och alla mår bättre

Om dom som kan flyttar och dom som kan stannar blir de ju gämnvikt, då lönar de sej med jordbruk och alla mår bättre

Väldigt förenklat kan man kanske säga så. Det krävs dock en regering som verkligen vill ta i tu med ojämlikheten och någon sådan regering har Thailand aldrig haft. De regeringar som säger sig stått på Isaans fattigas sida har i bästa fall satt billiga plåster på en blödande landsdel och i värsta fall försämrat deras situation genom att lura i dem att de kan stanna kvar och leva på ett par rai subventionerat ris.

Det krävs dock också att, som jag skrev, Isaans befolkning slutar se jobben i Bangkok, EEC eller söder som tillfälliga för att dra in lite stålar utan som en permanent flytt, precis så som lassen från Finland och Norrlands inland gick till Stockholm, södra Sverige och Norrlandskusten. Enkel biljett till ett hårdare liv, åtminstone socialt sett, för de vuxna men ett bättre liv för deras barn.

Hej

Du ser problemen och du har rätt i att klyftorna är för stora, du tar även upp brist på utbildning och tjejer blir mammor i tonåren, likaså att mycket mer borde ha gjorts förlängesedan, så långt är vi helt överens.

Men jag är inte helt överens med dig om att en flytt av 50% av dom boende ifrån Isaan är lösningen, det politikerna borde ha gjort först är att erbjuda alla barn i landet en utbildning värd namnet, får barnen utbildning och ett alternativ för framtiden tror jag att antalet tonårsgraviditeter kommer att sjunka, sen tycker jag att staten borde lägga en del av sina satsningar på industri och liknande i Isaan.

Vad det gäller att familjer inte flyttar ifrån byarna för gott tror jag har flera skäl, dels är det ofta ganska tunga, smutsiga och dåligt betalda jobb dom erbjuds, dom förväntas jobba 6-7 dagar i veckan + ö-tid, så det blir liksom ingen tid över för att leva, ofta bor man trångt och dåligt i staden medans man hemma i byn åtminstone har ett eget hus att återvända till, så drömmen om att kunna bo i sitt hus lever kvar.

Sen tror jag som sagt att två veckors ledighet (songkran och nyår) om året då man kan återvända hem och träffa släkt och vänner är för lite, man borde antingen haft 1 vecka ledigt per kvartal eller 2-3 veckor ledigt i några omgångar under året.
Att man inte får någon längre ledighet tvingar folk att säga upp sig för att resa hem igen, så därav det intensiva jobbandet i en period för att sen återvända hem och stanna där så länge pengarna räcker.

Mvh isan lover

Senast ändrad:
  • Like
Reactions: PDT
Håller inte riktigt med dej. Som ja sagt förut min fru, gift med en alkis skilde sej. Gjorde allt för sina 2 söner, lärde dom att man måste studera om man vill komma någon stans. När dom kom in på dom högre skolorna valde hon att ta sej till Sverige för att skrapa i hop dom pengar dom behövde. När ja kom in i billden var de BARA den yngste kvar. I dag har båda bra jobb bor i bankok i lägenhet, en har investerat i en kondo. Så jag är övertygad om att de beror mycket på föräldrarna vad de blir av barnen, för mina barn i Sverige hjälpte ja att få bra utbildning. Dom har också bra liv i dag

Hej

Att föräldrarna kan påverka är nog sant, men bara om dessa har möjligheten och viljan, frugans pappa var ex.vis analfabet och daglönare, när första barnet föddes försörjde han sig på att köra cykeltaxi i Udon Thani, när barn nummer två föddes flyttade dom hem till byn igen, men mamman var sjuklig och gick bort redan när hon var 48 år, i ett sånt läge är det bara kläder på kroppen och mat på bordet som gäller.

Mvh isan lover

Hej

Du ser problemen och du har rätt i att klyftorna är för stora, du tar även upp brist på utbildning och tjejer blir mammor i tonåren, likaså att mycket mer borde ha gjorts förlängesedan, så långt är vi helt överens.

