I Thailand varnar man för giftiga vindruvor från Kina

Isan Lover

Forumveteran
Hej

En varning för vindruvor i Thailand verkar vara på sin plats, själv har jag ju i årtionden hört Thailändarna ute i byarna varna för just vindruvor eftersom dom säger att man kan bli yr i huvudet och kan få huvudvärk om man äter vindruvor, när man nu ser testresultaten som redovisas här förstår man ju varför.

Thai-PAN, Thailand Consumers Council (TCC) och Food and Drug Administration (FDA) avslöjade laboratorietestresultaten på torsdagen.
TCC köpte 24 prover av de populära druvorna från olika platser, inklusive två från onlinebutiker, sju prover från fruktbutiker och färskmarknader och 15 från stormarknader, den 2 och 3 oktober. Priserna varierade från 100 till 699 baht per kg, sa samordnaren för Thai-PAN.

”Endast nio prover kunde identifieras som importerade från Kina, medan ursprungslandet för de återstående 15 proverna inte kunde identifieras”, sa hon.
”Det var ganska chockerande när vi såg att 23 av 24 prover hade bekämpningsmedelsrester som överskred den lagliga gränsen.”

Ett prov visade sig ha klorpyrifos, en insekticid som är förbjuden i Thailand, sa hon.
Ytterligare 22 prover innehöll 14 skadliga kemikalierester som låg över säkerhetsgränsen på 0,01 mg/kg och gav ytterligare 50 bekämpningsmedelsrester, varav 22 ännu inte har deklarerats enligt thailändsk lag, såsom triasulfuron, cyflumetofen, tetrakonazol och fludioxonil.

”Dessa bekämpningsmedel finns kvar i vinvävnad, och det är osannolikt att det är lätt att ta bort dem från växtvävnaden”, sa hon.

1729917113545.jpeg

Shine Muscat grapes are popular in Thailand but recent checks indicate chemical residue levels are a concern. (Photo: Thai Pesticide Alert Network)

Mvh isan lover

Ingenting bra kommer från China!

Du läste liksom IL inte ens artikeln antar jag?

@Isan Lover kör ju bara sitt sedvanliga fake news och svartmålning av allt som rör Trump, Kina, Israel och Ryssland. Inget nytt under solen.

Från artikeln:

“Only nine samples could be identified as having been imported from China, while the country of origin of the remaining 15 samples could not be identified,” she said.

”Only four samples were found to have pesticide residues above the safety standards, he said. The FDA has already taken legal action against those importers.

He said the FDA examined grapes that were brought in by train from China and found they were all safe.”

@Isan Lover kör ju bara sitt sedvanliga fake news och svartmålning av allt som rör Trump, Kina, Israel och Ryssland. Inget nytt under solen.

Från artikeln:

“Only nine samples could be identified as having been imported from China, while the country of origin of the remaining 15 samples could not be identified,” she said.

”Only four samples were found to have pesticide residues above the safety standards, he said. The FDA has already taken legal action against those importers.

He said the FDA examined grapes that were brought in by train from China and found they were all safe.”
Hej

Och du vet som vanligt ingenting, var tror du att dom vindruvor kommer ifrån som man inte kunde spåra ursprunget på?

För min del har jag nog aldrig sett några vindruvor i Isaan som inte kommer från just Kina, det väller in både vindruvor, äpplen och små clementiner från Kina via Laos till Thailand, vad har du för förslag på land som vindruvor importeras från till Thailand och sen säljs på lokala marknader, affärer och varuhus.

För egen del har jag som sagt känt till riskerna med Kinesiska vindruvor i årtionden, det är allmänt känt att folk kan drabbas av huvudvärk och yrsel om dom äter många vindruvor, men det var bra att få det bekräftat av Thailändska myndigheter som hittade gifter i 23 av dom 24 prover som togs.

Men det är ju upp till var och en om man vill ta myndigheternas testresultat på allvar eller ej.

Mvh isan lover

Hej

Och du vet som vanligt ingenting, var tror du att dom vindruvor kommer ifrån som man inte kunde spåra ursprunget på?

För min del har jag nog aldrig sett några vindruvor i Isaan som inte kommer från just Kina, det väller in både vindruvor, äpplen och små clementiner från Kina via Laos till Thailand, vad har du för förslag på land som vindruvor importeras från till Thailand och sen säljs på lokala marknader, affärer och varuhus.