Men jag är inte helt överens med dig om att en flytt av 50% av dom boende ifrån Isaan är lösningen, det politikerna borde ha gjort först är att erbjuda alla barn i landet en utbildning värd namnet, får barnen utbildning och ett alternativ för framtiden tror jag att antalet tonårsgraviditeter kommer att sjunka, sen tycker jag att staten borde lägga en del av sina satsningar på industri och liknande i Isaan.

Vad det gäller att familjer inte flyttar ifrån byarna för gott tror jag har flera skäl, dels är det ofta ganska tunga, smutsiga och dåligt betalda jobb dom erbjuds, dom förväntas jobba 6-7 dagar i veckan + ö-tid, så det blir liksom ingen tid över för att leva, ofta bor man trångt och dåligt i staden medans man hemma i byn åtminstone har ett eget hus att återvända till, så drömmen om att kunna bo i sitt hus lever kvar.

Sen tror jag som sagt att två veckors ledighet (songkran och nyår) om året då man kan återvända hem och träffa släkt och vänner är för lite, man borde antingen haft 1 vecka ledigt per kvartal eller 2-3 veckor ledigt i några omgångar under året.
Att man inte får någon längre ledighet tvingar folk att säga upp sig för att resa hem igen, så därav det intensiva jobbandet i en period för att sen återvända hem och stanna där så länge pengarna räcker.

Mvh isan lover
En dellösning skulle nog kunna vara att göra det lättare för tonåringa att göra abort. Hur ser lagen i Thailand på det?

Staten kan ju inte vara ansvarig för att man skaffar barn man inte kan ta hand och att man inte kämpar. I alla länder gäller att flest jobb finns i städer. Som föräldrar måste man se till att cirkeln bryts och att barn inte skaffar barnbyarna utbildning och gängar sig när man byggt upp sitt liv.

Det hjälper inte med bidrag och semester utan vilja och utbildning.

En dellösning skulle nog kunna vara att göra det lättare för tonåringa att göra abort. Hur ser lagen i Thailand på det?

Hej

Det är förbjudet med abort och man riskerar 3 års fängelse om man gör detta, men ett minst lika stort hinder är nog Buddismen som inte ser positivt på detta med att ta liv.

Enligt mig är en bättre utbildning i kombination med sexualundervisning i skolan det bästa alternativet.

Mvh isan lover

Ja tror som du sekler men ja vill bara visa på att de fins dom som lyckas, även från Issan

Hej

Det finns absolut dom som lyckas även ifrån Isaan och fast dom hade en svår uppväxt i fattigdom, frugan är ju ex.vis en av dessa, hon satsade på skolan och hade tur att få ett stipendium ifrån Japan, men alla fattiga som är duktiga får tyvärr inte stipendium, men enligt mig borde dessa få möjlighet att studera vidare ändå, det skulle landet tjäna på sett i ett längre perspektiv.

Vi har några få släktingar som har lyckats bra, bl.a en kusin började som anställd på ett trädgårdsförening och slet i många år, nu driver hon tillsammans med sin man sedan ganska många år ett eget företag i Bangkok med några anställda som sköter andras trädgårdar, planterar träd och buskar m.m.

Men för dom allra flesta i vår släkt så blir det oftast att jobba ihop pengar för dagen, det handlar nästan undantagslöst om okvalificerad arbeten, med låg lön, långa dagar och oftast inte ledigt ens på helgen, det är inte direkt något att bygga sin framtid på.

Mvh isan lover

Staten kan ju inte vara ansvarig för att man skaffar barn man inte kan ta hand och att man inte kämpar. I alla länder gäller att flest jobb finns i städer. Som föräldrar måste man se till att cirkeln bryts och att barn inte skaffar barnbyarna utbildning och gängar sig när man byggt upp sitt liv.

Det hjälper inte med bidrag och semester utan vilja och utbildning.

Hej

Barn utan någon skolgång värd namnet och utan sexualkunskap har kanske inte vare sig klart för sig hur man blir gravid eller vad det innebär att bli mamma och pappa, själv tror jag inte att trenden med ökande antal tonårsgraviditeter kommer att brytas om staten överlåter det ansvaret till outbildade föräldrar som själva blev mammor och pappor i 14-16 års ålder..

Jag tror på reformer inom skolan, med satsning på att lyfta dom statliga skolorna som dom flesta barnen får hålla tillgodo med, som det är nu kan barn gå ut grundskolan utan att vare sig kunna skriva sitt namn eller läsa ordentligt, det håller helt enkelt inte, sen skulle det behövas sexualkunskap i skolan och landsomfattande kampanjer för att minska antalet tonårsgraviditeter.

Mvh isan lover

Hej

Barn utan någon skolgång värd namnet och utan sexualkunskap har kanske inte vare sig klart för sig hur man blir gravid eller vad det innebär att bli mamma och pappa, själv tror jag inte att trenden med ökande antal tonårsgraviditeter kommer att brytas om staten överlåter det ansvaret till outbildade föräldrar som själva blev mammor och pappor i 14-16 års ålder..

Jag tror på reformer inom skolan, med satsning på att lyfta dom statliga skolorna som dom flesta barnen får hålla tillgodo med, som det är nu kan barn gå ut grundskolan utan att vare sig kunna skriva sitt namn eller läsa ordentligt, det håller helt enkelt inte, sen skulle det behövas sexualkunskap i skolan och landsomfattande kampanjer för att minska antalet tonårsgraviditeter.

Mvh isan lover
Men föräldrarna har väl lärt sig av sina misstag. Har dem inte kommer inte barnen lära sig något i skolan. Tyvärr.

Sen måste man vilja kämpa, funkar inte att tro på en välfärd som inte finns. Säg till släktingarna som inte vill jobba, vill du att dina barn ska gå det lika dåligt som dig. Troligen vill dem och då går det inte förändra. Viljan att förändra kommer inifrån.

Senast redigerad av en moderator:
Hej

Mvh isan lover

Jag tycker absolut, som jag skrev tidigare, att lokaliseringsbidrag är ett av verktygen regeringen borde använda. Satsa på en två-tre städer/områden i Isaan och få till industriparker med goda kommunikationer. Minst 50% av befolkningen måste fortfarande lämna byarna men, visst, vissa av dem kan stanna i Isaan men de flesta måste dock närmare kusten.

Jag tror de flesta länder på liknande utvecklingsnivå som Thailand bara har 2 veckors semester så det tycker inte jag är något skäl till att inte flytta; hur många inflyttade Stockholmsbor åker "hem" mer än en vecka om året? De ska som sagt var flytta, inte "ligga ute på jobb".

Utbildningen lämnar oerhört mycket i övrigt att önska och mycket av de förändringar som krävs måste ske i tandem mellan regering och befolkning. Att skylla enbart på endera part tror jag dock inte på. Frugan har två in-laws från Isaan, varav en helt utan utbildning, som lämnade Isaans byar i tid och båda har idag ett gott liv och inga som helst planer på att flytta "hem".

Jag tycker absolut, som jag skrev tidigare, att lokaliseringsbidrag är ett av verktygen regeringen borde använda. Satsa på en två-tre städer/områden i Isaan och få till industriparker med goda kommunikationer. Minst 50% av befolkningen måste fortfarande lämna byarna men, visst, vissa av dem kan stanna i Isaan men de flesta måste dock närmare kusten.

Jag tror de flesta länder på liknande utvecklingsnivå som Thailand bara har 2 veckors semester så det tycker inte jag är något skäl till att inte flytta; hur många inflyttade Stockholmsbor åker "hem" mer än en vecka om året? De ska som sagt var flytta, inte "ligga ute på jobb".