För egen del har jag som sagt känt till riskerna med Kinesiska vindruvor i årtionden, det är allmänt känt att folk kan drabbas av huvudvärk och yrsel om dom äter många vindruvor, men det var bra att få det bekräftat av Thailändska myndigheter som hittade gifter i 23 av dom 24 prover som togs.

Men det är ju upp till var och en om man vill ta myndigheternas testresultat på allvar eller ej.

Mvh isan lover
Det odlas mycket vindruvor i Thailand.
Man behöver inte alls importera allt från Kina.

Främst i de centrala delarna som Ratchaburi, Petchaburi, Chantaburi och Chonburi och nära Bangkok.
Både "table grapes" och "wine grapes"

Thailand är ökända för att sälja besprutade frukt och grönsaker
på marknader.
Mest för att de ska se fräscha ut och för lång hållbarhet.

Främst i de centrala delarna som Ratchaburi, Petchaburi, Chantaburi och Chonburi och nära Bangkok.

på marknader.
Hej

Ja att Thailand själva besprutar allting som odlas och säljs är ju allmänt känt, det är ju tyvärr mer eller mindre nödvändigt om man ska odla storskaligt i ett sånt klimat och med så mycket skadedjur som det finns.

Så att Thailändsk frukt eller grönsaker skulle vara mindre besprutad än den som importeras från grannländerna är högst osannolikt.

För oss vars by ligger nära gränsen till Laos så är det omöjligt att undgå den omfattande import och export som pågår mellan Kina och Thailand, mer exotiska frukter och grönsaker går från Thailand till Kina över Mekongfloden och sånt som äpplen, sharon, vindruvor och clementiner går från Kina till Thailand både via lastbil, tåg och via båt över Mekongfloden, varenda lokal marknad har frukt vars lådor och förpackningar har Kinesisk text.

Mvh isan lover

Hej

Ja att Thailand själva besprutar allting som odlas och säljs är ju allmänt känt, det är ju tyvärr mer eller mindre nödvändigt om man ska odla storskaligt i ett sånt klimat och med så mycket skadedjur som det finns.

Så att Thailändsk frukt eller grönsaker skulle vara mindre besprutad än den som importeras från grannländerna är högst osannolikt.

För oss vars by ligger nära gränsen till Laos så är det omöjligt att undgå den omfattande import och export som pågår mellan Kina och Thailand, mer exotiska frukter och grönsaker går från Thailand till Kina över Mekongfloden och sånt som äpplen, sharon, vindruvor och clementiner går från Kina till Thailand både via lastbil, tåg och via båt över Mekongfloden, varenda lokal marknad har frukt vars lådor och förpackningar har Kinesisk text.

Mvh isan lover
Jag tror själv att thailändska vindruvor är vanligast i Thailand.
Har själv besökt flera odlingar och köpt lokala vindruvor många gånger på plats och på marknader.

Bra att du är överens om att thailändare besprutar och använder gifter i stor omfattning.
Kanske mer än Kina.

Jag tror själv att thailändska vindruvor är vanligast i Thailand.
Har själv besökt flera odlingar och köpt lokala vindruvor många gånger på plats och på marknader.

Bra att du är överens om att thailändare besprutar och använder gifter i stor omfattning.
Kanske mer än Kina.
Hej

Thailand odlar ca 70 ton vindruvor om året och av dessa exporteras ca 16 ton, så det blir då ca 54 ton över till vinproduktion och konsumtion.

Thailand importerar ca 463 ton vindruvor per år från Kina.

Mvh isan lover

Hej

Thailand odlar ca 70 ton vindruvor om året och av dessa exporteras ca 16 ton, så det blir då ca 54 ton över till vinproduktion och konsumtion.

Thailand importerar ca 463 ton vindruvor per år från Kina.

Mvh isan lover
Tror du att allt redovisas.?
Thailands odlare som säljer direkt till kunder och marknader sker med kontanter och utan kvitton.

Man gör allt för att slippa redovisning och beskattning.

Ganska värdelöst att bara använda officiell statistik.

Mörkertalet är enormt.

Tror du att allt redovisas.?
Thailands odlare som säljer direkt till kunder och marknader sker med kontanter och utan kvitton.

Man gör allt för att slippa redovisning och beskattning.

Ganska värdelöst att bara använda officiell statistik.

Mörkertalet är enormt.
Hej

Ja det gäller nog det som importeras över Mekongfloden också.

Men Thailändska myndigheters statistik ger väl ändå en bra bild över proportionerna.

Sen är vad jag förstår Kina världens överlägset största odlare av just vindruvor med en enorm export.