Utbildningen lämnar oerhört mycket i övrigt att önska och mycket av de förändringar som krävs måste ske i tandem mellan regering och befolkning. Att skylla enbart på endera part tror jag dock inte på. Frugan har två in-laws från Isaan, varav en helt utan utbildning, som lämnade Isaans byar i tid och båda har idag ett gott liv och inga som helst planer på att flytta "hem".

Hej

Vi är uppenbarligen överens om en del, men jag vidhåller nog att två ledigheter om året på vardera en vecka är för lite, speciellt med tanke på att man ofta har sitt hus kvar hemma i byn, barnen i skolan där, samt all släkt och vänner, ska man få dessa att flytta måste det nog finnas en plan för hur detta ska gå till, bostäder byggas o.s.v.

När Sverige flyttade Norrlänningar söderut så skedde detta planerat, staten byggde helt nya bostadsområden med skolor, butiker och annat som placerades på lämpligt avstånd till fabriker och industrier, dom som sen flyttade in där fick flyttbidrag och erbjudanden om jobb m.m, så här har man inte agerat i Thailand, där är det ofta plåtskjul och baracker i vad som en Svensk nog närmast skulle ses som slum och misär som erbjuds dom som flyttar.

Att det finns fattiga människor som lyckas trots att den allmänna skolans utbildning är undermålig är sant, det finns ju alltid undantag, men vill man att fler ska lyckas så måste man börja erbjuda barnen en bättre utbildning redan ifrån första klass, så reformer av den statliga skolan är helt nödvändiga om man vill lyfta befolkningen kunskapsmässigt, eleverna som går ut grundskolan borde åtminstone ha fått lära sig skriva, läsa och räkna hyfsat.

Mvh isan lover

Våran gammla städerska eller städerskor då först dottern städade åt oss sen mamman.
Dom kom från Isaan, från Udon Thani har jag för mig.
Dom hyrde ett hus som såg ok ut, kärringarna jobbade som städerskor, gubben på jordbruk här nere och barnen var inskrivna på statlig Thaiskola här i Banglamung.
Dom hade inte mer utbildning än min svärmor tom mindre och dom var nog lite efter också, men flytta på sig gjorde dom.
Plåtskjulen här nere vid byggarbetsplatser bebos för det mesta av kambodianer.
Nu byggs det stort lägenhetskomplex 300m från våran village som skall vara för anställda på ett företag.
Byggs många 1.xx miljoner hus och townhouse runt sriracha nu, då det expanderas och byggs en hel del här.
Flera av grannarna i villagen är från Norr, Chiang Mai, Isaan, Chiang Rai etc. Dom flesta verkar jobba runt Laem Chabang i industriområdet på fabrikerna.
Tom min outbildade svåger skulle haft råd att köpa ett 1.xx miljoners hus på lån om dom stannat på en och samma arbetsplats istället för att flänga runt Isaan/zigenarstil.

har sitt hus kvar hemma i byn, barnen i skolan där

Det är i det tankesättet felet ligger; man ska inte ha sitt hus och sina barn kvar i byn, man ska sälja huset och ta med sig barnen, precis som folk i alla andra länder och tider gjort.

Givetvis måste regeringar se till att det finns bostäder och skolor men samtidigt kan inte 20 miljoner Isaaniter vänta på att det ska finnas 5 miljoner nya lägenheter och 10,000 nya skolor innan de flyttar.

Man blir inte rik på ett fabriksgolv i Rayong men med två inkomster och inte alltför många barn så har man det nog inte så mycket sämre än vad mina föräldrar hade det på 60-70 talet. Så länge de fortsätter att göra sina 6-månadersresor med 3-4 olika jobb följt av 6 månader mer eller mindre arbetslösa i byn kommer de dock aldrig komma högre än existensminimum. Givetvis deras val men det tråkiga är att det också ger deras ungar minimala förutsättningar och det är den cirkeln som måste brytas. Dock nästan omöjligt i större omfattning utan regeringens vilja; medhåll på det.

Liknande trådar

Z
Svar
1
Visningar
2 K
zetterberg_88
Z

Tillbaka
Topp