Mvh isan lover

Hej

Ja det gäller nog det som importeras över Mekongfloden också.

Men Thailändska myndigheters statistik ger väl ändå en bra bild över proportionerna.

Sen är vad jag förstår Kina världens överlägset största odlare av just vindruvor med en enorm export.

Mvh isan lover
Kina är så enormt stort så det kan stämma, i areal som hela Europa tillsammans som redovisar per land.
Druvor odlas över hela världen och även i Sverige.

Vi köper druvor mest från Australien och Nya Zeeland men det har kanske mest med årstiderna att göra.
Äpplen är däremot från Kina.

Kina är också den kanske största importören i världen av frukt och grönsaker.

Från artikeln:

Du kände dig genast manad att gå till kinas försvar.
Man kan nästan tro du är anställd som ambassadör för både Ryssland och Kina.
Vad har Ryssland med kinesiska vindruvor att göra?

Och vad har ryssarna gjort som ska försvaras och inte är berättigat att svartmålas menar du?

Det skrevs ju också.

Only nine samples could be identified as having been imported from China, while the country of origin of the remaining 15 samples could not be identified,” she said.
“It was quite shocking when we saw that 23 out of 24 samples had pesticide residues exceeding the legal limit.”
23 prover av 24 hade bekämpningsmedelsrester som överskred den lagliga gränsen och ”bara” 9 av dom var kinesiska..15 kunde inte ursprung identifieras och det är ju inte osannolikt att några av dom också var kinesiska.
Att man hittar så mycket i en så liten undersökning tycker jag är ganska mycket.

Vad har Ryssland med kinesiska vindruvor att göra?

Ingenting. Du får träna på läsförståelsen.

Att man hittar så mycket i en så liten undersökning tycker jag är ganska mycket.

Verkligen? Hur vågar du äta några vindruvor alls i så fall? Förvisso skitfrukt sett till all socker men det är ju en annan femma.

Nu har förövrigt till och med FDA gått ut och förklarat att det räcker med att skölja dessa druvor i vanligt vatten precis som alla andra vindruvor.

The Thai Food and Drug Administration ( Thai FDA) says that Shine Muscat grapes, imported from China, are safe to eat, as long as they are thoroughly washed in plain water or in water containing baking soda or salt.

This assurance came from Dr. Surachoke Tangwiwat, Thai FDA secretary-general, in response to a report from by Thai-Pan that random tests they conducted on 24 samples of the grapes, collected from vendors, supermarkets and wet markets, found 23 of the samples heavily contaminated with dangerous chemicals, which do not readily dissolve, even when the grapes are soaked in water.

He said that the public should not be overly concerned about Thai-Pan’s findings, adding that the tests show that the 36 types of pesticide detected in the grapes are within safety limits.”

på marknader.

Hej

Mvh isan lover
Kul tråd att läsa., påminner mig om för länge sedan.

Då fanns det en Isan semestrande farang som konstant startade trådar baserade på artiklar eller undersökningar.
Sket sig oftast då farangen från Isanbyn nästan aldrig läst själv, eller helt sonika valt att utelämna detaljer och hoppas att ingen annan orkar läsa, och därmed ses som kunnig.

Tog mig tid att läsa artiklar ibland, likt idag, och såg att ursprunglandet i de flesta fall var okända.
Men när man sedan läser vidare i denna tråd så är expert farangen säker på att allt kommer från Kina, då han vet att man inte odlar druvor i Thailand. Nåväl allt visade sig vara fel och bara åsikter utan grund.

Men det blev en tråd i alla fall.

Och i slutändan visade det sig att skölja av med vatten funkade i nästan samtliga fall, allt enligt de av farangen så betrodda myndigheterna.
Hmm, ja typ som förr i tiden det också.

Tycker att vindruvor i Thailand är svindyrt. Ananas, Mango och andra lokala produkter duger gott de månader vi är där. Vattenmelon har jag personligen sett hur de besprutats och har blivit utkört från fältet då de trodde jag skulle dö av värmen vid arbete. Mango banan mm inga gifter.

Senast ändrad:
Tycker att vindruvor i Thailand är svindyrt. Ananas, Mango och andra lokala produkter duger gott de månader vi är där. Vattenmelon har jag personligen sett hur de besprutats och har blivit utkört från fältet då de trodde jag skulle dö av värmen vid arbete. Mango banan mm inga gifter.
Allt som kan dra till sej skadeinsekter sprutas

Liknande trådar

Tillbaka
Topp